![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,610
|
![]()
Hvordan skulle verden blitt uten noen å legge skylden på?
![]() Men spøk til side, har Norwegian en god sak i reisklagenemda eller er ikke en garanti fra Boeing godt nok? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 495
|
![]()
Her blir det jo også et spørsmål om Norwegian burde innsett at tjenesten Boeing leverte ikke holdt mål og gjort nødvendige tiltak for å sikre kundene tjenesten de har kjøpt? Kanskje ikke når de første problemene oppstod, men på ett eller annet punkt i løpet av høsten må noen ha innsett at ting ikke fungerte og at risikoen for problemer ble større enn den man kunne forvente.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Dessuten har man foretatt seg noe ved flere anledninger som f.eks å øke tilstedeværelsen av Boeing på basene samt leie inn eksterne fly som vel har vært mer eller mindre i luften hele tiden de mest problematiske periodene. Man har tatt minst ett av flyene ut av drift en periode for å kvalitetsikre det. Så å si at man ikke har foretatt seg noe for å bedre situasjonen blir ihvertfall feil. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Newcomer
Join Date: Jun 2012
Posts: 16
|
![]()
I begynnelsen av oktober skrev Dagens Nyheter at DU var mer en 3 timer forsinket på 73 av 97 avganger. Ifølge avis-utgaven ville Norwegian måtte betale ut røfflig 200 mill om pass. fikk medhold av flyklagenevnd vedrørende de €600. (Litt avhengig av antall pass på hvert fly)
Nå har det gått en stund, og forsinkelsene er der stadig, er der noen som har en ide om hvilken sum de i verste fall risikerer å måtte punge ut med? Og hvem må betale DU eller DY... Går ikke billettsalg gjennom DY? Risikerer man å velte hele lasset? DU har vel en heller slunken kasse om man må betale ut flere hundre millioner...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]()
Hele poenget med å etablere DU var jo at man ikke skulle dra med seg DY om det slo feil, men i et slikt tilfelle er det jo DY som carrier som står ansvarlig .. Selvfølgelig kan sikkert DY saksøke DU for pengene, slå dem konkurs og slå ut med armene hvis DU ikke kan betale.... Høres ut som advokatmat ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Synes ofte man foksuerer litt mye på "DU" her inne ifht. passasjerer og annet, det er som MOW sier Norwegian som man har avtale med og som er carrier, som de er ellers på rutenettet sitt.
Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
349 klager til transportklagenemda hittil i år, 249 er mot Norwegian (hvorav 150 mot longhaul) , 25 mot Widerøe og 11 mot SAS:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,098
|
![]()
Kan den forholsvis romslige tolkningen av "utenfor vår kontroll" snart få konsekvenser for hvordan andre selskaper tolker reglene, eller er ikke DY romsligere i tolkningen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Si at man får en forsinkelse som utløser kompensasjon og hotellovernatting, da er det null initiativ for å sende pax avgårde så fort som mulig siden man kan vente lenge uten ytterligere kompensasjon (det løper jo evt. utgifter for hotellovernattinger). Det burde vært noe som utløste en ny kompensasjon pr. døgn el.l. Samme med "utenfor vår kontroll"-situasjoner, der det enkelte ganger er helt klart at det er ekstraordinært, men så må man vente flere dager på å komme seg hjem. Her burde det jo vært en "straffegrense" som sa at man eks. etter XX timer uansett må betale kompensasjon.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,102
|
![]() Quote:
Ja, men som Discus er inne på så er det vel i dette eksempelet liten forskjell på om de sitter der i 3t (og et minutt) og 6t? Det er jo verre å bli 2-3 dager forsinket kontra 6t som jo er når EU erstatningen trer i kraft |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]()
Ja, erstatningen er gradert. Det var mer prinsippet jeg tenkte på, at man etter et visst tidsrom sto ansvarlig uansett årsak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er det automatikk i kompensasjon etter 6 timers forsinkelse i EU?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Jeg tror ikke det står noe om 6 timer noe sted, men poenget var vel at når hhv. 2,3,4,5 timer har passert så har ikke flyselskapene noe insentiv til å prioritere de som allerede er forsinket.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
At man ikke har noe incentiv til å prioritere de som allerede er forsinket er vel en litt annen sak, og selv om jeg ser det poenget så betviler jeg vel på at selskapene "tjener" veldig mye på å la sine passasjerer bli forsinket på dagesvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,894
|
![]()
De kan spare veldig mye på å la 291 passasjerer vente i to dager fremfor å la 582 vente i én.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ifølge Aftenposten blir 787 til Norwegian satt inn allerede i dag! | LeftSaidFred | Flyforum | 1 | 14-08-2013 16:39 |
Dag Viking har stor dag i dag! | Utflyttet | Flyforum | 31 | 28-02-2008 09:22 |
Dyr dag i sete 0A | F35Landing | Flyforum | 11 | 03-01-2008 10:26 |
Det samme beltet blir tatt av den samme piloten -hver dag | Desk pilot | Flyforum | 44 | 26-10-2007 19:04 |
Airbus: Språktabbe blir dyr... | ENGM RAMP | Flyforum | 11 | 05-10-2006 12:15 |