Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2013, 09:02   #141
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
– Vi er i villrede. Vi vet ikke hvordan vi vil håndtere denne saken, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
Som informasjonsdirektør er vel dette omtrent det eneste svaret man ikke bør gi ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 09:50   #142
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Merkelig at kompensasjon for å ikke oppleve en Dreamliner settes til en prosentsats av billettprisen, ikke et fast beløp. Bør egentlig de som betaler mer, har kjøpt en premium-billett og har fått bedre sete i en A340 enn de hadde fått hvis de hadde flydd Dreamlineren få en 10% reduksjon eller skulle de også fått et avslag på f.eks. kr199?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 25-10-2013 at 09:52.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 10:22   #143
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Merkelig at kompensasjon for å ikke oppleve en Dreamliner settes til en prosentsats av billettprisen, ikke et fast beløp. Bør egentlig de som betaler mer, har kjøpt en premium-billett og har fått bedre sete i en A340 enn de hadde fått hvis de hadde flydd Dreamlineren få en 10% reduksjon eller skulle de også fått et avslag på f.eks. kr199?
Det er mulig jeg ikke har fått med meg hva dette handler om, men jeg trodde dette var avgjørelsen av en konkret sak. Og i denne ene saken mente nemnda at 10 % var riktig. I neste sak kan beløpet (eller brøken) bli en annen.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 10:24   #144
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Dette var for en sak ja, men det vil uten tvil bidra til å skape rettspraksis. Slik at man må har bevist at man har denne retten.

Da skal det litt til før det kan nektes av andre.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 10:30   #145
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Dette var for en sak ja, men det vil uten tvil bidra til å skape rettspraksis. Slik at man må har bevist at man har denne retten.

Da skal det litt til før det kan nektes av andre.
Det har aldri vært tvil om at man har krav på prisavslag når man får levert et mangelfult produkt. Det eneste denne saken sier er at du fikk levert et mangelfullt produkt. Deretter utmålte nemnda hva din mangel (gapet mellom avtalt og levert) var verdt. Det er klart at like saker skal behandles likt, men LN-KGLs eksempel var ulikt. Da bli utfallet nødvendigvis også ulikt (sannsynligvis).
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 10:49   #146
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Spørsmålet her er jo hvor mange som kommer å klage til Flyklagenemda, dvs hvor mye kommer dette til å koste Kjos?
Så kommer jo det virkelig spennende, hvor mange som har krav på erstatning pga de store forsinkelsene. Her avventer man vel "domsavsigelse"?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 12:58   #147
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Dommene i disse sakene er avsagt. Vi må bare vente på at de publiseres.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 13:50   #148
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Dette var for en sak ja, men det vil uten tvil bidra til å skape rettspraksis. Slik at man må har bevist at man har denne retten.

Da skal det litt til før det kan nektes av andre.
Dette er vel ikke en rettslig kjennelse, men et vedtak i en nemnd. Det har vel liten betydning for norsk rettspraksis? Eller tar jeg feil?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 14:59   #149
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er vel ikke en rettslig kjennelse, men et vedtak i en nemnd. Det har vel liten betydning for norsk rettspraksis? Eller tar jeg feil?
Det kommer an på hva du mener med norsk rettspraksis. For jalig har det i alle fall betydning. Og DY vil vel forsøke å inntrette seg etter avgjørelsene i nemnda, sånn at de unngår å bli overprøvd neste gang. Det er den naturlige dynamikken i alle fall. Så det kan ha stor betydning. De fleste rettslige avgjørelser tas utenfor domstolen, først og fremst i forvaltningen og i uavhengige nemnder.

Men nemndas regeltolking vil ikke være bindende for domstolen, hvis det var det du mente. Men dit kommer nok ikke disse sakene.

Last edited by RWY 24; 25-10-2013 at 15:02.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:07   #150
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det har lett for å bli en form for praksis, men denne nemndsavgjørelsen er bare å klassifisere som en avgjørelse for bare denne ene konkret saken hvor passende beløp var 10%. Hadde nemnda vært så forutseende med å ta en mer prinsipiell avgjørelse og fastsatt en konkret kronebeløp for å ikke oppleve Dreamlineren ville det kunne skapt en presidens. Dette hadde vært best for både flyselskap og passasjer og ikke minst ville ikke nemda blitt oversvømt av tilsvarende sakere. Det er vel derfor Anne-Sissel Skånvik svarer som hun gjør.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:22   #151
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det har lett for å bli en form for praksis, men denne nemndsavgjørelsen er bare å klassifisere som en avgjørelse for bare denne ene konkret saken hvor passende beløp var 10%. Hadde nemnda vært så forutseende med å ta en mer prinsipiell avgjørelse og fastsatt en konkret kronebeløp for å ikke oppleve Dreamlineren ville det kunne skapt en presidens. Dette hadde vært best for både flyselskap og passasjer og ikke minst ville ikke nemda blitt oversvømt av tilsvarende sakere. Det er vel derfor Anne-Sissel Skånvik svarer som hun gjør.
Vedtaket - det er et nemndsvedtak, jeg så noen lurte på det lenger opp - er vel ikke offentlig gjort tilgjengelig ennå, så akkurat hva som står der er vel ukjent for andre enn nemnda selv og partene.

Rettsorgan eller nemnd; deres oppgave er å avgjøre en konkret sak. De kan ikke etter eget forgodtbefinnende også "lage" et generelt regelverk, dette er nettopp det prinsipielle skillet mellom lovgiver og rettsanvender. Som man ser om man leser tilstrekkelig mange Høyesterettsdommer, så er også dommerne her forsiktige med å gi en konkret sak betydning for alle lignende tilfeller. Dette til tross for at sakene - og gjerne sakens implikasjoner - er meget godt forberedt før dom avsies i Høyesterett. Og til tross for at Høyesterett selv besitter et utredningsapparat som slett ikke kan sammenlignes med en "stakkars" nemnd, selv om nemnda har noen forkunnskaper på området.

Ingen grunn til å skyte på nemnda, de har gjort jobben sin (med forbehold om at jeg ikke har fått lese avgjørelsen).
sukram is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:23   #152
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det har lett for å bli en form for praksis, men denne nemndsavgjørelsen er bare å klassifisere som en avgjørelse for bare denne ene konkret saken hvor passende beløp var 10%. Hadde nemnda vært så forutseende med å ta en mer prinsipiell avgjørelse og fastsatt en konkret kronebeløp for å ikke oppleve Dreamlineren ville det kunne skapt en presidens. Dette hadde vært best for både flyselskap og passasjer og ikke minst ville ikke nemda blitt oversvømt av tilsvarende sakere. Det er vel derfor Anne-Sissel Skånvik svarer som hun gjør.
Jeg skjønner ikke helt hva dette har med nemndas forutseenhet å gjøre. Nemnda (og domstolen) treffer bare konkrete avgjørelser på bakgrunn av gjeldende regelverk og de faktiske omstendighetene de finner bevist. De lager ikke regler. Så å lage generelle regler om kronebeløp ligger utenfor deres mandat.

Last edited by RWY 24; 25-10-2013 at 15:33.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:28   #153
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Det kommer an på hva du mener med norsk rettspraksis. For jalig har det i alle fall betydning. Og DY vil vel forsøke å inntrette seg etter avgjørelsene i nemnda, sånn at de unngår å bli overprøvd neste gang. Det er den naturlige dynamikken i alle fall. Så det kan ha stor betydning. De fleste rettslige avgjørelser tas utenfor domstolen, først og fremst i forvaltningen og i uavhengige nemnder.

Men nemndas regeltolking vil ikke være bindende for domstolen, hvis det var det du mente. Men dit kommer nok ikke disse sakene.
Nei, den kommer nok neppe til tingretten. Saken gjelder en type mangel som bare varer i noen måneder (deretter er Dreamliner på vingene), det er kanskje ikke så mange som har klaget og beløpene per sak er nok små (om billetten kostet 4.000 så er avslaget 400 kr, dvs. ca 1/4 time advokatarbeid)

Men den burde kanskje vært der likevel. Jeg har ikke lest vedtaket, men jeg synes ut ifra hva jeg har hørt om saken at "mangel"-terskelen som nemnda må ha lagt til grunn er lav. Norwegian driver dog business, så om de gidder å "plage" kunder som har fått svært små beløp tilbake tviler jeg også på.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:31   #154
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Dette er vel også en potensiell mindre sak for Norwegian, enn det de kan risikere å måte ut med etter de store forsinkelsene når EI-LNB slo seg vrang?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:33   #155
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette er vel også en potensiell mindre sak for Norwegian, enn det de kan risikere å måte ut med etter de store forsinkelsene når EI-LNB slo seg vrang?
Ja, de to sakene har jo i prinsippet ikke noe med hverandre å gjøre. Beløpene i en slik sak antar jeg vil utgjøre laaaangt større beløp (som også kan medføre at flere gidder å klage).
sukram is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:34   #156
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Ja, de to sakene har jo i prinsippet ikke noe med hverandre å gjøre. Beløpene i en slik sak antar jeg vil utgjøre laaaangt større beløp (som også kan medføre at flere gidder å klage).
Ja, når man snakker €600 så er nok motivasjonen til å skrive en klage større enn når man snakker om et par hundrelapper
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:54   #157
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Nesten litt overraskende at det ikke var noe surmuling over at SAS OG WF var representert i nemnda.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:57   #158
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Nesten litt overraskende at det ikke var noe surmuling over at SAS OG WF var representert i nemnda.
Det er vel Norwegian også?

Poenget med disse nemdene er jo at det også skal være representanter for bedrifter i bransjen, akkurat som i bankklagenemda etc
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 16:09   #159
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er vel Norwegian også?

Poenget med disse nemdene er jo at det også skal være representanter for bedrifter i bransjen, akkurat som i bankklagenemda etc
Tenkte mer på overraskelse over at ikke DY var gretne over det og kom med noen sleivspark. Synes slikt har sittet løst i mange andre sammenhenger.
Men det er jo bra at de holder seg til nemnda som organ mer enn hvem som sitter der.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 16:12   #160
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Ah, tror jeg misforsto deg. Ifølge DN (papir) så satt ikke DY i nemda. To fra Forbrukerrådet, én fra SAS, én fra WF og en lagdommer.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? HS-TGA Reiseforum 13 22-12-2014 23:47
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt Stoarn Flyforum 4 12-04-2012 19:31
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn EB Flyforum 7 21-07-2007 00:33
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling EB Flyforum 1 22-05-2006 19:40


All times are GMT +2. The time now is 19:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.