Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2014, 18:14   #41
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Så oppsummert så har DY fortsatt ikke dette på stell , snart et år etter at de begynte LH flyninger . Ikke helt god planlegging dette, også underveis skifte fokus fra at "Østen er fremtiden" til U.S.A er det vist folk vil til.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 20:23   #42
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Så oppsummert så har DY fortsatt ikke dette på stell , snart et år etter at de begynte LH flyninger . Ikke helt god planlegging dette, også underveis skifte fokus fra at "Østen er fremtiden" til U.S.A er det vist folk vil til.
Uten at jeg har noe godt eller dårlig forhold til DY/DU så syns jeg det er rart at de skal få utvidet dispensasjon enda en gang, like greit å bare tillate operasjoner med det crewet de har fra Norge/Skandinavia med en gang.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 22:33   #43
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Så oppsummert så har DY fortsatt ikke dette på stell , snart et år etter at de begynte LH flyninger . Ikke helt god planlegging dette, også underveis skifte fokus fra at "Østen er fremtiden" til U.S.A er det vist folk vil til.
Blir det kaos eller mye innleie til sommeren? USA skal vel stå for 75% av flightene, og kun 50% av flåten kan fly dit?
Eller har jeg misforstått noe?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 23:03   #44
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Norwegian Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
like greit å bare tillate operasjoner med det crewet de har fra Norge/Skandinavia med en gang.
Da burde de jo ha beholdt sin gamle AOC. Dette er jo DY/DU som har valgt. De har jo søkt AOC i Irland fordi de ikke ønsker å ha AOC i Norge.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 23:39   #45
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Da burde de jo ha beholdt sin gamle AOC. Dette er jo DY/DU som har valgt. De har jo søkt AOC i Irland fordi de ikke ønsker å ha AOC i Norge.
Om de får stadig vekk forlengede dispensasjoner, så omgår de regelverket med velsignelse fra luftfartstilsynet, det virker som om regjeringen syns det er greit også. Så lenge de får dispensasjon etter dispensasjon, er ikke det like greit å endre hele regelverket, så kan de legge ned hele det irske AOC'et og så får andre også konkurrere på samme vilkårene?
Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?

Disclaimer: Ønsker ikke dette skal lede til nok en SK vs DY/DU diskusjon siden tråden omhandler DY/DU sitt AOC i Irland, og dette har vert debattert opp, ned, frem og tilbake i andre tråder så det holder. Ønsker bare å få belyst dette aspektet med dispensasjonene i forhold til. Om Mod syns dette hører hjemme en annen plass eller har vert tatt opp før så vennligst slett/si i fra/flytt dette til rett tråd.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 23:53   #46
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Om de får stadig vekk forlengede dispensasjoner, så omgår de regelverket med velsignelse fra luftfartstilsynet, det virker som om regjeringen syns det er greit også. Så lenge de får dispensasjon etter dispensasjon, er ikke det like greit å endre hele regelverket, så kan de legge ned hele det irske AOC'et og så får andre også konkurrere på samme vilkårene?
Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?

Disclaimer: Ønsker ikke dette skal lede til nok en SK vs DY/DU diskusjon siden tråden omhandler DY/DU sitt AOC i Irland, og dette har vert debattert opp, ned, frem og tilbake i andre tråder så det holder. Ønsker bare å få belyst dette aspektet med dispensasjonene i forhold til. Om Mod syns dette hører hjemme en annen plass eller har vert tatt opp før så vennligst slett/si i fra/flytt dette til rett tråd.
Som en kort kommentar så leser jeg regelverket slik at det kan gis dispensasjon for 6 mnd + 6 mnd til ved spesielle omstendigheter, så LT er vel sånn sett innafor om de gir flere disp i korte perioder inntil totalt 12 mnd disp er gitt? Eller leser jeg regelverket feil? Tro meg, jeg synes ikke noe særlig om dette, men slik jeg forstår det har man ikke gått vekk fra det regelverket som finnes. Det kan jeg da heller ikke forstå at LT kan gjøre.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2014, 00:18   #47
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,528
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?

.
Jeg vil anta at de vil få dispensasjon så lenge søknaden deres er til behandling. Når denne er godkjent/avslått - slutt på dispensasjoner nå denne utgår.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2014, 01:37   #48
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Om de får stadig vekk forlengede dispensasjoner, så omgår de regelverket med velsignelse fra luftfartstilsynet, det virker som om regjeringen syns det er greit også. Så lenge de får dispensasjon etter dispensasjon, er ikke det like greit å endre hele regelverket, så kan de legge ned hele det irske AOC'et og så får andre også konkurrere på samme vilkårene?

Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?



Disclaimer: Ønsker ikke dette skal lede til nok en SK vs DY/DU diskusjon siden tråden omhandler DY/DU sitt AOC i Irland, og dette har vert debattert opp, ned, frem og tilbake i andre tråder så det holder. Ønsker bare å få belyst dette aspektet med dispensasjonene i forhold til. Om Mod syns dette hører hjemme en annen plass eller har vert tatt opp før så vennligst slett/si i fra/flytt dette til rett tråd.

Som Trevin skriver, har LT holdt seg til regelverket og gitt disp. LT har ingen mulighet til å fravike regelverket. Disp kan bare gis for to ganger seks måneder, og bare i spesielle tilfeller. Det er ingen omgåelse, men helt i tråd med lovverkets intensjon.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2014, 09:04   #49
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Som Trevin skriver, har LT holdt seg til regelverket og gitt disp. LT har ingen mulighet til å fravike regelverket. Disp kan bare gis for to ganger seks måneder, og bare i spesielle tilfeller. Det er ingen omgåelse, men helt i tråd med lovverkets intensjon.
Takk for svaret
RJon is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 14:55   #50
gingo
Newcomer
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 15
Norwegian Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Noen som vet hva som skjer etter 30 juni dersom de ikke får tillatelse innen da?
Er det laget backup plan?
gingo is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 15:36   #51
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Når går LT disp ut for LNB og LNC ?
Har forstått det slik st de ikke kan fly lengre på NAS AOC etter 1 år om de er EI registrert.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:41   #52
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by gingo View Post
Noen som vet hva som skjer etter 30 juni dersom de ikke får tillatelse innen da?
Er det laget backup plan?
Hva er faktisk status på denne suppa nå etter 30.6 ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:47   #53
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

http://e24.no/boers-og-finans/norweg...ngene/23230274

Quote:
Norwegian Air Shuttle (NAS) har mottatt en ny flytillatelse for sine langdistansefly fra det norske Luftfartstilsynet.

Dette bekrefter selskapet overfor E24.

Flyene vil fly på den norske tillatelsen, som innebærer rettigheter til å fly mellom Europa og USA, men de vil fortsatt være registrert i Irland.
Også omtalt her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125072&page=11
RJon is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 23:32   #54
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Nytt møte EU - USA angående NAI den 14. Juli.

http://www.regulations.gov/contentSt...ontentType=pdf

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 23:55   #55
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norwegian Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Nytt møte EU - USA angående NAI den 14. Juli.

http://www.regulations.gov/contentSt...ontentType=pdf

W

De har da snakket med Eu før om dette og er da klar over hva EU mener om dette ? Virker som om USA fortsetter å trekke ut saken ...
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2014, 01:07   #56
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

regner med de har funnet fram til en eller annen trussel, slik at EU velger å skifte standpunkt... det er vel derfor det har dratt ut. Regner med at et negativt svar kommer snarlig, og at EU regler blir tilpasset det negative svaret.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2014, 13:55   #57
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Tror neppe EU lar seg presse til full retrett, de har jo allerede tatt stilling i saken.
Kanskje det blir ett kompromiss, noen betingelser (som ikke thai crew) eller en middlertidig tillatelse, hvem vet.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2014, 05:54   #58
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Tror nok det skal mye til for EU å trekke seg i denne saken. Er vel heller amerikanerne som vil ha en oppdatering på EUs standpunkt på artikkel 17 i ATA før endelig avgjørelse og får nok samme svar som før.

Håper EU bruker denne muligheten til å reagere på tidsbruken, er helt hinsides at dette ikke er løst tidligere.

Artikkel 17 som de refererer til er forøvrig:

“ARTICLE 17 bis Social Dimension

1. The Parties recognise the importance of the social dimension of the Agreement and the benefits that arise when open markets are accompanied by high labour standards. The opportunities created by the Agreement are not intended to undermine labour standards or the labour-related rights and principles contained in the Parties’ respective laws.

2. The principles in paragraph 1 shall guide the Parties as they implement the Agreement, including regular consideration by the Joint Committee, pursuant to Article 18, of the social effects of the Agreement and the development of appropriate responses to concerns found to be legitimate.”


Hvor fort kommer referat fra disse møtene? Ser det skal avholdes idag.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 14-07-2014 at 06:01.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 17:25   #59
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Brev fra det Irske Department of Transport til Amerikanske DoT

- Tilbakeviser påstander om at NAI driver på en måte som er en sikkerhetsrisiko
- Tilbakeviser påstander om bekvemelighets-flagg m.m.


Quote:
The Department and the IAA reject suggestions that, on the basis that NAI will
not be operating from this country, Ireland will be unable to effectively oversee
the safety of the company's operations. Such commentary represents a
misunderstanding of how the safety oversight of international airlines operates
in practice and how it is successfully carried out by EU civil aviation regulators
in full accordance with EU law.

Claims have also been made in some of the comments in the on-line docket that
NAI's Irish AOC is a 'flag of convenience', a claim that the Department also
rejects. The facts are that NAI is an Irish domiciled business entity and is a
subsidiary of the parent company, Norwegian Air Shuttle. All accountable
post-holders of NAI are based in Ireland, with a significant number of staff
based at its Irish office at Dublin airport. The IAA would not support the
maintenance of an AOC to any operator unless this safety requirement was fully
adhered to.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2014, 15:09   #60
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

En par interessante innspill har kommet i saken idag.
- Flere piloter ansatt i NAI som tilbakeviser påstander fra foreningene om arbeidsforholdene, vilkår og sikkerheten i NAI.
Tom Wilson
Ulrik Pridal
J.B. Mettil
m.fl.

- Ledere for den amerikanske deligasjonen som fremforhandlet avtalen med EU som støtter EUs syn
på intensjonen og tolkningen av avtalen.
John Byerly og Daniel Calleja

Idag er vel fristen for kommentarer i saken, så da er det vel bare å vente å se....

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian Air UK har fått driftstillatelse Wahoo Flyforum 17 26-09-2017 18:34
Norwegian har fått sin egen klovn grindstein Bilder & foto 16 27-08-2010 09:45
Norwegian har fått nye slot på Orly Someone Flyforum 9 26-11-2006 20:01
Hva feiler Norwegian? Har de fått influensa?? LTH Flyforum 4 08-01-2005 16:35


All times are GMT +2. The time now is 12:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.