![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Da er sammenligningen meget lite relevant, all den tid en kaptein med promille er juridisk komplett ribbet for sin beslutningsmyndighet og fullstendig umyndiggjort.
Last edited by Cockpitview; 19-02-2015 at 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
<mod>
Så lar vi flisespikkingen ligge og går heller på originalsaken her... </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
Det som blir et relevant spoersmaal er hvorvidt en eller flere CA som melder seg "Not Fit for Flight" begaar ordrenekt (om det dreier seg om en) eller mytteri om det dreier seg om flere - og hvorvidt en mener at mulighetene til aa melde seg "Not Fit for Flight" skal forsatt finnes og om det skal innfoeres konsekvenser mot de benytter seg av denne muligheten naar de ikke foeler at flygningen kan gjennomfoeres paa en sikker maate.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Uten å kjenne saken i DU utover det som er skrevet i media, samt rapporter fra the hill, så virker det for meg som om at kabinen i dette tilfellet kan ha gjort rett i å melde seg not fit. Er man utrygg på noen måte, eller mener man ikke kan gjennomföre en flight på en sikker måte så er man ikke fit for flight. Så kan man diskutere hva som faktisk skjedde her, og om det riktig det som kommer frem. Men for egen del, hade jeg som kabin crew ba om en forsikring fra flight deck om det var trygt å opperere eller ikke og blitt skjelt ut slik det beskrives her, samt blitt pushet på safety relaterte oppgaver ville nok ikke jeg heller värt fit for flight. Her virker det som om at CRM arbeidet har värt toalt fravärende. Noe som er alvorlig. En kaptein som ikke tar sitt crew på alvor, eller har respekt for arbeidet som kabinen skal gjöre er ingen god kaptein etter mitt syn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Men det blir en annen debatt. NFF fungerer vel kun i praksis når flyet fortsatt står på bakken? Å kollektivt erklære seg NFF når flyet er i luften ville jo være meningsløst og å utsette seg selv og alle andre for fare. I disse WiFi tider kan man jo f.eks teoretisk se for seg at det samme CC som i dette tilfellet vil kunne være uenig i kapteinens valg av landingssted pga værsituasjonen (eller annet) der. At det skal være takhøyde for å si sin mening er en ting, men jeg tror ikke det er en ønsket utvikling at CC skal blande seg inn i andres fagfelt og ansvarsområde de ikke har forutsettninger for med mindre det er åpenbart at en feil er i ferd med å bli begått. Men som Trevln og andre sier, man må forvente at en kaptein har lederegenskaper og er istand til å håndtere situasjoner som dette bedre enn det som tydligvis ble gjort her. (og da kan man jo f.eks begynne å stille spørsmål ved ansiennitets-prinsipper som hovedgrunnlag for forfremmelser) Vi hadde jo forøvrig ett annet tilfelle for en stund siden som vel prinsippielt var ganske likt dette. Bloomberg W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 19-02-2015 at 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Da er det vel på plass å påpeke at vikarene i Thaiwegian ikke har ansiennitet, eller blir forfremmet på grunnlag av dette. De har derimot bypasset et par tusen andre kvalifiserte ved å opptre som scabs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Ved en fjord i Norge
Posts: 97
|
![]()
Wahoo skrev :Men som Trevln og andre sier, man må forvente at en kaptein har lederegenskaper og er istand til å håndtere situasjoner som dette bedre
enn det som tydligvis ble gjort her. (og da kan man jo f.eks begynne å stille spørsmål ved ansiennitets-prinsipper som hovedgrunnlag for forfremmelser) Tror nok at dette heller er noe man vil se mer av i fremtiden, både avvikende atferd og performace da selskaper outsourcer alt til bemanningsselskaper og gir fra ansvar for screening og trening til disse byråene. Når et selskap har piloter ansatt direkte så vil man ha mye større mulighet til å fange opp avvik. Det er en del av prisen vi betaler for globalisering og billig alt mulig rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Med forbehold om at artikkelen er riktig, så finner jeg det skremmende at enkelte ikke forstår at det er nødvendig for kabinansatte å si ifra når kapteinen insisterer på at det skal foretaes shortcuts for å rekke å ta av før rullebanene blir stengt. Tror alle passasjerere skal prise seg lykkelige over at endel av dere ikke jobber i flybransjen, Sikkerhet SKAL gå foran alt!!!! At DY tydeligvis i tillegg setter disse kabinansatte på bakken, og ikke piloten(e) forteller at de også fortsatt har en lang vei å gå.
