Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2014, 10:53   #301
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Akkurat det jeg prøvde å unngå, og beklager at du misforstår. At det ikke passer for meg har ingenting med saken å gjøre.

Det er sikkert jeg som ikke forstår markedet, eksempelvis sliter jeg med å se at flere ville brukt en ekstra ferie dag på å reise (vanlige folk slutter 22 timer i forveien av EK) litt billigere. Jeg skjønner at de har kveldavganger i tillegg på større marked som i Tyskland, men hvorfor gikk de ikke for kun kveldavgang i OSL (og eventuelt fortsatt midt på dagen fra ARN)? Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.

Som du og flere har nevnt, det er ulike "bølger" ut fra DXB, så jeg tviler på at det har noe med slot osv. å gjøre. La oss legge slot tider ut av grunnen.
Som nevnt så er det for og få OSL flyet inn til den største og viktigste bølgen inn til/ut fra DXB, med dessidert flest videreforbindelser.

Dessuten er kjedelig sterkt undervurdert......FlyNonstop var f.eks ikke kjedelig, og se hvordan det gikk

Jeg liker heller ikke slike tidlig ettermiddagsavganger østover, men skjønner hvorfor de gjør det, og det er heller ikke bare EK men man ser det hos SQ, TG og alle de andre som skal sørøstover også. Så det virker ikke som de sliter med og fylle flyene. Sånn sett er det bedre og velge Europeiske selskaper da de ofte drar på kvelden

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Sene kveldsavganger er vel ikke noe som Avinor/OSL ønsker så veldig?
Det er veldig sene avganger OSL ikke ønsker/ønsket hvilket uansett er for sent for EK, da en kveldsavgang fra OSL ville gått rundt klokken 20-21 for og treffe formiddagsavgangene ut fra DXB

FRA med tre daglige har avgang har i tillegg til ettermiddagsavgangen på ca samme tid fra OSL avgang fra FRA 09:40 og 20:15 som er EK's tertiær og sekundær bølger fra Europa

Der hvor EK fly 2x daglig som f.eks ZRH, MAD eller BHX har de alle en ettermiddagsavgang og en kveldsavgang, mens der de flyr 3x daglig har de også en morgenavgang

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Om man kommer ifra Bangkok, og har 0155 avgangen til Emirates har man bare litt over en time transfare i Dubai. Dette blir fort lite, spesielt om man er sen inn til Dubai. Jeg opplevede dette for ca 2 uker siden. Jeg rakk gaten med mindre en 10 minutters margin. men bagasjen rakk ikke flyet hjem til norge, og ble et døgn forsinket. På utreise ifra Norge har man 4timer å 10 minutter. Hadde definnetift gjort seg med en avgangstid som hadde vert to timer senere, og dermed fått redusert transfaretiden med 50% på utreise ifra Norge og redusert risikoen på hjemreisen.
Gjorde et raskt søk på på utreise til BKK kan du velge mellom transfer på 3:20 og 3:35 (15/1), mens på returen er det 1:30 eller 2:20 transfertid (29/1) avhengig av hvilken avgang mellom DXB og BKK man velger da de har to som går ganske tett

Ser forresten ut som det ligger mye 777-200LR inn på OSL fremover i 2015 også

Last edited by Someone; 15-12-2014 at 13:10.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 12:41   #302
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.
Ja, la oss gjøre noe vi ikke har prøvd før i stedet for suksessformelen.
Ta f.eks. Oslo-Seoul-Oslo som er en stor langdistanse-destinasjon fra OSL som ikke har direkte-fly. I dag så er det 13:55 til 16:30+1, hadde avgangen fra OSL vært f.eks. 20:00, så ville du endt med 20:00 til 12:20+2 (DXB ca 06:00 til 22:55 laaang connection samt at det er en codeshare!). Tilbake så er det i dag 23:50 til 11:40+1. Mens med 6 timers forskyvning så hadde du hatt en retur slik; 23:50 til 17:40+1 (DXB fra 05:50 til 13:15). Som du ser så er det alltid et kompromiss, og ingen perfekt tid.
Old 15-12-2014, 13:15   #303
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ja, la oss gjøre noe vi ikke har prøvd før i stedet for suksessformelen.
Ta f.eks. Oslo-Seoul-Oslo som er en stor langdistanse-destinasjon fra OSL som ikke har direkte-fly. I dag så er det 13:55 til 16:30+1, hadde avgangen fra OSL vært f.eks. 20:00, så ville du endt med 20:00 til 12:20+2 (DXB ca 06:00 til 22:55 laaang connection samt at det er en codeshare!). Tilbake så er det i dag 23:50 til 11:40+1. Mens med 6 timers forskyvning så hadde du hatt en retur slik; 23:50 til 17:40+1 (DXB fra 05:50 til 13:15). Som du ser så er det alltid et kompromiss, og ingen perfekt tid.
Hehe, hvem i sitt rette sinn flyr til ICN via DXB? Fløy KE ICN-CDG og SK CDG-OSL i august, det var effektivt det!

