![]() |
|
![]() |
#61 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Vil tru de 4 F-35 treningsflyene vi kjøper er bittelitt dyrere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Men om vi da uansett har kjøpt de må det være mere økonomisk å bruke de til andre oppdrag enn å la de stå på vent?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Utstyre dem med en kikkert(Pantera pod), så kan de simulere F16 for bakkemannskaper som trener på ildledning.. Da sparer man penger fremfor å ha en F16 som surrer rundt der oppe
![]() Dette er langt fra min kompetanse, så vet ikke om det i det hele tatt ville vært mulig ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
En CL-415 f.eks koster 210 mnok, og la oss anta man ihvertfall trenger 2 stykker. Da er vi oppe i over 400mnok bare i innkjøp av flyene. Så trengs det litt infrastruktur rundt, så la oss si 450 mnok i anskaffelses kostnader. Så kommer trening, drift, opplæring, vedlikehold av dette i tillegg, og det blir sikkert fort 100 mnok per år. Disse flyene vil aldri kunne forhindre brann, bare hjelpe til med å slukke dem litt raskere, så for at det skal lønne seg så må det brenne langt mer i Skandinavia enn det gjør. Stort sett er det lyng, kratt og en og annen hytte som går opp i røyk, og det forsvarer på ingen måte kostnaden for disse flyene. Ja, vi har hatt noen ganske store branner, men det er ikke alltid flyene ville ha bidratt like mye hver gang og de kan heller ikke slukke brannen alene. Da tror jeg det er en langt bedre investering og kjøpe litt mer utstyr til sivilforvaret og spandere noen nye brannbiler der behovet er mest trengende. Hadde skogbranner vært en stort problem som i USA, Australia og Sør Europa hadde det vært annerledes, men skogbranner er faktisk ikke en stort problem her oppe i nord |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]() Quote:
I det andre tilfellet satt vi vår ære i å redde en dass som stod langs veien. Og klarte det! Det er litt action når man pumper vann igjennom en 2" slange på full guffe... Man tømmer tanken fort, men jammen blir ting vått på de minuttene man har... Jeg føler igrunn at det Sivilforsvaret greide å gjøre her var bra. Det det skortet mest på var nok radioer for å sette mannskaper inn på riktig sted. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]()
Da var det den tiden av året igjen... Jeg sitter og er litt redd for å bli kalt ut siden jeg er i Sivilforsvaret...
Ble brannfly faktisk utredet, eller var det noe man sa fordi man måtte si det i gjeldende situasjon? Jeg heller nok fortsatt mot at brannfly er for dyrt i forhold til hva man satser på å redde, men det skader jo ikke å prate om det heller, det er jo unektelig ganske kule fly. :-) Og da tenker jeg at å ha noen MAFFS II-enheter som kan settes inn i Herculesen på kort varsel. Så kunne heller Sivilforsvaret bidra med vann på odde steder hvis det skulle være nødvendig og mulig å lande for å tanke utenfor allfarvei. Det går fint å pumpe noen tusen liter i minuttet. Det er noen heftige bilder fra øvelse med systemet her: https://www.youtube.com/watch?v=pFpWEgbmQyM
På flyplasser har man vel alltid tilgang til vann ettersom man har brannberedskap der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,123
|
![]() Quote:
![]() Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Hypotetisk diskusjon, men kunne det være en idé å ha et par fly i en nordisk / Nord-Europeisk pool alá NATOs C-17 pool i Ungarn?
I så fall vil det kanskje være en fordel å bruke fly som også kan lande/re-fylle på vann, det kan være langt til nærmeste flyplass noen steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,318
|
![]()
Ser ikke problemet.
Kjøp masse fly, er jo dritfett! Penger har vi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Denne var vel på Østlandet sesongen 1985. Her sett i England på høsten det året.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,347
|
![]()
Det var en Catalina i drift på Østlandet også i tidsrommet 1975-80 (ca). Husker det brant nord for Elverum (Grundset-Øksna) og Catalinaen gjorde susen i slukkingen :-)
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]() Quote:
Og Catalina'en var vel den samme, Haydens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]() Quote:
Quote:
Og med 10 mil til nærmeste flyplass, tipper jeg snutiden er det viktigste, ikke flytiden. Er det nord for Trondheim begynner det også å bli en tid for å komme fra Gardermoen, men det er vel ikke så mange skogbranner når man kommer nordpå? Snutiden er sikkert noe mindre med fly som kan vanne og fylle på vann, men spørsmålet er igjen om det er verdt det i forhold til hva MAFFS kan utrette. Og MAFFS vil kunne fylles på noen få minutter de fleste steder. Så, jeg er litt fan av MAFFS, da. :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Svenskene har sine seks Hercules -eller Tp84 (Transportplan) som de heter på svensk- på Såtenäs i sysøstenden av Vänern. Slett ikke det verste stedet å ha en eventuell base, innenfor 500 km radius har du hele Syd-Sverige og Syd-Norge opp til Røros. Hele Danmark også hvis de skulle ha interesse. Skogbranner er det sjelden man hører om i Nord-Norge, men det har jo vært noen heftige lyngbranner i bl. a. Trøndelag. Men det er jo ingenting i veien for å utplassere en eller to fly i de områdene som er mest utsatt. I dagens situasjon kunne man jo tenke seg at en Hercules hadde vært stasjonert på Gardermoen så lenge det er såpass tørt på Østlandet.
Last edited by KnutW; 30-05-2018 at 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,121
|
![]() Quote:
De var basert i Red Deer Alberta. De ble etter hvert kjøpt opp av Georgian Bay Airways i Parry Sound, Ontario. Catalinaen fungerte bra i Norge. Vi lå blant annet noen dager i Namsos da det brant på Otterøya. Spesielt artig var det å bli invitert til en bonde som var veldig glad for at vi hadde reddet skogen hans. Vanntankens utforming, flyets hastighet og flygernes kunnskap når det gjelder slukking av skogbrann gjorde dette til et effektivt våpen mot brann. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Slapp heldigvis å ha på jakker, det hjalp betraktelig! MAFFS så bra ut m.t.p. at vi allerede har C-130 her på bjerget.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Kommer fra Otterøya, var ikke direkte berørt av brannen, hadde bare god utsikt til den. Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,347
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 251
|
![]() Quote:
Den andre var C-FHNH som er avbildet her. Den dro vel aldri tilbake til Canada tror jeg. Den var lagret i England, og jeg kan huske at jeg så den i en hangar på Biggin Hill i 1992. Jeg skal innrømme at jeg ikke var så veldig interessert i den, da et komplett FW-190 vrak kjøpt fra Russland lå ved siden av. Malingen og kodene var fortsatt tydelige etter 50 år i utmark. I alle fall så ble Catalinaen solgt, og har flyttet til det israelske flyvåpenmuseet i Hatzerim. Tror bare jeg så HNH i lufta to ganger. En gang i lufta i nærheten av Hønefoss, og en gang på landing på Fornebu. Hvis den da ikke fløy på Gardermoen 84? En tredje Avalon Catalina (C-FIZO) ble jo innskaffet til flymuseet, og fløy på Gardermoen 94. Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kallesignal på italienske brannfly | Dingoflight | Register- og ATC-Forum | 0 | 05-08-2014 08:49 |
Jumbo Brannfly ! | Tertit54 | Flyforum | 9 | 06-12-2010 20:06 |
Nikon-lader kjøpt i USA - Usikker på om den kan brukes i Norge. | Martin | Bilder & foto | 15 | 26-05-2010 18:42 |
Scanvin # 38 på scaanir.no i 2009 - en innkjøpt i Sverige - en kjøpt inn i Norge. | EB | Flyforum | 0 | 18-09-2009 15:20 |
Hvem har kjøpt Norge? | Concorde | Reiseforum | 0 | 07-06-2008 14:56 |