![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Nettavisen kan i dag avsløre at SAS sammen med Lufthansa prøver å påvirke amerikanske myndigheter til å nekte DU å fly på USA:
Quote:
Er det riktig at et "statlig" selskap som SAS skal forsøke å stikke kjepper i hjulene for konkurrentene ? Last edited by Someone; 26-02-2014 at 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
|
![]()
Nå er vel strengt tatt Norwegians forretningsmodell delvis i strid med "open sky" avtalen. Det at andre selskaper påpeker dette ovenfor Amerikanske myndigheter er nok ikke helt urimelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Tror ikke Norwegian får mye sympati. Hva er Norwegians tankegang - "buhu, våre slemme konkurrenter vil hindre oss i å fly mellom Skandinavia og USA med fly registrert i Irland og kabinpersonale ansatt i Thailand"? Dette er en ikke-sak. Dersom SAS og Lufthansa IKKE hadde forsøkt å hindre Norwegians praksis, hadde de ikke gjort jobben sin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Indirekte, det som klart fremgär av felles-posisjoneringen her er at DLH og SAS har etablert et strategisk fellesskap og samarbeider internasjonalt mht nökkel-spörsmäl som konkurranse-situasjonen pä Vest-Europa/USA-rutene osv ... Dette avduker m.a.o. Rickard Gustavson som ordlydig Knekt til Carsten Spohr : 'S'AS er tydelig vis ikke lenger 'S'candinavian (ja det visste vi !)... kanskje heller snart 'S'old A.S. ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er dette etablert som et faktum? Jeg trodde det var argumentet til pilotforeningene, men ikke at det argumentet nødvendigvis at det er korrekt. EU har etter sigende ordlagt seg på en måte i møtene med USA slik at man kan tro at EU ikke er enig i det du skriver.
Last edited by TOS; 25-02-2014 at 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
|
![]()
Jeg referer til det som er skrevet i media og enkelte utdrag av open sky avtalen der den omhandler arbeidskraft. Tviler på at NLH vil bli nektet å fly til USA men må kanskje belage seg på en annen ansettelsepolitikk i fremtiden (?)
Går ut ifra riktig avgjørelse vil bli tatt av myndighetene, ut fra gjeldene bestemmelser og rettferdighet. *Har selv bestillt reise med dette selskapet så håper brikkene faller på plass |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Trangsynt
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
|
![]()
Jeg tenkte faktisk akkurat det samme. Og hvis man tror at Norwegian ville avstått fra å kjøre slik taktikk om det var en omvendt situasjon, så må man nok tro om igjen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,778
|
![]()
Misvisende trådtittel, men skitt la gå.
Dette er vel ikke stort annerledes enn når DY forsøkte, og en tid lyktes med å stoppe SK's bonusprogram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Det er helt sikkert en uenighet. I mine øyne er også viljen og interessen for å få på plass et tilstrekkelig godt regelverk også altfor laber.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Tror du ikke at definisjonen av hva som er "et tilstrekkelig godt regelverk" vil variere med hvem du spør? Noen vil hevde at så lenge man har et regelverk som ikke er diskriminerende så er det et godt utgangspunkt for å få til effektiv og god konkurranse. Eller tenker du på andre typer regelverk enn open skies avtalen som sådan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Bonusjeger
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
|
![]() Quote:
Noe annet enn at de drev med lobbyvirksomhet for dette, ville vært direkte rart og på grensen til uforsvarlig. Uten beviser eller artikler, er jeg 99% sikker på at Norwegian driver med det samme - men med "motsatt mål", selvsagt. Rent samfunnsøkonomisk, er det vel en definisjonssak hvorvidt dette er positivt eller ikke for samfunnet som helhet, og ikke minst konsumentene. Det er viktig å huske det at Norweigan innehar en god del negative eksternaliter med sitt produkt - måten de driver på har en god del negative konsekvenser de ikke står ansvarlige for, og det er nettopp disse SAS og Lufthansa angriper med sin lobbyvirksomhet. Dette representerer jo en markedssvikt, men spørsmålet er vel hvilken som er best: styrket konkurranse med disse negative eksternalitetene, eller at Norweigan nektes inntreden.
__________________
![]() Last edited by Flight Cancelled; 25-02-2014 at 16:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Et regelverk bør forøvrig ha flere mål enn bare "effektiv og god konkurranse"? Det er jo ikke sikkert formen denne nevnte konkurransen inntar er samfunnstjenelig, selv om den ikke er diskriminerende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Bonusjeger
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
|
![]()
Det kjernen i saken handler om: Dårligere fagforeningsbetingelser, dårligere arbeidsmiljø, utnyttelse av billig arbeidskraft - listen går videre. Du har vel lest om saken du og? Markedssvikten i det hele, er jo det at Norweigan ikke må ta hensyn til disse eksternalitetene.
Quote:
![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Open skies er vel primært orientert mot effektiv og god konkurranse over dammen, om jeg har forstått det riktig. Konkurranse er ikke alltid samfunnstjenlig, men hvorvidt det er tilfellet her vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Open Skies utgjør noe av grunnlaget og det må nødvendigvis en del andre regler til også for å regulere en bransje. Om ikke konkurransen er samfunnstjenelig så bør man vel iverksette tiltak slik at den faktisk blir det, ellers har den vel ikke så mye for seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Er jo ingen bombe at SAS og andre konkurrenter prøver å stikke kjepper i hjulene på DY - helt naturlig,
det står jo store summer på spill... Quote:
Det finnes ti--tusener av arbeidsplasser i Norge uten eller uten nevneverdig tilstedeværelse av foreninger hvor arbeidsmiljøet er strålende! Det finnes også ti-tusenvis av arbeidsplasser med foreninger hvor arbeidsmiljøet er elendig pga høyt konfliktnivå! Så det er ikke belegg for å si at det er en entydig sammenheng. Det er også stor forskjell på "Utnyttelse av billig arbeidskraft" og "benytte seg av samme arbeidskraft som konkurrentene", og de siste som er diskusjonen. Amerikanske selskaper flyr allerede idag over dammen med tilsvarende vilkår som det DY tilbyr. Hvorfor i all verden skal de ha enerett til dette?? W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye regler for passasjerer og flyselskaper i USA | Someone | Flyforum | 2 | 07-10-2018 15:14 |
Vinter rundt omkring | CFM | Bilder & foto | 8 | 24-02-2013 21:18 |
Ting å gjøre rundt omkring Malaga? | Someone | Reiseforum | 9 | 10-01-2012 01:54 |
Postkort fra flyplasser rundt omkring! | FlyboyKarsten | Samlerhjørnet | 4 | 06-08-2011 12:03 |
Nye regler for oversendelse av pax-lister (fly til USA) | LN-MOW | Flyforum | 3 | 12-07-2006 14:19 |