Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2014, 12:46   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
Default Re: Simulatortrening for krevende flyplasser

Hva med SMI(LGSM)? Husker da vi fløy hjem derfra i fjor var det to kapteiner i cockpit, en av de var Thomas Hestammer som vel er flygesjef i DY. SMI er kjent for ganske heftig terreng rundt flyplassen, var en ganske kraftig sving de måtte gjøre før landing.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 00:30   #2
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Simulatortrening for krevende flyplasser

Quote:
Originally Posted by OO-VLM View Post
Hva med SMI(LGSM)? Husker da vi fløy hjem derfra i fjor var det to kapteiner i cockpit, en av de var Thomas Hestammer som vel er flygesjef i DY. SMI er kjent for ganske heftig terreng rundt flyplassen, var en ganske kraftig sving de måtte gjøre før landing.

Det var jo lurt, da han er en av de som er minst current på å fly. Mye skrivebord i den loggboken.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 02:15   #3
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Simulatortrening for krevende flyplasser

Men hva er de offisielle kravene? Ved en såkalt CAT C, siden selskaper kan ha egne SOPer, hvor høye er myndighetskravene? Har alle C-flyplasser i Norge de samme kravene, eller er det egne regler for hver enkelt flyplass? Er dette rent nasjonale krav, eller er de tilsvarende eventuelle ICAO-regler? Hvem vurderer det, og hvordan følges det opp? For eksempel, er valget mellom instruktør om bord eller simulatortrening opp til selskaper eller myndigheter?

Fint om noen er i stand til å utdype litt her eller referere til dokumenter som beskriver dette
MFM is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 17:56   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Simulatortrening for krevende flyplasser

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Men hva er de offisielle kravene? Ved en såkalt CAT C, siden selskaper kan ha egne SOPer, hvor høye er myndighetskravene?
A Category B airfield is an airfield which does not satisfy all of the Category A airfield requirements, or which requires extra
considerations such as:
(a) Non Standard Approach aids and / or approach patterns, or
(b) Unusual local weather conditions or
(c) Unusual characteristics or performance limitations, or
(d) Any other relevant considerations including obstructions, physical layout, lighting etc.
A Category C airfield requires additional considerations to a Category B aerodrome and is considered to pose certain problems for
the approach and / or landing and / or take-off.

*For Category C aerodromes; The captain should be briefed and visit the aerodrome as an observer and/or undertake instruction in a flight simulator approved by the Authority for that purpose. This instruction should be certified by the operator.

I vår OM-A står det at Postholder Flight Operations bestemmer hvorvidt en plass faller i Cat C. Det vil som tidligere nevnt også kunne være forskjellig fra flytype til flytype siden det gjerne er performance som kan være avgjørende om plassen klassifiseres som B eller C.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 08:39   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: Simulatortrening for krevende flyplasser

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Det var jo lurt, da han er en av de som er minst current på å fly. Mye skrivebord i den loggboken.
Det står jo ikke noe om hvorfor det var to kapteiner i cockpit. Det kan jo være fordi Hesthammer ikke var current på stedet, og ikke han/hun andre.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Krevende å fly i Russland krølle Bilder & foto 3 01-07-2013 00:19
Norges 10 mest krevende flyplasser? Side3 Flyforum 3 05-04-2011 13:40
Fortsatt krevende marked fra OSL Tally-Ho Flyforum 18 14-01-2010 18:21
Flyplasser Twin Otter Flyforum 7 31-03-2005 20:03


All times are GMT +2. The time now is 22:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.