Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2012, 09:31   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
Thai Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Thai legger ned direkteruten BKK-LAX fra 1. mai, og vi flytte ruten til BKK-ICN-LAX, og bytte flytype fra 340-500 til 777-300ER. Grunnen til dette er at de taper penger på ruten og med en stadig høyere oljepris har også tapene økt i det siste, da en 340-500, rett og slett ikke er lønnsomt for Thai

http://www.bangkokpost.com/business/...non-stop-to-us
Quote:
Thai Airways International (THAI) will end its money-losing Bangkok-Los Angeles non-stop service on May 1.
Samtidig har Thai nå i lenger tid forsøk å selge flyene, men ikke overraskende, så klarer de ikke finne noen kjøpere. Så nå vurderer de parkere flyene for gått, da de taper mindre på å ha de parkert enn å bruke det og kommer trolig til å skrive av flyene. Så får man se om de blir skrotet eller ikke?
Quote:
The only option left for THAI is to ground the four jets. It has done this in the past. Grounding them will cause less financial damage than putting them in the air, the insiders said.

They added that the four jetliners, which cost around $200 million each when the airline bought them new more than seven years ago, are likely to be phased out and written off.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 10:25   #2
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Det vore hemst om sådana nya widebody jets som A340-500 blev skrotade
A340-500 som dessutom är en väldigt vacker maskin.
Hoppas de köps får nytt liv som ex VIP/regeringsflygplan/militärt trupp transportflygplan...Det finns en del A345 VIP redan. A340-500 är en bra ersättare till ex åldrande B747SP
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 10:41   #3
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Kanskje de kan begynne å bruke dem til OSL igjen? Eller så kan SAS kjøpe, så de kan utvide langdistansemarkedet før Norwegian kommer..
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 10:43   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Kanskje de kan begynne å bruke dem til OSL igjen? Eller så kan SAS kjøpe, så de kan utvide langdistansemarkedet før Norwegian kommer..
Nå ønsker Thai å kvitte seg med maskinene, da de taper penger på dem. Så de bytter neppe ut en lønnsom 777 på OSL ruten med disse tapsmaskinene

Og nei SAS forsøker forbedre økonomien sin, og da er det som for alle andre oppegående selskaper uaktuelt med 340-500
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 10:48   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Ikke så overraskende, med dagens oljepris er det kanskje bare Singapore som klarer å få profitt på slike ekstreme ruter (lange ruter med få seter)
Ruta er alt lastet inn på dagene 2,4,6,7
TG692 BKK-ICN 07:30-14:55, ICN-LAX 16:10-11:10
TG693 LAX-ICN 13:45-18:25+1, ICN-BKK 19:40-23:30 (3,5,7)
Den ligger med 777, så blir spennende å se hvordan Thai-lotto slår ut denne gangen. En slik rute krever jo to fly.

Thai sin amerikanske side sier at det er 777-200ER som skal fly ruta, noe som virker fornuftig. Kanskje den kan bli oppgradert til 77W etter hvert, men det er kanskje greit å se hvordan ruta gjør det først.
http://www.thaiairwaysusa.com/flight...formation.html
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-03-2012 at 10:54.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 11:14   #6
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Har A345 generellt et høyt forbruk eller har den et høyt forbruk grunnet at det kreves ekstremt mye fuel for å fly f.eks BKK-LAX, som betyr høy avgangsvekt, som igjen betyr høyt forbruk?

Spørsmålet mitt er egentlig: Kan en A345 fly noenlunde lønnsomt på kortere ruter hvor den er lettere lastet og med en annen seatconfiguration?

