![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ja, da var det på tide med en ny trip-report, det er vel årets første fra meg.
Som vanlig blir det en del menyer, bilde av mat og drikke, litt fra kabinen og litt om servicen om bord. Derimot blir det ikke kleine familiebilder og annet som passer bedre på den rosa bloggen min. Kameraet er dessverre ikke så bra, men før neste langtur blir det nok et nytt kamera. Ikke noe er som å reise hjemmefra kl 4 om morgenen, spesielt når man ser på klokka for siste gang kl 2 om natten. Om det er reisefeber eller annet skal være usagt, men det er slik det pleier å bli. Etter en kjapp rusletur til flytoget var man på vei mot OSL. Der var gullinnsjekken ikke åpen, og av pur latskap ble flere stående til den åpnet i stedet for å gå bort i den vanlige køen. Bagasjen ble ikke tagget til ende-destinasjonen, siden den ene mellomlandingen hadde en ekstra vri. Null kø i fast-track, og en Taittinger rikere var man klar for litt frokost i den nesten tomme loungen der menyen var den samme som den pleier. OSL-FRA LH865 A319 D-AILT "Straubing" 06:10-08:35 Jeg tror det ble gjort et forsøk på priority boarding, men med en stor saueflokk rundt skranken fungerte det svært dårlig. Like greit å sitte å vente til de andre har kommet om bord. Vel ombord var selvsagt hattehyllene fulle, og på rad 1 må bagasjen plasseres i et skap. Flyvertinna var raskt på pletten og fant et ledig skap foran 1C. Utsikt fra 1F en kald høstmorgen ![]() Grei benplass på rad 1. Det virker også som setene har blitt litt mykere med tiden ![]() Siden frokosten i loungen var litt begrenset, så var det plass til litt til ![]() Ikke så mye å skryte over egentlig, selv om det er et mer variert serveringsbrett enn i wrap-klasse. Mange som skryter av Lufthansa, men i forhold til SAS så er det i mine øyne det tomme nabosetet som er den eneste forskjellen som betyr noe. Servicen var hyggelig, men så tidlig på morgenen var det mest fristende å sove. ![]() Utsikt mot vest når sola var på vei opp ![]() Slik så det ut i Frankfurt en tidlig oktobermorgen før landing på 7L ![]() Tok av fra OSL på rute, men var 10 min sene inn til FRA. Landet på den nye rullebanen nord for terminalen, 7L. Sharklets ![]() Vi taxet inn til området ved A1. Mulig det var noe vedlikeholdsarbeid der, det var i alle fall ingen jetbridge. «Luksusen» besto derfor i å bli kjørt fra flyet til inngangen til B-terminalen med en Cayenne. Helt greit, men det spilte liksom ikke så stor rolle når man bare blir sluppet av ved en kjellerinngang. Så gikk turen via to worldshops, forbi en taxiholdeplass og inn i en terminal som har blitt nøye beskrevet her tidligere. Dagens frokostmeny ![]() ![]() Litt småtteri mens man venter på at lunsjmenyen skal tre i kraft ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Deretter ble det en flute Taittinger og så en liten høneblund i en av disse gode stolene.
![]() Badene er romslige og rene, men begynner å bli litt slitt og umoderne. ![]() ![]() På tide med litt mer mat, her er lunsjmenyen ![]() ![]() ![]() En chianti fra Antinori fikk følge smårettene ![]() Dagens beste rett, scampi med sjøgress ![]() Møre biter av biff med chilli, paprika og ris ![]() Kyllingsuppe med kokosmelk, sopp og chilli. Rimelig frisk ![]() Spekeskinkekuttestasjon ![]() Mange typer vann tilgjengelig ![]() Litt mindre å velge i når det kommer til vin ![]() Diverse typer konjakk. Baren har mest Whisky, men det var for tidlig på dag til at utvalget ble testet ![]() Etter to måltid, en dusj, en blund og en runde på nettet var det på tide å bevege seg videre, mer i neste episode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Hmmmm! Dette virket interessant!
Gleder meg til fortsettelsen! Keep 'm comming! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Ah...
Også akkurat nå som jeg hadde overbevist meg selv om at økonomiklasse er lurt... Men kjør på! Jeg skal heldigvis ikke lenger enn til Sveits i år ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]()
Artig å lese
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Hjelper ikke med gullkort her. Lufthansa Hon Circle har vel også tilgang. Dette blir nok en bra rapport fra deg Dag-V Last edited by jameson82; 27-10-2013 at 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
|
![]()
Herlig start på rapporten. Gleder meg til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Hvilken dag var du på FCT og flygningen til FRA? Jeg var på LH 865 sete 2A den 17/10 og var da også på FCT og det var samme mat på flyet og i FCT.
Fikk du and? ![]() ![]() Last edited by Glean EBG; 27-10-2013 at 15:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,414
|
![]()
Ligner mistenkelig på frokosten jeg fikk i går.. Men fasttrack var stengt. Åpner kanskje senere på lørdag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Nei, and har jeg ikke bruk for ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
FRA-IAD
LH418 13:15-15:45 Sete 2A Boeing 747-8i D-ABYH "Thuringen" Ca 25 min før avgang blir man hentet og ført ned i underetasjen. En S-klasse deles med en medpassasjer. S-klasse er en særdeles tiltalende bil, og hadde jeg pleid å sitte i baksetet eller hvis Mercedes hadde utstyrt sine biler med HUD hadde den muligens blitt min neste bil. Turen fra FCT til gaten, som lå vest for FCT, var meget behagelig, og gikk unna på 3-4 minutter. Vel framme ved gaten må man ta heis opp i jetbridgen, her er et bilde på vei inn. ![]() Lufthansa er gode på mye, men de har også sine svakheter. Mens deres kollegaer i Air France virkelig gir kundene følelsen av å være en VIP som selskapet bryr seg om, blir man fort en i mengden hos Lufthansa. Jeg vet ikke om det er antall F-passasjerer pr dag, stillingsinstruks eller at det er et annet folkeslag som gjør forskjellen, men det er en forskjell. Det blir noe upersonlig over det hele. Uansett, man kommer seg frem i god tid til flyet, og man blir godt tatt vare på, dette var bare en refleksjon over forskjellene mellom FRA og CDG. På CDG blir man dessuten geleidet helt frem til loungen, og på plass i sofaen, og ikke bare satt av utenfor døra i kjelleren på terminalen. Tilbake til dagens flight: I motsetning til den ypperlige konfigurasjonen med 8 seter på upper deck på 744, har 748 F i nesen. Dette betyr mindre areal pr passasjer, og ikke separat seng og sete. Må bare legge inn et par bilder av dette flyet, som er det flotteste man finner på himmelen i dag. ![]() ![]() Kabinen er ny og flott, med solide materialer. Det er brukt mye skinn, som i mine øyne er mye mer classy enn bling bling. Setene er dessuten plassert slik at man har minimalt innsyn fra de andre passasjerene. Må låne litt bilder, siden jeg ikke fikk tatt så mange bra bilder ![]() ![]() Trepaneler og stor Lufthansalogo ![]() Last edited by Dag Viking; 27-10-2013 at 16:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Store vinduer, roseholder og god benplass
![]() Sete 3A ![]() Før avgang var bordet dekket med roser, champagne, vann og nøtter. Fint å komme tidlig ombord og la roen senke seg i nesen. Før avreise var kune 3 seter tatt, men vi endte med 6 av 8 seter besatt. Setet over «midtgangen» forble tomt, sammen med 3A. ![]() Sete 1A og 1K er nært nok til at et par kan ha glede av å sitte sammen, og samtidlig langt nok fra hverandre til at ukjente kan sitte ved siden av hverandre uten at man mister privatlivet man ønsker i 1.kl. ![]() Håndkontroll ![]() Sete-kontroll, vesentlig flere funksjoner enn på 744 ![]() Privacy og lys-kontroll ![]() God plass til oppbevering i ottoman, og blad i hylla ![]() To oppbeveringsrom i armlenet ![]() Merket med en gang at crewet var på hugget. Vennlige, oppmerksomme og med en avslappet tone. Man følte seg med en gang hjemme i nesen. Nøtter og champagne før avgang ![]() Så var det amuse bouche, den kjipeste jeg har fått i F. En slags innbakt pai med ost og noe greier. Sjelden jeg ikke spiser opp flymat, men her gikk halve tilbake ![]() Stilig detalj med logo på knivene. Kan ikke huske å ha sett det tidligere ![]() Last edited by Dag Viking; 27-10-2013 at 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 144
|
![]()
Veldig bra hittil. Bare kom med mer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Enig, venter spent på fortsettelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Morsom tilfeldighet - jeg var på LH760 samme dag, en halvtime etter deg. Fikk minivan, ikke S-klasse. :/
Gleder meg til fortsettelsen.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Her var det visst noe som manglet. Jeg måtte rett og slett ta en solid pause fra professor Knowitall, Franz Jäger og de andre forumtrollene.
Vi kan jo begynne med dagens meny: ![]() ![]() Menyen for måltid nr 2 ![]() ![]() Kanskje det mest spennende, hva hadde de i flaskene denne dagen: ![]() En helt ukjent Champagne for meg, mye bedre enn både «D» og LP 2000 som jeg har fått hos Lufthansa tidligere ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Dagens oppsett for forretten. Kaviar med vodka, champagne, brød og det vanlige tilbehøret
![]() Det var jo godt, men tar heller laksen til Swiss om jeg kunne velge. ![]() LH har slutta å serverte forrettene 3 i høyden, nå kommer de heller tre på rekke. Valgte 2011 Scharzhofberger Riesling Grosses Gewächs til de rettene. ![]() Hummeren var god og passet fint sammen med en fyldig Riesling GG ![]() Veggisretten med ost og selleri var ikke i min gate, så spiste ikke mange bitene av den ![]() Fuglen var heller ikke en innertier, men spiste opp mesteparten. ![]() Bestilte suppe også, men den så jeg aldri noe av. De beklaget etterpå, og kunne informere om at den ikke var noe god uansett. Det ble biff med noe basillikumtilbehør til hovedrett, og som følge fikk den Chateau Belgrave 2006. Både kjøtt og vin var skikkelig godt. ![]() Neste rett var osten. Må innrømme at jeg ikke husker hvilke oster jeg spiste, det gikk vel i glemmeboken etter 20 sekunder. Godt var det i alle fall, men jeg husker ikke om jeg valgte dessertvin eller portvin til osten. ![]() Et skikkelig måltid må avsluttes med noe søtt, noe varmt og noe sterkt, derfor ble det sjokolade, en lungo og en blue label. ![]() ![]() Et godt måltid var over, lysene ble dimmet og det var på tide å tilpasse seg en ny tidssone ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Internett ombord, og da kunne man høre på lyden av Norge og den vanlige køen på ring 3 mens man tok et glass champagne og definitivt ikke hadde følelsen av å være i kø
![]() Etter en god blund ble det en tur bak i flyet ![]() Vinduene kan blendes i to omganger ![]() ![]() ![]() Toalett med plass til å legge fra seg pysj eller klær når man skal bytte ![]() Lufthansa har ikke sløst bort unødvendig plass på toalettene sine ![]() Så var det klart for dagens andre runde med mat, og denne gangen var det spansk tema. Baconsurret daddel. Ble overtalt til å prøve både den chilenske og spanske vinen. Den chilenske var for enkel og den spanske for slank, så da gikk man tilbake til den franske. ![]() Litt av hvert. Spekemat, melon, blekksprut. Det var ganske så godt. ![]() God scampi, tok Riesling til denne. ![]() Ganske bra privatliv når man har opp skjermen. Det fine med kabinen i nesen er at man ikke sitter 4 personer på rekke og rad, slik man typisk gjør Lufthansas 340, 330 og 380. ![]() En ganske enkel dessert med dessertvin ![]() Etter en lang innflyging landet vi 1,5 time forsinket på en av Uniteds huber. Flytid var hele 9:20. Det største flyet er det likevel AF som har, IAD er deres siste 380-destinasjon (?) ![]() ![]() Håper på et snarlig gjensyn med et herlig fly ![]() Skal man oppsummere denne flighten litt og sammenligne med andre selskap og flytyper så vil jeg trekke frem dette: -Lufthansa leverer på det jevne når det gjelder mat. Langt bak Swiss og bak Air France og ANA. Heldigvis er de godt foran Thai. Note to self er å spise seg kanonmett i loungen og heller bruke maten ombord som snack (gjorde dette forrige gang) -God drikke, den beste så langt av mine LH F flighter. Likevel noe bak LX, NH og AF -Servicen var på topp. Hyggelig og uformell, men likevel korrekt på alle måter. -Kabinen er meget bra. Stilig og ikke tacky bling bling. Stolene er bedre å sitte i enn de som er i andre etasje på 744, men sengene dårligere. Selvsagt er kabinen trangere enn f.eks. AF sin 77W og 380, men siden folk ikke sitter på rekke og rad blir man i liten grad sjenert av andre passasjerer. -Transfer i FRA er en fin opplevelse, det samme er FCT. Likevel klarer de ikke gi den eksklusive følelsen som AF klarer på CDG, der man blir passet på fra ankomst til avgang. First-opplevelsen bråstoppet når man steg ut av flyet. Håpløse IAD-busser, over en time i immigrasjonskø og ikke en LH-rep i sikte. AF på JFK var en helt annen opplevelse. Last edited by Dag Viking; 30-12-2013 at 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Transfer i Washington D.C involverte bytte av flyplass, noe som i seg selv var litt spennende en fredag ettermiddag. Noen søk på google avslørte av kombinasjonen av buss og t-bane ga mer forutsigbarhet på reisetid enn limoservice eller taxi. Det hele gikk temmelig smertefritt, og tok under en time. Fra buss til t-bane var det 100m å gå, det samme fra t-bane til innsjekk.
Ankomst DCA var 1,5 time før avgang, selv tid mellom flightene var hele 5 timer. Sen ankomst og lang immigrasjon må ta skylden for dette, ikke transport mellom flyplassene. DCA var nesten tom kl 20 om kvelden, og innsjekk gikk på 2 minutter. Terminalen var overraskende fresh og flott, og et sted jeg gjerne tar fly fra igjen. ![]() ![]() Det begynte nå å bli lenge siden siste måltid hos Lufthansa, på tide med litt påfyll. Ekte USA-junk på Fridays som ligger utenfor sikkerhetskontrollen. ![]() Det begynte å nærme seg avgang, rakk likevel en tur på 3 minutter i loungen for å se hvordan det ser ut. Ser ut som Fridays var et klokt valg ![]() Jeg ler!! ![]() Piren der jungeljeten skulle gå fra. Det var noen barer i enden som så ok ut, men da blinket det plutselig «boarding» ![]() DCA-MSP US3318 E-175 operert av Republic 20:40-22:26 Sete 2A Måtte jo prøve det lokale oppvaskvannet før avgang ![]() Grei benplass ![]() Litt morsomt med avgang fra DCA, tviler på de bruker redusert motorkraft der. Ellers var denne flighten et sorgens kapittel til å være F. Nesten 3 timer og kun noen runder med øl og en snackbasket. Tilsvarende fra Florida til MSP med NW pleide å være en god middag. Bortsett fra at øl er gratis (men ingen av de sortene de hadde var gode) så har en flight i Plus fra OSL til BGO mye bedre servering. I det minste var setet ok og ankomst var på rute. Hadde glemt å lade pc på DCA, så den var selvsagt tom for strøm -> mer tid til søvn. Deretter ble det 3 flighter med CRJ-200 og 1 med ERJ-145 hit og dit i Minnesota, Wisconsin, North-Dakota og Illinois før jeg havnet i en stor by for litt shopping. Flightene var helt standard all economy, så de er ikke verdt noen omtale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,830
|
![]()
Takk for en ”lærerik” rapport som vanlig – vekker flylysten. Hva kom dette gildet på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trenger ikke være kjedelig på en flyplass | ENGM 911 | Flyforum | 3 | 13-09-2010 00:20 |
bare en kjedelig SAS CRJ ikveld | Lennart | Bilder & foto | 14 | 03-08-2009 14:45 |
Lei av kjedelig sightseeing? | sirpjalle | Flyforum | 7 | 13-11-2007 07:47 |
Rygge - enda, enda flere bilder... | Seabee | Bilder & foto | 1 | 26-08-2007 21:41 |
kjedelig arbeidsdag? | CK | Flyforum | 1 | 13-07-2005 15:33 |