Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2015, 12:10   #161
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Er det virkelig 19 baner som ikke kan utvides med 200 m? Det er jo heldigvis litt tid igjen til å få ting på plass, men ting tar jo tid.
Pr i dag er det rundt regnet slik, hvor det også er tildels store terrengmessige utfordringer. Mange plasser kan rullebanen forlenges mye, men uten at det vil bidra noe særlig pga terreng.
Nå er det også slik at på veldig mange av disse plassene er det ikke passasjergrunnlag for særlig større fly enn det er i dag, men for disse lokalsafunnene er flyplassen livsnerven inn og ut. I tillegg har jo mange av disse plassene utrolig stor eksportverdi pr innbygger i sin lokaløkonomi, som er mange ganger høyere enn f.eks i Oslo, hvor lite verdiskapning, men mye forvaltning foregår ;-)
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 12:51   #162
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

50-seter blir vel litt for stort for anbudsrutene?

Utfordringen er vel at Dash 8-100 og Q200 har kapasitet til 37 eller 39 pax + at den har trykkabin.

Pr. i dag finnes det vel ikke noen reell erstatter til Dash 8-100 og Q200 som har +/- 40 seter og trykkabin. Dornier 228 blir for liten. Og det er vel Twin Otter'n også, selv om den er tilbake i produksjon hos Viking Air.

Embraer 120 ble nevnt litt lenger oppe i tråden, den har vel ikke samme ytelsene med tanke på krav i forhold til landing på kortbane.

Et av anbudskravene er vel at maskinene skal ha trykkabin?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 17:50   #163
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Widerøe må vel vektbegrense på noen avganger selv med Dash-8-100. Har flydd fra Førde Bringeland flere ganger og selv om de sier flyet er fullt har det gått med 6 tomme seter, en flyvertinne sa de alltid har vektbegrensninger fra Førde.

I så fall kan vel Widerøe kjøpe ATR 42-600 med 50 seter og fly de vektbegrenset på små flyplasser og selge alle 50 setene på andre ruter som i dag går med 39 seter, slik at inntjeningen allikevel blir god og med max fleksibilitet.
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 18:04   #164
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post

I så fall kan vel Widerøe kjøpe ATR 42-600 med 50 seter og fly de vektbegrenset på små flyplasser og selge alle 50 setene på andre ruter som i dag går med 39 seter, slik at inntjeningen allikevel blir god og med max fleksibilitet.
ATR er ikke sertifisert for så korte rullebaner, selv med vektbegrensninger, så det er ikke mulig. Dessuten er ikke Brann- og Havaritjenesten på disse plassene dimensjonert for så store fly. Tror heller ikke Avinor er villige til å ta den ekstrakostnaden ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 18:54   #165
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
ATR er ikke sertifisert for så korte rullebaner, selv med vektbegrensninger, så det er ikke mulig. Dessuten er ikke Brann- og Havaritjenesten på disse plassene dimensjonert for så store fly. Tror heller ikke Avinor er villige til å ta den ekstrakostnaden ..
ATR42 kan fly på kortbanenettet men med store begrensninger. Coastair hadde blant annet flere charterturer til HFT før de gikk dukken. Såvidt jeg vet sertifiseres heller ikke fly i henhold til banelengde, men kategoriseres i henhold til blant annet flyets lengde. De er i samme kategori som Dash8-100, så det kreves ikke mer investeringer fra Avinor.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 18:56   #166
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
ATR42 kan fly på kortbanenettet men med store begrensninger.
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 19:51   #167
DHC8-103
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Mye av utfordringen med å fase inn en eventuel ny flytype vil nok være vinter operasjon med slippery/contaminated runways.
DHC8-103 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 22:39   #168
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
Det er kun fordi kravene er satt slik. Anbudskravene er nok mye enklere å endre enn det er å utvikle en ny flytype. Andre løsninger enn man har i dag, er fullt mulig å tenke seg. Det gjelder kravene i anbudet, plassering og begrensninger på flyplassene og hvilke fly som er tilgjengelig.

At løsningene som brukes kan endres, har vi for eksempel sett på Værøy. Riktignok er bakgrunnen mer tragisk enn mangel på fly, men når det flyplassen ikke kunne ta i mot fly, ble det funnet andre løsninger.

Jeg tror vi kan se en løsning med oppgradering av noen flyplasser, kanskje kombinert med noen nedleggelser, for å kunne bruke andre flytyper. I tillegg kan man tenke seg at enkelte ruter betjenes med mindre fly. Hverken Do 228 eller Twin Otter er ukjente syn på kyllingmarkene og har begge vært gjennom moderniseringsrunder.

Widerøe er nok mest interessert i en løsning der det kreves fly som er lite tilgjengelig og et ruteopplegg som gjør det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg. Vi får se hvordan det ender opp.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 03:50   #169
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er kun fordi kravene er satt slik.
Det er selvfølgelig riktig, og fjernet man f.eks. kravet om trykkabin eller antall seter så åpner det seg mange løsninger. Spørsmålet er jo hvilke krav man bør lempe på, eller endre.

Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 10:12   #170
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 12:33   #171
Empati
Newcomer
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 16
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Widerøe må nå tenke økonomi og kjøper en skreddersydd ATR 42/72 600. Staten bygger ut baner der det er nødvendig til 950m. Der finnes i dag ikke bedre alternativ. ATR utvikler hele tiden ny teknologi i samarbeid med Airbus i Toulous.

Pardon my english:

www.youtube.com/watch?v=9sog1Ep8TfE
Empati is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 13:34   #172
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
Sant nok, men man kan begynne med de enkle. EVE, SKN, SVJ og LKN ligger alle innenfor noen få timers kjøring med bil. Her er det bra veier mellom disse, og disse blir stadig bedre. Det er ingen gode grunner for å opprettholde alle disse. SVJ og LKN bør kunne slås sammen til en større flyplass i dag. Med de kostnadene som er årlig på disse to, så er vel en ny flyplass med lenger stripe nedbetalt på 2-3 år. I tillegg kommer snart en forbedret E10 over Tjeldsundet. Da begynner kjøreavstanden fra SKN til EVE å bli akseptabel for å kunne legge ned denne også. NVK forsvinner jo så snart Hålogalandsbroen åpner.

I Sogn og Fjordane kan samme øvelsen også gjøres med flere plasser.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 14:08   #173
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Nå er jo SKN snart igang med rullebaneutvidelse til 1199 meter. Er vel antydet anlegsstart sent dette år eller tidlig neste år. Så den blir neppe lagt ned med det første.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 14:40   #174
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og det er ikke like lett alle steder.
Man må selvfølgelig se det på som en helhet, i forhold til kostnaden med fly og utbygging, og evt. andre alternativer som helikopter eller fly som har færre krav. Da kommer spørsmålet om regularitet og passasjerkomfort også. Selv om det ikke er lett, så betyr det heller ikke at det ikke er umulig.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 14:58   #175
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Nå er jo SKN snart igang med rullebaneutvidelse til 1199 meter. Er vel antydet anlegsstart sent dette år eller tidlig neste år. Så den blir neppe lagt ned med det første.
Sånne bagateller har da aldri bekymret det offentlige Norge all verden. Hvor mange milliarder ble for eksempel svidd av på nye kystfort rundt år 2000? På enkelte av disse ble det til og med betalt for forsering, slik at de rakk å bli ferdig innen fristen for når de skulle legges ned...

Og skal vi holde oss til en nærmere bransje, så trenger man ikke se lenger enn til OSL, og på hvor mye unødvendige penger det er brukt der på manglende realistisk langsiktig planlegging.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2015, 12:25   #176
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Widerøe vil ikke si så alt for mye om hvordan de jobber mot mulige produsenter av kortbanefly.

Quote:
Widerøe selv er hemmelighetsfulle og vil ikke si noe særlig om flyjakten.
– Rundt 2025 flyr Widerøe i ny flymodell. Det gjenstår å se hvilken, vi jobber konkret med et lite knippe alternativer som alle er spennende og interessante. Men vi holder kortene foreløpig tett til brystet, sier Kongsteien.
nrk.no/nordland/Derfor-har-wideroe-skrudd-flyene-fra-hverandre
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2015, 21:03   #177
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Widerøe har vært noen luringer:
http://e24.no/privat/reise/slik-har-...y-nye/23443639
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2015, 10:27   #178
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Imponerende !
En skikkelig gladsak
C130 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2015, 12:44   #179
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Og her er det litt meir om alternativa som tydelegvis vert sondert:
http://www.tu.no/industri/2015/05/04...fly-i-framtida

"Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida
Lanserer fire konkrete alternativer når Dash 8 skal pensjoneres. "


Quote:
– Dette regionale markedet vil måtte erstattes av noe. I dag finnes det ingen slik hyllevare, men vi er i dialog med flere mulige leverandører samt at vi er pågående på arenaer som messene i Paris og Farnborough, sier flygesjef Tore Hansen i Widerøe til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at Widerøe konkret jobber med det han beskriver som fire spor:

Modernisert Dash 8
Forbedret versjon av ATR 42-600
Sivil versjon av Casa C-295W
Et helt nytt fly med PW1000G-motorer
Ganske interessant. Og desse alternativa (bortsett frå siste?) har jo vore dugeleg diskutert her.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2015, 13:38   #180
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Og her er det litt meir om alternativa som tydelegvis vert sondert:
http://www.tu.no/industri/2015/05/04...fly-i-framtida

"Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida
Lanserer fire konkrete alternativer når Dash 8 skal pensjoneres. "




Ganske interessant. Og desse alternativa (bortsett frå siste?) har jo vore dugeleg diskutert her.
Tatt i betraktning kompetansen Widerøe besitter på Dash'ene og tilliten fra Bombardier, er det helt utenkelig å se en gjenopptakelse av produksjonen i Norge i samarbeid med Bombardier for en NG 100/200?

Etterspørselen blir nok for smal for å produsere denne i storskala i Canada og miljøet som er bygget opp i Widerøe kan kanskje være de som kan kommersialisere dette?

Kun et løst kort....
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? Fazer Småprat 28 09-04-2013 19:38
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS skal kjøpe nye fly CK Flyforum 42 04-11-2007 18:40
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! MartinL Flyforum 22 02-01-2007 12:14
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... LN-AFG Flyforum 1 02-02-2005 19:35


All times are GMT +2. The time now is 22:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.