Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2014, 13:17   #81
chrisljo
ScanFlyer Gold

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Er det noen som kjenner til hvordan det har fungert i praksis mht reiseforsikring og forsinkelsene på Norwegian longhaul?

Jeg tenker da på utgifter til mistet videreforbindelse, tapt arbeidsfortjeneste osv.
Alle vilkår jeg har lest gir ingenting for tapt arbeidsinntekt og lignende uansett, men flere dekker direkte kostnader.
chrisljo is offline  
Old 03-03-2014, 21:30   #82
NordicMaster
ScanFlyer Blue

Default Refusjon eller endring ved endret avgangstid

Hei

Returen på en reise jeg skal gjøre er skjøvet frem med en time. Jeg kommer til flyplassen med rutebuss og jeg tror ikke jeg rekker flyvningen. Det er ikke noe alternativ for meg å komme frem dagen før og bo på hotell. Jeg har blitt tilbudt å skyve avgangen 24 timer frem (hjelper meg ikke) eller reise på neste flyvning som er 48 timer senere (går ikke pga jobb). Jeg vil heller enten booke om hele reisen (både utreise og retur (og dermed reise en annen gang)) eller få reisen refundert. Begge deler nekter flyselskapet. Er dette rimelig?
NordicMaster is offline  
Old 03-03-2014, 21:41   #83
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Default Re: Refusjon eller endring ved endret avgangstid

Synes selskapet har vært fleksible her. Hvem reiser du med?
SAS_flyer is offline  
Old 03-03-2014, 22:01   #84
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by NordicMaster View Post
Returen på en reise jeg skal gjøre er skjøvet frem med en time. Jeg kommer til flyplassen med rutebuss og jeg tror ikke jeg rekker flyvningen...Er dette rimelig?
I slike tilfeller hjelper det med ofte med mer detaljer som flyselskap, når og hvor det gjelder. Har du lest befordringsvilkårene til aktuelt selskap?

Old 04-03-2014, 08:25   #85
Sjabby
ScanFlyer Blue

Sjabby's Avatar

Min avgang med SAS SVG-CPH 1815 ble kansellert 5. Februar, ble booket om til 1600 samme dag, fikk beskjed ca 1300 samme dag så måtte hive meg rundt for å rekke flyet til CPH for å reise videre til BKK samme dag. Har jeg krav på noe erstatning når flyvningen ble fremskyndet med mer enn 2 timer??
Sjabby is offline  
Old 04-03-2014, 15:15   #86
NordicMaster
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
I slike tilfeller hjelper det med ofte med mer detaljer som flyselskap, når og hvor det gjelder. Har du lest befordringsvilkårene til aktuelt selskap?
British Airways BA0150 Amman-London 18/3 originalt 09:45 nå 08:45. Fra hva jeg kan lese i befordringsvilkårene står det at de kan flytte i 12 timer i begge retninger uten "straff". Det er jo helt urimelig.

Jeg har forståelse for at man må flytte på flyvninger, men da må man og være fleksibel overfor kundene sine. Vi har jo tross alt laget en avtale om en tjeneste de ikke klarer å levere. Videre hadde jeg håpet at sølv-status hos BA hadde hjulpet litt, men det ser heller ikke ut til å være tilfellet.

Jeg håper at Flyklagenemda kan håndtere denne saken til tross for at avgangen er fra utlandet med et selskap som ikke er norsk.
NordicMaster is offline  
Old 04-03-2014, 15:33   #87
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Hei NordicMaster!

Tror nok ikke den norske Flyklagenemda kan hjelpe mye her gitt.. Du må nok søke opp og finne den engelske tilsvarende nemd, om den nå eksisterer...

En liten forskyvning i rutetiden såpass lang tid i forveien må man dessverre regne med! Så får du evt benytte Taxi i stedet for rutebuss, eller privatsjafør etc..

Kim
kimpe is offline  
Old 04-03-2014, 16:50   #88
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Fra hva jeg kan lese i befordringsvilkårene står det at de kan flytte i 12 timer i begge retninger uten "straff". Det er jo helt urimelig.

Vi har jo tross alt laget en avtale om en tjeneste de ikke klarer å levere.

Avtalen du har inngått med selskapet er det som står i befordringsvilkårene. At du mener nå at de vilkårene er urimelige er jo din egen feil. EU261 gir deg noen rettigheter utover denne avtalen, men så langt fram i tid så har de liten betydning utover det du har blitt tilbudt.
Old 04-03-2014, 18:45   #89
NordicMaster
ScanFlyer Blue

Jeg prøvde akkurat å gjøre en dummy booking og den eneste teksten jeg finner (etter å ha søkt etter change/alter/different etc) er denne:
Quote:
9a2) Before we accept your booking, we or our authorised agents will tell you the scheduled departure time of your flight and it will be shown on your ticket or itinerary and receipt. We may need to change the scheduled departure time of your flight after your ticket has been sent to you or to change the scheduled departure terminal for your flight. If you give us or our authorised agents contact information, we or they will try to let you know about any changes.

9a3) If, after you buy your ticket:

we make a significant change to the scheduled departure time of your flight;
you find this change unacceptable; and
we or our authorised agents cannot book you on another flight which you are prepared to accept;
we will give you an involuntary fare refund.
Diskusjonen her må jo da være hvorvidt en endring er "significant" eller ikke. For noen betyr en time ingen ting, mens for andre er det avgjørende.
NordicMaster is offline  
Old 04-03-2014, 21:18   #90
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Diskusjonen her må jo da være hvorvidt en endring er "significant" eller ikke. For noen betyr en time ingen ting, mens for andre er det avgjørende.
Hvis du leser EU-forordningen om kanselleringer el.l. så vil varsling mer enn to uker før avreise ikke utløse kompensasjon. Om varslingen er frem til avreise vil heller ikke rerouting med avreise en time frem i tid utløse kompensasjon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...4#Cancellation

Med andre ord virker det ikke som noen synes en time er en signifikant endring her.

Old 04-03-2014, 21:34   #91
NordicMaster
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hvis du leser EU-forordningen om kanselleringer el.l. så vil varsling mer enn to uker før avreise ikke utløse kompensasjon. Om varslingen er frem til avreise vil heller ikke rerouting med avreise en time frem i tid utløse kompensasjon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...4#Cancellation

Med andre ord virker det ikke som noen synes en time er en signifikant endring her.
Ja, kompensasjon utløser nok ikke dette tilfellet. Det er heller ikke det jeg er ute etter. Jeg er simpelthen ute etter å komme dem i møte etter at de ensidig endrer en avtale med meg. Det vil koste dem ganske nøyaktig 0,- å endre bookingen til en annen helg som passer meg bedre.
NordicMaster is offline  
Old 05-03-2014, 07:52   #92
Sjabby
ScanFlyer Blue

Sjabby's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sjabby View Post
Min avgang med SAS SVG-CPH 1815 ble kansellert 5. Februar, ble booket om til 1600 samme dag, fikk beskjed ca 1300 samme dag så måtte hive meg rundt for å rekke flyet til CPH for å reise videre til BKK samme dag. Har jeg krav på noe erstatning når flyvningen ble fremskyndet med mer enn 2 timer??
Ingen innspill?
Sjabby is offline  
Old 05-03-2014, 08:03   #93
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Ingen innspill?
Alternativet hadde vel vore at du ikkje kom deg til BKK same dag?

Her synest eg heller du skal vere fornøgd med at SAS fekk deg med på eit tidlegare fly, så du rakk flyet ditt til BKK, i staden for å syte over at du måtte reise tidlegare.
Old 05-03-2014, 09:04   #94
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Ingen innspill?
Quote:
Originally Posted by wf145 View Post

Her synest eg heller du skal vere fornøgd med at SAS fekk deg med på eit tidlegare fly, så du rakk flyet ditt til BKK, i staden for å syte over at du måtte reise tidlegare.
Tja. Hva ville vært situasjonen om Sjabby hadde et oppdrag/en jobb som gjorde at man ikke kunne rekke noe før kl 1815 (jeg booker f.eks. ofte mine flyreiser for å passe inn med andre aktiviteter og jobb jeg måtte ha)? "Syte over at du måtte reise tidlegare"...?
TOS is offline  
Old 05-03-2014, 12:26   #95
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post

Hva slags holding er dette ? Det skal vel ikke være slik at flyselskap skal kunne endre etter eget forgodtbefinnende, uten at dette kan få konskvenser, og uten å ta tilstrekkelig hensyn til de reisende som blir berørt av endringene. Det kan ikke være lik at den reisende til enhver tid skal tilpasse seg hva flyselskapet måtte finne passende.

Hvorvidt det er krav på noen kompensajon vet jeg ikke, men at de skal kunne gjøre dette uten videre synes jeg ikke er rimelig, da det jo ikke er sikkert at alternativet de kommer opp med passer. Synes vel de burde være lydhøre for en kompensasjon der.

Personlig hadde jeg vel ikke brydd meg om dette, om det likevel gikk greit, men kommtaren tyder vel på at det ikke var helt greit for den det gjalt i dette tilfelle, og da er det helt betimelig å spørre om dette.
3cseat is offline  
Old 05-03-2014, 13:16   #96
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
Ingen innspill?
Du har vel krav på å få reise med første mulige avgang etter ordinær avgangstid og deretter forpleining til forpleining og overnatting i CPH til dagen etter om du ikke kan reise kl 16?
Old 05-03-2014, 13:45   #97
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Kanselleringer kan forekomme. At man da får tilbud om å reise tidligere så man rekker BKK-flyet må da bare være en fordel?

Hadde du ikke hatt muligheten til dette måtte jo flyselskapet funnet første mulige forbindelse etter avtalt avgangstid.
Old 05-03-2014, 13:53   #98
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Ingen innspill?

Hva var det SAS sa når du tok kontakt da?
Old 05-03-2014, 13:56   #99
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Ingen innspill?
Ja de pænga, ja de pænga var der en som sang engang. Tror ikke han ble særlig rik på den sangen
Men spøk til side, husker ikke hva som står i de SMS'ene som blir sendt ved slike tilfeller, men om det skulle oppstå en annen gang, kan du ta kontakt med 05400 og sjekke om der er andre alternativ, f.eks via osl eller om kveldsavgangen gikk. Da hadde du om du ønsket fått endret til en slik. Gitt at du nådde din forbindelse fra CPH
krølle is offline  
Old 03-04-2014, 12:31   #100
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Default SAS kansellering, ombookning til Icelandair: kompensasjon?

Hadde opprinnelig OSL-CPH-EWR med SAS i dag 3. april. Flighten over dammen ble kansellert og jeg har nå blitt ombooket via Island.

Opprinnelig ankomst på EWR var 1455. Nå kommer jeg ikke fram før 1900. Utløser det noen rett til kompensasjon fra SAS?
Skipskatta is offline  
Closed Thread

Posting Rules