Det virker merkelig at besparelsen i fuel er så stor at det lønner seg å skrote såpass nye fly til fordel for å kjøpe helt nye fly. Går jo selvfølgelig ut i fra at TG-økonomene har regnet hardt på dette...
A346 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 11:45   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Har A345 generellt et høyt forbruk
Ja, flyet har høy tomvekt, langt høyere enn f.eks. 77L, i tillegg til at det bruker mer pga 2 vs 4 motorer
Quote:
Originally Posted by A346 View Post
eller har den et høyt forbruk grunnet at det kreves ekstremt mye fuel for å fly f.eks BKK-LAX, som betyr høy avgangsvekt, som igjen betyr høyt forbruk?
Ja, meget høy avgangsvekt krever mye drivstoff, som igjen gir enda høyere avgangsvekt. En ond sirkel når man kommer over 13-14 timer.

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Spørsmålet mitt er egentlig: Kan en A345 fly noenlunde lønnsomt på kortere ruter hvor den er lettere lastet og med en annen seatconfiguration?
Ja, 345 kan opereres lønnsomt på både korte og lange ruter hvis inntekten er større enn driftsutgiftene. Med høy oljepris er det få som klarer dette, men SQ-rutene SIN-LAX og SIN-EWR skal visst gå bra med kun biz-seter. SQ konkurrerer her med sine 1-stop 388-ruter via hhv NRT og FRA, så det er imponerende at de i tillegg klarer å få en nonstop-rute til å tjene penger. Er inntekten pr sete høy nok, holder det med 100 seter.
På kortere ruter vil høy tomvekt gi vesentlig høyere forbruk enn f.eks. A330-300, og dermed vil det være vanskelig å få en slik rute til å gå i pluss.
A345 er et nisje-fly, og jo høyere oljepris, jo smalere blir denne nisjen.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-03-2012 at 11:48.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 11:51   #8
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Emirates EK har väl världens största flotta med A340-500...10 st.
EK verkar använda dem på relativt korta flygningar på 5-7h..ex till Europa.
EK B777-200LR har ersatt A345 på ULH linjerna.

A345 har extremt hög MTOW för sin storlek....368 ton..ändå har den låg max seat konfig på "bara" 370 pax...den mindre A340-300 har pax seatkonfig på 440 pax.

Iberia eller South African Airways kanske kan vara intresserade av A345? Bägge är A340-600 bolag och opererar på Hot & High flygplatser och har långa non-stop interkontflygningar
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 12:24   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Emirates EK har väl världens största flotta med A340-500...10 st.
EK verkar använda dem på relativt korta flygningar på 5-7h..ex till Europa.
EK B777-200LR har ersatt A345 på ULH linjerna.

A345 har extremt hög MTOW för sin storlek....368 ton..ändå har den låg max seat konfig på "bara" 370 pax...den mindre A340-300 har pax seatkonfig på 440 pax.

Iberia eller South African Airways kanske kan vara intresserade av A345? Bägge är A340-600 bolag och opererar på Hot & High flygplatser och har långa non-stop interkontflygningar
Come on.... Ingen er interessert i denne blåmandagsmaskinen. Den var ulønnsom sekundet den kom på markedet og alle kundene som har maskinen angrer på at de kjøpte den. Det er ikke synd overhodet om de hugger opp alle og blir kvitt dritten
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 13:51   #10
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Når TG la ned BKK-JFK så prøvde de vel egentlig å kvitte seg med et par av disse maskinene. Det var vel derfor den gikk til OSL en liten periode, og ATH før det, da et par av maskinene ble ledige etter at JFK ruta ble lagt end senhøstes 2008 (hovedsakelig pga finanskrisen?). Foruten BKK-LAX vet jeg ikke hvor de har blitt brukt etter at den forsvant fra OSL. A345 og B777LR er jo i samme marked, er Long Range versjonen av trippelsjuen generelt sett mer lønnsom å operere enn A345? Det er vel levert et tyvetals flere B777-200 LR enn A340-500? Anyway, det er vel få, om noen kjøpere på denne maskinen. De som har behov for den har vel bestilt og fått levert det antallet de trenger.

