Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2014, 11:04   #1
Pedersang
ScanFlyer Blue

Pedersang's Avatar

Default Blir man oppgradert med EBG o.l.?

De gangene jeg har flyet IC, og da ikke bare med SAS, så henger det alltid en tre-fire stykker eller enda fler over skranken ved gate og vifter med det de har av edlere bonuskort. De prøver kanskje å få seg en oppgradering? Jeg er ganske ny med fordelsprogrammer som gjelder fly, men har hatt noen bra statuser i ulike hotellprogrammer. Da sender jeg jo både mail på forhånd og maser om status, og jeg dytter kortet omtrent over disken for å være sikker på at check-in skal se og anerkjenne kortet. Er ikke flau for å mase meg til en oppgradering om det er såkalt "avhengig av kapasitet"... Selvfølgelig har de kapasitet, de gidder bare ikke å vaske suitene hele tiden.

Men, det er jo på hotell. Hvordan er det på fly? Blir man oppgradert med status i størrelse EBG, eller blir man for eksempel oppgradert utifra hvor mye man har betalt for billetten uavhengig av klasse? Har selv blitt oppgradert med Optiontown, og regner jo da med at jeg "snek" foran EBG i Plus og Go.

Takker for svar!
Pedersang is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 11:16   #2
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Default Re: Blir man oppgradert med EBG o.l.?

SAS har begrenset med IC-flyvninger. Er vel kun Pandion som kan regne med å bli oppgradert hvis de ikke har fullt. OT er muligens over. Så kommer EGG etter bookingklasse, ev hvor mange det er i reisefølget.

I andre *A har iallefall jeg aldri blitt oppgradert som EBG, og de fleste gir ikke EBP så mange fordeler heller skal en dømme etter tilbakemeldingene fra de som er Pandion(se egen tråd).
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 11:45   #3
henrikvd
ScanFlyer Blue

På min reise i romjulen CPH-MAD-LIS-MAD-CPH ble vi oppgradert til plus/business to ganger (hhv SAS og TAP) uten å spørre.
Det kan hende at årsaken til oppgraderingene var fordi de hadde overbooket i economy. Det så i hvert fall ganske fullt ut "bak der".
På gaten i LIS fikk vi beskjed "It's because of your gold status, sir" da vi fikk nye boardingkort med seter foran gardinene.
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 11:50   #4
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Kanskje det er mange som prøver å komme seg med tidligere fly.....Det ser og hører jeg mest av iallefall når jeg reiser.

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 11:52   #5
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Oppgraderinger med Optiontown og bekreftede oppgraderinger med poeng gjennomføres gjerne 1-3 dager før avreise og senest 4 timer før. Ergo er dette klarert før innsjekk på flyplass og ihvertfall lenge før gaten åpner. I tillegg har man standby oppgradering med poeng på innsjekk/gate.

Er det behov for ytterligere oppgraderinger, det er det ofte siden economy overbookes, så er det retningslinjer for handling hvordan dette skal gjøres. EBP, EBG, EBS, *G skal ha prioritet foran personer uten status. Men det er et puslespill som skal gå opp med antall tilgjengelige seter i premium kabinene, antall overbooket i economy, antall personer i samme PNR som en med status, begrenset tid for handlingpersonalet osv...
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 12:52   #6
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Jeg har blitt opgradert flere ganger med UA,LH,SK,LX,og THAI. Med *G men tror uttellingen har vert bedere med M&M Gold enn EBG.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 12:55   #7
jufix
ScanFlyer Blue

Har reist 4-5 IC turer i året noen år på SAS og *alliance som EBG og aldri blitt oppgradert.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 13:42   #8
mikro
A330

mikro's Avatar

Det er vel som de andre sier over at man blir oppgradert hvis flyet er overbooket, og da er det gjerne kunder med EBG, eller andre Star Gold kort o.l. som blir oppgradert. Har selv blitt oppgradert et par ganger.

Da jeg bodde i Canada, og vi skulle hjem til Norge for å feire jul ble hele familien alltid oppgradert til Y+ på SAS ORD-CPH før jul ettersom vi alle er EBG. Ble også oppgradert på TK, IST-KUL i desember med EBG pga overbooking. Alle gangene har vært med billigste økonomibilletter.

mikro is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 13:52   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Rangen er vel gjerne ofte slik at egne sølvmedlemmer går foran allianse-gullmedlemmer?
Old 09-01-2014, 15:20   #10
Islending
ScanFlyer Silver

På alle turene jeg hadde til USA med SAS i fjor (tror det var 5 t/r), ble jeg alltid oppgradert med EBG fra billigste eco-billett på returen (utreisen var alltid med Optiontown). Én gang til Eco Extra, resten til Business.

Jeg har blitt oppgradert til Domestic First med United én gang, ellers går det i Economy Plus. Aldri oppgradert med andre *A-selskaper på longhaul.
Old 09-01-2014, 15:58   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Har også blitt oppgradert når jeg har meldt meg frivillig når de har spurt om jeg kan ta et senere fly ifbm. overbookinger. Både når jeg har kommet med opprinnelig fly, og når jeg har blitt flyttet til neste avgang.

Old 09-01-2014, 17:18   #12
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Jeg ble oppgradert "ufrivillig" to ganger i løpet av 2013 på langdistanse med SAS.

En gang CPH-ORD fra economy til economy extra, og en gang CPH-IAD fra economy til business.

Har også fått gratis economy plus hos United ved et par anledninger.
Old 09-01-2014, 19:22   #13
Utflyttet
Ute på tur

Min erfaring er bare fra kortere distanser, men jeg har vel fått oppgradering kansje 2-5% av turene som 10 år som EBG. På lange turer har det ikke vært tema da jeg har hatt billett til rett stol forut.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2014, 19:37   #14
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Noen som vet hvordan det er med oppgraderinger hos Widerøe med EBG?

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2014, 00:00   #15
3cseat
ScanFlyer Silver

Reiser ikke mye IC, men i Europa blir jeg kanskje oppgradert på et par flighter i året, av ca 50 pr år. Slev om jeg er EBG, så har jeg fått flest oppgraderinger med LH. Kan nesten ikke huske sist det skjedde med SK

Last edited by 3cseat; 10-01-2014 at 00:01. Reason: Ipad!
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2014, 00:27   #16
CRJ900
ScanFlyer Blue

Widerøe Re: Blir man oppgradert med EBG o.l.?

Quote:
Originally Posted by TrAnxZ View Post
Noen som vet hvordan det er med oppgraderinger hos Widerøe med EBG?
Innenlands har WF vel bare en kabinklasse, så der er det vel ikke så mye å hente...
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2014, 00:48   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

WF har 'Plus' på utenlandsrutene. Er økonomikabinen overbooket, vil oppgraderinger skje etter statusprioritet. WF er medlem av Eurobonus så prioriteringene er i prinsippet det samme som hos SAS.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2014, 01:31   #18
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Innenlands har WF vel bare en kabinklasse, så der er det vel ikke så mye å hente...
Var utenlandsrutene jeg tenkte på. Det jeg tenkte mest på var vel egentlig hyppighet, hvor ofte det skjedde automatisk, eller om man spurte. Er jo et annet flyselskap, så hva vet jeg, kanskje de har andre rutiner enn SAS?

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2014, 01:36   #19
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
WF har 'Plus' på utenlandsrutene. Er økonomikabinen overbooket, vil oppgraderinger skje etter statusprioritet. WF er medlem av Eurobonus så prioriteringene er i prinsippet det samme som hos SAS.
Men non-EB har vel ingen prioritet? Eller hvordan ser man på fx LH*G vs EBB?
Old 10-01-2014, 03:30   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nei, alle dere med Aegan- og annet juksegull kan ha det så godt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules