Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2013, 15:02   #181
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Helt enig! Lavmål av Norwegian!

Skjønner godt at du ikke har penger til å ta risiko å gå etter Norwegian alene. Dette gjelder jo ganske mange forbrukere. Foreslår at du derfor kontakter Forbrukerombudet. Det har vært flere saker hvor de har stilt deg sammen med forbruker, og betalt eventuelle omkostinger i rettsvesnet.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 15:14   #182
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det er ikke overraskende at Norwegian ikke tar avgjørelsen til følge.

Har hørt om denne saken i media tidligere, og tenkt som så at vedkommende må ha bodd under en stein for å ikke få med seg alle problemene med 787. Nå ser jeg at det er en forumdeltaker som står bak, og helt seriøst: At turen ikke ble gjennomført med 787 har ligget i kortene lenge.

Forøvrig var det en jusstudent i en eller annen nettavis som klaget på noe av det samme. Det er sikkert flere også. Men pass på at journalister som skal produsere saker ikke girer dere opp.

Å ta denne saken videre med et søksmål ville vært en oppvisning i dårlig dømmekraft, uansett hvor god økonomien er.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 15:22   #183
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
Å ta denne saken videre med et søksmål ville vært en oppvisning i dårlig dømmekraft, uansett hvor god økonomien er.
Tja, tolker vel Flyklagenemda dit hen at det er DY som har utvist dårlig dømmekraft.

Men du sitter kanskje på mere og bedre saksopplyaninger enn dem.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 15:30   #184
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
At turen ikke ble gjennomført med 787 har ligget i kortene lenge
...og likevel valgte Norwegian å kjøre på med markedsføring om "Dreamliner-opplevelsen" m.m.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 15:37   #185
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Jeg er litt delt på denne. Jeg skulle helst sett at Norwegian rettet seg etter Flyklagenemdas vedtak, men fornuften tilsier at dette er en ikke-sak.

Dels fordi dette var utenfor Norwegians kontroll, men mest fordi den såkalte Dreamliner-opplevelsen ikke er noe (de fleste) har betalt ekstra for.

Det blir litt som hvordan RBK i forkant av sine hjemmekamper har brukt spillerne aktivt i helsides annonser i Adresseavisen. "Se Bille senke lag X" osv. Kan man da kreve penger tilbake om man kommer på Lerkendal og ser at Bille starter på benken? Neppe.

For å spinne videre på sammenligningen. I denne saken starter ikke Bille kampen på benken. Han skader seg under oppvarmingen og kjøres i hui og hast til legevakta. Burde 15 000 tilskuere få tilbake 10% av billettprisen? Nei.

I min øyne strakk Norwegian seg langt, både lengre enn hva man kan forvente og hva de de strengt talt må, når de ga sine kunder tilbud om å enten endre billetter eller heve kjøpet.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 16:05   #186
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Enig med Gygrid. Dette er en ikke sak. DY har gjort det de kunne ved å tilby refusjon eller ombooking.
Nærmer seg USA tilstander hvor man saksøker hverandre over bagateller. Skal man ta hensyn til alle eventualiteter
resulterer dette kun i økte billettpriser til alle fordi selskapene kan risikere søksmål mot seg. Det er ikke slik at
det er DY som må punge ut, det er faktisk oss andre passasjerer til syvende og sist. Selvsagt skal man ha forbrukerrettigheter,
men det får være grenser.

Neste blir vel at man saksøker reisebyråer hvis det begynner å regne i syden da det var sol på brosjyren...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 16:23   #187
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Helt enig med Norwegian i denne saken. Ikke noe grunnlag for og utbetale kompensasjon for at ikke dreamlineren var i rute på det tidspunktet. Helt utenfor Norwegians kontroll. Men så klart kunne rettet seg etter vedtaket og gi litt goodwill tilbake. Men kompensasjon for de største forsinkelsene som ble derimot, har nok mer for seg. Men det er vel en helt annen sak.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 16:36   #188
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Var ikke poenget at de fortsatte å markedsføre Dreamlineropplevelsen" selv om de visste at det ikke ble noen Dreamliner?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 16:37   #189
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 105
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Kort oppsummert...


Last edited by Eirik S; 11-11-2013 at 16:47.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 16:57   #190
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Kort oppsummert...


Man gir nødvendig vis ikke blaffen selv om man er uenig.
Nemda er ikke et dømmende organ. Og man må nødvendig vis ikke følge deres konkluson.

Imm
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:00   #191
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Tja, tolker vel Flyklagenemda dit hen at det er DY som har utvist dårlig dømmekraft.

Men du sitter kanskje på mere og bedre saksopplyaninger enn dem.
Har nok ikke bedre info nei. Men jeg siterer fra sitatet tidligere i tråden:

Quote:
Selve transporten, flygningen mellom A – B til et bestemt tidspunkt, vil vanligvis være det sentrale ved en flygning. Det er i første rekke transporten man betaler for, og nemnda antar at de fleste ikke har noe forhold til hva slags flytype de skal fly med. Som oftest vil en bestemt flytype heller ikke være en del av det som er avtalt mellom passasjer og flyselskap.
Jeg har uthevet avtalt. Nemda har bare vært snille og funnet på en formulering for å begrunne det. Og kompensasjonen? 10 %? Her har man bare gitt klager medhold fordi han har klaget. Det at en klage ikke er helt urimelig og ubegrunnet betyr ikke at klager har krav på noen kompensasjon.

At selskaper setter foten ned for litt sære klager som dette er bare bra. Kostandene blir som nevnt dyttet over kundene i det lange løp.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:00   #192
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
Forøvrig var det en jusstudent i en eller annen nettavis som klaget på noe av det samme.
Forøvrig den samme jusstudenten som vi snakker om har kjørt denne saken her inne jalig - correct me if im wrong
73H is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:05   #193
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Var ikke poenget at de fortsatte å markedsføre Dreamlineropplevelsen" selv om de visste at det ikke ble noen Dreamliner?
Poenget er at de har lovet et produkt og ikke levert det. Paa samme vis som at om du bestilte en limo til juleball og fikk en lada. Du kom deg frem, men du betalte ogsaa for en limo.

Om du betalte 10 eller 10 000 spiller ingen rolle, det er det avtalte produktet som setter standarden for om det er mangel i leveringen.





Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
Det er ikke overraskende at Norwegian ikke tar avgjørelsen til følge.

Har hørt om denne saken i media tidligere, og tenkt som så at vedkommende må ha bodd under en stein for å ikke få med seg alle problemene med 787. Nå ser jeg at det er en forumdeltaker som står bak, og helt seriøst: At turen ikke ble gjennomført med 787 har ligget i kortene lenge.

Forøvrig var det en jusstudent i en eller annen nettavis som klaget på noe av det samme. Det er sikkert flere også. Men pass på at journalister som skal produsere saker ikke girer dere opp.

Å ta denne saken videre med et søksmål ville vært en oppvisning i dårlig dømmekraft, uansett hvor god økonomien er.
Jeg er jussstudentnen. Og om du hadde betalt for first class med emirates og faat deg en tur i Y med royal Congo airlines tipper jeg du hadde vaert mindre happy.

Same goes here. Men selvsagt i en mindre skala .

At man skal forvente at forbrukeren uansett hvor flygeek man er skal kunne vaere oppdatert paa alt som skjer med leveranse av fly blir jo helt soekt.

Norwegian forholder seg ogsaa til Boeing i denne forbindelse som leverandør og far sikkert massive rabatter og annet gratis som kompensasjon.

Da blir det bare rett og rimelig at forbrukeren i siste ledd skal forholde seg til sin leverandør og kreve kompensasjon ved mangelfull levering.

Det er slik at man staar ansvarlig for sine underleverandører og kunde forholder seg til hovedleverandør .


Dette hadde aldri vaert mulig med eks. SAS eller de fleste andre selskap, fordi der markedsfører man prisen og destinasjonen. Da er det helt klart at annet innhold bortsett fra avtalt servicenivå er en bonus ekstra. Men om SAS hadde sagt at alle skal faa seng aa sove i paa flyet til tromso hadde man jo selvsagt hatt en case når dette ikke skjedde.



Jeg syns de fleste av de som syns at dette er en ikke sak ikke viser at de forstår at det er en prinsipiell side av dette som er større enn 10 prosent og flytype.
Det handler om at flyselskap maa levere det de lover og ikke bare bumpe folk av fly eller class.

Om du ikke er enig i det saa maa du for all del bare betale, men da kan du heller aldri blir misfornøyd med noe.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:05   #194
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
Har nok ikke bedre info nei. Men jeg siterer fra sitatet tidligere i tråden:



Jeg har uthevet avtalt. Nemda har bare vært snille og funnet på en formulering for å begrunne det. Og kompensasjonen? 10 %? Her har man bare gitt klager medhold fordi han har klaget. Det at en klage ikke er helt urimelig og ubegrunnet betyr ikke at klager har krav på noen kompensasjon.

At selskaper setter foten ned for litt sære klager som dette er bare bra. Kostandene blir som nevnt dyttet over kundene i det lange løp.
Takk for at du understreket hele poenget (selv om du utelot vesentlige deler av konklusjonen).

Normalt gjelder avtalen transport fra A til B. I dette tilfellet ble det imidlertid markedsført såpass tungt at det skulle skje med B787 at nemda valgte å gi klager medhold.

Hadde DY fokusert på transporten og ikke så mye på materiellet SÅ hadde det vært en ikke-sak.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:10   #195
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Saa du mener at en meet erfaren lagdommer, representanter fra bransjen og profesjonelle i forbrukermyndighetene ga medhold for aa vaere snill?

Eller har du tenkt paa om det kanskje ligger en dypere vurdering til grunn?
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:11   #196
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post

Jeg syns de fleste av de som syns at dette er en ikke sak ikke viser at de forstår at det er en prinsipiell side av dette som er større enn 10 prosent og flytype.
Det er vel også et prinsipielt standpunkt å mene at det går en grense for hvor små sakene skal være før man setter i gang et stort apparat som krever masse av samfunnets ressurser for noe som de fleste betrakter som en filleting? Og som faktisk andre, i siste instans, må betale for.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:13   #197
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Saa ganger du det opp med tre hundre og et eller annet mennesker hver dag i flere maaneder. Da blir det plutselig litt større om man ser det i perspektiv.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:23   #198
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Jeg er jussstudentnen.
I åpningsinnlegget ditt, som gikk på kompensasjon for manglende IFE, skriver du følgende:

Quote:
8. Det faktum at Boeing 787 ikke ble benyttet er ikke gjenstand for denne klage da det er anerkjent at dette er utenfor Norwegians kontroll.
Hvilket gjør meg nysgjerrig. Har du her kjørt parallelle klager? For samme billettbestilling? Det virker merkelig. Mildt sagt.

Hvis ikke, så argumenterer du jo i klagen gjengitt i åpningsinnlegget selv for at du ikke har rett på den kompensasjonen du fikk medhold for hos Flyklagenemda.

For meg ser det ut som at det her klages og krangles bare for å være vanskelig.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:25   #199
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Denne saken er på en tidligere klage som var helt utenom ife situasjonen. Klagen til flyklagenemda ble sendt inn før jeg startet denne tråden så ja, jeg har hatt to saker til Norwegian. Ikke parallelt. Men nun en sak til flyklagenemda.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 17:31   #200
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Poenget er at de har lovet et produkt og ikke levert det. Paa samme vis som at om du bestilte en limo til juleball og fikk en lada. Du kom deg frem, men du betalte ogsaa for en limo.

Om du betalte 10 eller 10 000 spiller ingen rolle, det er det avtalte produktet som setter standarden for om det er mangel i leveringen.

Jeg er jussstudentnen. Og om du hadde betalt for first class med emirates og faat deg en tur i Y med royal Congo airlines tipper jeg du hadde vaert mindre happy.
.
Du sammenligner limoservice med et flyselskap. Du må virkelig begrunne hvorfor du kan forvente nøyaktig det samme fra to bransjer som har likt prinsipp men helt forskjellig utgangspunkt ift drift.

Jeg kan være enig i at DY burde ha kutta Dreamliner-hausinga når det ble klart at man ikke fikk maskinene på banen i en overskuelig fremtid, men dette er å dra det for langt, mildt sagt.

Og så presterer du attpåtil å sammenligne dette med å kjøpe førsteklasse-billett hos Ek, men ende opp hos et jallaselskap i Y..
Helimaf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? HS-TGA Reiseforum 13 22-12-2014 23:47
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt Stoarn Flyforum 4 12-04-2012 19:31
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn EB Flyforum 7 21-07-2007 00:33
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling EB Flyforum 1 22-05-2006 19:40


All times are GMT +2. The time now is 19:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.