Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2014, 18:22   #21
B738
ScanFlyer Gold

B738's Avatar

Default Re: Lik fra TRF i KLM-maskin

VG skriver nå at denne "blindpassasjeren" trolig døde av oksygenmangel.
Old 05-06-2014, 19:01   #22
barteki
ScanFlyer Blue

barteki's Avatar

Veldig tragisk

Det som er enda mer tragisk er at sikkerheten på Torp er rett og slett for dårlig. Gjerdet var veltet ved Widerøe/Sas Cargo bygningen i 3-4 måneder uten at noen har gjort noe med det. Det finnes flere hull i gjerdet i skogen hvor ingen ser at man går over... Er jo bare å hoppe over gjerdet noen steder. Sånn som jeg spotter står jeg på et søppelkasse står nesten over gjerdet.. Greit for oss som spotter men for dem som vil absolutt over gjerdet er noe annent..
barteki is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 20:44   #23
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by barteki View Post
Veldig tragisk

Det som er enda mer tragisk er at sikkerheten på Torp er rett og slett for dårlig. Gjerdet var veltet ved Widerøe/Sas Cargo bygningen i 3-4 måneder uten at noen har gjort noe med det. Det finnes flere hull i gjerdet i skogen hvor ingen ser at man går over... Er jo bare å hoppe over gjerdet noen steder. Sånn som jeg spotter står jeg på et søppelkasse står nesten over gjerdet.. Greit for oss som spotter men for dem som vil absolutt over gjerdet er noe annent..
Fint at du sier ifra til drivere av flyplassen da, dessverre har dagens samfunn blitt slik at man klager over alt som er galt, men ingen sier ifra slik at ting kan rettes opp... Men dette ble OT!
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 20:58   #24
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Dagbladet har sjekket nærmere hvordan det ligger an med sikkerheten rundt gjerdene på TRF. Ikke lystig lesing akkurat, i et HMS-perspektiv.

http://www.dagbladet.no/2014/06/05/n...liti/33691413/

Quote:
Mens politiet og sikkerhetsavdelingen ved Torp lufthavn etterforsker hvordan blindpassasjeren, som omkom på et KLM-fly fra Torp til Amsterdam i dag tidlig, kom seg inn på lufthavna og tok seg om bord i flyet, kunne Dagbladet uhindret og uten varsler kjøre bil helt fram til rullebanen.
Her i denne artikkelen var det forøvrig enkelte ting å sette fingeren på sånn korrektur-messig. Men det får bli en annen historie.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 21:10   #25
Peder96
ScanFlyer Blue

Thumbs down Re: Lik fra TRF i KLM-maskin

Det bildet Dagbladet viser her, er jo veien som går til blant annet Dakota Norway´s hangar, og en slags Amerikansk Muskelbil forening. Og vi må jo ikke glemme at det er en offentlig vei, som alle har rett til å kjøre på. Bøleveien heter den. Eneste forskjellen er at det ikke er asfalt, men masse betong osv. som ligger der. Jeg har kjørt der flere ganger med kamerater, og det at de kunne kjøre bil helt frem til rullebanen er rett og slett tull. Sant nok at du kommer relativt nærme rullebanen, men det er ganske heftige porter/gjerder som står der, med videokameraer, kodelås og lys. Dette er vel en av de vanskeligste stedene å komme seg inn på Torp, imotsetning til f. eks ved Widerøe Cargo, Pilot Skolen hvor man så og si kan hoppe over gjerdet, eller ved innflygningen på RWY 18. Det er ikke noe mer spesielt en f. eks å kjøre til vollen eller Flishaugen på OSL. Du står nærmere rullebanen hvis man står ved Dakota´s spotterplattform.

"Det er nesten den slagne landevei rett inn til rullebaneområdet på Torp. En porten til den tidligere militære delen av flyplassen står stort sett åpen. Ved inngangen er det verken skilter eller andre elementer som forteller besøkende om hvor veiene inn i området leder."
Det er jo en offentlig vei. Come on, DB. Greit at dere vil ha en story, men blir for dumt når det er en offentlig vei som ligger ved en flyplass.

Last edited by Peder96; 05-06-2014 at 21:13.
Peder96 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 21:34   #26
SK36
ScanFlyer Blue

Dette har skjedd flere ganger:

Quote:
Han gjemte seg i flyhjulet og overlevde
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sp...de/a/10046874/
http://www.nettavisen.no/nyheter/gut...n/8450973.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.U5DGEN61UtA

Skjønner ikke at de gidder. Det er jo så unødvendig!

Last edited by Someone; 05-06-2014 at 21:59.
SK36 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 21:44   #27
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Som det blir sagt - hvis noen vil hardt nok inn på en flyplass, finnes det lite som kan stoppe en. Med mindre man bygger vollgraver med krokodiller, betongmurer, piggtråd og selvskudd vil det alltid være en vei inn. Og selv da vil noen prøve - og innimellom klare det.

En tragisk hendelse. Tiden vil vise om noe kunne vært gjort annerledes, men det VIL skje igjen. Om ikke på Torp, så kanskje på Gardermoen eller Værnes - eller HELT sikkert i Lagos og Mogadishu ...

