![]() |
|
![]() |
#321 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hva dersom det er etablert en forståelse gjennom år med IFE som tilbud (f.eks. "alle" vet at LH har IFE) og du booker en billett og får et sete hvor IFE plutselig ikke fungerer hos LH? Kan ikke IFE likevel en del av avtalen selv om det ikke eksplisitt er notert ned i bookingdialogen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
F.eks. ta et eksempel med et selskap som jeg benytter som lover at jeg skal kunne være lengre hjemme med familien, fordi jeg skal kunne bruke fast track på flyplassen og dette enten ikke eksisterer eller er stengt på det gjeldende tidspunktet jeg skal fly. Er dette en del av avtalen min med selskapet? Jeg baserer mitt valg på flyselskap av en rekke faktorer, deriblant fast track, punktlighet, osv., og oppfatter det som kommuniseres gjennom markedsføring som av betydning for mitt valg, og som en del av en implisitt lovnad fra selskapet. Hvis svaret er nei, er da konklusjonen at om DY ikke hadde hatt dette med Dreamlineropplevelsen i bookingdialogen, men kun i den generelle markedsføringen så hadde det vært OK (selv om man ikke alltid leverer dette)? I så fall synes jeg skillet virker en smule kunstig (selv om jeg har forståelse for at jusen i dette er en sak). Edit: la til noen poenger- Last edited by TOS; 31-08-2014 at 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Da er det vel slik at også SAS gjennom å tilby dette samtidig inrømmer at det ikke bare er solgt inn en transport fra A-B, men også en forventning om produkt ombord? Jeg ser også at mange selskap som opererer fra Norge benytter fristende statement om produkt, destinasjon og punktlighet med direkte link til delvis ferdig utfylt booking. Det hele burde kanskje løses med at forbehold om bytte av materiell presenteres i vilkårene. De som ønsker å forfølge denne typen avvik i de bredder vi nå ser konjukturene av, er etter min mening mer riksklovner og kverrulanter enn noe annet, så lenge de har kommet frem til sin slutt destinasjon til oppsatt tid. Si hva man vil, men denne typen søksmål rir jo også i medvind fra media og konkurrenter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nei, det er nok ikke der utfordringen ligger. Det jeg sliter med er hva som er å oppfatte som en avtale, og hvor eksplisitt må ting være før det regnes som en del av en avtale. Noen sier jo at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Er så generell markedsføring om egenskapene ved produktetet man leverer å oppfatte som en "muntlig" avtale?
Last edited by TOS; 31-08-2014 at 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Her blir det litt for mye "hvis-om-atte" og kontruerte scenarier med delvist faktagrunnlag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Selv om jussen i den enkelte sak er basert på en konkret vurdering av fakta opp mot regelverket, så er det ofte interessant med prinsipielle diskusjoner for å vurdere hensiktsmessigheten ved og effekten av lovverket Last edited by TOS; 31-08-2014 at 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Enig i dét, men også her blir det mye sammenlikning av epler og appelsiner (synes jeg). Man sammenlikner scenarier uten å se særlig på om avtalegrunnlaget er sammenlignbart. Det har vel RWY vært inne på tidligere også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Mulig det. Jeg oppfatter det dithen at om noe er å regne som en del av avtalen så styres dette av avtaleretten, så da må man først etablere hva som kan tenkes å være en del av en avtale. Det er der jeg sliter litt. Siden det påpekes at både skriftlige og underforståtte forhold kan være deler av avtalen oppfatter jeg det ikke som opplagt hva som skal tas med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Ja, og da blir det vel vanskelig å ta en "prinsippiell" diskusjon når den i realiteten handler om helt spesifikke hendelser og forhold som vi ikke kjenner til?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er jo også interessant å vite hva som avgjør om også ting som ikke står skriftlig i bookingdialogen er å oppfatte som en del av kontrakten, og selv om vi ikke kan si noe konkret i dette tilfellet så vil jeg anta at det foreligger noen føringer i lovverket rundt dette. En eventuell avgjørelse i denne saken vil jo være en konkret vurdering av akkurat det sett med fakta som foreligger, og er ikke nødvendigvis generaliserbart og/eller mulig å overføre til andre saker. En prinsipiell grensedragning vil vel i større grad gi generelt anvendbar informasjon. Last edited by TOS; 31-08-2014 at 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Claudius har skjønt det!
![]() En avtale er ikke en ting, men et resultat av det som faktisk er avtalt. Det er altså et resultat av en prosess. En avtale (for eksempel et akseptert tilbud) er alltid bindende. Om hele eller deler av tilbudet eller aksepten eller hva det måtte være er skriftlig eller muntlig eller røyksignaler eller tegnspråk eller morse, spiller ingen rolle. Populært sier mange at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Selvsagt er det riktig. Ikke fordi form er relevant, men fordi en avtale er bindende. Punktum. Uansett hvordan den er blitt til. Om markedsføring er muntlig? Bare på radio og TV ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Jo, selvsagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Igjen: Det henger sammen med mine spørsmål om generell markedsføring kan regnes som en del av kontrakten/avtalen eller ikke. Siden du stort sett har bekreftet at så kan være en del av kontrakten så er ditt spørsmål helt på sin plass, men min kommentar ble skrevet før jeg følte at jeg hadde forstått dette riktig.
![]() Last edited by TOS; 31-08-2014 at 17:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#339 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Ok!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Ser svenske forbrukermyndigheter avslår erstatningskravet svenske reisende har rettet mot manglende Dreamliner-opplevelse hos DY:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |