Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2015, 13:43   #1
RobertH
Newcomer

Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Jeg har kun erfaring med oppgradering ved innsjekk /gate underveis i turen og fått oppgradert alle 3 gangene.
1. BKK DOH Biz til First med Qcredits
2. BKK DOH Biz til First med Qmiles
3. JNB DOH Øko til biz betalt med Visa-kortet.

Selv tror jeg du får utfordring å oppgradere fra/til OSL. Der har det ikke mye ledig på Biz de gangene jeg har flydd der.
Takk for svar. Ja, jeg har også lagt merke til at biz-kabinen fra Oslo som regel er nokså full. Gøy at så mange får oppleve dette fantastiske tilbudet, og jeg forstår jo at Qatar selvsagt heller vil selge billetter enn å gi de bort gratis. Men kanskje det betyr at jeg bør fortsette å fly som før, men heller spare opp poengene og status på et annet bonusprogram?

Interssant å høre hva andre mener om dette?
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 15:16   #2
Upsaker
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Jeg har kun erfaring med oppgradering ved innsjekk /gate underveis i turen og fått oppgradert alle 3 gangene.
1. BKK DOH Biz til First med Qcredits
2. BKK DOH Biz til First med Qmiles
3. JNB DOH Øko til biz betalt med Visa-kortet.

Selv tror jeg du får utfordring å oppgradere fra/til OSL. Der har det ikke mye ledig på Biz de gangene jeg har flydd der.
Jeg skal fly OSL-DOH-BKK-USM og samme tur tilbake litt senere i januar. Bestilte billigste øko-billett på tilbud i går. Hvilke muligheter har jeg for oppgradering / loungetilgang på mellomlandingene? Har ingen Qmiles eller Qcredits, kun noen tusen Avios fra BA.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 13:53   #3
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Gresset er ikke grønnere på andre siden av gjerde, det er bare litt fuktigere.
Så hva du vektlegger i et bonusprogram trenger ikke være det samme som F.eks meg.
Jeg kan i hvertfall si at Emirates er ikke noe bedre, blitt mye verre etter omleggingen tidligere i vinter. Letteste opptjente poeng og status av de to nevnte er uten tvil QR.
Resten av jungelen med bonusprogram har ikke jeg oversikt over.

Som x-Platinum medlem hos QR (nå gull, nettopp fornyet) så les litt på godene over å være Plat.
På enkelte avganger, gjerne med kort ventetid i DOH får du velge hvis du bruker dobbelt så mye poeng som publisert. Om det er en fordel så er det hvertfall en bortkastet fordel for min del. At de bruker det som en fordel på høyeste medlemsnivå er mer ran enn fordel i mitt hode. Kunne nevnte et eksakt tilfelle men det blir for mye tasting på mobilen her og nu

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 14:15   #4
RobertH
Newcomer

Helt enig at det kan være veldig forskjellige fordeler som vektlegges som viktigst av ulike reisende. For egen del er tilgang til gode lounger og oppgraderingesmuligheter det viktigste. Jeg synes OSL-loungen er veldig bra, mens Al Mourjan rett og slett er måpetryne fabelaktig

Hvis det viser seg at gulloungen i Doha (når jeg skal reise på eco-billett) er skikkelig skuff, og hvis ingen oppgraderinger lar seg realisere, må jeg kanskje innse at ikke bare er mine tildelte Qcredits er verdiløse (nulles uansett i midten av desember for min del), men heller ikke opptjente Qmiles lar seg bruke til det jeg ønsker.

Bonusprogrammet skryter stort av alle fordelene man får tilgang til, men hvis døren til godsakene viser seg å være låst og teamet bak Privilege Club har kastet nøkkelen, er det lett å få følelsen av at innpakningen lover mye ståhei, pomp og prakt, men at innholdet dessverre viser seg å være æda-bæda
Old 03-11-2015, 15:14   #5
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Hvis du synes OSL-loungen er veldig bra så blir QR Gold loungen grei nok. Tror jeg.
Jeg kom til DOH på biz, skulle videre på øko og gikk mot min "vanlige" biz lounge hvor jeg var mentalt forberedt på å være.
Skuffelsen der og da ved å bli nektet adgang og henvist til Gull lungen var en liten nedtur som ikke ble mindre når en så utvalget av mat. Ikke var jeg spesielt sulten der og da, men jeg fant egentlig ingenting som fristet å prøve. Det ble et glass vann.
OSL loungen er etter min mening helt ålright. Intet noe mer.

Old 03-11-2015, 15:23   #6
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

For penger er det meste mulig. Om det lønner seg er en annen ting. Om jeg husker rett, så er ikke de 3(?) laveste booking klassene (som gir minst poeng) gjenstand for oppgradering.
Oppgradering ved gate er jo gjerne etter at du skulle ha vært i loungen så lounge tilgang ser mørkt ut etter min mening.
Men, her kan jo andre forumister korrigere meg om jeg tar feil.
Ut i fra mitt synspunkt så er det mellom DOH BKK DOH som er størst mulighet for tilgjengelig oppgradering. Mest kapasitet, spes hvis du flyr med A380 avgangene. Det er Biz loungen i DOH som er verdt å få med seg.

Old 03-11-2015, 15:41   #7
Upsaker
ScanFlyer Blue

Takk for svar. Flyr 380 og har fått meg en grei plass langt foran. Litt kjedelig med 3-3-3 når man flyr alene. Jeg valgte pent bort biz til tross for det gode tilbudet, så det er bare hvis det er noe som gir mening. Jeg har 2,5-3,5 ved hver mellomlanding og trenger ikke så mye mer enn en god restaurant med wifi for å få tiden til å gå.
Old 17-11-2015, 11:19   #8
torasle
Newcomer

Er nettopp tilbake fra reise der vi prøvde å få gjennomsjekket baggasje, selv om vi reiste innenriks med SAS på separat billett først. Vi sjekket inn i Molde, men når jeg spurte om det var mulig å få baggasjen sjekket helt frem, fikk jeg til svar at de har gjort dette før, men nå hadde de fått beskjed om at de ikke hadde lov til å gjøre dette lenger. Damen jeg snakket med la også til at "dessuten er flyet herfra 20-30 minutter forsinket". Vi hadde i utgangspunktet 2,5 time i Oslo, men med forsinkelsen ble det ca 2 timer. Så jeg spurte om det var pga at det ble kort tid i Oslo de ikke ville sjekke baggasjen helt frem. Hun gjentok da bare at de ikke kunne gjøre dette lenger. Men jeg hadde ut fra hennes formulering likevel et inntrykk av at hun kanskje kunne ha gjort om vi hadde hatt bedre tid i Oslo.

Det gikk uansett raskt og greit å hente baggasjen og sjekke inn igjen i Oslo. Det var nesten ikke kø på innsjekk hos Qatar, og det var heller ikke noe problem med fordeling av vekt mellom personene (som jeg hadde blitt forespeilet før). Så lenge summen av alle koffertene var innenfor det som vi til sammen hadde som baggasjekvote, var det ikke noe problem at en persom hadde mer enn 30kg baggasje.

Alt i alt så gikk det denne gangen greit med to separate billetter, men det er en kalkulert risiko. Dersom SAS hadde vært enda en halvtime forsinket, hadde vi fått det travelt. Så det er viktig å ha forsikringen i orden og være klar over konsekvensene dersom man ikke rekker forbindelsen.

Forøvrig hadde Qatar relativt bra belegg i flyet på utreise, men på hjemreise i går var det svært god plass i økonomi. Den bakerste økonomikabinen var nesten helt tom, mens i fremste økonomikabin var stort sett alle midtseter ledige. Det var også en del ledig i business.

Noe jeg ble litt skuffet over var at det igjen var bussing både på ut- og hjem-reise i Doha. På utreise parkerte vi rett nok ved en bro, men ble likevel kjørt i buss. Det virket også som om mange andre fly sto parkert ved broer, uten at disse var bruk. Muligens kunne det ha vært noen tekniske problemer, eller vedlikehold som gjorde dette. På hjemreise fikk vi en buss-gate i kjelleren på terminalen i Doha.
torasle is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2015, 10:00   #9
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by torasle View Post
Er nettopp tilbake fra reise der vi prøvde å få gjennomsjekket baggasje, selv om vi reiste innenriks med SAS på separat billett først. Vi sjekket inn i Molde, men når jeg spurte om det var mulig å få baggasjen sjekket helt frem, fikk jeg til svar at de har gjort dette før, men nå hadde de fått beskjed om at de ikke hadde lov til å gjøre dette lenger.
Då er det i så fall noko SAS har begynt med svært nylig, sida eg gjorde samme stunt seinast 23. Oktober. Er eigentleg noko skeptisk til om dette er sant (frå SAS si side), då det framleis er mogleg å kjøpe gjennomgående SAS-billettar hjå Qatar.

P.S. Motsatt veg så er ikkje QR lika velvillige, vil ikkje sjekka inn baggasje hjå SK på grunn av at dei er i ein anna allianse.

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Har reist noen ganger med QR via DOH, og det virker som om OSL-flyet konsekvent har bussgate.
Av totalt 20+ avgangar/ankomster vil eg anslå at "berre" 4-5 av dei har vore bussgate. Det som derimot er 100% konsistent er at gaten er lengst mogleg vekke frå hovudterminalen.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2015, 12:50   #10
torasle
Newcomer

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Då er det i så fall noko SAS har begynt med svært nylig, sida eg gjorde samme stunt seinast 23. Oktober. Er eigentleg noko skeptisk til om dette er sant (frå SAS si side), då det framleis er mogleg å kjøpe gjennomgående SAS-billettar hjå Qatar.
Det var den 25. Oktober vi opplevde å ikke få sjekket gjennom baggasjen. Jeg har en følelse av at det er noe uklare prosedyrer rundt dette, og at håndteringen derfor blir personavhengig.
torasle is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2015, 19:01   #11
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Har reist noen ganger med QR via DOH, og det virker som om OSL-flyet konsekvent har bussgate.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2015, 19:09   #12
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg har vel fått bussgate 5 av 6 ganger jeg har reist til/fra DOH/OSL i år. Det merkelige er at de har klart å plassere bussgatene helt i enden av fingrene, så langt fra sentralområdet det går an å komme. Hvorfor sende folk ut på et maraton, hvis de uansett skal busses? Merkelig løsning.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2015, 13:00   #13
Gunnar
ScanFlyer Gold

Kan vel si såpass at på kurs for halvannet år siden ble det sagt at gjennomsjekking av separate billetter var "primært forbeholdt forbindelser med andre *A-selskaper". Men den siste beskjeden jeg har fått på SVG er at "minimum connection" (også sett i lys av evt. forsinkelse), samt "interline" er det som betyr noe. Men ja, informasjonen er ikke helt utvetydig, så det kan nok bli litt personavhengig.
Quote:
Originally Posted by sexten
Er eigentleg noko skeptisk til om dette er sant (frå SAS si side), då det framleis er mogleg å kjøpe gjennomgående SAS-billettar hjå Qatar.
Gjennomgående billetter er en helt annen sak. Da er hele reisen kjøpt som én reise, og selvsagt skal vi da sjekke deg helt frem til destinasjonen såfremt det ikke foreligger restriksjoner til hinder for dette. Men med separate billetter har du ingen krav til gjennomgående innsjekk, og det vil da være opp til hvert enkelt selskap om de vil tillby muligheten for gjennomgående innsjekk eller ei, samt under hvilke betingelser...
Old 18-11-2015, 16:17   #14
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Kan vel si såpass at på kurs for halvannet år siden ble det sagt at gjennomsjekking av separate billetter var "primært forbeholdt forbindelser med andre *A-selskaper". Men den siste beskjeden jeg har fått på SVG er at "minimum connection" (også sett i lys av evt. forsinkelse), samt "interline" er det som betyr noe. Men ja, informasjonen er ikke helt utvetydig, så det kan nok bli litt personavhengig.

Gjennomgående billetter er en helt annen sak. Da er hele reisen kjøpt som én reise, og selvsagt skal vi da sjekke deg helt frem til destinasjonen såfremt det ikke foreligger restriksjoner til hinder for dette. Men med separate billetter har du ingen krav til gjennomgående innsjekk, og det vil da være opp til hvert enkelt selskap om de vil tillby muligheten for gjennomgående innsjekk eller ei, samt under hvilke betingelser...
Ja, er fullstendig klar over at det er stor forskjell på gjennomgåande billettar og separate.
Men poenget var at SK/QR-samarbeidet tydeligvis framleis er i effekt, så hvis det plutselig skulle vore endring i rutinane så hadde det mest sannsynlig ramma fleire selskaper enn berre QR (EK osv.).

Min erfaring er iallfall at dette har vore null problem (separate billettar) for SK via BGO der eg har sjekka inn, som eg no har gjort ganske mange gonger etter kvart.

