Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 05-02-2014, 19:11   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Snorre Valen: «Fuck Oslo, skrev Marit Arnstad. Fuck Norwegian, sier jeg»

Quote:
Originally Posted by snorrevalen View Post
Om det strengt tatt er innenfor lover og regler krangler jeg ikke på (men det er verdt å nevne at Norwegian har søkt dispensasjon fra Luftfartsloven 2 - 2) - det jeg reagerer på er at Norwegian bidrar til uthuling av trygge arbeidsforhold når de bemanner ruter til og fra Norge med lavtlønnet, ikke-organisert arbeidskraft.
Hva er årsaken til søknaden om dispensasjon fra Luftfartsloven? Det er fordi man er i en prosess med å søke om irsk AOC. Ville det vært bedre om Luftfartstilsynet nektet en slik dispensasjon (når vi vet at Norwegian sin long haul satsning skal over på irsk register uansett)?

Quote:
Enkelte sier at det jo er helt naturlig at det er ulikt lønnsnivå i Thailand og Norge, så hva er problemet? Men det er jo nettopp det som er poenget. På sikt er det ikke økonomisk bærekraftig å holde på slik. Vår store kjøpekraft i Norge er jo nettopp at vi kombinerer høy lønn, høy skatt og ikke minst høy effektivitet. Jo mer vi selv bidrar til lønnskonkurranse, jo mer undergraver vi grunnlaget for velferden vår (og trygge arbeidsplasser).
Hvordan er nå dette igjen? Skal vi unngå at norske selskaper ekspanderer i utlandet, fordi vi ikke ønsker å oppfordre til lønnskonkurranse? Tror vi at effekten av dette vil være at denne utfordringen forsvinner av seg selv, eller kan det tenkes at andre selskaper fyller hullene uten at dette bidrar til hverken fler eller færre norske arbeidsplasser? Er dette strengt tatt å bidra til lønnskonkurranse, eller er det ekspansjon av markedet? Man kan si mye om Norwegian, men de har vært flinke til å skape nye markeder, slik at deres aktivitet ikke alltid bare har spist av andres matfat.

Quote:
Derfor synes jeg Norwegians behandling av amerikanske fagforeninger er voldsomt arrogant. USA er ikke akkurat lønnsledende og et forbilde når det gjelder samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Så når amerikanske fagorganiserte er så krasse, bør det lyttes til, ikke hånes på Dagsrevyen.
Jeg er ikke sikker på om jeg ville sagt at det var en spesielt god ide for Kjos å møte disse amerikanske fagforeningene (og i alle fall ikke på en pressekonferanse). Hva skulle kommet ut av det? F.eks. så er det såvidt meg bekjent slik at Norwegian kun rekrutterer kabincrew og ikke piloter i USA. Jeg ser heller ikke at det er et spesielt godt poeng at man skal lytte mer til disse, fordi det til vanlig ikke er godt samarbeid mellom partene i arbeidslivet.

Last edited by TOS; 05-02-2014 at 19:41.
TOS is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Velkommen til Marokko: "fuck off, tourist" jefi99 Reiseforum 2 21-12-2012 21:47
Vakre Tromsø med fly. Hærlig sier jeg LN-RPL Bilder & foto 13 14-08-2012 05:31
SWN(FUCK) Northrider Register- og ATC-Forum 4 01-02-2010 23:17
Norwegian sier opp 30 piloter i SE CK Flyforum 1 09-01-2009 10:34
Kjos: jeg sier ikke at dette er korrupsjon, men det er farlig nært sail4fun Flyforum 36 26-08-2006 09:32


All times are GMT +2. The time now is 09:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.