Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2014, 15:39   #281
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Noen som vet hvordan salget av F er?
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 16:00   #282
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 387
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Noen som vet hvordan salget av F er?
Mulig jeg er kjempedårlig til å se men ankom med EK159 nå på tirsdag. Så ingen F klasse jeg. Kan det ha vært et individ uten? Var for øvrig i underkant av halvfullt i Biz.
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 16:00   #283
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,820
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Noen som vet hvordan salget av F er?
Av ren norsk nysgjerrighet så lurer jeg også på hvilke kunder dette er? Er det folk på tur fra Norge eller til Norge?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 16:21   #284
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Av ren norsk nysgjerrighet så lurer jeg også på hvilke kunder dette er? Er det folk på tur fra Norge eller til Norge?
Single menn med bonusfeber
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 16:30   #285
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Av ren norsk nysgjerrighet så lurer jeg også på hvilke kunder dette er? Er det folk på tur fra Norge eller til Norge?
I følge Emirates selv er det noe shipping men, mest private.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 16:49   #286
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,386
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
I følge Emirates selv er det noe shipping men, mest private.
Og ikke minst ID.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 19:37   #287
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Avinor Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Mulig jeg er kjempedårlig til å se men ankom med EK159 nå på tirsdag. Så ingen F klasse jeg. Kan det ha vært et individ uten? Var for øvrig i underkant av halvfullt i Biz.
Sånn var på vei hjem for to uker siden og. Var fremme å hilste på skippern (norsk) og det var tomt i First, ca 50% i biz.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 22:04   #288
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg har tenkt litt på denne ruten. Nå er jeg ikke rute-planlegger eller har full oversikt, men hvorfor velger EK å fly på ettermiddagen? Et par poeng:
1) Avgang tidspunkt ødelegger liksom en hel arbeidsdag
2) Ankomsten er også midt på dagen og ødelegger sånn sett hele dagen også...
3) Qatar / Thai flyr samtidig
4) Når jeg reiser til Asia ellers flyr jeg på kvelden (se for eksempel på flights ut fra LHR og FRA; nesten samtlige ANA/JAL flights flyr på kvelden fra Europa, og 4x CX fra LHR (http://airlineroute.net/2013/11/04/cx-lhr-s14update1/))

Mao., jeg vil ikke fly EK pga. dårlige reisetider
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 22:39   #289
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Ruter fra Europa er "bank" tilpasset for avganger videre fra DXB.
Det er hele prinsippet til Emirates og Qatar.

Qatar varierer fra OSL for å tilpasse ankomst opp mot 2 forskjellige banks i DOH med en større bredde av destinasjoner. Med en daglig avgang löser det dette ved å fly tidlig/sent forskjellige dager av uken.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 23:45   #290
peterfox
Peter Fox
 
peterfox's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Fighter town - Gardermoen
Posts: 409
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Og ikke minst ID.
Hvordan får man ID i C-klasse på EK? Upgrade??
__________________
Peter Fox
EBG & EBD since 1993 - Club Carlson Gold - HH Gold - Qatar Airways Privilege Club - Platinum. https://frequentflyer.no.
peterfox is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 23:47   #291
peterfox
Peter Fox
 
peterfox's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Fighter town - Gardermoen
Posts: 409
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg har tenkt litt på denne ruten. Nå er jeg ikke rute-planlegger eller har full oversikt, men hvorfor velger EK å fly på ettermiddagen? Et par poeng:
1) Avgang tidspunkt ødelegger liksom en hel arbeidsdag
2) Ankomsten er også midt på dagen og ødelegger sånn sett hele dagen også...
3) Qatar / Thai flyr samtidig
4) Når jeg reiser til Asia ellers flyr jeg på kvelden (se for eksempel på flights ut fra LHR og FRA; nesten samtlige ANA/JAL flights flyr på kvelden fra Europa, og 4x CX fra LHR (http://airlineroute.net/2013/11/04/cx-lhr-s14update1/))

Mao., jeg vil ikke fly EK pga. dårlige reisetider
Ja det koker i Non-Schengen område med TG/QR/EK og et par LHR avganger.....
__________________
Peter Fox
EBG & EBD since 1993 - Club Carlson Gold - HH Gold - Qatar Airways Privilege Club - Platinum. https://frequentflyer.no.
peterfox is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 05:22   #292
EBGflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 379
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg har tenkt litt på denne ruten. Nå er jeg ikke rute-planlegger eller har full oversikt, men hvorfor velger EK å fly på ettermiddagen? Et par poeng:
1) Avgang tidspunkt ødelegger liksom en hel arbeidsdag
2) Ankomsten er også midt på dagen og ødelegger sånn sett hele dagen også...
3) Qatar / Thai flyr samtidig
4) Når jeg reiser til Asia ellers flyr jeg på kvelden (se for eksempel på flights ut fra LHR og FRA; nesten samtlige ANA/JAL flights flyr på kvelden fra Europa, og 4x CX fra LHR (http://airlineroute.net/2013/11/04/cx-lhr-s14update1/))

Mao., jeg vil ikke fly EK pga. dårlige reisetider
Jeg er så enig. Samme issue for mig fra CPH. Flyver jeg til Asia foretrækker jeg på samme måde at flyve om eftermiddagen/aften. Omvendt vil jeg gerne ankomme tidligt om morgenen.

SAS' afgange til Asia - NRT/PEK/PVG er alle om eftermiddagen/aften. Returrejsen er dog alle dagsflyvninger og ikke optimal.

SQ flyver 12.30. Ankommer dog tidligt på morgenen, hvilket er et plus.
EK kl. 15 er nogenlunde ok, men ankomst midt på dagen er håbløst.
QR's formiddagsafgang (9.55 vintertid) er håbløs. Har 4x ugentlig med afgang 14.40 (vintertid). Heldigvis har de introduceret en ny aftenafgang fra februar 4x ugentlig. Ankomst 3x ugentligt tidligt på morgenen er et plus.
TG flyver 14.00, men ankommer heldigvis tidligt om morgenen. De har også enkelte dage med aftenafgang.
TK har med afgangen kl 18 gode forbindelser via IST, men man ankommer dog ikke til CPH før 10.35 på morgenen.
LH/LX har også sene forbindelser, men de er noget nærige med bonus.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 05:45   #293
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,218
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by peterfox View Post
Hvordan får man ID i C-klasse på EK? Upgrade??
Ansatte i EK tror jeg får det, og enkelte (kaptein eller lignende?) får også F.
Grunnen til tidspunktet EK har avgang er jo at man da ankommer DXB rundt midnatt og at EK da har massive mengde avganger videre i verden som går fra rundt midnatt til 0300.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 10:02   #294
Spruce Goose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 126
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Hadde en tur til Manila her forleden og ihvertfall var C-klasse full både opp og ned i slutten av November fra Osl. Ellers vil jeg bemerke at produktet ned til Dubai var vesentlig bedre enn videre. Jeg tenker da på servering ombord samt service.
Spruce Goose is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 13:29   #295
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Ruter fra Europa er "bank" tilpasset for avganger videre fra DXB.
Det er hele prinsippet til Emirates og Qatar.

Qatar varierer fra OSL for å tilpasse ankomst opp mot 2 forskjellige banks i DOH med en større bredde av destinasjoner. Med en daglig avgang löser det dette ved å fly tidlig/sent forskjellige dager av uken.
Det har jeg forstått, og som jeg skrev i forrige i post.

Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus.

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure Det er ikke uten grunn at de fleste som reiser kengeru-ruten til Australia reiser helst på kveldstid fra Europa (selvfølgelig ikke de mest prisbeviste).

Mon tro om EK har laget et business case?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 13:50   #296
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure Det er ikke uten grunn at de fleste som reiser kengeru-ruten til Australia reiser helst på kveldstid fra Europa (selvfølgelig ikke de mest prisbeviste).



Mon tro om EK har laget et business case?

Disse destinasjonene du nevner her har flere daglige med EK, derfor også f.eks kveldsavgang fra Europa som mater inn til en av deres andre bølger ut fra DXB. De med en daglig avgang og det som passer med flest videreforbindelser er på denne tiden. Derfor starter alltid EK opp først med det når de åpner nye destinasjoner fra Europa. Og det er neppe tilfeldig.....eller har vist seg og ikke funke
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 14:40   #297
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus.

