![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dessverre er dette IKKE RIKTIG,EU regler gjelder for selskaper som er juridisk bundet ab EU regler,for de som ikke er det gjelder ikke EU regler.
|
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Neida,det er helt riktig at det har INGENTING med hvem som utsteder biletten,det har med hvor selskapet er registrert. Det er et HELT udiskutabelt faktum at selskaper som flyr fra EU land og IKKE er registrert i EU land IKKE er omfattet av EU 261.Jeg hvar bare litt usiker på om KANSKJE du er beskytet av 261 hvis du bestiller fra et EU selskap. Det har BARE med om denne biletten er en EU billett,eller IKKE,hvet ærlig talt ikke hva den er,sånt reint kontaktsretslig!!
Last edited by geirfugl; 20-06-2014 at 23:42. |
![]() |
![]() |
#143 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vel, flyklagenemnda er ikke enig:
https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/375-13F Quote:
Edit: Nå skal det sies at Aeroflot ikke fulgte rådet fra flyklagenemnda, men det er i mine øyne ingen tvil om at de hadde tapt i norsk rett hadde motparten gått den veien. Last edited by mcduck; 20-06-2014 at 23:39. |
|
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Sorry, men det du sier er feil.
Eksempelvis ble Turkish "dømt" i flyklagenemnda her: https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/065-13F Finner også flere saker på andre flyselskaper bl.a United. |
![]() |
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#146 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Kanskje du kan peke på hvor i forordningen det står at selskaper som flyr fra EU og som ikke er EU-selskaper ikke er omfattet av denne reguleringen? For Norge er dette implementert i lovverket: FOR-2005-02-17-141. |
|||
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I korte trekk gjelder EU regler i EU,luftfart er en fri bransje,EU regler gjelder som jeg sa i EU-hviss du IKKE tror dette dra hvorsomhelst og oppfør deg som en nordmann,good Luck!!
|
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Tror ikke jeg gidder diskutere dette mer, du kommer ikke med noe fornuftig. |
|
![]() |
![]() |
#149 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Luftfart er f.eks. ikke det jeg vil kalle for en fri bransje - det er flust av reguleringer, avtaler mellom land osv. som begrenser flyselskapene. |
|
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Alltid artig med skråsikre folk som må ROPE for å få frem sine argumenter, spesielt når de er helt på bærtur og ikke har satt seg inn i saken. God underholdning mens man titter litt på Honduras-Equador.
|
![]() |
![]() |
#151 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her var det mye rare meninger ja.....
Står da ganske klart i reglene hva som gjelder. Jeg har også fått erstatning etter EU261 ved reise med QR OSL-DOH-BKK. Da oppsto forsinkelsen på bakken i Oslo, som medførte 1 times forsinket ankomst til DOH. Som igjen medførte 8 timers forsinket ankomst for meg til BKK. Dette kom inn under EU261 fordi QR opererte ut fra EU (ja, Norge teller også med), og jeg var forsinket mer enn 6 timer til min slutt destinasjon. D.v.s. ikke bare det første leget ut fra EU. Ingen diskusjon overhodet fra QR. Og jeg tviler sterkt på at noe selskap ville betalt 600€ hvis de ikke måtte. |
![]() |
![]() |
#152 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Her har vi iallefall reglene svart på hvitt:
http://www.forbrukerradet.no/fly/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#153 |
Newcomer
|
![]()
Jeg og min familie skulle reise fra Bergen til Oslo med SAS en fredag kl 15. Ved gaten fikk vi beskjed om at flyet hadde blitt truffet av lyn på vei til Bergen, og at det måtte inn til en hangar for å kontrolleres. Ny avgangstid ble satt til 16.10. Ca 16.10 fikk vi ny beskjed om at flyet er kansellert, og alle må hente bagasjen og booke om i billettskranken. Vi fikk tilbud om nye billetter til en avgang kl 20.45. Det passet dårlig i forhold til våre planer, så min kone og mitt barn kansellerte billettenr sin, mens jeg takket ja til den nye avgangen. Kort tid etter alt dette, mens jeg kjører min kone og mitt barn hjem, får jeg sms fra sas om at flyet er gjeninnsatt med avgangstid 17.45.
Nå vil ikke sas refundere billettene siden flyet ikke var kansellert, men derimot forsinket rett under 3 timer. Det syns jeg er dårlig av sas, og kommer til å ta saken videre. Noen synspunkter? Last edited by NorPlay; 02-08-2014 at 12:13. |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
har du noe som helst bevis på at avgangen var kansellert? I såfall står du jo sterkt. Syns du skal ta det opp med sas kundesenter først, og så ta det videre om de står på sitt.
|
![]() |
![]() |
#155 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg legger til grunn at at det er billetten til kone og barn SAS ikke vil refundere og at du benyttet din egen billett.
Min første innskytelse er at her kommer Avtaleloven til anvendelse. SAS har ved kansellering av flighten tilbudt dere re-routing eller kansellering/refusjon av billetter, hvorpå dere aksepterte kansellering/refusjon. Ut fra hva du beskriver foreligger det en tydelig aksept ved at dere faktisk har kansellert billettene til kone og barn før ny sms kom. For ytterligere å utbrodere hvorfor det er urimelig for SAS å gå bort fra inngått avtale er det jo slik at etter at dere aksepterte tilbudet kan dere jo ha inngått nye forpliktelser, dere kan jo sågar ha kjøpt dere billett med et konkurrerende flyselskap i stedet. |
![]() |
![]() |
#156 |
Newcomer
|
![]()
Jeg har en screenshot av en sms fra sas som sier at flighten er #gjeninnsatt#.
Last edited by NorPlay; 02-08-2014 at 14:32. |
![]() |
![]() |
#157 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#158 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#159 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
vil nok tro at kundeservice sjekker litt nærmere om hva som har skjedd her og gir deg medhold.. hvis ikke er det en klar sak for flyklagenemda.
|
![]() |
![]() |
#160 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Vær obs på at kundeservice til SAS ikke akkurat opererer i rakettfart. ![]() |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |