![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
|
![]() Quote:
Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus. Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure ![]() Mon tro om EK har laget et business case? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,476
|
![]() Quote:
Disse destinasjonene du nevner her har flere daglige med EK, derfor også f.eks kveldsavgang fra Europa som mater inn til en av deres andre bølger ut fra DXB. De med en daglig avgang og det som passer med flest videreforbindelser er på denne tiden. Derfor starter alltid EK opp først med det når de åpner nye destinasjoner fra Europa. Og det er neppe tilfeldig.....eller har vist seg og ikke funke ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Norge og nordmenn er bare en liten brøkdel av bildet, mens Tyskland er adskillig større. Det er også andre faktorer, som slottider og tilgang på fly som er med på å avgjøre. Siden f.eks. EK og QR er hub-spoke-selskaper, så må også forbindelsene i stor grad også tilpasses ankommende fra andre store markeder, som f.eks. USA og det betyr at man må ha et kompromiss når fly ankommende fra USA og Europa ankommer DXB og når forbindelsene videre østover passer, det samme gjelder andre veien også. Store stasjoner kan dekkes med flere avganger i løpet av dagen, men OSL er ikke så store (men det kan hende at EK kan forsvare en avgang til om behovet blir stort nok). At det passer bedre for andre selskaper som de som har hubber i Europa er jo fordi forbindelsene (til f.eks. OSL) kan dekkes med mindre fly som kan fly større frekvenser.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
|
![]() Quote:
Det er sikkert jeg som ikke forstår markedet, eksempelvis sliter jeg med å se at flere ville brukt en ekstra ferie dag på å reise (vanlige folk slutter 22 timer i forveien av EK) litt billigere. Jeg skjønner at de har kveldavganger i tillegg på større marked som i Tyskland, men hvorfor gikk de ikke for kun kveldavgang i OSL (og eventuelt fortsatt midt på dagen fra ARN)? Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende. Som du og flere har nevnt, det er ulike "bølger" ut fra DXB, så jeg tviler på at det har noe med slot osv. å gjøre. La oss legge slot tider ut av grunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
|
![]()
Sene kveldsavganger er vel ikke noe som Avinor/OSL ønsker så veldig?
Synes for øvrig at flytidene til Emirates virker logiske med tanke på enkel transfer til avganger videre til Asia/Australia rundt mellom klokken 0200 og 0400 lokal tid i Dubai. Flytidene fra Europa gjør det sikkert også mer praktisk med tanke på Crew Resource Management (CRM), vedlikehold av flåten m.m. Dette er nok uansett nøye planlagt med tanke på optimal inntjening i markedene Emirates satser på, hvis ikke hadde man garantert sett andre avgangstider fra OSL allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,476
|
![]() Quote:
Dessuten er kjedelig sterkt undervurdert......FlyNonstop var f.eks ikke kjedelig, og se hvordan det gikk Jeg liker heller ikke slike tidlig ettermiddagsavganger østover, men skjønner hvorfor de gjør det, og det er heller ikke bare EK men man ser det hos SQ, TG og alle de andre som skal sørøstover også. Så det virker ikke som de sliter med og fylle flyene. Sånn sett er det bedre og velge Europeiske selskaper da de ofte drar på kvelden Quote:
FRA med tre daglige har avgang har i tillegg til ettermiddagsavgangen på ca samme tid fra OSL avgang fra FRA 09:40 og 20:15 som er EK's tertiær og sekundær bølger fra Europa Der hvor EK fly 2x daglig som f.eks ZRH, MAD eller BHX har de alle en ettermiddagsavgang og en kveldsavgang, mens der de flyr 3x daglig har de også en morgenavgang Quote:
Ser forresten ut som det ligger mye 777-200LR inn på OSL fremover i 2015 også Last edited by Someone; 15-12-2014 at 13:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
![]() Ta f.eks. Oslo-Seoul-Oslo som er en stor langdistanse-destinasjon fra OSL som ikke har direkte-fly. I dag så er det 13:55 til 16:30+1, hadde avgangen fra OSL vært f.eks. 20:00, så ville du endt med 20:00 til 12:20+2 (DXB ca 06:00 til 22:55 laaang connection samt at det er en codeshare!). Tilbake så er det i dag 23:50 til 11:40+1. Mens med 6 timers forskyvning så hadde du hatt en retur slik; 23:50 til 17:40+1 (DXB fra 05:50 til 13:15). Som du ser så er det alltid et kompromiss, og ingen perfekt tid.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
|
![]() Quote:
![]() ![]() Er det en suksessformel så er det bra, men det betyr heller ikke at man kan prøve noe nytt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Forresten en kompis av meg fløy en -300 til DXB i går. Smekk full... Uteparkeing, lang kø immigration... Uansett dette må gå ut over andre selskap..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER | Someone | Flyforum | 2 | 08-11-2016 11:20 |
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 | Cecilie | Bilder & foto | 0 | 29-12-2014 16:34 |
SAS Trafikktall SEPT 2014 | vstenhjem | Flyforum | 4 | 08-10-2014 13:19 |
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) | HS-TLD | Reiseforum | 0 | 15-12-2013 16:21 |
Emirates sin første 777-300ER er her... | LN-OSS | Flyforum | 10 | 15-03-2005 18:35 |