Er det en suksessformel så er det bra, men det betyr heller ikke at man kan prøve noe nytt
Old 15-12-2014, 13:25   #304
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.
EK har drevet flyselskap i noen år nå med relativt stor suksess så jeg tror de vet hva de holder på med...
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 16:22   #305
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Hehe, hvem i sitt rette sinn flyr til ICN via DXB? Fløy KE ICN-CDG og SK CDG-OSL i august, det var effektivt det!
Ja, jeg ser for meg i møtet hos Emirates når man planla å begynne å fly til Oslo. "Hvem i sitt rette sinn vil fly via DXB!!!!"
Old 17-12-2014, 16:17   #306
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Forresten en kompis av meg fløy en -300 til DXB i går. Smekk full... Uteparkeing, lang kø immigration... Uansett dette må gå ut over andre selskap..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2014, 03:02   #307
EBGflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Forresten en kompis av meg fløy en -300 til DXB i går. Smekk full... Uteparkeing, lang kø immigration... Uansett dette må gå ut over andre selskap..
Siden den 10. december har EK fløjet med B77W (altså 777-300ER) og det er jo ikke så mærkeligt, at den er smækfuld, da vi er gået ind i højsæsonen, hvor der er mange som rejser ud på juleferie.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2015, 12:37   #308
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Det står om EK i Finansavisen i dag. Terje Grue sier at ruta har slått godt an og at de har kommet seg raskere enn ventet, spesialt pga gode selskapsavtaler som resulterer i langt bedre belegg i biz og god inntjening. 40% av de reisende har Dubai som endedestinasjon og det er spesielt dette markedet de ønsker å ta en større del av og øke. Av SAS og DY så merker de konkurransen fra DY mest pga relativt tøff prising til DXB og BKK. Ellers så er enhver SAS og DY pax en potensiell EK kunde.

Utfordringen for ruta er å mate utenlandske pax og turister inn til Norge da vi er en liten turistdestinasjon som drukner blant de store markedene.

Videre sier de at det er mye laks ombord samt deler til offshore og shippingbransjen, noe som ikke er en stor overraskelse.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2015, 15:50   #309
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
40% av de reisende har Dubai som endedestinasjon og det er spesielt dette markedet de ønsker å ta en større del av og øke.

Er ikke det omtrent snittet til enten EK eller DXB? Uansett synspunkt på stedet så skal man i hvertfall ikke undervurdere Dubai som destinasjon

Antar det også er tall uten de som har separate billetter videre? Hvilket jeg har forstått at selv om det ikke er snakk om enorme volum, så er det vel heller ikke uvanlig til en del destinasjoner det er endel bråk i, men som kan bås fra DXB?
Old 03-01-2015, 16:18   #310
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Antar det også er tall uten de som har separate billetter videre? Hvilket jeg har forstått at selv om det ikke er snakk om enorme volum, så er det vel heller ikke uvanlig til en del destinasjoner det er endel bråk i, men som kan bås fra DXB?
Kun reisevaneundersøkelsen som kan gi et mer nøyaktig bilde av dette.
Av det jeg har sett tidligere så har dette hatt størst utbredelse med DY til DXB.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2015, 16:39   #311
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke det omtrent snittet til enten EK eller DXB? Uansett synspunkt på stedet så skal man i hvertfall ikke undervurdere Dubai som destinasjon

