Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2014, 12:13   #61
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Norge burde kjøpt brannfly(?)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Verdens dyreste skolefly?
Vil tru de 4 F-35 treningsflyene vi kjøper er bittelitt dyrere...
Old 07-08-2014, 12:14   #62
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Vil tru de 4 F-35 treningsflyene vi kjøper er bittelitt dyrere...
Men de er ikke generelle skolefly for Luftforsvaret, men treningsfly for F-35, som er en vesentlig forskjell
Old 07-08-2014, 12:17   #63
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Men de er ikke generelle skolefly for Luftforsvaret, men treningsfly for F-35, som er en vesentlig forskjell
Men om vi da uansett har kjøpt de må det være mere økonomisk å bruke de til andre oppdrag enn å la de stå på vent?
Old 07-08-2014, 12:23   #64
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Verdens dyreste skolefly?
Utstyre dem med en kikkert(Pantera pod), så kan de simulere F16 for bakkemannskaper som trener på ildledning.. Da sparer man penger fremfor å ha en F16 som surrer rundt der oppe

Dette er langt fra min kompetanse, så vet ikke om det i det hele tatt ville vært mulig

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2014, 12:37   #65
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Men om vi da uansett har kjøpt de må det være mere økonomisk å bruke de til andre oppdrag enn å la de stå på vent?
Mulig, men jeg ser heller ikke poenget med å kjøpe brannfly og mener det er og kaste bort penger

En CL-415 f.eks koster 210 mnok, og la oss anta man ihvertfall trenger 2 stykker. Da er vi oppe i over 400mnok bare i innkjøp av flyene. Så trengs det litt infrastruktur rundt, så la oss si 450 mnok i anskaffelses kostnader. Så kommer trening, drift, opplæring, vedlikehold av dette i tillegg, og det blir sikkert fort 100 mnok per år.
Disse flyene vil aldri kunne forhindre brann, bare hjelpe til med å slukke dem litt raskere, så for at det skal lønne seg så må det brenne langt mer i Skandinavia enn det gjør. Stort sett er det lyng, kratt og en og annen hytte som går opp i røyk, og det forsvarer på ingen måte kostnaden for disse flyene. Ja, vi har hatt noen ganske store branner, men det er ikke alltid flyene ville ha bidratt like mye hver gang og de kan heller ikke slukke brannen alene.
Da tror jeg det er en langt bedre investering og kjøpe litt mer utstyr til sivilforvaret og spandere noen nye brannbiler der behovet er mest trengende. Hadde skogbranner vært en stort problem som i USA, Australia og Sør Europa hadde det vært annerledes, men skogbranner er faktisk ikke en stort problem her oppe i nord
Old 07-08-2014, 23:55   #66
KjetilK
ScanFlyer Blue

Quote:
Da tror jeg det er en langt bedre investering og kjøpe litt mer utstyr til sivilforvaret og spandere noen nye brannbiler der behovet er mest trengende.
Tror nok det stemmer. Jeg har vært med på slukke to skogbranner med Sivilforsvaret. I det ene tilfellet var politiet langt ute på bærtur og fikk Sivilforsvaret til å begynne å legge slanger i et vann 1.5 km unna brannstedet, jeg bodde 1.2 km unna og viste dem at det fantes bebyggelse bare 300 meter unna med stabil vannkilde...

I det andre tilfellet satt vi vår ære i å redde en dass som stod langs veien. Og klarte det! Det er litt action når man pumper vann igjennom en 2" slange på full guffe... Man tømmer tanken fort, men jammen blir ting vått på de minuttene man har...

Jeg føler igrunn at det Sivilforsvaret greide å gjøre her var bra. Det det skortet mest på var nok radioer for å sette mannskaper inn på riktig sted.
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 11:12   #67
KjetilK
ScanFlyer Blue

Da var det den tiden av året igjen... Jeg sitter og er litt redd for å bli kalt ut siden jeg er i Sivilforsvaret...

Ble brannfly faktisk utredet, eller var det noe man sa fordi man måtte si det i gjeldende situasjon?

Jeg heller nok fortsatt mot at brannfly er for dyrt i forhold til hva man satser på å redde, men det skader jo ikke å prate om det heller, det er jo unektelig ganske kule fly. :-)

Og da tenker jeg at å ha noen MAFFS II-enheter som kan settes inn i Herculesen på kort varsel. Så kunne heller Sivilforsvaret bidra med vann på odde steder hvis det skulle være nødvendig og mulig å lande for å tanke utenfor allfarvei. Det går fint å pumpe noen tusen liter i minuttet.

Det er noen heftige bilder fra øvelse med systemet her:
https://www.youtube.com/watch?v=pFpWEgbmQyM

På flyplasser har man vel alltid tilgang til vann ettersom man har brannberedskap der?
Old 29-05-2018, 12:23   #68
Scooter01
ScanFlyer Old

Scooter01's Avatar

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Ble brannfly faktisk utredet, eller var det noe man sa fordi man måtte si det i gjeldende situasjon?
Det var vel kanskje noen byråkrater som satt å regnet ut at CO2 utslippet fra å bruke skikkelige fly var større enn CO2 utslippet fra en langsomt brennende brann.

Scooter01
Old 29-05-2018, 12:30   #69
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Hypotetisk diskusjon, men kunne det være en idé å ha et par fly i en nordisk / Nord-Europeisk pool alá NATOs C-17 pool i Ungarn?

I så fall vil det kanskje være en fordel å bruke fly som også kan lande/re-fylle på vann, det kan være langt til nærmeste flyplass noen steder.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 16:26   #70
Tjab
Upgrade me....

Ser ikke problemet.

Kjøp masse fly, er jo dritfett! Penger har vi.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 21:01   #71
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Denne var vel på Østlandet sesongen 1985. Her sett i England på høsten det året.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	15324.jpg
Views:	518
Size:	116.4 KB
ID:	45108  

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 22:39   #72
raider66
ScanFlyer Rusty

Det var en Catalina i drift på Østlandet også i tidsrommet 1975-80 (ca). Husker det brant nord for Elverum (Grundset-Øksna) og Catalinaen gjorde susen i slukkingen :-)

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 23:30   #73
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Det var en Catalina i drift på Østlandet også i tidsrommet 1975-80 (ca). Husker det brant nord for Elverum (Grundset-Øksna) og Catalinaen gjorde susen i slukkingen :-)

Espen
Var det ikke den brannen som la grunnlaget for å bygge flyplassen på Elverum på branntomta?

Og Catalina'en var vel den samme, Haydens?
Old 30-05-2018, 00:56   #74
KjetilK
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Hypotetisk diskusjon, men kunne det være en idé å ha et par fly i en nordisk / Nord-Europeisk pool alá NATOs C-17 pool i Ungarn?
Man kunne kanskje tenke den tanken, ihvertfall sammen med Sverige. Jeg vet ikke hvor svenskene har Herculesene sine, men det hadde jo vært praktisk om de var litt nord.

Quote:
I så fall vil det kanskje være en fordel å bruke fly som også kan lande/re-fylle på vann, det kan være langt til nærmeste flyplass noen steder.
Nja, jeg lurer litt, hvis man satt inn en MAFFS i Herculesen, ville man virkelig være lenger unna en 10 mil fra en flyplass som kunne ta den mot noe sted...? Evt 15 mil? Det kan ikke være så veldig mange steder. Og kanskje man ville kunne finne en vei man ville kunne sperre av eller noe sånt?

Og med 10 mil til nærmeste flyplass, tipper jeg snutiden er det viktigste, ikke flytiden. Er det nord for Trondheim begynner det også å bli en tid for å komme fra Gardermoen, men det er vel ikke så mange skogbranner når man kommer nordpå?

Snutiden er sikkert noe mindre med fly som kan vanne og fylle på vann, men spørsmålet er igjen om det er verdt det i forhold til hva MAFFS kan utrette. Og MAFFS vil kunne fylles på noen få minutter de fleste steder.

Så, jeg er litt fan av MAFFS, da. :-)
Old 30-05-2018, 12:33   #75
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Man kunne kanskje tenke den tanken, ihvertfall sammen med Sverige. Jeg vet ikke hvor svenskene har Herculesene sine, men det hadde jo vært praktisk om de var litt nord.
Svenskene har sine seks Hercules -eller Tp84 (Transportplan) som de heter på svensk- på Såtenäs i sysøstenden av Vänern. Slett ikke det verste stedet å ha en eventuell base, innenfor 500 km radius har du hele Syd-Sverige og Syd-Norge opp til Røros. Hele Danmark også hvis de skulle ha interesse. Skogbranner er det sjelden man hører om i Nord-Norge, men det har jo vært noen heftige lyngbranner i bl. a. Trøndelag. Men det er jo ingenting i veien for å utplassere en eller to fly i de områdene som er mest utsatt. I dagens situasjon kunne man jo tenke seg at en Hercules hadde vært stasjonert på Gardermoen så lenge det er såpass tørt på Østlandet.

Last edited by KnutW; 30-05-2018 at 12:38.
Old 30-05-2018, 14:23   #76
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold

BU9001/V2.0's Avatar

Quote:
Var det ikke den brannen som la grunnlaget for å bygge flyplassen på Elverum på branntomta?

Jeg jobbet i Haydn på den tiden. Catalinaen ble innleid fra Avalon Aviation.
De var basert i Red Deer Alberta. De ble etter hvert kjøpt opp av Georgian Bay Airways i Parry Sound, Ontario.
Catalinaen fungerte bra i Norge. Vi lå blant annet noen dager i Namsos da det brant på Otterøya. Spesielt artig var det å bli invitert til en bonde som var veldig glad for at vi hadde reddet skogen hans.
Vanntankens utforming, flyets hastighet og flygernes kunnskap når det gjelder slukking av skogbrann gjorde dette til et effektivt våpen mot brann.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2018, 22:06   #77
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Jeg sitter og er litt redd for å bli kalt ut siden jeg er i Sivilforsvaret...
Jeg ble... Lite gøy å legge ut slanger i 27°C...
Slapp heldigvis å ha på jakker, det hjalp betraktelig!

MAFFS så bra ut m.t.p. at vi allerede har C-130 her på bjerget.
Old 30-05-2018, 22:48   #78
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Jeg jobbet i Haydn på den tiden. Catalinaen ble innleid fra Avalon Aviation.
De var basert i Red Deer Alberta. De ble etter hvert kjøpt opp av Georgian Bay Airways i Parry Sound, Ontario.
Catalinaen fungerte bra i Norge. Vi lå blant annet noen dager i Namsos da det brant på Otterøya. Spesielt artig var det å bli invitert til en bonde som var veldig glad for at vi hadde reddet skogen hans.
Vanntankens utforming, flyets hastighet og flygernes kunnskap når det gjelder slukking av skogbrann gjorde dette til et effektivt våpen mot brann.
Artig, den brannen på Otterøya husker jeg, var 5-6 år gammel og så brannen godt hjemmefra.

Kommer fra Otterøya, var ikke direkte berørt av brannen, hadde bare god utsikt til den.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
Old 31-05-2018, 22:23   #79
raider66
ScanFlyer Rusty

Quote:

Brannen på Starmoen var sommeren 1975. Den jeg tenkte på var noen år senere. 78 eller 79 kanskje.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 13:00   #80
T J Johansen
ScanFlyer Blue

T J Johansen's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Denne var vel på Østlandet sesongen 1985. Her sett i England på høsten det året.
To av Avalon's PBY-6A maskiner har vært brukt i Norge. Den første var C-FHNF som senere ble solgt til CAF i Texas. Den blåste så rundt i Minneapolis og er vel fortsatt (20 år senere) under restaurasjon hos dem.

Den andre var C-FHNH som er avbildet her. Den dro vel aldri tilbake til Canada tror jeg. Den var lagret i England, og jeg kan huske at jeg så den i en hangar på Biggin Hill i 1992. Jeg skal innrømme at jeg ikke var så veldig interessert i den, da et komplett FW-190 vrak kjøpt fra Russland lå ved siden av. Malingen og kodene var fortsatt tydelige etter 50 år i utmark. I alle fall så ble Catalinaen solgt, og har flyttet til det israelske flyvåpenmuseet i Hatzerim.

Tror bare jeg så HNH i lufta to ganger. En gang i lufta i nærheten av Hønefoss, og en gang på landing på Fornebu. Hvis den da ikke fløy på Gardermoen 84? En tredje Avalon Catalina (C-FIZO) ble jo innskaffet til flymuseet, og fløy på Gardermoen 94.

Trygve
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!!

Jules Winnfield 1994
T J Johansen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules