![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tittelen er vel ikke noe ukjent sitat her på forumet ...
http://www.aftenposten.no/okonomi/Al...e-7900983.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg er litt usikker på denne:
Quote:
Vi har vel vært innom dette tidligere, og det er jevnt over ikke slik at flyplasser har en vanvittig god avkastning på investert kapital (litt fordi det er investert ganske mye penger i flyplassene). Nå har jeg ikke sett på hva avkastningen er for Avinor, men registrerer at det ligger en engangseffekt knyttet til pensjoner på nesten en halv milliard for 2014. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Nå er det jo også andre selskaper som omtales i artikkelen, som butikker, spisesteder, parkering m.v. Der vil jeg tro det er bedre avkastning?
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ifølge IATAs analyser så er det flyselskaper og flyplasser som har dårligst avkastning på investert kapital. De som tjener mest er travel agents, CRS'ene, freight forwarders, andre tjenester (som MRO, catering, Ground handling/fuel), og deretter leasingselskaper. Last edited by TOS; 15-02-2015 at 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() For å putte det i et annet perspektiv, hvilke aktører ville du investert i om du skulle satt penger i noe ledd i luftfarten?
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvilken rolle spiller det hva de andre tjener? Det faktum at vi har en masse kommersiell aktivitet på flyplassene gjør at de som eier og drifter flyplassene kan hente inn inntekter som dels subsidierer flyaktiviteten (det er f.eks. tilfellet for veldig mange flyplasser). Ja, restaurantene er avhengige av flypassasjerene. Samtidig betaler altså disse restaurantene, taxx-free butikken og andre, deler av kostnaden ved å drive flyaktiviteten. Artikkelen setter også videre opp flyselskapene mot flyplassene, og det virker som om de som jobber i flyselskapene mener de er "hovedaktiviteten". Mitt poeng er at uten flyplassene så blir det heller ingen luftfart. Som påpekt så er det disse to aktivitetene som tjener minst sett i helhet, så på den måten er det sikkert riktig at alle andre tjener mer (enn disse to). Jeg vet imidlertid ikke hva butikkene på flyplassene tjener. Jeg vil f.eks. tro at disse butikkene må betale en brukbar husleie til Avinor. Videre så var mitt poeng at det er ganske store investeringer i flyplasser, som gjør at avkastningen per investert krone ikke nødvendigvis er så stor (men jeg har ikke sjekket hva som er tilfellet for Avinor). Last edited by TOS; 16-02-2015 at 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Avinor har en omsetning på 10,7 MRD og et resultat på 1,9 MRD i 2014. Det gir en margin på 17,8% av omsetningen. Siden EK er 12,2 MRD har de en avkastning på 15,7% av EK.
Nøkkelordet er monopol. Det spiller selvfølgelig stor rolle hva andre tjener. Kostnadene fra andre aktører er delvis innbakt i billettprisene, og siden markedet setter billettprisene vil den enes økte kostnader medføre mindre til andre. For andre aktører som ikke har inntekter fra billettprisene gir husleie og overskudd (helt riktig) lavere avgifter til flyselskapene, problemet er at slik monopolisering av markeder gir andre negative bieffekter, f eks høyere lønninger og generelt økte kostnader i Avinor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår om det betyr noe hva de andre tjener. Flyplassene har (forenklet sagt) to aktiviteter de kan hente inn innteker på: 1. Flyaktiviteten og 2. Kommersiell aktivitet. Normalt sett henter vel Avinor ca 50% av sine inntekter fra kommersielle aktiviteter, og så vidt meg bekjent er det en viss subsidiering av flyaktiviteten fra den kommersielle driften. Lønnsomheten til de andre aktørene kan spille en indirekte rolle i den forstand at jo mer disse omsetter for, dess større inntekter for Avinor (så vidt jeg har forstått det bruker man en vanlig type "kjøpesenterkontrakt" med husleie dels som prosent av omsetning, men jeg kan være feilinformert). I forhold til den mer dynamiske effekten som du snakker om, at man gjennom økte inntekter til Avinor inflaterer lønnsnivået og dermed kostnadene til Avinor, så kan det selvsagt ha noe for seg. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at den effekten er veldig sterk i dette tilfellet. Hva angår avkastningen til Avinor så er det kanskje greit å ta innover seg at de nevner en engangseffekt på nesten 500 millioner. Last edited by TOS; 16-02-2015 at 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Selv om Avinor har Monopol og tjener gode penger på OSL, SVG og BGO, så driver de jo også en bråte flyplasser som definitivt ikke tjener penger. Og uten den massive kommersielle aktiviteten, så hadde nok sluttprisen for oss forbrukere i form av dyrere flybilletter vært en realitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Avinor har grovt sett monopol overalt, og kryss - subsidieringen mellom stasjonene (hvilket utgjør over 1 MRD i året) forsterker problemene med dårlig kostnadskontroll.
Kostnadene i Avinor økte med 44% i perioden 2009 - 2014 (justert for pensjon), en økning på nesten 3 MRD. Det må sies å være bemerkelsesverdig mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår kostnadsøkningene: Har det skjedd ting knyttet til volum i samme periode som kan forklare noe av økningen? Ser man på driftskostnadene fra 2013 til 2014 så ser økningen f.eks. ut til å være helt marginal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
I praksis er det Avinor som setter sine egne inntekter. Samferdselsdepartementet har aldri endret på Avinors innstilling.
Kostnadene i 2014 i forhold til 2013 er økt med ca 500 millioner (justert for revurdering levetid pensjon). Det er for meg uforståelig at dette ikke får mer oppmerksomhet. Kryss - subsidiering og monopolisering av inntektene i Avinor har store konsekvenser både for reisende og flyselskaper. Manglende kostnadskontroll er bare en av de, tenk hvis OSL faktisk kunne ta seg betalt av flyselskapene etter hva det kostet å drive virksomheten. Det ville gitt mye bedre rutetilbud, sikkert også longhaul (og tilsvarende dårligere til flyplasser med subsidiert trafikk). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det ville også vært døden for Norsk distrikspolitikk, som er hovedgrunnen til at Flyplassbransjen er såpass regulert som den er i Norge. Og med tanke på at vi har 3, eller er det 4/5 ( usikker om TRD og Kristiandsand går i overskudd) som går med overskudd, ville det sett dårlig ut for både ruter og flyplasser her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Mulig at jeg blingser på tallene her. Quote:
Last edited by TOS; 16-02-2015 at 14:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
At Avinor setter sine egne inntekter viser et system som er overmodent for endring. Hvis SD reduserer Avinor sine inntekter, må departementet finne dekning for sine mange ønsker i statsbudsjettet på andre områder. Gjett hva som er enklest!
Kostnadene i resultatregnskapet til Avinor viser samme tall for 2013 og 2014, men i 2014 er det en positiv engangseffekt på ca 500 millioner grunnet endring i levealder pensjon. Mitt poeng her er at monopol medfører høyere kostnader og mindre tilbud til passasjerer. Beslutninger om lufthavnstruktur må skilles fra beslutninger om finansiering. Uansett lufthavnstruktur er det valg av finansieringsløsning (monopolisering av markeder og kryss - subsidiering) som gir uheldige bieffekter som lav kostnadskontroll og dårligere tilbud til reisende. Det er derfor veldig positivt at Avinor ser over sine kostnader, spørsmålet er om de evner å redusere de med den organisering som i dag gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
|
![]()
Avinor har hatt en langvarig kostnadseksplosjon - forsøkt fremvist ved økningen fra 2009 - 2014 på 44%. Årlig er den som følger: 2011/2010: +15,8%, 2012/2011: +6,4%, 2013/2012: +10,1% og 2014/2013: +5-6%. Du må gjerne påstå at situasjonen blir bedre etter hvert!
Artikkelen omhandlet hvorvidt alle andre tjener penger og ikke flyselskapene. Hvis du kikker på SSB under tabellen "Prisindekser for transport og lagring, 4. kvartal 2014" finner du ut at indeks for lufttransport med passasjerer i forhold til baseline 2010 er 104,3. Da er økte kostnader til Avinor i perioden priset inn i billettprisene! Av dette kan man trygt konkludere med at Avinor er i kraftig utakt med resten av luftfartsbransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I økningen i kostnader mellom 2010 og 2011 ligger f.eks. nesten 200 millioner knyttet til T2 på OSL (note 26 i Årsrapporten for 2011).
I årsrapporten for 2009 står konsernet oppført med driftskostnader på 6.163,7 (MNOK). I 4. kvartalsrapporten for 2014 står det totalt driftskostnader per 4. kvartal på 7.016,4 (MNOK). Det skulle bli en økning på 13.84% i hele perioden (fra 2009 til 2014). Hvor kommer tallet 44% fra? Godt mulig jeg ser på feil tall. Last edited by TOS; 16-02-2015 at 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
|
![]()
I 2014 - regnskapet ligger positive pensjonseffekter på ca 500 millioner. I tillegg er posten av- og nedskrivning spesifisert utenfor driftskostnader i 2014 (men ikke i 2009) - hvilket man ofte gjør for å skjule kostnadsøkninger...
Avinor har en kostnadsutvikling som ligger langt utenfor hva andre i bransjen har kunnet tillate seg både i dette og i andre tidsintervaller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Easyjet tjener penger | LN-VLE | Flyforum | 0 | 19-11-2013 09:20 |
Tjener flyselskapene på bonusprogrammer? | Robbiedeluxe | Reiseforum | 2 | 13-02-2012 11:48 |
Flyselskapene tjener på at FAA er stengt | Someone | Småprat | 2 | 30-07-2011 09:45 |
Ikke alle taper penger i Q1.....overskudd for Swiss | Someone | Flyforum | 3 | 05-05-2011 13:51 |
Swiss tjener penger! | LN-MOW | Flyforum | 11 | 17-07-2007 16:07 |