Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2013, 14:06   #141
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by SASDC8 View Post
Er i samme situasjon så flytter "påskeferien" til februar/mars i stedet, for å fly busniess (klart billigst ex. BOO) med SAS til Bangkok

I november derimot, blir det LX ned og SAS opp den 29. november

For øvrig ser jeg at EK nå øker på BKK til 6 ganger daglig..
Samme situation her. Thailand i påsken for 6 pax og ville helst med SK, men må kigge alternativer desværre.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2014, 22:01   #142
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Ligger ikke ute til vinteren. Tror dere den lukkes, eller er ikke alt klart ennå?

Tror selv at ruten kommer med nye rutetider. Med dagens rutetider så er jo ikke det ideel utnyttelse av flåten. SIN har jo overtatt rollen som gateway til far east. Og SAS gjør vel heller ikke vedlikehold der nede som de gjorde før når BKK-ruta var helårs.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 12:39   #143
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Ligger ikke ute til vinteren. Tror dere den lukkes, eller er ikke alt klart ennå?

Tror selv at ruten kommer med nye rutetider. Med dagens rutetider så er jo ikke det ideel utnyttelse av flåten. SIN har jo overtatt rollen som gateway til far east. Og SAS gjør vel heller ikke vedlikehold der nede som de gjorde før når BKK-ruta var helårs.....
Lurer på det samme. Håper virkelig ruten kommer tilbake, og at de ikke endrer rutetiden da den er hovedårsaken til at jeg velger SAS i C med nattflyvninger begge veiene.

Ser at LH endrer sine rutetider til BKK, nå når de åpner opp direkterutren til KUL, så det er kanskje noe man må forbedre seg på.
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 12:44   #144
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Er ikke helt med på denne, mener dere neste vinter? Fløy trd-cph-bkk-kul forleden, og har samme retur neste uke, med sas helt til bkk.
jufix is online now   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 14:41   #145
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by jufix View Post
Er ikke helt med på denne, mener dere neste vinter? Fløy trd-cph-bkk-kul forleden, og har samme retur neste uke, med sas helt til bkk.
Ja. Det vi snakker nå er om de kommer til å fly til BKK også neste vinter. Ligger ikke bookbart ennå, og det vil den nok ikke gjør før vinterprogrammet er på plass. Krysser i alle fall fingrene
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2014, 07:59   #146
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,055
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Sas selger forøvrig Oslo-Bangkok en' vei for 1.990,- på de 3 ukentlige avgangene de har i mars. Så pass billig at en siste(?) Sas til BKK nå er booka.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2014, 09:32   #147
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Mtp utnyttelse av flyene til BKK kunne man jo fått til en rute vestover med en atskillig høyere frekvens og som kanskje gir litt mer kling i kassen? Sør-øst Asia virker jo helt kjørt hva gjelder inntekter med den heftige kapasiteten som er satt inn fra Skandinavia de siste årene.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2014, 10:27   #148
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by SASDC8 View Post
Ja. Det vi snakker nå er om de kommer til å fly til BKK også neste vinter. Ligger ikke bookbart ennå, og det vil den nok ikke gjør før vinterprogrammet er på plass. Krysser i alle fall fingrene

Kommer vel an på hvordan det har gått denne vinteren med fire ukentlige og tøff konkurranse fra Thai, Norwegian, Qatar, Emirates, Turkish og andre. SAS har sikkert ikke noe problem med å fylle flyene til Bangkok, men spørsmålet er om de tjener noe særlig med penger på operasjonen og om de kunne tjent mer på en annen destinasjon, f.eks. økning på Kina.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2014, 10:38   #149
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,098
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Mtp utnyttelse av flyene til BKK kunne man jo fått til en rute vestover med en atskillig høyere frekvens og som kanskje gir litt mer kling i kassen? Sør-øst Asia virker jo helt kjørt hva gjelder inntekter med den heftige kapasiteten som er satt inn fra Skandinavia de siste årene.
Det er jo det de gjør ved at de i praksis bruker denne kapasiteten på den andre daglige CPH-EWR fra mars til november. Problemet med Nord Amerika er at på mange destinasjoner dette behovet overhodet ikke tilstede i Q1 under den transatlantiske lavsesongen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2014, 18:43   #150
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er jo det de gjør ved at de i praksis bruker denne kapasiteten på den andre daglige CPH-EWR fra mars til november. Problemet med Nord Amerika er at på mange destinasjoner dette behovet overhodet ikke tilstede i Q1 under den transatlantiske lavsesongen
nå er jo ikke akkurat Q1 noen fest for noen til noe sted, og sånn som prisingen til BKK (og sør-øst Asia forøvrig) er ellers på året så synes jeg det er merkelig at man ikke bruker kapasiteten et annet sted. Eventuelt fly LH-charter for reiseselskapene i Skandinavia.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 11:28   #151
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Så er spekulationerne og ønskerne i gang om, hvad kapaciteten kan bruges til, hvis ruten lukker:

Quote:
Sydkina og Indien er de to markeder Visit Denmark helst så ruter til fra Københavns Lufthavn, hvis SAS gør alvor af sine overvejelser og lukker ruten til Bangkok.
Dog ikke et ord fra SAS endnu.

http://www.check-in.dk/Visit-Denmark...y-SAS-langrute
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 14:06   #152
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Dersom det er slik at SAS flyr med tilnærmet fulle fly til Bkk, og ikke makter tjene penger på det, så er vel det en liten påminnelse om kostnadsnivået de har.
geha is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 14:10   #153
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

.. eller yielden på ruta. BKK er generelt low yield og det er kun volumet av skandinaver som vil til Thailand som gjør destinasjonen attraktiv. Men neste vinter skal det installeres nye seter og dermed mer nedetid enn vanlig. Valget er muligens mellom å droppe BKK og kutte (mer) andre steder, og da kan det være prioriteringen blir slik ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 14:45   #154
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Hva kan den ledige kapasiteten på BKK-ruten eventuelt brukes til? Hva er mulig? Det var jo bare snakk om 3-4 ukentlige avganger.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 17:39   #155
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

I og med SK får ex LAN 340 snart, da er vel vinter maintaince/filghts noenlunde i boks, og ruter kan opprettholdes?
Mulig det er cargo som klarer å holde BKK ruta i gang?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 13:41   #156
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
.. eller yielden på ruta. BKK er generelt low yield og det er kun volumet av skandinaver som vil til Thailand som gjør destinasjonen attraktiv. Men neste vinter skal det installeres nye seter og dermed mer nedetid enn vanlig. Valget er muligens mellom å droppe BKK og kutte (mer) andre steder, og da kan det være prioriteringen blir slik ...

Men det er uansett et faktum at: 1. Det er fryktelig mange mennesker som skal dit. 2. Det er i så tilfelle ganske kjipt å ikke være med på å operere på ruten.

Det er i praksis å gi markedet til DY, som Aftenposten er inne på i dagens avis.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 13:54   #157
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Men det er uansett et faktum at: 1. Det er fryktelig mange mennesker som skal dit. 2. Det er i så tilfelle ganske kjipt å ikke være med på å operere på ruten.

Det er i praksis å gi markedet til DY, som Aftenposten er inne på i dagens avis.
Ja DY får ikke akkurat knivskarp konkurranse fra Sas på LH-sektorene sine..

Jeg synes det er trist å se hvor fort Sas har trukket seg unna når en konkurrent kommer på banen. Sånn var det til DXB når EK kom inn for eks. Selvsagt skal man ikke kjøre på hvis det bare blir tap, men den som intet våger intet vinner.

Er jeg helt på jordet når jeg mener at Sas ikke har hatt et tydelig image og en klar strategi som har holdt vann i en periode på flere år?
Jeg snakker som kunde nå. EK har premiumklasser som er helt knakandes unike, DY er jo LCC, men Sas er liksom verken eller i sin identitet.

Det er der jeg skulle ønske de var mer bevisste på imagebruk og målrettet konkurranse. Men jeg er bare en dødelig forbruker, så jeg vet da ikke mye om dette gamet...
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 14:10   #158
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Er vel som MOW beskriver, YIELD. Ikke at jeg vet hva den er, men er da flusst med selskap som åpner og legger ned ruter, nettopp p.g.a av YIELD.
Se bare til LH i BGO, BA og AF i SVG tidligere, fra småfly til store fly og tilbake.
Pengene som rår, ikke nødvendigvis fyllingsgrad
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 14:17   #159
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Men det er uansett et faktum at: 1. Det er fryktelig mange mennesker som skal dit. 2. Det er i så tilfelle ganske kjipt å ikke være med på å operere på ruten.
.
Kjipt gir ikke cash. Hvis man vurderer at man kan tjene mer penger på å sette inn kapasiteten et annet sted, er det poengløst å drive ruten. Tilgjengeligheten vil være god likevel, da partnere som Lufthansa, Austrian og Swiss flyr daglig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 14:40   #160
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Dersom det er slik at SAS flyr med tilnærmet fulle fly til Bkk, og ikke makter tjene penger på det, så er vel det en liten påminnelse om kostnadsnivået de har.
Man kan ikke sette kabinfaktor i banken
Eriksan is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SIA Cargo legger ned på CPH SQ321 Flyforum 6 04-11-2016 14:50
Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500 Someone Flyforum 18 23-03-2012 15:38
Legger ned CPH-BGO Someone Flyforum 26 25-09-2008 09:51
Finnair starter HEL-BOM, men legger ned BKK-SIN MD90 Flyforum 4 22-01-2007 21:33
Skyways legger ned CPH-ruter CK Flyforum 2 10-11-2004 22:13


All times are GMT +2. The time now is 12:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.