Quote:
Originally Posted by snorrevalen
Om det strengt tatt er innenfor lover og regler krangler jeg ikke på (men det er verdt å nevne at Norwegian har søkt dispensasjon fra Luftfartsloven 2 - 2) - det jeg reagerer på er at Norwegian bidrar til uthuling av trygge arbeidsforhold når de bemanner ruter til og fra Norge med lavtlønnet, ikke-organisert arbeidskraft.
|
Hva er årsaken til søknaden om dispensasjon fra Luftfartsloven? Det er fordi man er i en prosess med å søke om irsk
AOC. Ville det vært bedre om Luftfartstilsynet nektet en slik dispensasjon (når vi vet at Norwegian sin long haul satsning skal over på irsk register uansett)?
Quote:
Enkelte sier at det jo er helt naturlig at det er ulikt lønnsnivå i Thailand og Norge, så hva er problemet? Men det er jo nettopp det som er poenget. På sikt er det ikke økonomisk bærekraftig å holde på slik. Vår store kjøpekraft i Norge er jo nettopp at vi kombinerer høy lønn, høy skatt og ikke minst høy effektivitet. Jo mer vi selv bidrar til lønnskonkurranse, jo mer undergraver vi grunnlaget for velferden vår (og trygge arbeidsplasser).
|
Hvordan er nå dette igjen? Skal vi unngå at norske selskaper ekspanderer i utlandet, fordi vi ikke ønsker å oppfordre til lønnskonkurranse? Tror vi at effekten av dette vil være at denne utfordringen forsvinner av seg selv, eller kan det tenkes at andre selskaper fyller hullene uten at dette bidrar til hverken fler eller færre norske arbeidsplasser? Er dette strengt tatt å bidra til lønnskonkurranse, eller er det ekspansjon av markedet? Man kan si mye om Norwegian, men de har vært flinke til å skape nye markeder, slik at deres aktivitet ikke alltid bare har spist av andres matfat.
Quote:
Derfor synes jeg Norwegians behandling av amerikanske fagforeninger er voldsomt arrogant. USA er ikke akkurat lønnsledende og et forbilde når det gjelder samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Så når amerikanske fagorganiserte er så krasse, bør det lyttes til, ikke hånes på Dagsrevyen.
|
Jeg er ikke sikker på om jeg ville sagt at det var en spesielt god ide for Kjos å møte disse amerikanske fagforeningene (og i alle fall ikke på en pressekonferanse). Hva skulle kommet ut av det? F.eks. så er det såvidt meg bekjent slik at Norwegian kun rekrutterer kabincrew og ikke piloter i USA. Jeg ser heller ikke at det er et spesielt godt poeng at man skal lytte mer til disse, fordi det til vanlig ikke er godt samarbeid mellom partene i arbeidslivet.