Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2014, 13:29   #1
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Ruter fra Europa er "bank" tilpasset for avganger videre fra DXB.
Det er hele prinsippet til Emirates og Qatar.

Qatar varierer fra OSL for å tilpasse ankomst opp mot 2 forskjellige banks i DOH med en større bredde av destinasjoner. Med en daglig avgang löser det dette ved å fly tidlig/sent forskjellige dager av uken.
Det har jeg forstått, og som jeg skrev i forrige i post.

Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus.

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure Det er ikke uten grunn at de fleste som reiser kengeru-ruten til Australia reiser helst på kveldstid fra Europa (selvfølgelig ikke de mest prisbeviste).

Mon tro om EK har laget et business case?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 13:50   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,476
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure Det er ikke uten grunn at de fleste som reiser kengeru-ruten til Australia reiser helst på kveldstid fra Europa (selvfølgelig ikke de mest prisbeviste).



Mon tro om EK har laget et business case?

Disse destinasjonene du nevner her har flere daglige med EK, derfor også f.eks kveldsavgang fra Europa som mater inn til en av deres andre bølger ut fra DXB. De med en daglig avgang og det som passer med flest videreforbindelser er på denne tiden. Derfor starter alltid EK opp først med det når de åpner nye destinasjoner fra Europa. Og det er neppe tilfeldig.....eller har vist seg og ikke funke
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 14:40   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus.

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge
Nå høres det ut som "det passer ikke for meg" = "dårlig kundefokus", og det er bare delvis riktig - og du motsier deg selv. Som stort selskap så må de selvfølgelig se på alle kundene, og forholdet kostanader og inntekter, dermed balanserer man det på best mulig måte. Selvfølgelig det beste kundefokuset ville jo vært å fly privatfly til hver eneste småflyplass, til det tidspunktet som passer kunden og nesten gratis, det ville vært å sette kunden foran seg selv.

Norge og nordmenn er bare en liten brøkdel av bildet, mens Tyskland er adskillig større. Det er også andre faktorer, som slottider og tilgang på fly som er med på å avgjøre. Siden f.eks. EK og QR er hub-spoke-selskaper, så må også forbindelsene i stor grad også tilpasses ankommende fra andre store markeder, som f.eks. USA og det betyr at man må ha et kompromiss når fly ankommende fra USA og Europa ankommer DXB og når forbindelsene videre østover passer, det samme gjelder andre veien også. Store stasjoner kan dekkes med flere avganger i løpet av dagen, men OSL er ikke så store (men det kan hende at EK kan forsvare en avgang til om behovet blir stort nok).

At det passer bedre for andre selskaper som de som har hubber i Europa er jo fordi forbindelsene (til f.eks. OSL) kan dekkes med mindre fly som kan fly større frekvenser.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 22:27   #4
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Nå høres det ut som "det passer ikke for meg" = "dårlig kundefokus", og det er bare delvis riktig - og du motsier deg selv. Som stort selskap så må de selvfølgelig se på alle kundene, og forholdet kostanader og inntekter, dermed balanserer man det på best mulig måte. Selvfølgelig det beste kundefokuset ville jo vært å fly privatfly til hver eneste småflyplass, til det tidspunktet som passer kunden og nesten gratis, det ville vært å sette kunden foran seg selv.
Akkurat det jeg prøvde å unngå, og beklager at du misforstår. At det ikke passer for meg har ingenting med saken å gjøre.

Det er sikkert jeg som ikke forstår markedet, eksempelvis sliter jeg med å se at flere ville brukt en ekstra ferie dag på å reise (vanlige folk slutter 22 timer i forveien av EK) litt billigere. Jeg skjønner at de har kveldavganger i tillegg på større marked som i Tyskland, men hvorfor gikk de ikke for kun kveldavgang i OSL (og eventuelt fortsatt midt på dagen fra ARN)? Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.

Som du og flere har nevnt, det er ulike "bølger" ut fra DXB, så jeg tviler på at det har noe med slot osv. å gjøre. La oss legge slot tider ut av grunnen.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 00:21   #5
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Avinor Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Sene kveldsavganger er vel ikke noe som Avinor/OSL ønsker så veldig?

Synes for øvrig at flytidene til Emirates virker logiske med tanke på enkel transfer til avganger videre til Asia/Australia rundt mellom klokken 0200 og 0400 lokal tid i Dubai.

Flytidene fra Europa gjør det sikkert også mer praktisk med tanke på Crew Resource Management (CRM), vedlikehold av flåten m.m. Dette er nok uansett nøye planlagt med tanke på optimal inntjening i markedene Emirates satser på, hvis ikke hadde man garantert sett andre avgangstider fra OSL allerede.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 10:53   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,476
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Akkurat det jeg prøvde å unngå, og beklager at du misforstår. At det ikke passer for meg har ingenting med saken å gjøre.

Det er sikkert jeg som ikke forstår markedet, eksempelvis sliter jeg med å se at flere ville brukt en ekstra ferie dag på å reise (vanlige folk slutter 22 timer i forveien av EK) litt billigere. Jeg skjønner at de har kveldavganger i tillegg på større marked som i Tyskland, men hvorfor gikk de ikke for kun kveldavgang i OSL (og eventuelt fortsatt midt på dagen fra ARN)? Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.

Som du og flere har nevnt, det er ulike "bølger" ut fra DXB, så jeg tviler på at det har noe med slot osv. å gjøre. La oss legge slot tider ut av grunnen.
Som nevnt så er det for og få OSL flyet inn til den største og viktigste bølgen inn til/ut fra DXB, med dessidert flest videreforbindelser.

Dessuten er kjedelig sterkt undervurdert......FlyNonstop var f.eks ikke kjedelig, og se hvordan det gikk

Jeg liker heller ikke slike tidlig ettermiddagsavganger østover, men skjønner hvorfor de gjør det, og det er heller ikke bare EK men man ser det hos SQ, TG og alle de andre som skal sørøstover også. Så det virker ikke som de sliter med og fylle flyene. Sånn sett er det bedre og velge Europeiske selskaper da de ofte drar på kvelden

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Sene kveldsavganger er vel ikke noe som Avinor/OSL ønsker så veldig?
Det er veldig sene avganger OSL ikke ønsker/ønsket hvilket uansett er for sent for EK, da en kveldsavgang fra OSL ville gått rundt klokken 20-21 for og treffe formiddagsavgangene ut fra DXB

FRA med tre daglige har avgang har i tillegg til ettermiddagsavgangen på ca samme tid fra OSL avgang fra FRA 09:40 og 20:15 som er EK's tertiær og sekundær bølger fra Europa

Der hvor EK fly 2x daglig som f.eks ZRH, MAD eller BHX har de alle en ettermiddagsavgang og en kveldsavgang, mens der de flyr 3x daglig har de også en morgenavgang


Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Om man kommer ifra Bangkok, og har 0155 avgangen til Emirates har man bare litt over en time transfare i Dubai. Dette blir fort lite, spesielt om man er sen inn til Dubai. Jeg opplevede dette for ca 2 uker siden. Jeg rakk gaten med mindre en 10 minutters margin. men bagasjen rakk ikke flyet hjem til norge, og ble et døgn forsinket. På utreise ifra Norge har man 4timer å 10 minutter. Hadde definnetift gjort seg med en avgangstid som hadde vert to timer senere, og dermed fått redusert transfaretiden med 50% på utreise ifra Norge og redusert risikoen på hjemreisen.
Gjorde et raskt søk på på utreise til BKK kan du velge mellom transfer på 3:20 og 3:35 (15/1), mens på returen er det 1:30 eller 2:20 transfertid (29/1) avhengig av hvilken avgang mellom DXB og BKK man velger da de har to som går ganske tett


Ser forresten ut som det ligger mye 777-200LR inn på OSL fremover i 2015 også
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 15-12-2014 at 13:10.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 12:41   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.
Ja, la oss gjøre noe vi ikke har prøvd før i stedet for suksessformelen.
Ta f.eks. Oslo-Seoul-Oslo som er en stor langdistanse-destinasjon fra OSL som ikke har direkte-fly. I dag så er det 13:55 til 16:30+1, hadde avgangen fra OSL vært f.eks. 20:00, så ville du endt med 20:00 til 12:20+2 (DXB ca 06:00 til 22:55 laaang connection samt at det er en codeshare!). Tilbake så er det i dag 23:50 til 11:40+1. Mens med 6 timers forskyvning så hadde du hatt en retur slik; 23:50 til 17:40+1 (DXB fra 05:50 til 13:15). Som du ser så er det alltid et kompromiss, og ingen perfekt tid.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 13:15   #8
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ja, la oss gjøre noe vi ikke har prøvd før i stedet for suksessformelen.
Ta f.eks. Oslo-Seoul-Oslo som er en stor langdistanse-destinasjon fra OSL som ikke har direkte-fly. I dag så er det 13:55 til 16:30+1, hadde avgangen fra OSL vært f.eks. 20:00, så ville du endt med 20:00 til 12:20+2 (DXB ca 06:00 til 22:55 laaang connection samt at det er en codeshare!). Tilbake så er det i dag 23:50 til 11:40+1. Mens med 6 timers forskyvning så hadde du hatt en retur slik; 23:50 til 17:40+1 (DXB fra 05:50 til 13:15). Som du ser så er det alltid et kompromiss, og ingen perfekt tid.
Hehe, hvem i sitt rette sinn flyr til ICN via DXB? Fløy KE ICN-CDG og SK CDG-OSL i august, det var effektivt det!

Er det en suksessformel så er det bra, men det betyr heller ikke at man kan prøve noe nytt
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 16:22   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hehe, hvem i sitt rette sinn flyr til ICN via DXB? Fløy KE ICN-CDG og SK CDG-OSL i august, det var effektivt det!
Ja, jeg ser for meg i møtet hos Emirates når man planla å begynne å fly til Oslo. "Hvem i sitt rette sinn vil fly via DXB!!!!"
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2014, 16:17   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Forresten en kompis av meg fløy en -300 til DXB i går. Smekk full... Uteparkeing, lang kø immigration... Uansett dette må gå ut over andre selskap..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 13:25   #11
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.
EK har drevet flyselskap i noen år nå med relativt stor suksess så jeg tror de vet hva de holder på med...
SQ321 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER Someone Flyforum 2 08-11-2016 11:20
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 Cecilie Bilder & foto 0 29-12-2014 16:34
SAS Trafikktall SEPT 2014 vstenhjem Flyforum 4 08-10-2014 13:19
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) HS-TLD Reiseforum 0 15-12-2013 16:21
Emirates sin første 777-300ER er her... LN-OSS Flyforum 10 15-03-2005 18:35


All times are GMT +2. The time now is 09:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.