![]() |
|
![]() |
#161 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Nå er det også slik at på veldig mange av disse plassene er det ikke passasjergrunnlag for særlig større fly enn det er i dag, men for disse lokalsafunnene er flyplassen livsnerven inn og ut. I tillegg har jo mange av disse plassene utrolig stor eksportverdi pr innbygger i sin lokaløkonomi, som er mange ganger høyere enn f.eks i Oslo, hvor lite verdiskapning, men mye forvaltning foregår ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
50-seter blir vel litt for stort for anbudsrutene?
Utfordringen er vel at Dash 8-100 og Q200 har kapasitet til 37 eller 39 pax + at den har trykkabin. Pr. i dag finnes det vel ikke noen reell erstatter til Dash 8-100 og Q200 som har +/- 40 seter og trykkabin. Dornier 228 blir for liten. Og det er vel Twin Otter'n også, selv om den er tilbake i produksjon hos Viking Air. Embraer 120 ble nevnt litt lenger oppe i tråden, den har vel ikke samme ytelsene med tanke på krav i forhold til landing på kortbane. Et av anbudskravene er vel at maskinene skal ha trykkabin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
|
![]()
Widerøe må vel vektbegrense på noen avganger selv med Dash-8-100. Har flydd fra Førde Bringeland flere ganger og selv om de sier flyet er fullt har det gått med 6 tomme seter, en flyvertinne sa de alltid har vektbegrensninger fra Førde.
I så fall kan vel Widerøe kjøpe ATR 42-600 med 50 seter og fly de vektbegrenset på små flyplasser og selge alle 50 setene på andre ruter som i dag går med 39 seter, slik at inntjeningen allikevel blir god og med max fleksibilitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
|
![]()
Mye av utfordringen med å fase inn en eventuel ny flytype vil nok være vinter operasjon med slippery/contaminated runways.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
At løsningene som brukes kan endres, har vi for eksempel sett på Værøy. Riktignok er bakgrunnen mer tragisk enn mangel på fly, men når det flyplassen ikke kunne ta i mot fly, ble det funnet andre løsninger. Jeg tror vi kan se en løsning med oppgradering av noen flyplasser, kanskje kombinert med noen nedleggelser, for å kunne bruke andre flytyper. I tillegg kan man tenke seg at enkelte ruter betjenes med mindre fly. Hverken Do 228 eller Twin Otter er ukjente syn på kyllingmarkene og har begge vært gjennom moderniseringsrunder. Widerøe er nok mest interessert i en løsning der det kreves fly som er lite tilgjengelig og et ruteopplegg som gjør det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg. Vi får se hvordan det ender opp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er selvfølgelig riktig, og fjernet man f.eks. kravet om trykkabin eller antall seter så åpner det seg mange løsninger. Spørsmålet er jo hvilke krav man bør lempe på, eller endre.
Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Newcomer
Join Date: Jun 2013
Posts: 16
|
![]()
Widerøe må nå tenke økonomi og kjøper en skreddersydd ATR 42/72 600. Staten bygger ut baner der det er nødvendig til 950m. Der finnes i dag ikke bedre alternativ. ATR utvikler hele tiden ny teknologi i samarbeid med Airbus i Toulous.
Pardon my english: www.youtube.com/watch?v=9sog1Ep8TfE
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
I Sogn og Fjordane kan samme øvelsen også gjøres med flere plasser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Nå er jo SKN snart igang med rullebaneutvidelse til 1199 meter. Er vel antydet anlegsstart sent dette år eller tidlig neste år. Så den blir neppe lagt ned med det første.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Man må selvfølgelig se det på som en helhet, i forhold til kostnaden med fly og utbygging, og evt. andre alternativer som helikopter eller fly som har færre krav. Da kommer spørsmålet om regularitet og passasjerkomfort også. Selv om det ikke er lett, så betyr det heller ikke at det ikke er umulig.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
Og skal vi holde oss til en nærmere bransje, så trenger man ikke se lenger enn til OSL, og på hvor mye unødvendige penger det er brukt der på manglende realistisk langsiktig planlegging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]()
Widerøe vil ikke si så alt for mye om hvordan de jobber mot mulige produsenter av kortbanefly.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Widerøe har vært noen luringer:
http://e24.no/privat/reise/slik-har-...y-nye/23443639 |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Imponerende !
En skikkelig gladsak ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Og her er det litt meir om alternativa som tydelegvis vert sondert:
http://www.tu.no/industri/2015/05/04...fly-i-framtida "Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida Lanserer fire konkrete alternativer når Dash 8 skal pensjoneres. " Quote:
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Etterspørselen blir nok for smal for å produsere denne i storskala i Canada og miljøet som er bygget opp i Widerøe kan kanskje være de som kan kommersialisere dette? Kun et løst kort.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |