![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Thai legger ned direkteruten BKK-LAX fra 1. mai, og vi flytte ruten til BKK-ICN-LAX, og bytte flytype fra 340-500 til 777-300ER. Grunnen til dette er at de taper penger på ruten og med en stadig høyere oljepris har også tapene økt i det siste, da en 340-500, rett og slett ikke er lønnsomt for Thai
http://www.bangkokpost.com/business/...non-stop-to-us Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Det vore hemst om sådana nya widebody jets som A340-500 blev skrotade
A340-500 som dessutom är en väldigt vacker maskin. Hoppas de köps får nytt liv som ex VIP/regeringsflygplan/militärt trupp transportflygplan...Det finns en del A345 VIP redan. A340-500 är en bra ersättare till ex åldrande B747SP |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Kanskje de kan begynne å bruke dem til OSL igjen? Eller så kan SAS kjøpe, så de kan utvide langdistansemarkedet før Norwegian kommer..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]() Quote:
Og nei SAS forsøker forbedre økonomien sin, og da er det som for alle andre oppegående selskaper uaktuelt med 340-500 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ikke så overraskende, med dagens oljepris er det kanskje bare Singapore som klarer å få profitt på slike ekstreme ruter (lange ruter med få seter)
Ruta er alt lastet inn på dagene 2,4,6,7 TG692 BKK-ICN 07:30-14:55, ICN-LAX 16:10-11:10 TG693 LAX-ICN 13:45-18:25+1, ICN-BKK 19:40-23:30 (3,5,7) Den ligger med 777, så blir spennende å se hvordan Thai-lotto slår ut denne gangen. En slik rute krever jo to fly. Thai sin amerikanske side sier at det er 777-200ER som skal fly ruta, noe som virker fornuftig. Kanskje den kan bli oppgradert til 77W etter hvert, men det er kanskje greit å se hvordan ruta gjør det først. http://www.thaiairwaysusa.com/flight...formation.html Last edited by Dag Viking; 22-03-2012 at 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Har A345 generellt et høyt forbruk eller har den et høyt forbruk grunnet at det kreves ekstremt mye fuel for å fly f.eks BKK-LAX, som betyr høy avgangsvekt, som igjen betyr høyt forbruk?
Spørsmålet mitt er egentlig: Kan en A345 fly noenlunde lønnsomt på kortere ruter hvor den er lettere lastet og med en annen seatconfiguration? Det virker merkelig at besparelsen i fuel er så stor at det lønner seg å skrote såpass nye fly til fordel for å kjøpe helt nye fly. Går jo selvfølgelig ut i fra at TG-økonomene har regnet hardt på dette... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ja, flyet har høy tomvekt, langt høyere enn f.eks. 77L, i tillegg til at det bruker mer pga 2 vs 4 motorer
Quote:
Quote:
På kortere ruter vil høy tomvekt gi vesentlig høyere forbruk enn f.eks. A330-300, og dermed vil det være vanskelig å få en slik rute til å gå i pluss. A345 er et nisje-fly, og jo høyere oljepris, jo smalere blir denne nisjen. Last edited by Dag Viking; 22-03-2012 at 11:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Emirates EK har väl världens största flotta med A340-500...10 st.
EK verkar använda dem på relativt korta flygningar på 5-7h..ex till Europa. EK B777-200LR har ersatt A345 på ULH linjerna. A345 har extremt hög MTOW för sin storlek....368 ton..ändå har den låg max seat konfig på "bara" 370 pax...den mindre A340-300 har pax seatkonfig på 440 pax. Iberia eller South African Airways kanske kan vara intresserade av A345? Bägge är A340-600 bolag och opererar på Hot & High flygplatser och har långa non-stop interkontflygningar |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
Når TG la ned BKK-JFK så prøvde de vel egentlig å kvitte seg med et par av disse maskinene. Det var vel derfor den gikk til OSL en liten periode, og ATH før det, da et par av maskinene ble ledige etter at JFK ruta ble lagt end senhøstes 2008 (hovedsakelig pga finanskrisen?). Foruten BKK-LAX vet jeg ikke hvor de har blitt brukt etter at den forsvant fra OSL. A345 og B777LR er jo i samme marked, er Long Range versjonen av trippelsjuen generelt sett mer lønnsom å operere enn A345? Det er vel levert et tyvetals flere B777-200 LR enn A340-500? Anyway, det er vel få, om noen kjøpere på denne maskinen. De som har behov for den har vel bestilt og fått levert det antallet de trenger.
Last edited by LN-BLO; 22-03-2012 at 13:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Quote:
Evt vedlikehold av 4 motorer vs 2 motorer kommer i tillegg (mens ETOPS drar motsatt vei) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Er ikke så lenge siden vi var innom noe av det samme http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98063
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
Kanskje det skulle vært mulig å bytte motorene på A345 til små motor som det er på A343......
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
MTOW-MZFW=Fuel 380t-232t=148t 148t/0,81kg pr liter = 183 000 liter Dvs man klarer ikke på langt nær å fylle tankene, de er på 222 850 liter. Dette er langt OT, beklager. Last edited by Dag Viking; 22-03-2012 at 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]()
Nå opererer 345 sjelden med dense seating, så da er man sjelden i nærheten av MZFW - med mindre det er spesielt kompakt frakt ombord ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
|
![]()
Hadde vært litt artig å visst hvor mye ekstra fuel det koster å bære, eh - ekstra mye fuel...! Sikkert et tåpelig spørsmål, men ekstra fuel betyr jo ekstra vekt, og ekstra vekt brenner jo mer fuel... Nå må eg jo si at spørsmålstiller her verken er god i matematikk, eller fly-teknisk...
H
__________________
Eg har ingen signature... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS legger ned CPH-BKK? | Dag Viking | Flyforum | 159 | 25-02-2014 14:40 |
Estonian Air legger ned to ruter og returnerer Saab 340 | FlightDeck | Flyforum | 10 | 23-08-2011 18:50 |
Tur til KROATIA og THAI 340 - 500 på gate 50 | baselutvann | Bilder & foto | 1 | 28-07-2009 23:42 |
SQ gjør om sine 340-500 til all-business class | Someone | Flyforum | 16 | 18-05-2008 15:48 |
Skyways sliter - legger ned 340-produksjonen | CK | Flyforum | 1 | 26-01-2005 14:03 |