Skal det virkelig være slik nå at de ansatte skal kvie seg for å si ifra, da de i ytterste konsekvens kan miste jobben? Er vel bedre med å si ifra en gang for mye, og evt ta en forsinkelse (kanselering) enn å risikerer, i ytterste tilfelle tap av liv! |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]()
Her er det mange spørsmål som henge i løse luften, men som sikkert noen her inne kan uttale seg om.
- Er det vanlig at en kaptein rådfører seg med operativ avdeling før beslutning om å gjennomføre en flyging som denne blir tatt? - Vil det i dette tilfellet være en operativ avdeling i Dublin eller Oslo? - Kan operativ avdeling ha utsatt kapteinen for press for å gjennomføre flyginen for å unngå "knock-on" effekter på andre ruter? - Siden det er motstridende tolkinger av regelverket fra Luftfartstilsynet, Hesthammer og andre mhp nødvendig bemanning i kabinen - om det er knyttet til antall PAX, antall seter, antall crew som ble benyttet ved sertifisering, plassering av PAX, vil det ikke være naturlig at kapteinen innhenter klarsignal fra selskapet før han tar endelig beslutning? - Er det i flyet en operasjonsmanual som gir informasjon om krav til bemanning? - "Return to base" - hvor er "base"? Last edited by Rland; 20-02-2015 at 08:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
EBD
Join Date: Dec 2014
Posts: 116
|
![]()
Pilotene burde vært satt på bakken.
Norwegian bør komme med en god forklaring ASAP! |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
EBD
Join Date: Dec 2014
Posts: 116
|
![]()
Sånn jeg ser det så er det uansett unaturlig å bare sette de kabinansatte på bakken og ikke pilotene, før man har fått en fullstendig oppklaring av saken.
Mistenker at Norwegian trenger pilotene, og derfor ikke vil sette de på bakken med lønn. Lettere og billigere å få tak i kabinpersonell… |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]()
Basert på dine mange innlegg her inne TOS, som i stor grad forsvarer Norwegian sine forretningsmodeller og operative disposisjoner, antar jeg at du har svært god inside informasjon. Jeg ser gjerne at du prøver å besvare de spørmålene jeg stilte i innlegget mitt i dag tidlig.
Det forundrer meg at ingen her inne, som jeg oppfatter som både piloter og medarbeidere i forskjellige flyselskaper, ikke kan bidra til å informere om hvilke rutiner og kommunikasjon som er vanlig i denne type situasjoner. Selv er jeg en skarve reisende med nær 3500 registrerte flyturer på FlightMemory. Mitt inntrykk er at det ved uforutsette situasjoner er kontakt mellom besetningen og selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Mange her inne har kanskje informasjon de ikke føler for å dele med alle og enhver, og samtidig er det veldig skummelt å synse om ting man kanskje ikke har tilstrekkelig informasjon om.
Det er godt mulig man har vært i kontakt med Ops'en, det vil ikke ha vært noe unormalt eller urovekkende på noen som helst måte (jeg har _ingen_ informasjon om hva som har skjedd i dette tilfellet), flyet flyr på NAS ASA sin tillatelse og vil derfor sikkert ha pratet med Ops i Oslo om så er tilfelle, det med press har jeg overhodet ikke lyst til å synse eller mene noe om, og regelverket er ikke opp til fortolkning. Det har tidligere vært regel på 1 cabin crew per 50 pax, men regelverket nå er 1 cabin crew per 50 seter. Enkelt og greit. Operasjonsmanualene inneholder informasjon om det meste, inkludert dette, og jeg aner ikke hva som betraktes som home base her. Mer spesifisert enn dette vil ikke jeg uttale meg, i hvert fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
Har hørt et par ting om hendelsen som kan være greit å holde utenfor forum, men det vil nok komme fram etterhvert hvis Tilsynet nå ser på saken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
100 pax i kabin kapteinen dro fra flyet etter å ha landa på feil flyplass.. | TigerBlack | Flyforum | 1 | 17-11-2010 11:19 |
Sendte jagere etter Norwegian-fly | sail4fun | Flyforum | 52 | 23-08-2010 06:50 |
Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj | sail4fun | Flyforum | 9 | 14-11-2009 14:18 |
Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde.... | Tommy777 | Flyforum | 14 | 04-05-2007 10:14 |