![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,546
|
![]()
Og da var det på'n igjen, Check-in med NOK en sutresak/ men faktiskmed noe konstruktivt også (klapp for det). De trekker som vanlig frem ''ofte halt ned i 20% belegg og BARE 9 personer''...
Quote:
Last edited by jcnorway; 15-09-2014 at 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Etter bare tre ukers drift så nærmest begraver Check In ruta og sier at SAS vurderer å sette den inn på CPH-EWR.
Gi det noen uker nå så kommer det en ny artikkel med intervju av Ole With Christensen på CPH: Quote:
Det vanker nok en Pulitzer til Check In i år også ![]() Er det noen som vet om artikkelforfatter Ole Kirchert Christensen er i slekt med Ole With Christensen forresten? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]() Quote:
![]() Men skjønner at danskene er bekymret, om denne ruten blir økonomisk bra ( tipper sas evt kommer til å fly den i flere måneder i minus. Vil egentlig si at dette er gode nyheter for SAS ruta jo mer desperate Check in er jo bedre bør ruta egentlig gå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Feb 2014
Posts: 26
|
![]()
I følge de som jobber på stasjonen i SVG går ruta over all forventning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Det er også er god strategi av Check In som (dessverre) delvis har blitt en kilde til norsk presse, der i blant DN. Ved å spre usikkehet rundt ruta sin eksistens og at SAS overveier å sette den inn på CPH-EWR i stedet allerede så kan de påvirke pax til å fortsette med KLM / LH på bekostning av SAS. United i Norge har tidligere vurdert OSL/SVG-IAH men av ulike årsaker valgte de ikke å starte det, blant annet fordi de reisende tydelig kommuniserte at de var interessert i en varig, langsiktig rute og ikke ville forplikte seg eller var interessert i vurdere noe som kunne risikere å forsvinne etter et halvt års tid. Når det er sagt så vil jeg tror det til en hver tid vil være relativt stor variasjon i belegg da det er naturlig at noen dager er vesentlig mer populære å reise på enn andre. En annen problemstilling er hvor lenge fortrinnsvis KLM vil kjøre kampanjer og strekke seg for å beholde de lukrative kundene de i verste fall mister. Det kan muligens bli en lang kamp inntil en av de kaster inn håndklet. Last edited by SQ321; 11-09-2014 at 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,718
|
![]()
Check-In fornekter seg ikke!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Det er jo litt trist å se Check-in.dk få så mye oppmerksomhet, all den tid de fleste ser at siden har like stor patriotisk og politisk uavhengighet som LO.
Derimot så kan nok kanskje mye av deres manglende forståelse ha en forklaring. Frem til den skandinaviske luftfarten ble liberalisert og slo ut i full blomst for en 5-6 år siden, var det felles Skandinaviske bolaget definisjonen på rutemuligheter og bærekraftige ruter. Verden var via CPH. Gjennom et eierskap av 3 forskjellige stater har det for SAS vært essensielt å ikke peke på land og marked. Forståelig nok, gitt den interne kampen som alltid har vært om interesser og ruter. Som en følge har danske medier sirklet rundt CPH og har i liten grad blitt eksponert for de mulighetene som har ligget i Norge og Sverige. Flyr ikke SAS dit er det ikke et marked, punktum! Dette er fortsatt etablerte oppfatninger som går skremmende langt inn i mange organisasjoner, også her i Norge. Sagt på en annen måte så er ikke selvtilliten i eget marked like stor som i Danmark, da spesielt på rutemuligheter utenfor landegrensene. Der ruteutvikling er på ministernivå i Danmark, er den knapt i Toro pose form i Norge. Nå, noen år senere, ser jo alle at alle de tre skandinaviske landene har ulike handelspartnere og reisevaner, noe som gjør at den tidligere etablerte sannheten om at ruter allerede eksisterer der det finnes markedsgrunnlag, faller på sin egen urimelighet. For første gang har vi de siste 3 årene sett selskapene gå ut å benchmarke markedene fra de ulike skandinaviske landene. For Norge sin del i særdeles positive ordvalg og til dels i pinlig kontrast til hva som presenteres av for eksempel check-in.dk, senest med Emirates og First og den sterke etterspørselen etter business. Etter å ha jobbet med salg i hele Skandinavia i mange år er det kanskje også mulig å identifisere en forklaring. Danmark og dansker er etter min mening generelt mye mindre orientert og eksponert for Norge og Norske interesser en motsatt, enn for eksempel svensker. Ganske naturlig, all den tid Danmark ligger nærmere det europeiske kontinentet på mange måter og har mindre handel og kulturell utveksling enn hva det er mellom Norge og Sverige. Der vi ser over Danmark og Sverige ned til Europa, står Danmark på mange måter med hodet mot Tyskland og ryggen til Norge basert på sine geografiske beliggenhet og sine handelsveier. For all del en subjektiv observasjon, like fult noe jeg også hører fra andre med lignende interskandinavisk erfaring uten å mene noe vondt med dette. Dermed fremstår jo denne typen artikler sikkert som pinlig også for de av våre danske venner som faktisk har et nært og kunnskapsrikt forhold til Norsk og Skandinavisk luftfart. Så gjelder det bare for Stavanger å gjøre en god gammaldags mooning og ikke gi check-in.dk gleden av å få rett. Så tror jeg de fleste bare ler av at Check-in.dk forsøker å dra poenger ut av at det naturlige valget for en Houston rute er for å betjene Dansk Oljeindustri. Så kan man jo også stille spørsmålstegn med hvorfor norske medier hyppig benytter check-in.dk som referanse grunnlag. Last edited by Cockpitview; 11-09-2014 at 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Rystede på hovedet da jeg læste den artikel fra Check-In.dk. Den er da rent ud sagt for tykt smurt på. Forestiller de sig 2 daglige A330 og 1 daglig PrivatAir-737 på København-Newark? Det virker da godt nok en kende urealistisk.
Rent kildemæssigt er artiklen helt hen i vejret; SAS siger jo intet andet end at de (løbende) overvejer eksisterende og nye ruter. Dermed "overvejer" de jo i princippet også at lukke Stavanger-Houston og åbne en business-rute København-Newark, men det er på samme niveau som at de "overvejer" at lukke København-Newark og åbne Billund-Boston ![]() Holder fast i mit synspunkt fra tidligere (selvom jeg er dansker): Jeg, modsat Check-In.dk, håber al mulig succes til ruten, og at den fortsætter efter de tre år. Den er unik og spændende, og SAS bør og skal udnytte niche-markeder. Det er vigtigere med et stærkt SAS der kan åbne ruter fra relevante steder end et svagt SAS kun med ensidigt fokus på København. Iøvrigt nogen der kan linke til den artikel på Aftenposten.no der omtales? Kan ikke finde den (og håber da ikke referencen er helt opspind). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,546
|
![]()
Og da var det det igjen klart for Check-in's daglige spalte "SVG-IAH går snart dunken", i dagens spalte kan man høre danske Maersk klage over dårlige rutetider... Lurer på hvem som kommer med uttalelse i mandagsutgaven...
![]() Quote:
![]() Forøvrig så skal våre danske forummedlemmer vite at vi (/jeg) ser at ikke alle dansker skal taes under samme kam... Last edited by Trdfly; 12-09-2014 at 02:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Det begynner å bli pinlig.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]()
Liker at de interjuver "gigant" oljeselskapet Maersk! som vel har ca hele 550k fat olje pr dag. Eller som vi sier på Gullkysten, ca like mye som sverdrup skal ta opp i snitt pr døgn.
De burde vel heller interjuvet noen andre selskaper som faktiskt har litt produksjon og som benytter seg at ruten, men er redd de ikke hadde fått samme negative reaksjon da Men for å snu litt på det, jeg skjønner Check in. CPH er deres store åpenbaring og frelse, og nå åpner sas en business only rute fra lille sola. Må jo være eksistenskrise der ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Quote:
Fantastisk at Check In følger opp artikkelen med med nok en negativ vinkling. Samtidig har det vært møter i Copenhagen Connected der de har diskutert nye langruter, blant annet med AP Møller som ønsker seg Houston(!), LA, Seoul, Busan, Boston og Mumbai. http://www.standby.dk/koebenhavn-soe...ere-langruter/ Det er klart de mobiliserer og heller ser at SAS åpner CPH-ICN i stedet for ICN, BOS, PEK, SIN eller noe annet fra OSL/ARN. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
At Copenhagen Connected gerne vil have nye ruter ud fra København frem for Oslo eller Stockholm falder vel indenfor forventeligt lobbyarbejde. Det er de jo sat i verdenen for, og vel næsten forventeligt, at andre områder gør noget lign.
SQ321: Forstår ikke helt, at du mener, at SAS' rute til Houston er et problem. Hvis der en dag skulle åbne en rute fra København til Houston, så ville det vel være som en regulær IC-rute mellem to Star Alliance-hubs med A330/A340/A350 der "kun" kræver et alm. marked med stor nok efterspørgsel fra Norden til sydlige USA/Mellemamerika. Den nuværende rute med 737 ligger jo i en helt anden kategori, så de udelukker vel egentlig ikke hinanden som sådan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Ellers så gir jeg deg honør for at du har et nyansert syn på temaet og ikke er et offer for Check In og CPH sitt propagandamaskineri ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]() Quote:
CPH har uansett den fordel med at den er bedre plassert i Europa enn ARN og OSL og at rutenettet er stoerre, saerlig paa interkontinentale ruter.
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
Posts: 853
|
![]()
Da har VG ved E24 fanget opp saken til Check-in, tragisk nok.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
E24, nærmere bestemt Sophie Lorch-Falch, ser ut til å blindt oversette alt Check-In skriver til norsk og klemme ut i avisa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,718
|
![]()
Jesus… Maersk er grinete for 1 t 40 min connection på return.. ser ikke for meg at dette varierer veldig mye fra hva KL og LH måtte ha. 30 min på outbound er det neppe noen som kan matche.
Uansett, hva Maersk måtte mene er mindre interessant, som oljeselskap er de relativt ubetydelige. Dette er oljeruta, ikke shippingruta. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
A Check - B Check - C Check osv. | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 9 | 11-12-2017 18:13 |
Hvordan står det til i Skandinavisk luftfart | Dash | Småprat | 13 | 24-10-2012 10:19 |
Mitt syn på en IL-62 | putzmeister | Bilder & foto | 22 | 09-06-2011 21:41 |
Ingen penge i skandinavisk luftfart | Jan | Flyforum | 3 | 01-05-2007 14:27 |
Skandinavisk luftfart | MartinL | Flyforum | 9 | 12-01-2007 17:33 |