Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2014, 23:30   #141
geirfugl
ScanFlyer Blue

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Dessverre er dette IKKE RIKTIG,EU regler gjelder for selskaper som er juridisk bundet ab EU regler,for de som ikke er det gjelder ikke EU regler.
geirfugl is offline  
Old 20-06-2014, 23:34   #142
geirfugl
ScanFlyer Blue

Neida,det er helt riktig at det har INGENTING med hvem som utsteder biletten,det har med hvor selskapet er registrert. Det er et HELT udiskutabelt faktum at selskaper som flyr fra EU land og IKKE er registrert i EU land IKKE er omfattet av EU 261.Jeg hvar bare litt usiker på om KANSKJE du er beskytet av 261 hvis du bestiller fra et EU selskap. Det har BARE med om denne biletten er en EU billett,eller IKKE,hvet ærlig talt ikke hva den er,sånt reint kontaktsretslig!!

Last edited by geirfugl; 20-06-2014 at 23:42.
geirfugl is offline  
Old 20-06-2014, 23:36   #143
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Vel, flyklagenemnda er ikke enig:

https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/375-13F

Quote:
EU-forordning 261/2004 får anvendelse på alle flygninger innen EU/EØS-området og flygninger fra EU/EØS-området til en tredjestat, jf. forordningen artikkel 3. Forordningen får således anvendelse på Aeroflots flygning i og fra EU/EØS-området.
Dette gjaldt en flygning fra OSL til Delhi via Moskva fløyet av Aeroflot.

Edit: Nå skal det sies at Aeroflot ikke fulgte rådet fra flyklagenemnda, men det er i mine øyne ingen tvil om at de hadde tapt i norsk rett hadde motparten gått den veien.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 20-06-2014 at 23:39.
mcduck is offline  
Old 20-06-2014, 23:36   #144
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Sorry, men det du sier er feil.
Eksempelvis ble Turkish "dømt" i flyklagenemnda her: https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/065-13F

Finner også flere saker på andre flyselskaper bl.a United.
Old 20-06-2014, 23:47   #145
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by geirfugl View Post
Dessverre er dette IKKE RIKTIG,EU regler gjelder for selskaper som er juridisk bundet ab EU regler,for de som ikke er det gjelder ikke EU regler.
Da virker det som du og EU ikke er enige i at de er budnet av EU-regler når de flyr fra EU. EU mener de er budnet av reglene da

Old 20-06-2014, 23:52   #146
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Fra EUs forordning 261/2004:

Quote:
1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.
Til din informasjon så er definisjonen på en Community Carrier følgende:
Quote:
Article 2 (c) "Community carrier" means an air carrier with a valid operating licence granted by a Member State in accordance with the provisions of Council Regulation (EEC) No 2407/92 of 23 July 1992 on licensing of air carriers(5)
Så i korte trekk betyr dette at alle som flyr fra en EU/EØS-flyplass (uavhengig av tilhørighet for flyselskapet), samt alle som flyr fra et 3. land til en flyplass i EU/EØS-området med en EU/EØS-carrier omfattes av denne forordningen. På returen til EU/EØS er altså tilhørighet for selskapet av betydning.

Kanskje du kan peke på hvor i forordningen det står at selskaper som flyr fra EU og som ikke er EU-selskaper ikke er omfattet av denne reguleringen?

For Norge er dette implementert i lovverket: FOR-2005-02-17-141.
TOS is offline  
Old 21-06-2014, 00:15   #147
geirfugl
ScanFlyer Blue

I korte trekk gjelder EU regler i EU,luftfart er en fri bransje,EU regler gjelder som jeg sa i EU-hviss du IKKE tror dette dra hvorsomhelst og oppfør deg som en nordmann,good Luck!!
geirfugl is offline  
Old 21-06-2014, 00:20   #148
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
I korte trekk gjelder EU regler i EU,luftfart er en fri bransje,EU regler gjelder som jeg sa i EU-hviss du IKKE tror dette dra hvorsomhelst og oppfør deg som en nordmann,good Luck!!
I korte trekk så gjelder norsk lov i norge. EU 261/2004 er norsk lov nå.

Tror ikke jeg gidder diskutere dette mer, du kommer ikke med noe fornuftig.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 21-06-2014, 00:28   #149
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Har du noen støtte i regelverket for dine påstander?

Luftfart er f.eks. ikke det jeg vil kalle for en fri bransje - det er flust av reguleringer, avtaler mellom land osv. som begrenser flyselskapene.
TOS is offline  
Old 21-06-2014, 01:21   #150
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Alltid artig med skråsikre folk som må ROPE for å få frem sine argumenter, spesielt når de er helt på bærtur og ikke har satt seg inn i saken. God underholdning mens man titter litt på Honduras-Equador.
Old 21-06-2014, 05:16   #151
aboerr
ScanFlyer Blue

aboerr's Avatar

Her var det mye rare meninger ja.....

Står da ganske klart i reglene hva som gjelder.

Jeg har også fått erstatning etter EU261 ved reise med QR OSL-DOH-BKK.

Da oppsto forsinkelsen på bakken i Oslo, som medførte 1 times forsinket ankomst til DOH.
Som igjen medførte 8 timers forsinket ankomst for meg til BKK.

Dette kom inn under EU261 fordi QR opererte ut fra EU (ja, Norge teller også med), og jeg var forsinket mer enn 6 timer til min slutt destinasjon. D.v.s. ikke bare det første leget ut fra EU. Ingen diskusjon overhodet fra QR. Og jeg tviler sterkt på at noe selskap ville betalt 600€ hvis de ikke måtte.
aboerr is offline  
Old 21-06-2014, 22:49   #152
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Her har vi iallefall reglene svart på hvitt:

http://www.forbrukerradet.no/fly/

Quote:
Rettighetene gjelder reiser innad og fra EØS. Rettighetene gjelder også til EØS hvis flyselskapet er registret i EØS.
Altså innad og fra er uavhengig av selskap, utenfra og inn kun EØS-selskap.
Old 02-08-2014, 12:10   #153
NorPlay
Newcomer

SAS Kansellert eller ikke?

Jeg og min familie skulle reise fra Bergen til Oslo med SAS en fredag kl 15. Ved gaten fikk vi beskjed om at flyet hadde blitt truffet av lyn på vei til Bergen, og at det måtte inn til en hangar for å kontrolleres. Ny avgangstid ble satt til 16.10. Ca 16.10 fikk vi ny beskjed om at flyet er kansellert, og alle må hente bagasjen og booke om i billettskranken. Vi fikk tilbud om nye billetter til en avgang kl 20.45. Det passet dårlig i forhold til våre planer, så min kone og mitt barn kansellerte billettenr sin, mens jeg takket ja til den nye avgangen. Kort tid etter alt dette, mens jeg kjører min kone og mitt barn hjem, får jeg sms fra sas om at flyet er gjeninnsatt med avgangstid 17.45.

Nå vil ikke sas refundere billettene siden flyet ikke var kansellert, men derimot forsinket rett under 3 timer.

Det syns jeg er dårlig av sas, og kommer til å ta saken videre. Noen synspunkter?

Last edited by NorPlay; 02-08-2014 at 12:13.
NorPlay is offline  
Old 02-08-2014, 13:09   #154
Norfindir
ScanFlyer Blue

har du noe som helst bevis på at avgangen var kansellert? I såfall står du jo sterkt. Syns du skal ta det opp med sas kundesenter først, og så ta det videre om de står på sitt.
Norfindir is offline  
Old 02-08-2014, 13:12   #155
Sucellos
ScanFlyer Blue

Jeg legger til grunn at at det er billetten til kone og barn SAS ikke vil refundere og at du benyttet din egen billett.

Min første innskytelse er at her kommer Avtaleloven til anvendelse. SAS har ved kansellering av flighten tilbudt dere re-routing eller kansellering/refusjon av billetter, hvorpå dere aksepterte kansellering/refusjon. Ut fra hva du beskriver foreligger det en tydelig aksept ved at dere faktisk har kansellert billettene til kone og barn før ny sms kom.

For ytterligere å utbrodere hvorfor det er urimelig for SAS å gå bort fra inngått avtale er det jo slik at etter at dere aksepterte tilbudet kan dere jo ha inngått nye forpliktelser, dere kan jo sågar ha kjøpt dere billett med et konkurrerende flyselskap i stedet.
Sucellos is offline  
Old 02-08-2014, 13:44   #156
NorPlay
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Norfindir View Post
har du noe som helst bevis på at avgangen var kansellert? I såfall står du jo sterkt. Syns du skal ta det opp med sas kundesenter først, og så ta det videre om de står på sitt.
Jeg har en screenshot av en sms fra sas som sier at flighten er #gjeninnsatt#.

Last edited by NorPlay; 02-08-2014 at 14:32.
NorPlay is offline  
Old 02-08-2014, 14:37   #157
NorPlay
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Sucellos View Post
Jeg legger til grunn at at det er billetten til kone og barn SAS ikke vil refundere og at du benyttet din egen billett.

Min første innskytelse er at her kommer Avtaleloven til anvendelse. SAS har ved kansellering av flighten tilbudt dere re-routing eller kansellering/refusjon av billetter, hvorpå dere aksepterte kansellering/refusjon. Ut fra hva du beskriver foreligger det en tydelig aksept ved at dere faktisk har kansellert billettene til kone og barn før ny sms kom.

For ytterligere å utbrodere hvorfor det er urimelig for SAS å gå bort fra inngått avtale er det jo slik at etter at dere aksepterte tilbudet kan dere jo ha inngått nye forpliktelser, dere kan jo sågar ha kjøpt dere billett med et konkurrerende flyselskap i stedet.
Det stemmer. Dette gjelder kun min kone og mitt barns billetter. SMS-en kom etter at jeg hadde sjekket inn på en senere avgang og jeg hadde forlatt flyplassen for å kjøre de hjem.
NorPlay is offline  
Old 02-08-2014, 14:40   #158
NorPlay
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Norfindir View Post
Kundeservice har konkludert med at avgangen ikke var kansellert, men forsinket med litt mindre enn 3 timer. Det stemmer sikkert ut i fra det de kan se på loggen til SAS, men de vet jo ikke nødvendigvis hva som skjedde i detalj på flyplassen. Jeg kommer til å lage en sak til flyklagenevnda, men sender den til kundeservice først, slik at de kan få noen dager å ombestemme seg på. Her vet jeg at jeg har rett, men jeg forstår også hvorfor SAS tror at de har rett.
NorPlay is offline  
Old 02-08-2014, 19:36   #159
Norfindir
ScanFlyer Blue

vil nok tro at kundeservice sjekker litt nærmere om hva som har skjedd her og gir deg medhold.. hvis ikke er det en klar sak for flyklagenemda.
Norfindir is offline  
Old 02-08-2014, 21:04   #160
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by NorPlay View Post
Kundeservice har konkludert med at avgangen ikke var kansellert, men forsinket med litt mindre enn 3 timer. Det stemmer sikkert ut i fra det de kan se på loggen til SAS, men de vet jo ikke nødvendigvis hva som skjedde i detalj på flyplassen. Jeg kommer til å lage en sak til flyklagenevnda, men sender den til kundeservice først, slik at de kan få noen dager å ombestemme seg på. Her vet jeg at jeg har rett, men jeg forstår også hvorfor SAS tror at de har rett.
Av hvem fikk du/dere beskjed om kanselleringen? Slik jeg forstår ditt opprinnelige innlegg så var dette ved gaten, og siden alle måtte hente ut bagasjen og bookes om til andre avganger så må det vel finnes noe registrert i SAS sine systemer (jeg antar at de ikke kun leverte ut bagasjen til deg og din familie, og at det heller ikke bare var dere som ble booket om). Om din fremstilling er korrekt så ser jeg ikke helt at SAS i det hele tatt krangler på dette.

Vær obs på at kundeservice til SAS ikke akkurat opererer i rakettfart.
TOS is offline  
Closed Thread

Posting Rules