![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Jørgen Lindegaard svarer på en lang række læserspørgsmål i Dagens Industri - herved er spørgsmålene naturligvis med tydeligt svensk fokus. Der er dog også en del om SAS i almindelighed - herunder EWR-OSL og CPH som hub...
Spørgsmål og svar kan læses på følgende link: SAS vd Jörgen Lindegaard i Heta stolen (del 1) Bemærk link til del 2 i slutningen af del 1! Nu har jeg ikke tænkt mig at starte en ny nordisk-krig, men det er da glædeligt at Hr. Lindegaard deler de synspunkter omkring CPH som hub (og især for Asien linjerne) som jeg ofte har fremført i dette forum (med større eller mindre succes/forståelse). Spørgsmål: Långlinjerna österut flygs från CPH (Köpenhamn) fast vi alla vet att det är närmare från Stockholm samt att marknaden finns här. Samtidigt ser vi svenskar hur Finnair utnyttjar detta genom en grym expansion på långlinjerna österut. Hur kan du pedagogiskt förklara hur detta gynnar Sverige? (För det ska väl SAS-samarbetet göra?) /Nabucco Svar: Spørgsmålet om langlinierne fra STO går igen mange steder. Men for at forstå sagen, må du dels acceptere, at Sverige ikke bare er Stockholm og at vi må fylde alle langliniefly med passagerer fra bl.a Tyskland. Derfor ligger København pr. definition bedre i det totale opsamlingsområde. Vi flyver desuden med fulde fly ud af København så at flytte fly til STO ændrer ikke noget ved SAS' økonomiske situation, for de vil ikke i sig selv generere mere omsætning, hvis de fløj fra STO. Men vi kunne flyve mere, bl.a fra STO, hvis vi havde flere fly, og det er det, der er problemet. Vi taber markedsandele i de fly, vi IKKE har og ikke i de bestående. Og vi kan ikke købe/lease nye fly før det vi producerer nu er lønsomt – og det er det ikke.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
likte denne da, Jørgen er på glid....
Hej Richard Tak for de pæne ord. Vi vil meget gerne flyve mere langt fra Oslo (også) men mangler store fly, og vi fylder jo dem, vi har nu. Nye fly kræver investeringer og det kræver igen aftaler med personalet, som muliggør, at vi kan operere lønsomt – hele tiden. Vi vil meget gerne flyve mere fra Oslo
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]() Quote:
Och kommentaren att Sverige inte bara är Stockholm borde Finnair jubla åt. I mälarregionen bor 3 milj människor och det bor ju faktiskt några norr om stockholm också, och stockholm är fortfarande nordens största ekonomiska centrum, så att ge den kommentaren i Dagens industri är ju inte direkt att ta hand om den största delen av Sveriges businesskunder. Och kommentaren om att SAS måste fylla sina långdistanskärror i Köpenhamn med tyskar!!?? Skulle vilja veta hur många dom egentligen är??? Och är inte norden SAS hemmamarknad som man ska värna om och som man kan vinna!! Och om Lindegáard har rätt så får nog Finnair snart lägga ned sina Asienlinjer!!!!!!! Dom borde ju inte lyckas få en enda tysk i sina kärror för tänk vad bra Kastrup ligger i förhållande till Helsingfors!!!! och det är ju tydligen tyskar som står för resandet!! Nej bäst för både Arlanda och Gardemoen vore om SAS delades upp i tre HELT separata bol,ag som kan hantera all trafik själva även långdistans. Finnair klarar ju tydligen det, och både Stockholm och Osla kan nog hitta sin nisch=specialité när det gäller långdistans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Godt poeng at man flyr fullt og flytting ikke nødvendigvis vil gi bedre resultater - dette glemmer man ofte i de nasjonale debattene. Men det kommer vel ruter fra ST til Asia i fremtiden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
He he dagens av Store Jørgen
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Endelig en som deler mine tanker her, takk ATC!
Jeg synes Lindegaard går så på trynet i det her at jeg ikke får sagt det! Grattis Finnair og KLM, dere har nå fått bekreftet fra høyeste hold at veien er mer åpen enn noen gang for dere i Skandinavia!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
På mig virker det lidt som, at du mener at have større indsigt i markedet og derved hvad der bedst for SAS end Lindegaard og SAS selv - i såfald vil jeg opfordre dig til en sende en uopfordret ansøgning til SAS som koncerndirektør... ![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]() Quote:
O visst har jag läst vad Lindegaard säger vid alla frågor om t.ex. långdistanstrafik från ARN och OSL, men alla argument han lägger fram kan man sticka hål på förutom ekonomin. O vad som är bäst för SAS är tydligen inte det bästa för kunderna i Norge och Sverige!!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Hvordan klarer SAS å tape penger på langdistanse, når alle flyene er fulle???
