![]() |
|
![]() |
#181 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Men dette er kanskje ikke tråden for det? Quote:
Jeg blir jo "satt i dårlig lys" her inne daglig og har ikke store problemer med det. (Bare å gå noen få poster lenger opp så blir jeg kalt "ignorant, mangel på forståelse og driver med hersketekníkk") Har man meninger så må man regne med å få høre det. Spesielt hvis meningene går imot det som er "bransjemeningen" (selv om enkelte går over grensen av og til). Etter min mening undervurderer du hvilke fremtidige konsekvenser denne avgjørelsen vil ha på prisnivået over atlanteren. På samme måte som de fleste har undervurt FR og DY før. At LCC i europa har hatt en kraftig innvirkning på prisnivået her i Europa er det vel ingen tvil om. Du mener altså at ikke det samme vil skje i transatlantisk og sier at prisnivået allerede er lavt. Vel, det stemmer ikke med de yield tallene jeg har sett. Don't take it personal..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 01-12-2014 at 06:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Og flyselskapene er også aktive i denne prosessen - det kan det ikke være noen tvil om. Quote:
![]() Last edited by TOS; 01-12-2014 at 14:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
For å få litt facts på bordet når det gjelder status i hhv. Europa, USA og Nord-Atlantern.
Her er noen tall fra IATA (2014) og CAPA (2013). Som vi ser, så har de amerikanske selskapene en mye mer behagelig hverdag enn de europeiske. Jeg lar tallene snakke for seg selv. Vi ser også deres yield over atlanteren, og utviklingen av denne. Ingen tegn til tøff konkurranse der heller. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 02-12-2014 at 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
EU vurderer nå tilltak mot USA etter det de mener er brudd på OpenSkies avtalen
Wall Street Journal Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Fra DN i dag:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Ikke egentlig. Å avfeie sikkerhetsargumenter er ikke spesielt uvanlig i slike diskusjoner, så kan man jo spekulere i motivasjonen for å gjøre det.
Godt mulig du kjenner deg igjen og indentifiserer deg med den type argumentasjon. Det vet ikke jeg. Quote:
Alle selskap har sine type utfordringer og her er det mange faktorer som spiller inn. En av fellesnevnerne for alle er imidlertid hvordan den nevnte organisasjons-og bemanningsstrukturen er, hvilket jeg har fremmet mitt klare syn på. Ellers er jeg relativt tvilende til hvor mye de ulike tilsynene tar luftfarten virkelig på pulsen. Jeg vil hevde at det i alle år har vært operatørene ved fabrikant, selskap og ansatte som har vært de viktigste faktorene for sikre operasjoner. Myndighetskrav ble tidligere ikke ansett som tilstrekkelige og man la i mye større grad på egne marginer. Bransjen blir nå mer og mer kynisk og minimumsnivå er i større grad normen, hvilket bringer oss litt inn på sikkerhetsstatistikkene. Man kan jo hevde at sikkerheten er god mer på tross av enn på grunn av myndighetenes reguleringer. Jeg føler at det spises marginer i stort monn og at man har kommet mye nærmere en stygg statistikk selv om det ikke nødvendigvis har vist seg i tall enda. Kvalitetssikringsarbeid kan være så mangt og kan ikke nødvendigvis likestilles helt med sikkerhetsarbeid. (Jeg vet ikke hva du drev med så det er ikke min intensjon å rakke ned på ditt arbeid/erfaring). Quote:
Jeg har ikke hevdet at logo har noe å si. Kontrakten vil jeg imidlertid hevde har mye å si. Jeg vil hevde at man ikke kan se bort fra en sikkerhetsrisiko når kontraktsforholdet blir veldig knyttet opp mot hvor "brysom" man er for selskapet. Kan fly til myndighetenes maks blir fort til skal fly. Såpass oppegående og ærlig regner jeg med at du er. Jeg vil også hevde at det er mye vanskeligere å få til en god rapporteringskultur. Sett i forbindelse med diverse saker fra arbeidslivet så blir ikke alltid "varslere" tatt lett på. Det blir enda lettere å kappe hode av dem om det er en kjøpt tjeneste med enkelt terminerbar kontrakt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
hver gang selskapene/myndigheten foretar seg noe med vilkårene, mens når foreningene selv forårsaker sikkerhetsrisiko, så feier man det under teppet og later som det ikke eksisterer. Dobbeltmoral er vel det man kaller slikt, og da kan man jo spørre seg om man virkelig er så opptatt av sikkerhet som det man påberoper seg, eller om det varierer med hvilken vei vinden blåser.. Quote:
som sørger for å holde selskapene i ørene når det gjelder sikkerhet. Hvis ikke så er det jo en skandale. Jeg tviler heller ikke på at den ekstreme konkurransen spesielt her i Europa tvinger selskapene til å øke produktiviteten innenfor de rammene de har, men dette rammer som kjent alle selskaper, ikke bare LCC. Quote:
Men viktigst av alt, holdningene, kunnskapen og systemene rundt sikkerhet hos det enkelte flyselskapet spiller en sentral rolle i det hele. Det er holdninger, kunnskap og systemer som skaper sikkerhet. Og i de selskapene der holdningene til sikkerhet er gode finnes det sannsynlgvis heller ingen fryktkultur - uansett hvilken type kontrakt du har! Mitt inntrykk er at foreningene i utgangspunktet er prinsippielt imot all annen form for organisering enn den tradisjonelle "SAS-modellen". Det er forsåvidt forståelig av andre årsaker at de er, men å si at "alt annet er farlig" blir altfor enkelt, og det er i prinsippet det man gjør når man ensidig fokuserer på kontrakten og trekker sluttninger om sikkerheten i ett selskap utifra dette.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 03-12-2014 at 17:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Fra en poster på airliners.net:
"Under my reading...Article 3 Section 3 of the agreement where Norway and Iceland were included into the Open Skies agreement: the USA and the EU both have the unilateral right to terminate either Norway or Iceland from the Open Skies agreement with 1 years notice." .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
|
![]() Quote:
At Norwegian Long Haul organisasjons messig er delt mellom Norge og Irland - har man praksis med tidligere (BA's 757 all Business Operasjon fra Paris (med AOC i Frankrike ?) og USA, saa det krever neppe noe "Annex" (tillegg) - men forutsatt at Pilotene ansatt i det Singapore baserte selskapet er sertfisert utenfor EU kan det vaere et behov for et Annex i avtalen. Det ser ut som mange av Annex som allerede eksisterer dekker forhold som er utvidelser slik Norwegian oensker (vi kan vel vaere enige at det er nye forutsetninger Norwegian legger til grunn - hvorvidt det kreve et Annex er usikkert, men det kan synes som om det er tilfellet).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
![]() Mange grunner til det, en er at det ikke vil ha noen virkning for AOC basert i Irland ved NAI, som jo er søker om flyrettigheter. Det vil kun ramme NLH som allerede flyr på norsk lisens. Selv om det skulle ha en virkning, ville det være uklokt å forsure det politiske forholdet til Norge ettersom vi er en av de mest lojale nikkedukkene de har i Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
|
![]() Quote:
I tillegg er det vel en Joint Committee som har den endelige avgjoerelsen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår pilotene så trodde jeg disse var sertifisert i EU. Jeg mener å huske at det var et krav om EU sertifikat for pilotene, og det er vel et krav om dette i forhold til en europeisk AOC, om jeg har forstått dette rett. De er vel ansatt via et Singapore-basert selskap, men jeg vet ikke hva implikasjonene av det er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
På kort sikt kan muligens eierskapsforholdene blokkere NAI, men det endrer ikke det prinsipielle ved at at det irsk lov og rett som er sakens kjerne her. At selskapet kommer fra Norge er jo litt tilfeldig.
