![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Vi vet jo at SAS sliter, og taper penger. Cimber Sterling, Skyways og City Airlines er alt gått konkurs. Men der er jo en del andre selskaper i Skandinavia. Tjener de selskapene penger, eller er det bare Norwegian som tjener penger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Er ikke bare i Scandinavia selskaper sliter. AY,AF,LH,OS osv osv. Så er mere ett bransje problem enn ett Skandinavisk fenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Så helt svart er det ikke. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men nå var det helst ikke SAS eller Norwegian jeg tenkte på. Heller de andre flyselskapene i skandinavia. For å spør rett ut, så lurer jeg på om det er flere som har en overhengende konkursfare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Tja, hva skal man si - DY vokser kontinuerlig - og gjennom sin vekst har de også tjent penger. Deres vekst og fremgang har faktisk vært oppsiktsvekkende god. Spørsmålet er bare om hva som skjer når selskapet stopper veksten?
Thomas Cook Scandinavia er vel ellers det skandinaviske firma som har gjort det skarpest her hjemme, med sorte tall på bunnlinjen i alle fall de siste ti årene. Nå operere de i et spesielt marked (leisure / charter) - men tallene er gode - fortsatt! En helt annen ting er er Thomas Cook UK har vært en tikkende tapsbombe i flere år, og bidrar negativt. Thomas Cook Germany / Condor er sammen med Scandinavia en positiv bidragsyter i konsernet. TUIfly Nordic har vært gjennom en hestekur nå, og operasjonene ut fra Norge er redusert, og det har vært innstramninger på lønnsutgifter etc nylig. Novair operer kun tre fly, og det er oppsiktsvekkende at de kan holde på med et så lavt antall fly. Men det ser ut som om de sveitsiske eierne ønsker å ha en egen liten flyflåte her oppe, og kan dermed vise til større fleksibilitet i forhandlinger etc...Selskapet fremstår som veldrevet, men lite. De små selskapene som nevnes, som f.eks. Golden Air etc, lever mer på marginene, men nevnte selskap har relativt lave omkostninger, og har bitt seg fast. Skyways, Cimber og City Airline ble kjøpt opp av en ukrainer, men alt gikk i dass. I Finland sliter Finnair "Big Time"...og det er mitt inntrykk at store forandringer er på gang i selskapet. Utfordrerere som DY og Flybe er aggressive konkurrenter, med folk på bl.a. estlandske kontraktsvilkår... Og SAS ser som alle vet ut til å ligge stabilt lavt. Det er varslet nye forhandlinger som går på pensjon og lønn (15 % nedgang på lønn er nevnt) og alt tyder på at det pressede selskapet må gjøre nye kutt. Widerøe og Lufttransport lever jo sine liv, sistnevnte i en beskyttet tilværelse gjennom statlige overføringer, og førstnevnte selskap med noen subsidierte ruter. Begge anses for gode arbeidsplasser for de det gjelder. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Takker for et utfyllende svar Tally-Ho!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men nå er der mange andre tråder om både Norwegian, SAS og Widerøe. Ikke det jeg vil diskutere i denne tråden. Der finns temmelig mange andre selskaper i Skandinavia som blir heller lite diskutert på forumet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Jag mötte en tidigare kollega för några veckor sedan som jobbar för Malmö Aviation, de går med plus för tillfället men man är oroade för vad DY med flera gör med branchen. Det blir viktigt att följa med i jakten på kostnader och oron för estländare och kontraktsanställningar fanns bland personalen.
2011: +36 Msek efter finnansiella poster 2010: +119 2009: +79 2008: +117 2007: +72 (Med reservation att jag tolkat allt rätt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Sun-Air har givet overskud hvert år siden grundlæggelsen i 1978!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Svensk
Join Date: May 2011
Location: Göteborg
Posts: 331
|
![]()
City Airline gick väl plus tills att Skyways köpte dom och la ner lönsamma rutter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det står dårlig til med Pakistan International Airlines | LN-MOW | Flyforum | 38 | 04-12-2024 19:44 |
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? | LN-KGL | Flyhistorisk forum | 33 | 06-07-2024 18:27 |
Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart | Trdfly | Småprat | 172 | 26-12-2014 17:06 |
Ingen penge i skandinavisk luftfart | Jan | Flyforum | 3 | 01-05-2007 14:27 |
Skandinavisk luftfart | MartinL | Flyforum | 9 | 12-01-2007 17:33 |