Eivind |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
Saa jeg har stor forstaaelse for argumentet. Det ville vaere daarlig business aa flytte kapasitet til et markedssegment som betaler daarligere for seg. Og saa lenge SAS ikke har kapasitet til aa betjene 'hele' markedet, maa man prioritere der man faar best betalt og la konkurrentene ta 'smulene', i den grad man kan kalle dem det.... Saa kan man som tosfreight spoerre seg om hvorfor ikke SAS kan tjene penger naar flyene er fulle ... IMHO er det to aarsaker - og det er: 1. Daarlig styring av revenue i store deler av markedet. Hva hjelper det aa fylle paa med godt betalende tysker og briter saa lenge lokalkontorene formelig gir bort billetter de lett kunne solgt for dobbel pris? 2. Proratering. SAS Interkont blir sittende med en uforholdsmessig liten del av billettinntektene. Jeg har ingen tro paa noen konspirasjon her. JL gjoer sine valg etter hva som er mest fornuftigst oekonomisk sett. Men pa den annen side er jeg ikke sikker paa at han faar presentert den bakgrunn og de fakta han trenger for aa treffe rett avgjoerelse ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Tycker mest att han rabblar samma drabbel som vanligt. Personligen tror jag att många av de svar han ger endast är en fasad.
Han säger iaf några vettiga saker, bl a. att man inte vinner något på att flytta ett flyg till ARN från CPH. Detta eftersom att planet redan är fullt i CPH, och det går ju inte av naturliga själ att fylla ett plan mer än fullt, även på ARN. Så på det tjänar man inga pengar, snarare plus minus noll. Men han säger att man tappar pengar på att inte flyga från ARN därför att man inte har tillräckligt med flygplan. Enligt honom själv så ligger ARN-PEK och ARN-NRT högst på önskelistan, följt av CPH-HKG, CPH-DEL, ARN-BKK och eventuellt CPH-SFO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
ehh.. Han verkar i det här fallet prata bort sig själv en aning. Han vet väl vad anslutningsflyg är väl? Kan man byta i CPH så kan man det på ARN? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
Fordi han ikke sier det som du oensker aa hoere? Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]()
Tycker det är fantastiskt hur Finnair kan bedriva sin trafik så långt från de stora marknaderna i europa
![]() ARN kan säkert få någon tröst linje till asien om några år... OSL kan nog glömma långlinjer under nuvarande ledning de närmsta åren.. Om jag får fel och en ny linje dycker upp de närmsta 3 åren, då ska jag fotvandra till Trondheim och bjuda alla medlemmar på detta forum på en rejäl brakmidag ![]() Jag bor i Sundsvall så det är en bit att gå ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Ja visst vore det smutt om SAS kunde överge CPH för ARN. Men det kommer inte hända av flera orsaker (praktiska som marknadsmässiga). Därför är det bara till att gilla läget, acceptera att Kastrup är och förblir bolagets primära nav, och istället hoppas på att det satsas på ARN där det finns förutsättningar för det, dvs ytterligare nån linje till PEK eller NRT. Kalla det "tröstlinje", det duger i alla fall åt mig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
på den andra; Du har helt enkelt missuppfattat. Han säger att "Sverige inte bara är Stockholm", med det menar han att det finns fler städer i i Sverige än Stockholm. Vad jag då försöker säga är att svenskar lika gärna kan byta på ARN som CPH. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Du snakker om svensker - jeg mener totalt sett. Hvorfor skal man ta bryet og kostnaden med aa switche langruter fra CPH til ARN hvis man a/ikke tjener penger paa det og b/faar ekstra kostnader paa flyttingen?
Jeg er norsk, ergo burde jeg kanskje argumentert for flytting til OSL, men jeg har tatt paa meg den blaa russelua og tenker business. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Synes utsagna til jørgen presenterer situasjonene ganske bra jeg. Det man derimot bør stille spm. med er hvorfor de absolutt må bringe IC i balanse før de innvisterer mer. Det er jo ikke utenklig at det vil være lettere å få ned kostnadene med flere fly. Og ikke minst vil det føre til nye inntektere og produktere som vil kunne styrke hele IC delen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Om du läser lite högre upp så skrev jag att man INTE bör flytta enkilda linjer, detta för att de redan är fulla och går inte att fylla mer. Vad J.L själv har sagt så förlorar man pengar på att inte ha fler flyg så att man kan flyga från ARN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS svarer på konkurranse | Concorde | Flyforum | 12 | 29-02-2008 20:10 |
Ryanair svarer på Norwegians bursdagskampanje | Trety | Flyforum | 9 | 04-09-2006 13:55 |
Kapteinen svarer......................... | LN-FHU | Flyforum | 1 | 27-01-2005 16:46 |