Andre vegen (innsjekk hjå QR) derimot har alltid vore eit problem, men det har uansett ikkje så mykje å seie sida eg må sjekke inn baggasjen på nytt på OSL.
Old 19-11-2015, 12:19   #15
havrefras
Newcomer

Flyr til USM med QR via Doha og Bangkok i starten av desember. Det siste legget ned til USM blir operert av Bangkok Airways, må jeg sjekke inn bagasjen på nytt når jeg kommer til BKK? Billetten er bestilt igjennom QR hele vegen.
havrefras is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2015, 12:46   #16
Upsaker
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by havrefras View Post
Flyr til USM med QR via Doha og Bangkok i starten av desember. Det siste legget ned til USM blir operert av Bangkok Airways, må jeg sjekke inn bagasjen på nytt når jeg kommer til BKK? Billetten er bestilt igjennom QR hele vegen.
Siden billetten er kjøpt sammenhengende skal de få sjekket inn bagasjen din hele veien. Si gjerne i fra hvordan det går, jeg skal ta akkurat samme turen i januar.
Old 19-11-2015, 22:45   #17
RobertH
Newcomer

Jeg skal fly Oslo-Doha-Cape Town med QR førstkommende søndag, og retur neste søndag. Har fått avslag på alle forespørsler om oppgradering til biz med Qcredits og Qmiles. Kommer til å prøve på nytt ved innsjekk og ved gate (og vil vifte med både gullkortet til Qatar, OBOS-kortet og A-kortet, og om nødvendig legge meg på gulvet og sprelle med armer og bein). Noen som vil våge seg på å anslå sannsynligheten for oppgradering på en eller flere strekninger?
Old 20-11-2015, 10:27   #18
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Jeg skal fly Oslo-Doha-Cape Town med QR førstkommende søndag, og retur neste søndag. Har fått avslag på alle forespørsler om oppgradering til biz med Qcredits og Qmiles. Kommer til å prøve på nytt ved innsjekk og ved gate (og vil vifte med både gullkortet til Qatar, OBOS-kortet og A-kortet, og om nødvendig legge meg på gulvet og sprelle med armer og bein). Noen som vil våge seg på å anslå sannsynligheten for oppgradering på en eller flere strekninger?
2015-11-22 QR0176 OSL-DOH C1 Y9+
2015-11-23 QR1369 DOH-CPT C1 Y9+
2015-11-29 QR1370 CPT-DOH C3 Y9+
2015-11-30 QR0175 DOH-OSL C7 Y9+

Status har diverre lite eller ingenting å sei når det gjeld oppgradering med miles ved gate
Utifrå ledige seter er det vel berre DOH-OSL på returen du har ein ok moglegheit for å få oppgradering.
Til gjengjeld god plass i Economy, som betyr at du med god planlegging av setereservasjon kan få ein tresetar for deg sjølv.

God tur! Reiste samme ruta i sommar

Quote:
Takk for svar :-) Bedre med ledige seter ved siden av meg nedover enn sild i tønne... men skjønner at biz henger i en tynn tråd. Ser ut til at Qcredits og Qmiles i praksis er lite verd for en som kun ønsker å bruke det til oppgraderinger. Likevel spent på om det på mirakuløst vis ordner seg.
Tja, det er iallfall hovudsakleg det eg brukar Qmiles/Qcredits til, med ein forholdsvis kurant suksessrate (OSL-DOH er eit "problem" dog). Eg har utreise frå BGO, så brukar CPH-DOH ruta av og til, der det ofte er god plass i Business.

Å bruke Qmiles til upgrades er uansett ein mykje bedre utnytting av Qmiles enn å bruke dei på awards, som etter kvart har vorte SVÆRT begrensa i tilgjengelighet.

Som eit eksempel, her er tilsvarande data frå CPH-DOH:

2015-11-22 QR160 CPH-DOH C7 Y9+
2015-11-22 QR164 CPH-DOH C9+ Y9+
2015-11-30 QR159 DOH-CPH C9+ Y9+
2015-11-30 QR163 DOH-CPH C9+ Y9+

Last edited by sexten; 20-11-2015 at 10:33.
Old 05-12-2015, 11:29   #19
RobertH
Newcomer

Hei!

Jeg kom hjem for noen få dager siden fra en tur til Sør-Afrika med Qatar.

Alle mine oppgraderingsforsøk både ved innsjekk og ved gate på OSL ga som ventet ingen suksess, men det var noe muffens med hele historien. Det begynte ved innsjekk. En litt urutinert jente sa at det var to ledige seter i biz, og jeg fikk umiddelbart hjerteklapp. Hun måtte imidlertid tilkalle en overordnet for å få frigitt ett av setene til meg, men da fikk pipa en annen lyd. Setene var visst booket likevel. ???

Ved gate spurte jeg nok en gang om det var mulig å få en oppgradering. Kanskje noen no-shows? Den samme dama som fortalte at de to ledige setene egentlig var opptatt likevel, erklærte at det ikke var noen no-show. Alle biz hadde møtt opp. Ombord i flyet oppdager jeg tre ledige seter i biz. Håpefull og uerfaren spør jeg pursen (som allerede hadde vært bortom meg og knelende ønsket meg velkommen ombord "nice to have you back Mr Robert".. litt kleint og litt fint på samme tid, det der), om jeg likevel kunne oppgraderes siden det var tre ledige seter på biz. Hun sier at hun ikke har myndighet til det, men tilkaller en fyr med refleksvest fra gaten. Han forteller meg at det er tre ledige seter i biz, to usolgte og en no-show. Men nå er det for sent. Jeg skulle spurt om dette i gaten. Jeg forklarer at jeg gjorde det, men at jeg da fikk en helt annen informasjon enn hva han nå kommer med. Han blir tydelig brydd, og lirer av seg en lang og pinlig regle med unnskyldninger som er det bare er vondt å høre på. Det er jo ikke hans skyld at noen andre i systemet har rota det til.

Eller er det faktisk slik at Qatar ikke oppgraderer for hverken miles eller credits? Jeg og samboeren har nå tilsammen 10 bom av 10 mulige. Kanskje bare uflaks, eller er det policy ikke å oppgradere? På papiret ser jo Gold superbra ut, men nå har det sneket seg inn en liten ubehagelig tvil her. Og det er litt trist, for jeg er jo super-fan, og vil så gjerne fortsette å være det.

Er det noen med gode erfaringer der ute som kan redde meg fra tvilens skyggedal?
Old 05-12-2015, 12:59   #20
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Hei!

Jeg kom hjem for noen få dager siden fra en tur til Sør-Afrika med Qatar.

Alle mine oppgraderingsforsøk både ved innsjekk og ved gate på OSL ga som ventet ingen suksess, men det var noe muffens med hele historien. Det begynte ved innsjekk. En litt urutinert jente sa at det var to ledige seter i biz, og jeg fikk umiddelbart hjerteklapp. Hun måtte imidlertid tilkalle en overordnet for å få frigitt ett av setene til meg, men da fikk pipa en annen lyd. Setene var visst booket likevel. ???

Ved gate spurte jeg nok en gang om det var mulig å få en oppgradering. Kanskje noen no-shows? Den samme dama som fortalte at de to ledige setene egentlig var opptatt likevel, erklærte at det ikke var noen no-show. Alle biz hadde møtt opp. Ombord i flyet oppdager jeg tre ledige seter i biz. Håpefull og uerfaren spør jeg pursen (som allerede hadde vært bortom meg og knelende ønsket meg velkommen ombord "nice to have you back Mr Robert".. litt kleint og litt fint på samme tid, det der), om jeg likevel kunne oppgraderes siden det var tre ledige seter på biz. Hun sier at hun ikke har myndighet til det, men tilkaller en fyr med refleksvest fra gaten. Han forteller meg at det er tre ledige seter i biz, to usolgte og en no-show. Men nå er det for sent. Jeg skulle spurt om dette i gaten. Jeg forklarer at jeg gjorde det, men at jeg da fikk en helt annen informasjon enn hva han nå kommer med. Han blir tydelig brydd, og lirer av seg en lang og pinlig regle med unnskyldninger som er det bare er vondt å høre på. Det er jo ikke hans skyld at noen andre i systemet har rota det til.

Eller er det faktisk slik at Qatar ikke oppgraderer for hverken miles eller credits? Jeg og samboeren har nå tilsammen 10 bom av 10 mulige. Kanskje bare uflaks, eller er det policy ikke å oppgradere? På papiret ser jo Gold superbra ut, men nå har det sneket seg inn en liten ubehagelig tvil her. Og det er litt trist, for jeg er jo super-fan, og vil så gjerne fortsette å være det.

Er det noen med gode erfaringer der ute som kan redde meg fra tvilens skyggedal?
Det høres veldig rart ut. Det er jo bedre for de å bli noen av dine poeng enn å fly tomme seter. Ekstrakostnaden med catering er jo minimal. Var det de to bakerste setene mellom dassene som var ledige? De er vel ofte blokkert?

(En liten digresjon - Hos Swiss er det null problem å oppgradere for cash etter boarding, noe jeg var vitne til i sommer. Crewet kom løpende med bankterminalen. Jeg vet ikke hvordan det er med andre selskaper.)

Last edited by Herlov; 05-12-2015 at 13:03.
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules