![]() |
|
![]() |
#21 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]() Quote:
Quote:
Kabinen skal også sjekkes for fremmede gjenstander mellom hver internasjonale flight og dette kan ikke gjøres før cleaningen og andre servicearbeidere er ute av flyet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg skjønner fortsatt ikke at dette er noe kabinen skal/trenger å bekymre seg for. Jeg oppfattet imidlertid at meldingen om bare emergency vehicles on the roads to å gjelde utenfor flyplassen, men kan selvsagt ta feil der. Når det er sagt så virker det vel som om kommunikasjonen mellom cockpit og kabinen ikke akkurat var helt etter boken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.
Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av den "autoritære" typen leder og har liten tid.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]() Quote:
Det kan være utfordrende, men å lytte og forklare kommer man utrolig langt med. Å kjefte på noen har vel sjeldent ført til noe positivt, selv om man kan ha forståelse for at folk er veldig slitne og stressa. Det er vel uansett ingen unnskyldning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]()
Hvis dere leser rapporten ordentlig, var PIC overfokusert på å være i luften før JFK stengte. For å oppnå dette, ville han at kabinen skulle 'kutte hjørner'. Slik det ble kommunisert, følte ikke de seg trygge på at cockpit ville følge sine egne sikkerhetsrutiner heller.
Nok av eksempler på at ulykker har skjedd under slike forutsetninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
De gikk vel ombord kl 2020, og har da drøyt 2.5 timer på å komme seg i luften. Det er selvsagt godt mulig at det er lite tid. Cockpit burde uansett åpenbart gjort mer for å berolige CA'ene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Det rareste er at det er flygesjefen som setter sitt navn på pressemeldingen når Norwegian skal feilinformere offentligheten om det "grunnleggende kravet om å være en kabinansatt pr 50 passasjerer".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Hadde en prat med en person idag meg kjennskap til saken og han beskrev det som et rent CRM problem, kulturkollisjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Vel...
Quote:
Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]()
Saa lenge Kabinansatte har lov til aa melde seg "Not Fit for Flight" er det ikke mytteri. Min mor var ikke paa Bounty - men paa en SAS DC-8-55
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Dagbladet følger opp saken videre nå:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Synes uttalelsen fra Tilsynet et litt pussig med tanke på at regelverket har åpnet for å redusere minimum ved unforseen circumstances i lengre tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Det er da helt utrolig at denne saken som skjedde 26. januar kommer fram først i dag, 18. februar! Med slike overskrifter DU har klart å skaffe seg, både fortjent og ufortjent, er det da helt fantastisk at ingen involverte har sluppet katta ut av sekken før i dag - over tre uker etter at episoden skjedde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]()
Rapporten ble postet på The Hill i januar ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]()
Helt sant, når en leser det virker det ikke som der er åpning for det i det hele tatt...Men lurer på hva som klassifiseres som "return to base" i dette tilfellet. Det er restriksjonen som vi har og på min nåværende operasjon er det i høyeste grad gjenstand for tolkning av og til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Forskjellen ligger i at når det blir mange som går imot kapteinen så vil ikke "skuta" lenger fungere slik den skal og dermed har man skapt en farlig situasjon for alle ombord. (Uansett hva du kaller det) Men nå lå heldigvis denne skuta "i havn" da dette skjedde. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Det er ikke ordrenekt å nekte å fly med en beruset kaptein, det er derimot din plikt å si fra. Dette er ikke militæret, og det hadde forøvrig ikke vært ordrenekt i militæret å nekte på å følge en ordre man mener setter liv og helse i fare (i fredstid). Den typen hierarki umuliggjør en sikkerhetskultur hvor alle skal ha mulighet til, og hvor alle har et ansvar for, å si fra om mulige (eller åpenbare) brudd på sikkerhetsrutiner og regelverk. Kapteinen er ingen Gud ombord på et fly, selv om holdningen kanskje har vært slik før, det må man ha veldig klart for seg. Safety går foran alt, uansett. Sånn må det være.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
I min verden setter det "skuta" i en farligere situasjon - JAL i Anchorage er eksempel paa det. Det er ikke ordrenekt saa lenge en har fullt lov til aa melde seg "Not Fit for Flight" - foerst hvis man fjerner muligheten til aa melde seg "Not Fit for Flight" kan man snakke om ordrenekt og for ordens skyld, episoden fikk ingen konskvenser for min mors stilling - noe en ordrenekt utvilsomt ville ha gjort.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
100 pax i kabin kapteinen dro fra flyet etter å ha landa på feil flyplass.. | TigerBlack | Flyforum | 1 | 17-11-2010 11:19 |
Sendte jagere etter Norwegian-fly | sail4fun | Flyforum | 52 | 23-08-2010 06:50 |
Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj | sail4fun | Flyforum | 9 | 14-11-2009 14:18 |
Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde.... | Tommy777 | Flyforum | 14 | 04-05-2007 10:14 |