![]() |
|
![]() |
#61 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Det er heller ikke slik at det å organisere driften for å sikre profitt er en udelt negativ sak, og ser man på flyselskapene så er det vel ikke akkurat den bransjen man beveger seg inn i om man skal tjene sikre penger. Men en viss balanse mellom profitt og samfunnsnytte er fornuftig (og samfunnsnytte er naturligvis mer enn bransjen som sådan), og det er derfor man har overordnede regelverk a la open skies, og de ulike 1.-9. frihetene. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, arbeidsvilkår er selvfølgelig markedsbestemt og det har DU den fulle rett til å utnytte, selv om det i bransjen er en trist utvikling.
Når det gjelder DU/DY sin strategi for å omgå/utnytte regelverket, så er disse lovene såpass nye og "revolusjonerende" at allerede etablerte selskaper i svært liten grad kan utnytte mulighetene. De kan, men det er ikke lett da de må begynne fra bunnen av mtp bemanning, og det er som kjent fra andre selskaper (F.eks SAS) at det er vanskelig å snu et stort selskap på den måten og samtidig klare driften med den uviljen som da vil herske. DU/DY startet DU fra bunnen av og satte premissene der etter. Ingen andre har gjort det før. Jeg mener derfor at regelverket ikke er godt nok, da det tydeligvis ikke tar hensyn til fordelen av å begynne fra starten av, men kun tar hensyn til allerede eksisterende selskaper. (Dette er den praktiske delen av regelverket. Teorien er nok "god nok", men i mine øyne slår det helt feil ut i praksis.) Å overlate "alt" til politikerene tror jeg kan være skummelt. Det virker på meg som at de som skal bringe fakta på bordet for politikerene ikke leverer gode nok fakta, da det i mine øyne er helt totalt ubegripelig at man lar bransjen skli såpass ut som den er i ferd med å gjøre (hvis man tillater deg å åpne øynene å se litt fremover i tid) |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg skjønner hva du sier, og har forståelse for argumentene. Samtidig så er det vel både fordeler og ulemper med å være et nytt selskap, men at det er vanskeligere for et etablert selskap å endre sin organisering enn tilfellet for et nytt selskap er klart. Nye selskap har imidlertid andre utfordringer (skape seg en merkevare, bygge opp tillit i markedet, osv.).
Man ser vel imidlertid at DY gjør en del fundamentale endringer i sin organisering som skaper veldig mye støy (og selv om DY ikke "alltid" har vært der, så er de tross alt bortimot 12 år gamle i forhold til sin nåværende drift med jet). Jeg antar at DYs vurdering er at de er villige til å påta seg ulempen denne støyen medfører, fordi endringen vil bidra positivt for selskapet i det lange løp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Blog av McEldowney, executive director of Consumer Action
Airline regulations should work for - not against consumers Quote:
Last edited by Wahoo; 26-02-2014 at 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Servicesektoren har heller ikke noe krav om 120 minutter unna arbeidssted og i byer som New York - San Francisco er det ikke uvanlig med svært lange reiseveier.
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår 120 minutter unna JFK så trodde jeg dette utelukkende gjaldt når man var på standby. Stemmer ikke det? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Om vi snur på det og gir DU de samme begrensingene som Fifth Freedom pålegger Emirates: - Ser du en konkurranse vridning / høyere kostnader etc. hvis DU måtte starte ALLE ruter i Dublin - fly til enten OSL / STO / CPH / LGW før de kunne fly til JFK / FLL / SFO / LAX og returnere til DUB også. Ville det være samme konkuranse forhold som f.eks. SAS som kan starte i OSL / STO / CPH - elller ville dette legge begrensinger i veksten / mulighten til vekst for DU ?