Last edited by LN-BLO; 22-03-2012 at 13:54.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 14:54   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
er Long Range versjonen av trippelsjuen generelt sett mer lønnsom å operere enn A345? Det er vel levert et tyvetals flere B777-200 LR enn A340-500? Anyway, det er vel få, om noen kjøpere på denne maskinen. De som har behov for den har vel bestilt og fått levert det antallet de trenger.
Ja. Som en på a.net skrev det

Quote:
772LR OEW - 154,090 kg
A345 OEW - 170,400 kg (+10% dead weight)

772LR max payload - 64,000 kg
A345 max payload - 56,500 kg (-12% payload)

772LR fuel volume - 181,200 Liters
A345 fuel volume - 213,100 Liters (+17% fuel)

772LR max range - 17,400 km
A345 max range - 16,020 km (-6% range)

In summary, the A345 needs 17% more fuel to move 12% less payload 6% a shorter distance than the 772LR.
Nå er vel ikke dette helt riktig, mener å huske at 345 vanligvis er fuel weight restricted, ikke volume. Det gir uansett en pekepinn på hvor stor forskjell det er på flyene.

Evt vedlikehold av 4 motorer vs 2 motorer kommer i tillegg (mens ETOPS drar motsatt vei)
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 18:12   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Er ikke så lenge siden vi var innom noe av det samme http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98063
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 21:54   #13
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Kanskje det skulle vært mulig å bytte motorene på A345 til små motor som det er på A343......
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 21:55   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå er vel ikke dette helt riktig, mener å huske at 345 vanligvis er fuel weight restricted, ikke volume.
Varierer fuel så veldig i densitet da? (Regner med regler for trykk o.l. er gitt allerede)
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 22:14   #15
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Foruten BKK-LAX vet jeg ikke hvor de har blitt brukt etter at den forsvant fra OSL.
Tror de hovedsakelig har blitt brukt på ruten BKK-HND-BKK + noen småhopp rundt omkring SØ Asia.
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 22:33   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Varierer fuel så veldig i densitet da? (Regner med regler for trykk o.l. er gitt allerede)
Det har ikke noe med det å gjøre.
MTOW-MZFW=Fuel
380t-232t=148t
148t/0,81kg pr liter = 183 000 liter
Dvs man klarer ikke på langt nær å fylle tankene, de er på 222 850 liter.

Dette er langt OT, beklager.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-03-2012 at 22:49.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 22:42   #17
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det har ikke noe med det å gjøre.
MTOW-MZFW=Fuel
380t-232t=148t
148t/0,81kg pr liter = 183 000 liter
Dvs man klarer ikke fylle tankene, de er på 222 850 liter.
Ah, da skjønner jeg hva du mener. Det høres jo helt på trynet ut
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 22:48   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Nå opererer 345 sjelden med dense seating, så da er man sjelden i nærheten av MZFW - med mindre det er spesielt kompakt frakt ombord ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:38   #19
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500

Hadde vært litt artig å visst hvor mye ekstra fuel det koster å bære, eh - ekstra mye fuel...! Sikkert et tåpelig spørsmål, men ekstra fuel betyr jo ekstra vekt, og ekstra vekt brenner jo mer fuel... Nå må eg jo si at spørsmålstiller her verken er god i matematikk, eller fly-teknisk...


H
__________________
Eg har ingen signature...
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS legger ned CPH-BKK? Dag Viking Flyforum 159 25-02-2014 14:40
Estonian Air legger ned to ruter og returnerer Saab 340 FlightDeck Flyforum 10 23-08-2011 18:50
Tur til KROATIA og THAI 340 - 500 på gate 50 baselutvann Bilder & foto 1 28-07-2009 23:42
SQ gjør om sine 340-500 til all-business class Someone Flyforum 16 18-05-2008 15:48
Skyways sliter - legger ned 340-produksjonen CK Flyforum 1 26-01-2005 14:03


All times are GMT +2. The time now is 10:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.