Hvis Kjos ønsker det nok, finner han en måte å organisere NAI på som gjør at de norske rettighetene blir uvesentlige. Og om ikke han gjør det, kan andre selskaper fra EU bruke samme modell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
I Annex 4 som omhandler eierskapsforholdene i forhold til EU-US Open Skies så står det at eierskap er relatert til "member states and its nationals", samt at alle som er en del av ECAA (European Common Aviation Area) som Norge er en del av, regnes som "member states and its nationals" i denne sammenhengen. Det kan (sannsynligvis?) forstås som at Norge kan lempes ut av Open Skies-avtalen, men at man likefullt kan ha norsk eierskap til et irskregistrert flyselskap som da har rett til å fly til USA gjennom EUs Open Skies avtale. Juristene her inne får arrestere meg om det er feiltolket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Som et lite tilsvar til Wahoo:
Det er en grunn til at fagforeningene / vi som jobber ute i bransjen skyver sikkerhetskortet foran oss når slike temaer kommer opp. Det finnes nemlig fagfelt som går på dette med sikkerhetskultur, human resources osv, og der sier all forskning at mye av det vi ser i dag med kontraktsstruktur, arbeidspress og usikkerhet er faktorer som beviselig reduserer flysikkerheten. At du personlig mener at alt er sikkert inntil noe detter ned får så være, men vi skal være sjeleglade for at ingen seriøs aktør tenker sånn. Flere og flere av barrierene i sveitserostmodellen brytes ned, og fortsetter det sånn vil det smelle til slutt. Vi dytter disse argumentene foran oss nettopp fordi vi desperat kjemper for at det ikke skal skje, det hjelper litt lite og litt for seint om vi venter til etter at ulykken er et faktum. At det kanskje kan føles som om vi bare sier dette for å bedre vår egen situasjon blir delvis feil. Poenget her er jo at det er vi som kjenner dette på kroppen, og det er til syvende og sist vi som gjør feilen om det går for langt. Å redusere arbeidspresset handler ikke om at jeg er lat eller vil ha mer penger, det handler om at jeg er redd for at folk (meg selv inkludert) kan bli presset til å jobbe så mye at det _kan_ gå galt til slutt. Du snakker om holdninger og fryktkultur, men har nok aldri opplevd dette i særlig grad selv. At selskapene fremhever sikkerhetsfokuset men samtidig har kontraktsansatte som de sparker og flytter rundt på i vilden sky er i seg selv en voldsom selvmotsigelse. Å tro at folk går på jobb og stenger ute alle problemer de måtte ha, som f.eks hvordan de skal betale husleia nå som selskapet plutselig har gitt dem sparken i tre måneder, er usedvanlig naivt. Å tro at folk blir hjemme når de er litt syke selv om det medfører at de ikke får nok lønn til å overleve neste måned er naivt. Slike elementer har veldig stor påvirkning på sikkerheten, og da nytter det ikke å snakke om fine holdninger fra selskapets side. Det er altså en definert sikkerhetsrisiko, uten at det betyr at en ulykke nødvendigvis vil inntreffe. Det er en forskjell der som det kan være greit å ha kontroll på når man snakker om slike temaer. Uansett så er dette et område det finnes veldig mye god litteratur om, og det vil nok være interessant lesning for mange. Jeg er også nysgjerrig på hva slags sikkerhetsrisiko våre fagforeninger utgjør? En liten avsporing (igjen), så Wahoo og jeg kan godt ta diskusjonen videre i PM om det er uinteressant for andre. Det er uansett fint å se mange bra innlegg om hva som foregår på innsiden i D.C fra dere som har innsikt i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
Foreningene har vel enda til gode å være en sikkerhetsrisiko i sin virksomhet. Medlemmene drar derimot sikkerhetskortet, for det er de som er der når det smeller. I tillegg innebærer jobben konstant sikkerhetstekning for å ikke risikere eget og andres liv. Motparten er derimot ikke så interessert i dette med sikkerhet. Det er et annet ballgame å sitte trygt på et kontor å cashe forsikringspenger og profittere på andres død, samtidig som de har spart penger på et lavere sikkerhetsnivå. Er dere sikre på at sistnevnte bør bestemme hva som er sikkert og hva som ikke er det? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det som skjer i US i denne saken er jo at man har involvert en part som ikke egentlig har noe som helst med implementeringen av avtalen å gjøre - nemlig Kongressen. De har vedtatt avtalen i sin tid og kan nok vedta å si opp avtalen og/eller be om en reforhandling, men de har ingen formell rolle i gjennomføringen av avtalen. Man kan derfor regne med at US DOT forsøker å trenere for å ikke hisse opp for mange kongressrepresentanter, selv om det ikke har noen egentlig relevans for avtalens innhold (slik jeg har forstått det). Last edited by TOS; 04-12-2014 at 01:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
|
![]() Quote:
Naar jeg leser igjennom avtalene og Annexene saa heller jeg mer og mer mot at det maa et Annex til i og med at Pilotene ikke er ansatt innen EU, uansett saa skal det bringes opp til Joint Committee og ikke rettsapparatet.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian Air UK har fått driftstillatelse | Wahoo | Flyforum | 17 | 26-09-2017 18:34 |
Norwegian har fått sin egen klovn | grindstein | Bilder & foto | 16 | 27-08-2010 09:45 |
Norwegian har fått nye slot på Orly | Someone | Flyforum | 9 | 26-11-2006 20:01 |
Hva feiler Norwegian? Har de fått influensa?? | LTH | Flyforum | 4 | 08-01-2005 16:35 |