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Å pålegge samme typen begrensninger på DU endrer ikke på noe i forhold til ruter som faktisk opprettes og opereres, som hele tiden har vært mitt poeng. Som nevnt så kan opplagt denne typen begrensninger resultere i mindre omfang på denne aktiviteten (5. freedom rettigheter), men om man faktisk starter opp ruter så er det prinsipielle i konkurransen mellom US carriers og de som flyr fra Europa akkurat det samme. Utgangspunktet er at DU/DY flyr fra Europa til US (og siden man har open skies, uten å måtte benytte seg av 5. freedom rettigheter), samt at Emirates flyr fra Europa (MXP) til JFK på 5. freedom rettigheter. Disse rutene eksisterer og opereres i dag. US carriers står overfor konkurrenter med en annen kostnadsbase enn de selv (enten i form av lavere lønninger, i form av gunstige skattemessige ordninger der selskapet hører til, osv.). Dette kaller ALPA & co for unfair competition. Dette begrepet brukes både overfor Emirates og overfor DY/DU. Det som evt er forskjellen er at 5. freedom rettigheter er mindre gunstig totalt sett, og gir dermed mindre omfang på aktiviteten. Hvis det er dette du ønsker å få frem så er jeg ikke uenig i det. Det jeg ikke er enig i er at for de rutene som rent faktisk opprettes (og er opprettet) så er konkurranseforholdet til US carriers tilnærmet identisk. Da koker det ned til om håret i suppa til US carriers er stort (DU/DY?) eller lite (Emirates/5. freedom). Den prinsipielle forskjellen ser jeg ikke. Last edited by TOS; 26-02-2014 at 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
DXB - MXP før man står klar til avgang til FLL og det mener jeg setter såpass store begrensinger i forhold til Norwegian - det er klart begrenset hvor mange daglige avganger DXB MXP det er plass til med samme Carrier. Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#70 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#71 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
etterhvert som de får ansienitet er vel fortsatt uvisst - eller har vi noe pålitelig informasjon på dette? Når det gjelder Southwest, så er det selvsagt ett utrolig bra selskap på mange måter, men årsaken til at de ligger høyt på lønns-statistikken i USA er jo primært fordi alle konkurrentene deres har vært igjennom en Chapter 11, ikke fordi SWA er "generøse". DY er jo i tilsvarende situasjon i Skandinavia etter at SAS gikk igjennom noe liknende i 2012. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så er ikke DY's lønninger spesielt mye dårligere sammenliknet med konkurrentene i det markedet de opererer i. Da hadde de heller ikke fått tak i kvalifiserte ansatte og hatt lange søkerlister,, så enkelt er det. Det er heller ikke DY's feil at UA, US, Delta osv. har titusener av ansatte med lang ansienitet og høy lønn og må bruke disse over atlanteren? Det virkelige issue her er ansettelsesformen til DY som utvanner fagforeningenes tradisjonelle overmakt og det er de selvsagt ikke interessert i. For selskapenes del er de selvsagt heller ikke interessert i å få en konkurrent til som tar dem på pris og ødelegger en av deres beste inntektskilder - også helt forståelig! Så det meste er vel egentlig ganske opplagt her slik jeg ser det, med unntak av det juridiske rundt Openskies avtalen, men det får jurister og myndigheter ta seg av. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har til dags dato ikke sett en eneste kontrakt fra DY / DU som inneholder noen form for lønnsstige, og dette gjelder vel generelt alle som jobber på slike kontrakter rundt omkring i verden. Startlønna er den lønna du får, punktum. Uten at jeg har sett disse kontraktene til DU, altså. Det er i hvert fall sterke indikasjoner på at noen lønnsstige ikke er tilfellet i DU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
gir veldig raskt demotiverte medarbeidere og enormt gjennomtrekk. Ikke minst hvis konkurrentene har det. Jeg tror det er svært lite realistisk at dette er en strategi DU har valgt. Det kan vel være at man venter til man har fått en organisasjon i på bena i USA før disse tingene blir ett tema hvis de ikke eksisterer i dag. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Dette gjelder både DY og DU som Trevln sier; kontraktsvilkårene er statiske; ingen inflasjonsregulering og ingen lønnsstige. Dvs, reell nedgang i lønn/honorar hvert år på kontrakt.
FR har en tredelt kontraktsstige som FO basert på timer on type - forøvrig er heller ikke denne stigen inflasjonsregulert, slik at det som var bra for 10 år siden, er +- 25% mindre bra nå. FR commander på kontrakt har ingen lønnsstige, og ingen inflasjonsregulering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
120 minutter gjelder standby - men mener du at de dagene man har standby skal bo på hotell nærmere ? Tror ikke det er mye rom for engang en natt på hotell med den lønnen, og det er nok krav hos DU om hvordan man skal møte på jobb med tanke på stell av hår, dusj og en presentabel uniform, så "crash @ Starbucks for 8 hours" er nok en teoretisk tanke som ikke er like god i praksis. Jeg tror at de aller fleste som søker og blir ansatt er forsørget på en måte, enten "eldre" og etablerte med ektefelle som kan bidra, eller unge hvor foreldre etc. kan hjelpe med bolig etc.
![]() |
![]() |
#77 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er helt vanlig at denne typen kontraktsansatte ikke har noen lønnskala siden de har kort tidshorisont i arbeidsforholdet og de leies inn fordi de kan utføre en spesiell jobb på kort varsel basert på tidligere erfaring og sertifikater.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det var et tilsvar til Wahoo .. er det noen forskjell på OSM's betingelser og de andre bemanningsbyråene? Noen av disse byråene er jo også eid av DY ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 27-02-2014 at 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye regler for passasjerer og flyselskaper i USA | Someone | Flyforum | 2 | 07-10-2018 15:14 |
Vinter rundt omkring | CFM | Bilder & foto | 8 | 24-02-2013 21:18 |
Ting å gjøre rundt omkring Malaga? | Someone | Reiseforum | 9 | 10-01-2012 01:54 |
Postkort fra flyplasser rundt omkring! | FlyboyKarsten | Samlerhjørnet | 4 | 06-08-2011 12:03 |
Nye regler for oversendelse av pax-lister (fly til USA) | LN-MOW | Flyforum | 3 | 12-07-2006 14:19 |