Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-02-2015, 20:04   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes kommentaren i rapporten om at man hadde fått inn tekstmeldinger om at biler ikke måtte ut å kjøre osv. er litt underlig (er det spesielt relevant for om man kan fly?). Det samme at man flere ganger gjentar at cleaning crew ikke var ferdig med sitt arbeid når CA'ene gikk ombord (på short haul synes vel det være mer regelen enn unntaket, basert på mine ad hoc observasjoner).
De var nok mer engstelige for at det var mulig å få deicet og ta av under slike forhold. De var ifølge rapporten på dette tidspunkt varslet om at JFK ville stenge klokken 2300.

Quote:
Once we were allowed to get on the aircraft all phones got emergency notice that no vehicles other than emergency vehicles would be allowed on the roads after 23:00 because of the hazardous weather outside. During this time some of the crew members looked outside to see the conditions that were Blizzard conditions, there was approximately 4-5 inches of snow just on the aircrafts wings with Visibility at 0% and there was no ceiling.
Nødmeldinger som dette går til alle mobiltelefoner, med mindre man har funksjonen skrudd av.

Kabinen skal også sjekkes for fremmede gjenstander mellom hver internasjonale flight og dette kan ikke gjøres før cleaningen og andre servicearbeidere er ute av flyet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:10   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De var nok mer engstelige for at det var mulig å få deicet og ta av under slike forhold. De var ifølge rapporten på dette tidspunkt varslet om at JFK ville stenge klokken 2300.
Jeg skjønner fortsatt ikke at dette er noe kabinen skal/trenger å bekymre seg for. Jeg oppfattet imidlertid at meldingen om bare emergency vehicles on the roads to å gjelde utenfor flyplassen, men kan selvsagt ta feil der. Når det er sagt så virker det vel som om kommunikasjonen mellom cockpit og kabinen ikke akkurat var helt etter boken.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:11   #23
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.

Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av
den "autoritære" typen leder og har liten tid.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:16   #24
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.

Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av
den "autoritære" typen leder og har liten tid.
Jeg har ikke spesielt lyst til å uttale meg om akkurat denne spesifikke hendelsen, men kan jo på generelt grunnlag si at man i en situasjon lik denne har et desto større ansvar ovenfor sitt crew om å forklare og trygge de på at forholdene er gode nok (forutsatt at de er det, selvsagt) og at man selvsagt ikke gjør noe som er usikkert eller uforsvarlig. Jeg føler at de jeg jobber med er veldig flinke på god kommunikasjon akkurat i sånne settinger.

Det kan være utfordrende, men å lytte og forklare kommer man utrolig langt med. Å kjefte på noen har vel sjeldent ført til noe positivt, selv om man kan ha forståelse for at folk er veldig slitne og stressa. Det er vel uansett ingen unnskyldning.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:17   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.

Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av
den "autoritære" typen leder og har liten tid.
Det vet vi vel absolutt ingenting om - det er lett og synse bak et Tastatur, men det er ikke lett aa ta en avgjoerelse om aa melde seg "Not Fit for Flight" uansett grunn (jeg vet at min mor ikke tok lett paa det) - aa snakke om "mytteri stemning" er helt paa siden.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:20   #26
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Hvis dere leser rapporten ordentlig, var PIC overfokusert på å være i luften før JFK stengte. For å oppnå dette, ville han at kabinen skulle 'kutte hjørner'. Slik det ble kommunisert, følte ikke de seg trygge på at cockpit ville følge sine egne sikkerhetsrutiner heller.

Nok av eksempler på at ulykker har skjedd under slike forutsetninger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:28   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis dere leser rapporten ordentlig, var PIC overfokusert på å være i luften før JFK stengte. For å oppnå dette, ville han at kabinen skulle 'kutte hjørner'. Slik det ble kommunisert, følte ikke de seg trygge på at cockpit ville følge sine egne sikkerhetsrutiner heller.

Nok av eksempler på at ulykker har skjedd under slike forutsetninger.
På hvilken måte skulle de kutte hjørner? Det står ikke veldig mye om det.

De gikk vel ombord kl 2020, og har da drøyt 2.5 timer på å komme seg i luften. Det er selvsagt godt mulig at det er lite tid.

Cockpit burde uansett åpenbart gjort mer for å berolige CA'ene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:31   #28
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Det rareste er at det er flygesjefen som setter sitt navn på pressemeldingen når Norwegian skal feilinformere offentligheten om det "grunnleggende kravet om å være en kabinansatt pr 50 passasjerer".
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:32   #29
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Hadde en prat med en person idag meg kjennskap til saken og han beskrev det som et rent CRM problem, kulturkollisjon.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:33   #30
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
aa snakke om "mytteri stemning" er helt paa siden.
Vel...

Quote:
Norwegian underrettet Luftfartstilsynet med en gang om denne saken, samtidig som vi straks startet de interne undersøkelsene. Det som synes klart er at de fire kabinansatte motsatte seg kapteinens ordre, og etter hvert forlot flyet.
Wikipedia

Quote:
Ett myteri är då militärer eller poliser eller besättningar på fartyg kollektivt vägrar lyda befälhavaren eller dennes underbefälhavare.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 20:39   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
På hvilken måte skulle de kutte hjørner? Det står ikke veldig mye om det.

De gikk vel ombord kl 2020, og har da drøyt 2.5 timer på å komme seg i luften. Det er selvsagt godt mulig at det er lite tid.

Cockpit burde uansett åpenbart gjort mer for å berolige CA'ene.
Tja ....

Quote:
During this time we spoke with agents asking what time we had to work with to board the plane and get the aircraft off of the stand before it would be too late, they stated it would be 21:00. They also stated the airport would be closing at approximately 23:00.
Flight Deck proceeded to enter the aircraft at 20:20 saying that four cabin crew needed to get on and do the safety checks so that we could hurry and board the aircraft.
Som sagt - flyet skal være tomt når security check gjennomføres.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 21:40   #32
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vel...



Wikipedia
Saa lenge Kabinansatte har lov til aa melde seg "Not Fit for Flight" er det ikke mytteri. Min mor var ikke paa Bounty - men paa en SAS DC-8-55 naar hun tok en meget tung avgjoerelse
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 22:56   #33
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Dagbladet følger opp saken videre nå:

Quote:
Norwegian-fly underbemannet over Atlanteren: - Uakseptabelt, sier Luftfartstilsynet
http://www.dagbladet.no/2015/02/18/n...gian/37782004/
haakonks is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 00:02   #34
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Synes uttalelsen fra Tilsynet et litt pussig med tanke på at regelverket har åpnet for å redusere minimum ved unforseen circumstances i lengre tid.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 00:04   #35
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Det er da helt utrolig at denne saken som skjedde 26. januar kommer fram først i dag, 18. februar! Med slike overskrifter DU har klart å skaffe seg, både fortjent og ufortjent, er det da helt fantastisk at ingen involverte har sluppet katta ut av sekken før i dag - over tre uker etter at episoden skjedde
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 00:35   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Rapporten ble postet på The Hill i januar ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 09:32   #37
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Synes uttalelsen fra Tilsynet et litt pussig med tanke på at regelverket har åpnet for å redusere minimum ved unforseen circumstances i lengre tid.
Helt sant, når en leser det virker det ikke som der er åpning for det i det hele tatt...Men lurer på hva som klassifiseres som "return to base" i dette tilfellet. Det er restriksjonen som vi har og på min nåværende operasjon er det i høyeste grad gjenstand for tolkning av og til.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 09:48   #38
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
"Not Fit for Flight" er det ikke mytteri. Min mor var ikke paa Bounty - men paa en SAS DC-8-55 naar hun tok en meget tung avgjoerelse
At kun en person (din mor) nekter å gjøre som kapteinen sier er ikke myteri, det er ordrenekt.
Forskjellen ligger i at når det blir mange som går imot kapteinen så vil ikke "skuta"
lenger fungere slik den skal og dermed har man skapt en farlig situasjon for alle ombord.
(Uansett hva du kaller det)

Men nå lå heldigvis denne skuta "i havn" da dette skjedde.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 10:08   #39
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Det er ikke ordrenekt å nekte å fly med en beruset kaptein, det er derimot din plikt å si fra. Dette er ikke militæret, og det hadde forøvrig ikke vært ordrenekt i militæret å nekte på å følge en ordre man mener setter liv og helse i fare (i fredstid). Den typen hierarki umuliggjør en sikkerhetskultur hvor alle skal ha mulighet til, og hvor alle har et ansvar for, å si fra om mulige (eller åpenbare) brudd på sikkerhetsrutiner og regelverk. Kapteinen er ingen Gud ombord på et fly, selv om holdningen kanskje har vært slik før, det må man ha veldig klart for seg. Safety går foran alt, uansett. Sånn må det være.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 10:13   #40
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
At kun en person (din mor) nekter å gjøre som kapteinen sier er ikke myteri, det er ordrenekt.
Forskjellen ligger i at når det blir mange som går imot kapteinen så vil ikke "skuta"
lenger fungere slik den skal og dermed har man skapt en farlig situasjon for alle ombord.
(Uansett hva du kaller det)

Men nå lå heldigvis denne skuta "i havn" da dette skjedde.

W
.....og du er klar over at i eksemplet mitt saa hadde Kapteinen hoey Promille
I min verden setter det "skuta" i en farligere situasjon - JAL i Anchorage er eksempel paa det.

Det er ikke ordrenekt saa lenge en har fullt lov til aa melde seg "Not Fit for Flight" - foerst hvis man fjerner muligheten til aa melde seg "Not Fit for Flight" kan man snakke om ordrenekt og for ordens skyld, episoden fikk ingen konskvenser for min mors stilling - noe en ordrenekt utvilsomt ville ha gjort.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
100 pax i kabin kapteinen dro fra flyet etter å ha landa på feil flyplass.. TigerBlack Flyforum 1 17-11-2010 11:19
Sendte jagere etter Norwegian-fly sail4fun Flyforum 52 23-08-2010 06:50
Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj sail4fun Flyforum 9 14-11-2009 14:18
Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde.... Tommy777 Flyforum 14 04-05-2007 10:14


All times are GMT +2. The time now is 21:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.