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge
Nå høres det ut som "det passer ikke for meg" = "dårlig kundefokus", og det er bare delvis riktig - og du motsier deg selv. Som stort selskap så må de selvfølgelig se på alle kundene, og forholdet kostanader og inntekter, dermed balanserer man det på best mulig måte. Selvfølgelig det beste kundefokuset ville jo vært å fly privatfly til hver eneste småflyplass, til det tidspunktet som passer kunden og nesten gratis, det ville vært å sette kunden foran seg selv.

Norge og nordmenn er bare en liten brøkdel av bildet, mens Tyskland er adskillig større. Det er også andre faktorer, som slottider og tilgang på fly som er med på å avgjøre. Siden f.eks. EK og QR er hub-spoke-selskaper, så må også forbindelsene i stor grad også tilpasses ankommende fra andre store markeder, som f.eks. USA og det betyr at man må ha et kompromiss når fly ankommende fra USA og Europa ankommer DXB og når forbindelsene videre østover passer, det samme gjelder andre veien også. Store stasjoner kan dekkes med flere avganger i løpet av dagen, men OSL er ikke så store (men det kan hende at EK kan forsvare en avgang til om behovet blir stort nok).

At det passer bedre for andre selskaper som de som har hubber i Europa er jo fordi forbindelsene (til f.eks. OSL) kan dekkes med mindre fly som kan fly større frekvenser.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 22:27   #298
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Nå høres det ut som "det passer ikke for meg" = "dårlig kundefokus", og det er bare delvis riktig - og du motsier deg selv. Som stort selskap så må de selvfølgelig se på alle kundene, og forholdet kostanader og inntekter, dermed balanserer man det på best mulig måte. Selvfølgelig det beste kundefokuset ville jo vært å fly privatfly til hver eneste småflyplass, til det tidspunktet som passer kunden og nesten gratis, det ville vært å sette kunden foran seg selv.
Akkurat det jeg prøvde å unngå, og beklager at du misforstår. At det ikke passer for meg har ingenting med saken å gjøre.

Det er sikkert jeg som ikke forstår markedet, eksempelvis sliter jeg med å se at flere ville brukt en ekstra ferie dag på å reise (vanlige folk slutter 22 timer i forveien av EK) litt billigere. Jeg skjønner at de har kveldavganger i tillegg på større marked som i Tyskland, men hvorfor gikk de ikke for kun kveldavgang i OSL (og eventuelt fortsatt midt på dagen fra ARN)? Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.

Som du og flere har nevnt, det er ulike "bølger" ut fra DXB, så jeg tviler på at det har noe med slot osv. å gjøre. La oss legge slot tider ut av grunnen.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 00:21   #299
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Avinor Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Sene kveldsavganger er vel ikke noe som Avinor/OSL ønsker så veldig?

Synes for øvrig at flytidene til Emirates virker logiske med tanke på enkel transfer til avganger videre til Asia/Australia rundt mellom klokken 0200 og 0400 lokal tid i Dubai.

Flytidene fra Europa gjør det sikkert også mer praktisk med tanke på Crew Resource Management (CRM), vedlikehold av flåten m.m. Dette er nok uansett nøye planlagt med tanke på optimal inntjening i markedene Emirates satser på, hvis ikke hadde man garantert sett andre avgangstider fra OSL allerede.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 10:24   #300
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Om man kommer ifra Bangkok, og har 0155 avgangen til Emirates har man bare litt over en time transfare i Dubai. Dette blir fort lite, spesielt om man er sen inn til Dubai. Jeg opplevede dette for ca 2 uker siden. Jeg rakk gaten med mindre en 10 minutters margin. men bagasjen rakk ikke flyet hjem til norge, og ble et døgn forsinket. På utreise ifra Norge har man 4timer å 10 minutter. Hadde definnetift gjort seg med en avgangstid som hadde vert to timer senere, og dermed fått redusert transfaretiden med 50% på utreise ifra Norge og redusert risikoen på hjemreisen.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER Someone Flyforum 2 08-11-2016 11:20
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 Cecilie Bilder & foto 0 29-12-2014 16:34
SAS Trafikktall SEPT 2014 vstenhjem Flyforum 4 08-10-2014 13:19
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) HS-TLD Reiseforum 0 15-12-2013 16:21
Emirates sin første 777-300ER er her... LN-OSS Flyforum 10 15-03-2005 18:35


All times are GMT +2. The time now is 01:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.