Desverre.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 21:49   #28
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Men gjerder som ligger nede eller har større hull i lang tid, det er bare slapphet og dårlige rutiner som ligger bak. En så grunnleggende fysisk sikring som et gjerde må man kunne kreve at en flyplass har kontroll på.
Old 05-06-2014, 21:53   #29
SK36
ScanFlyer Blue

American Airlines Re: Lik fra TRF i KLM-maskin

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som det blir sagt - hvis noen vil hardt nok inn på en flyplass, finnes det lite som kan stoppe en. Med mindre man bygger vollgraver med krokodiller, betongmurer, piggtråd og selvskudd vil det alltid være en vei inn. Og selv da vil noen prøve - og innimellom klare det.

En tragisk hendelse. Tiden vil vise om noe kunne vært gjort annerledes, men det VIL skje igjen. Om ikke på Torp, så kanskje på Gardermoen eller Værnes - eller HELT sikkert i Lagos og Mogadishu ...

Desverre.
Ja, det vil nok skje igjen en gang, men det er bedre at de sniker seg inne og dør alene enn at de tar livet av alle ombord ved en bombe, flykapring ol.
SK36 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 22:55   #30
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:

Desverre.
Noen ganger er kanskje informasjon mer effektivt enn murer. Jeg tviler på at folk som sniker seg opp i hjulbrønner o.l. har tenkt over hva temperaturen der er på cruise. Behovet er nok betydelig større ved LOS enn TRF, men en liten notis på gjerdet til eventuelle blindpassasjerer kunne sikkert ha spart noen liv.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 23:28   #31
barteki
ScanFlyer Blue

barteki's Avatar

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Fint at du sier ifra til drivere av flyplassen da, dessverre har dagens samfunn blitt slik at man klager over alt som er galt, men ingen sier ifra slik at ting kan rettes opp... Men dette ble OT!
Jeg sa ifra, dem sa bare "Vi fikser det etterhvert" Gjerdet er oppe men hull er fortsatt der :/
barteki is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 07:19   #32
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Fint bilde av en E190, under ......

Quote:
Politiet har også avhørt vitner som kan ha sett noe. Det er fortsatt veldig vanskelig å si hvordan han har kommet seg inn på flyplassens område. Det jobber vi videre med å finne ut av, sier Nilsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).
http://www.nettavisen.no/nyheter/--p...t/8451929.html
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 19:50   #33
Peder96
ScanFlyer Blue

Ja, da har hvertfall vakta på TRF fått ræva i gir.

Var der i dag en liten tur, stod ved Widerøe Cargo i 10 minutter for å få med DY´s Alicante maskin close up. Jaggu tok det ikke mer enn 3 minutter før det kom en kar bort, begynte å spørre meg om hvorfor jeg stod der osv. Svarte som det var, jeg var der for å ta bilder. Han ble litt skeptisk, og begynte og spørre om det var til skolebruk eller lignende, og jeg svarte da nei, det var fordi jeg syntes det er moro å ta bilder av fly. "Jaja, deg om det. Men du kan ikke stå her, du får ta turen opp til Dakota Norway, der er det en plattform du kan få ta bilder fra."
Jeg sa da at jeg hadde vært der ett tusen ganger før, og ville prøve nye steder. Jeg har tross alt stått her hver gang jeg har vært her iløpet av de to siste månedene.
Han svarte med at det ikke er lov, selvom vakta før har kommet bort for å slå av en prat. Men nå var det altså ikke lov lenger.
Bra de strammer inn litt, men at vi ikke skal få ta bilder er jo relativt rart. Står utenfor gjerde, på offentlig eiendom. Ingen skilt om innkjøring forbudt eller lignende.
Jaja, får vel dra på let etter nye steder igjen da...
Old 06-06-2014, 19:57   #34
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peder96 View Post

Var der i dag en liten tur, stod ved Widerøe Cargo .
Hils fra meg og si at du har fått lov av meg til å stå der ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 20:05   #35
Peder96
ScanFlyer Blue

Widerøe Re: Lik fra TRF i KLM-maskin

Quote:
Hils fra meg og si at du har fått lov av meg til å stå der ....
Will do!

Snakker om sola...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...ar/a/23224133/
Old 06-06-2014, 23:45   #36
B738
ScanFlyer Gold

B738's Avatar

Hvis det er så enkelt å komme seg inn på flyplass-området, da må det jo være like lett å ta seg inn for å plassere en bombe eller lignende på flyet! Forferdelig dårlig vakthold...
Old 07-06-2014, 14:29   #37
toftos
ScanFlyer Molded

Er det plass til en voksen person i hjulbrønnen på Embraen ? Ser de skriver at han døde av oksygen mangel, men er det bekreftet ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2014, 20:22   #38
Marius_S
ScanFlyer Blue

Marius_S's Avatar

Så inne i hjulbrønnen på jobb i dag, og det er forsåvidt plass, om du er liten vekst. Men jeg kan ikke begripe at ingen så personen der. Du må ligge på siden, og da er du veldig synlig.
Old 08-06-2014, 08:57   #39
toftos
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Så inne i hjulbrønnen på jobb i dag, og det er forsåvidt plass, om du er liten vekst. Men jeg kan ikke begripe at ingen så personen der. Du må ligge på siden, og da er du veldig synlig.
Men er det ikke rart at ikke personen datt ut under landing ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2014, 13:49   #40
LN-JOH
ScanFlyer Green

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Men er det ikke rart at ikke personen datt ut under landing ?
Du har et poeng der, når jeg tenker på det bør jo sannsynligheten for å falle ut være stor om det er veldig dårlig plass og med tanke på at det er en del bevegelser under landing som kan påvirke (at det f.eks var en del turbulens).

Last edited by LN-JOH; 08-06-2014 at 13:54.
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules