![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Da Narita sto ferdig på slutten av 70-tallet ble det meste av den internasjonale trafikken flyttet fra den langt mer sentrumsnære Haneda, som ble en nesten ren innenriks og regional flyplass. I 2010 begynte man forsiktig å åpne opp for mer internasjonaltrafikk fra Haneda, men det var i begynnelsen relativt store slotrestriksjoner, som blant annet vanskligjorde det får europeiske og amerikanske selskaper å effektiv kunne fly der. Nå ser det ut som dette er i ferd med å løses opp og flyselskapene har begynt å flokke seg til Haneda, både i form av nye ruter og flytting av eksisterende
Noen eksempler: Lufthansa: Åpner FRA-HND med 744, FRA-NRT beholdes (uvisst om de vil bruke mindre fly) og MUC-NRT (346) flyttes til MUC-HND Air France: Starter CDG-HND 10-14 ukentlig. 7 med 77W og 3 til 7 ukentlig (avhengig av sesong) med 77E. Beholder 2 daglige CDG-NRT, men reduserer 380 fra 7 til 4 ukentlige ANA: Flytter en av to daglige NRT-FRA til HND-FRA (77W), og den daglige NRT-MUC til HND-MUC (788) og starter HND-DUS (788). Starter CGK, LHR, LAX, CDG, YVR, MNL, og av disse så legger de ned LHR fra NRT Air Canada: Starter YYZ-HND (788) Singapore: Starter en tredje daglig SIN-HND (333) Så sjansen for å fly inn til HND istedet for NRT i fremtiden er økende |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: Oslo
Posts: 91
|
![]()
Har brukt HND tre av fire ganger jeg har fløyet inn til Tokyo. Fantastisk flyplass, og spesielt da den nye internasjonale terminalen. Er også veldig glad i NRT, men når du får beliggenheten i tillegg så skjønner jeg godt at flyselskapene velger å flytte.
Var på HND sist for halvannen uke siden, og da hadde de kommet et godt stykke på utvidelsen av den internasjonale terminalen. Ser ut til at HND er blitt en flyplass for fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
BA har (hadde?) også HND-flight som har gått en stund med 777
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Jeg er blevet fortalt at ønsker et selskab at starte flyvninger fra HND, så SKAL de opretholde operationer på NRT...
Det har jeg fra en der er hos LH Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
AA og BA har vel hittil vært de eneste ikke-asiatiske sekskapene på HND.
Skal man til Tokyo har jo HND en overlegen plassering sammenlignet med NRT, med ny terminal og kun en monorailtur fra sentrum. I tillegg er jo NRT belemret med mye vind som gir en del hårete innflyvninger, så jeg skjønner godt at selskapene bytter.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
|
![]()
Sitter på NRT nå faktisk, og skal til HND neste uke og litt frem og tilbake mellom disse flyplassene de neste 3 ukene.
Det jeg la merke til er at det er få/ingen innenriks ruter på NRT. F. eks. skal vi til CTS og det går et fly daglig med ANA (a320) fra NRT mens de har iallefall 15-20 (om ikke mer) widebodys til CTS daglig fra HND. Jeg tolker LH sitt skift at de kanskje har mange transit passasjerer videre, og da er HND overlegne i forhold til NRT. Når også beliggenheten er bedre, ja da er jeg ikke veldig overrasket. Det dog som overrasker meg litt om NRT er den gigantiske operasjonen fra både Delta og United. Flyr jo nesten til hver eneste amerikanskr storby fra NRT. Tviler på disse to flytter med det første. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]()
Jeg HATER Narita! For det første så ligger den aldeles sinnsykt langt fra Tokyo, for det andre så har den i prinsipp null innenriksruter og for det tredje så savner den et riktig bra flytog. Skyliner er ikke særlig praktisk hvis du skal til f eks Shinjuku ettersom du må bytte tog, og Narita Express er jo helt ubrukelig. Ikke særlig rask, og dessuten ofte fullbooket(!). Hvem i helv@* booker flytog?! For all del, limousine buss er jo greit, men det tar laaang tid pga avstanden.
Bare flott hvis de kan flytte mer trafikk til HND, det er en meget bra flyplass ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Narita ligger langt ude, men Tokyo er altså også en by der fylder meget på landkortet...i Tokyo området bor der jo mere end 3 gange så mange mennesker som i Norge, og det giver jo visse placerings vanskeligheder. Og så er der jo mange Europæiske lufthavne som også ligger meget langt fra bymidte..i OSL,ARN og til dels også i London..Heldigvis er vi i Europa begunstiget af et fantastisk transport system... Så Narita har den rigtige beliggenhed..de savner bare et bedre togsystem ind til byen Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]()
Jeg digger både NRT og HND, eller for å være ærlig digger jeg alle fyplasser i Japan av den enkle årsak at japanerne har skjønt det, og har utskiksplattform/områder på flyplassene sine
![]() Jeg er enig i at NRT ligger langt fra sentrum og at Narita Express ikke er det raskste toget i Japan, men hotellene jeg velger ligger stort sett i Shinjuku området. Samtidig syns jeg det er et stilig tog, og green class er komfortabelt og genialt i forhold til ledige seter. Om man skal videre med fly innad i Japan er helt enig i at NRT er alt for dårlig, men skal man videre i region eller resten av Asia er NRT meget bra. Og om man har svært travelt (og godt med Yen) kan man jo booke heilikoptertransfer inn til sentrum: http://www.narita-airport.jp/en/access/heri_hire/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
Og om man har svært travelt (og godt med Yen) kan man jo booke heilikoptertransfer inn til sentrum:
http://www.narita-airport.jp/en/access/heri_hire/[/QUOTE] Er det noen som faktisk gidder å bruke 16500 kr for å spare 20-40 minutter? :O |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
HND må jo bli en meget stor flyplass når de får store deler av den intl. Trafikken i tilegg til alt av domestic de har fra før.
Hvor stor vil den bli sammenlignet med PEK, LHR og ORD om et års tid? En ukvalifisert gjettning fra meg er at HND i 2014/2015 er verdens 3. Største flyplass ca 75mill pax+ og et godt stykke foran LHR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
AC: Kutter ut YYZ-NRT i vintersesongen og gjør den til en sesongrute (helårs til HND) LH: FRA-NRT vil fortsatt gå med 744 med F vil ikke lenges selges fra 20/7. Her har de også hatt en 3 ukers pause fra 30/6 hvor ruten ikke har gått. FRA-NRT vil bli 2-klasses A340-300 (low yield maskin) fra vintersesongen BA: Kansellerer endel avganger i Jan-Feb. Fortsatt trafikkeres av 77W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ser at når jeg skal dit i mars går NRT med 77W og HND med 77E. Skulle ønske det var omvendt, men valget falt på HND uansett. Noen som vet om det er noen forskjell i kabinen på de to, evt på selve setet?
Har flydd noen ganger til og fra NRT og er ikke imponert. Merkelig at de ikke klarer bygge et skikkelig flytog i toglandet Japan |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
QR startet daglig rute HND 18JUN. Denne kommer i tillegg til den daglige ruten til NRT.
http://www.qatarairways.com/global/e...ocale_id=en_gl |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
|
![]()
Når skal SAS følge etter? Mon tro om de følger med i timen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Ved ikke om SAS flytter sin trafik til HND, men jeg kan da sagtens forstille mig, at SAS vil starte op på HND...
Hvordan det så bliver ved jeg ikke, kunne man måske forstille sig, at det er en del af de udspil som SAS har fortalt om ?? Men samtidig skal man jo passe på at HND ikke fyldes så meget op, så der ikke er plads til ny...Det var vel det der gjorde at NRT blev bygget...OG jeg tror ikke at de japanske myndigheder vælger at nedlægge NRT...det er der for meget prestige i. Var på HND så sent som fredag i sidste uge....ER enig i at det er et godt sted...Valgte at på på hotellet i ANA terminalen...og havde værelse helt til platformen.. Men må sige at det hotel vil jeg ikke vælge fremover,,for dyrt i forhold til hvad du får for pengene...En stenhård seng,,puha .. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Har vært mye i Tokyo, og turen med Narita Express er alltid ulidelig lang og dødskjedelig. Men det er samtidig noe trygt og greit over det toget også. Kommer seg stort sett fra A til B uten å måtte bytte fremkomstmiddel, noe jeg ikke får til når jeg drar til/fra Haneda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Da har Lufthansa helt sluttet å fly på Narita
http://www.routesonline.com/news/38/...e-in-jan-2017/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LOT med nye ruter | Stoarn | Flyforum | 38 | 25-04-2025 12:15 |
Med Finnair A330 fra Narita til Vantaa | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 18-07-2017 10:11 |
Transfer i Tokyo (Haneda/Narita) | mcleif | Reiseforum | 6 | 08-06-2016 21:01 |
Ryanair størst på internasjonal trafikk | LN-VLE | Flyforum | 9 | 25-06-2013 22:33 |
Gourmetreise til Baskerland - delvis live fra 14.05 | AirbusTrond | TripReports | 46 | 24-05-2013 00:00 |