Jeg følger med på DXB-serien som går på Nat. Geo. og det transfertallet de oppga for en uke siden (litt usikker på når programmet ble produsert) var høyere enn 60 %, selv om jeg ikke husker nøyaktig. Jeg lurer på om de sa 75 % (3/4).
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2015, 05:59   #312
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg har vært temmelig eplekjekk og sagt at den dagen EK åpner DXB-OSL så blir det vår standard måte å komme hjem på.. Det var før jeg så at med Qatar så koster det ca 12.000 NOK mindre for å sende hjem hurven i Juli..

Noen som tror/vet om de vil ha noe salg for OSL-DXB ruten – ikke bare DXB-OSL? «Irriterer» meg litt den prisingen deres, men skjønner jo at det er nok en ganske annen kundegruppe som flyr inn til Oslo enn ut av Oslo.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2015, 17:37   #313
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg har vært temmelig eplekjekk og sagt at den dagen EK åpner DXB-OSL så blir det vår standard måte å komme hjem på.. Det var før jeg så at med Qatar så koster det ca 12.000 NOK mindre for å sende hjem hurven i Juli..

Noen som tror/vet om de vil ha noe salg for OSL-DXB ruten – ikke bare DXB-OSL? «Irriterer» meg litt den prisingen deres, men skjønner jo at det er nok en ganske annen kundegruppe som flyr inn til Oslo enn ut av Oslo.
De har jo salg for OSL-DXB-ruten nå med priser til under 3000 kr. t/r. Men logikken i flyindustrien tilsier vel at Qatar vil være billigst til Dubai og Emirates billigst til Doha
Old 11-01-2015, 18:20   #314
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
De har jo salg for OSL-DXB-ruten nå med priser til under 3000 kr. t/r. Men logikken i flyindustrien tilsier vel at Qatar vil være billigst til Dubai og Emirates billigst til Doha
Tror nok utfordringen ligger i reiser som har DXB som utgangspunkt og ikke OSL. Altså DXB-OSL-DXB.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2015, 18:51   #315
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Tror nok utfordringen ligger i reiser som har DXB som utgangspunkt og ikke OSL. Altså DXB-OSL-DXB.

Det er sikkert riktig. Men det ble spurt om OSL-DXB.
Old 11-01-2015, 19:51   #316
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Beklager - mente fra DXB til OSL.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2015, 15:01   #317
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Noen som vet hvordan belegget er på ruta?

Ser at det i hovedsak brukes 77W på ruta om dagen, noe jeg håper er på grunn av godt belegg av pax og mye cargo.

Ser likevel at EK stadig kommer med tilbud og lavere priser, får håpe det ikke er på grunn av lite passasjerer.

Kr 2670 til Dubai er billig! Ett lite utdrag...

Bangkok (BKK)
NOK 3,940* Return Economy 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking
NOK 14,730* Return Business 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking
Beijing (PEK)
NOK 4,060* Return Economy 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking
NOK 15,750* Return Business 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking
Colombo (CMB)
NOK 3,935* Return Economy 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking
NOK 15,425* Return Business 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking
Delhi (DEL)
NOK 3,875* Return Economy 5 Mar 15 4 Apr 15 - 16 Jun 15 Fare Conditions Start Booking

http://www.emirates.com/no/english/d...ial_fares.aspx
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2015, 15:22   #318
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Det er daglig mye cargo på EK i alle fall. Ser mye EK frakt daglig.
Old 20-02-2015, 22:27   #319
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TigerBlack View Post
Det er daglig mye cargo på EK i alle fall. Ser mye EK frakt daglig.
Godt å høre, så får vi håpe at nok pax + cargo gjør at ruta forblir daglig med 77W.

Litt bekymret for de stadig nye tilbud og lave priser med EK ut fra OSL for tiden.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2015, 23:24   #320
vbe86
ScanFlyer Silver

Uten at jeg skal gå i detaljer så er bookingtallene på EK gode ut fra OSL med ett belegg som uten problem matcher konkurrentene.
vbe86 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules