![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Asymmetrisk skyvekraft.
Hvis en av motorene stopper, eller motorene/propellene går ulikt, kan flyet bevege seg til siden. På en smal rullebane er det da mindre mulighet for å korrigere før man går ut over kanten av rullebanen. Dette problemet blir større jo kraftigere motorene er, og jo lengre fra flyets senterlinje de er montert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Vi hadde også -500 nede i Florø. Dog i forbindelse med charter til ABZ. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyerBlack
|
![]() Quote:
Jeg snakker mer konkret om min lokale flyplass, MQN (Røssvoll), og dens begrensninger. Lokaliteten ble som den ble "i gamle dager", omtrent på det verste tåkehavet i distriktet. Innflygningen til ENRA mangler vel nesten sidestykke i hele verden...... Nå jobbes det med planer for en "langbane" som du kaller det, faktisk er planene klare! Dette er litt av bakgrunnen for mine tidligere, kanskje noe vel engasjerte innlegg.... Jeg nekter allikevel å begrense meg i kritikken av regulariteten på min lokale flyplass. La gå med at den på årsbasis er "akseptabel", men erfaringen er, ikke bare meg privat, ikke bare mitt firma, men veldig mange; tør IKKE høst/vinter stole på at flyet kommer ned, så stort sett satser vi på bil/tog til Bodø eller Trondheim i vinterhalvåret. Det er dette jeg mener med min klage, absolutt ikke noen slags kritikk av Widerøe! Som en avslutning kan jeg legge med en artikkel fra lokalavisa, så ser dere at det er ikke bare jeg som surmuler........ http://www.ranablad.no/nyheter/article7045317.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Helgeland Blad tenker høyt og drømmer søtt om nye flytyper. De spekulerer indirekte at det i fremtiden kan bli mer enn en flytype i selskapet.
Det mest interessante forslaget er kanskje EADS C295 som har gode kortbaneegenskaper. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Etter å ha flydd med Widerøe fra Krs til Cpn må jeg bare innrømme.
Kommer neste gang til å booke via Oslo, for å slippe å fly de utrolig bråkete propellflyene. Til og med Fokker 50 er jo betydlig mer støysvake enn Dash. Kjøp jetmaskiner Widerøe, kanskje prøve disse? http://www.bmiregional.com/en/top-me...t-us/our-fleet |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Q400 er da ikke så ille. Dette har uansett blir diskutert før - propell er mest lønnsomt for Widerøe. Det er nok de færreste som faktisk gidder å bruke masse ekstra tid eller penger på å unngå propell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser de på Airbus, så ville jeg vel titta mer på 235 enn 295 mtp størrelse.
http://www.airbusmilitary.com/Aircra...N235About.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jobbes det konkret med flykjøp i widerøe, eller skal de fly med dagens flåte i mange år til?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det kan hende Q-Quiet. NVS systemet ikke opererer normalt. Dette systemet demper propellervibrasjoner gjennom motstøy. http://www2.bombardier.com/q400/en/quiet.jsp . Fungerer meget bra. Mange passasjerer kjøper Bose Noise Canceling headphones. Brukes b.l.a i Cockpit med stor success.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå er alle smådash-ene i ferd med å gjennomgå et life extention program med tanke på å beholde dem i en del år til, men ja, selvfølgelig vurderes alternativer kontinuerlig. Problemet er imidlertid at utvalget for tiden er dårlig ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel antydet at flyene som gjennomfår life extension kan fly frem til 2020-22 og utover. Men skal det kjøpes ny flytype må nok den være på plass før den tid for å få til en god og stabil overgang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Er det noen produsenter som egentlig utvikler flytyper for dette segmentet i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Upgrade me....
|
![]()
ATR 42-500 da? Er den helt ubrukelig?
Og når jeg leser bombardier sin "analyse" av framtiden så kommer jeg fram til at de også mener turboprop er det beste alternativet opp til 60 seter. Litt rart at de da tilsynelatende har lagt 100/200/300 døde(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Den skal være ubrukelig på 800 meter bane med terreng rundt, og da er den ubrukelig for oss.
Behovet for en maskin med performance slik vi trenger den er desverre ikke veldig stort, men det har vært sagt tidligere at WF sammen med andre selskaper sammen har vært, og sikkert er, i kontakt med alle mulige aktører. Disclaimer: Jeg har ingen informasjon fra interne kilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Per G. Braathen er neppe objektiv men han hadde noen betraktninger om fly til kortbanenettet bruk nå i sommer:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mener å ha lest en plass at Bombardier kan gjenoppta produksjon av -100, -200 og -300 dersom de får nok interesserte til disse.
Husker selvfølgelig ikke hvor jeg har lest det, men ska se om jeg finner kilden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var ikke det en som kunne bygge de på lisens ifra Bombardier?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva ligger inne i kravspekk for fly til kortbane?
- Ant passasjerer - Take off lengde - Landings lengde - Annet |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Noen ideer for veien videre i Sør http://www.regjeringen.no/upload/SD/...udsopplegg.pdf
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Upgrade me....
|
![]()
Muligens bare meg, men tanken på nye typer Widerøe fly er noe av det mest spennende i luftfarten for min del
![]() Men tipper at Bombardier nok vil levere flere turboprop |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |