![]() |
|
![]() |
#141 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Merkelig at kompensasjon for å ikke oppleve en Dreamliner settes til en prosentsats av billettprisen, ikke et fast beløp. Bør egentlig de som betaler mer, har kjøpt en premium-billett og har fått bedre sete i en A340 enn de hadde fått hvis de hadde flydd Dreamlineren få en 10% reduksjon eller skulle de også fått et avslag på f.eks. kr199?
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 25-10-2013 at 09:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Dette var for en sak ja, men det vil uten tvil bidra til å skape rettspraksis. Slik at man må har bevist at man har denne retten.
Da skal det litt til før det kan nektes av andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Det har aldri vært tvil om at man har krav på prisavslag når man får levert et mangelfult produkt. Det eneste denne saken sier er at du fikk levert et mangelfullt produkt. Deretter utmålte nemnda hva din mangel (gapet mellom avtalt og levert) var verdt. Det er klart at like saker skal behandles likt, men LN-KGLs eksempel var ulikt. Da bli utfallet nødvendigvis også ulikt (sannsynligvis).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Spørsmålet her er jo hvor mange som kommer å klage til Flyklagenemda, dvs hvor mye kommer dette til å koste Kjos?
Så kommer jo det virkelig spennende, hvor mange som har krav på erstatning pga de store forsinkelsene. Her avventer man vel "domsavsigelse"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Dommene i disse sakene er avsagt. Vi må bare vente på at de publiseres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Dette er vel ikke en rettslig kjennelse, men et vedtak i en nemnd. Det har vel liten betydning for norsk rettspraksis? Eller tar jeg feil?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Men nemndas regeltolking vil ikke være bindende for domstolen, hvis det var det du mente. Men dit kommer nok ikke disse sakene. Last edited by RWY 24; 25-10-2013 at 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det har lett for å bli en form for praksis, men denne nemndsavgjørelsen er bare å klassifisere som en avgjørelse for bare denne ene konkret saken hvor passende beløp var 10%. Hadde nemnda vært så forutseende med å ta en mer prinsipiell avgjørelse og fastsatt en konkret kronebeløp for å ikke oppleve Dreamlineren ville det kunne skapt en presidens. Dette hadde vært best for både flyselskap og passasjer og ikke minst ville ikke nemda blitt oversvømt av tilsvarende sakere. Det er vel derfor Anne-Sissel Skånvik svarer som hun gjør.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Rettsorgan eller nemnd; deres oppgave er å avgjøre en konkret sak. De kan ikke etter eget forgodtbefinnende også "lage" et generelt regelverk, dette er nettopp det prinsipielle skillet mellom lovgiver og rettsanvender. Som man ser om man leser tilstrekkelig mange Høyesterettsdommer, så er også dommerne her forsiktige med å gi en konkret sak betydning for alle lignende tilfeller. Dette til tross for at sakene - og gjerne sakens implikasjoner - er meget godt forberedt før dom avsies i Høyesterett. Og til tross for at Høyesterett selv besitter et utredningsapparat som slett ikke kan sammenlignes med en "stakkars" nemnd, selv om nemnda har noen forkunnskaper på området. Ingen grunn til å skyte på nemnda, de har gjort jobben sin (med forbehold om at jeg ikke har fått lese avgjørelsen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Last edited by RWY 24; 25-10-2013 at 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Men den burde kanskje vært der likevel. Jeg har ikke lest vedtaket, men jeg synes ut ifra hva jeg har hørt om saken at "mangel"-terskelen som nemnda må ha lagt til grunn er lav. Norwegian driver dog business, så om de gidder å "plage" kunder som har fått svært små beløp tilbake tviler jeg også på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Dette er vel også en potensiell mindre sak for Norwegian, enn det de kan risikere å måte ut med etter de store forsinkelsene når EI-LNB slo seg vrang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ja, de to sakene har jo i prinsippet ikke noe med hverandre å gjøre. Beløpene i en slik sak antar jeg vil utgjøre laaaangt større beløp (som også kan medføre at flere gidder å klage).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Ja, når man snakker €600 så er nok motivasjonen til å skrive en klage større enn når man snakker om et par hundrelapper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Nesten litt overraskende at det ikke var noe surmuling over at SAS OG WF var representert i nemnda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Poenget med disse nemdene er jo at det også skal være representanter for bedrifter i bransjen, akkurat som i bankklagenemda etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Men det er jo bra at de holder seg til nemnda som organ mer enn hvem som sitter der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Ah, tror jeg misforsto deg. Ifølge DN (papir) så satt ikke DY i nemda. To fra Forbrukerrådet, én fra SAS, én fra WF og en lagdommer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |