![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Det har foregått en debatt her om hvorvidt flyselskapene tjener på sine bonusprogrammer, eller om dette bare er store kostnadsposter. Selv Norwegian har hintet i det offentlige til at dette koster mer enn det smaker, mens flere andre (meg inkludert) peker på at dette må generere store summer for flyselskapene.
Siden diskusjonen er spredt på ulike tråder, håper jeg at vi kanskje kunne samlet debatten her. I den forbindelse, starter jeg med å linke til IdeaWorks' rapport fra september 2011: http://www.ideaworkscompany.com/pres...ons-report.pdf Her kan man lese bl.a.: Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg liker denne formuleringen:
Quote:
![]() Kalkuleringen av verdien av elitekundene virker nå litt ad hoc på meg, men om tallene stemmer så betyr det utvilsomt at effekten av bonus er å vri kundenes tilpasning er stor. Ikke rart at SAS veldig gjerne vil ha dette i Norge. Last edited by TOS; 13-02-2012 at 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Bonusprogrammene er noe flyselskapene tjener på. (regner med det er det samme i alle bransjer med lojalitetsprogrammer)
En ting er mersalg, og å knytte kunder til seg, men det er også lettere å spisse markedsføring mot ulike kundegrupper, og sørge for at denne er mer treffsikker. Videre har de aller fleste programmer (også Eurobonus) avtaler med ulike andre aktører som ikke direkte har noe med reise å gjøre som via programmet tilbyr ulike tjenester og varer til kundene. Dette er også noe som selskapene selv tjener på i ulik grad, men som er med på å gjøre de ulike programmene mer atraktive. Som nevt over så er det ulike grader av programmene, og goder som følger med. For mange er det verdt å eventuelt ta en omvei for å opprettholde disse godene/statusene. Det er også tallfestet i ulike undersøkelser/beregninger/analyser hvor mye de ulike programmene er verdt per person osv for selskapene. Men det er ingen tvil om at dette er noe som det tjenes på, det er jo faktisk slik at ingen driver med veldedighet i forretningslivet. Selv om mange skulle ønske det. Selvfølgelig ønsker SAS dette også i Norge, men dette av flere grunner en kun det økonomiske. Det finnes også mange praktiske, besparende elementer i eurobonusprogrammet for SAS. Men dette er ikke noe hverken KT tar hensyn til, ei heller noe alle kritikerne av dette og fri konkuranse på produkt, bryr seg om. Last edited by SAS-Steward; 13-02-2012 at 11:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
- Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene | LN-MOW | Flyforum | 23 | 17-02-2015 11:55 |
Flyselskapene tjener på at FAA er stengt | Someone | Småprat | 2 | 30-07-2011 09:45 |
Bonusprogrammer | Sunny | Reiseforum | 9 | 29-11-2010 13:32 |
Milage-junkies og bonusprogrammer i D2 | Someone | Reiseforum | 7 | 09-09-2010 08:12 |
Antall medlemmer i bonusprogrammer? | TOS | Flyforum | 2 | 10-10-2006 20:24 |