Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2013, 23:31   #1
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Ber folk kjøpe hodetelefoner av hensyn til flysikkerheten. – Dette synes vi ikke noe om, sier Norsk Flytekniker Organisasjon.
http://www.tv2.no/underholdning/hjel...s-4139476.html

Er det noen her inne som har noe kunnskap om dette?
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 00:03   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Nå er ikke jeg avioniker, men dersom pluggen passer og impedansen i headsetet er sånn noenlunde kompatibel kan jeg ikke se noe trøbbel med å bruke egne.
Så jeg tror nok at min gode kollega Roger har rett, ja.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 00:22   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Dette må da være bollocks?
Kan aldri tenke meg at det settes inn IFE som er avhengig av en spesiell type hodetelefoner. Leverandører av slikt kommer og går og det blir unødvendig omstendelig (og sikkert dyrt) å hele tiden finne noen som leverer avviksstandarden.
Og hvordan håndterer disse selskapene innleide fly og evt fly overdratt eller kjøpt av andre selskaper med allerede innstalert IFE?

Nei, som Stone sier; passer pluggen kjør ivei.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 00:38   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Tull og tøys. Har man en to-pinsadapter det det er nødvendig, spiller det ingen rolle om man bruker BOSE eller selskapets egne møkkafoner.

Likedan der det allerede er enpins. De amerikanske selskapene ønsker begge alternativer velkomne ombord og har gjort det i årevis.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 08:13   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Muligvis er der i virkeligheden størst risiko for at skade systemet ved at bruge selskaberne egne elendige og billigt producerede Kina-headphones.

Dette er BS

Så det også hos Thomsom tidligere på året at det var forbudt at bruge egne headphone. Det blev dog ikke håndhæver. Muligvis fordi vi sad på en klasse hvor man ikke skulle betale ekstra for dem
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 15:56   #6
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Hahaha.

Informasjonsjef i Apollo sier følgende:
"De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly"
Hu skulle hatt sparken
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 20:42   #7
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Jeg blir flau på Apollo sine vegne!

Heldigvis bruker jeg ikke IFE på charter da jeg bruker ipad eller liknende. Neste blir vel at du ikke får bruke egne høretelefoner på eget utstyr ombord..

Husker også jeg ble nektet å drikke medbragt drikke (Coca-Cola) for noen år siden, på tross at de solgte det ombord. Begrunnelsen var at noen kunne være allergiske.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 20:45   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,276
Default Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
Hahaha.

Informasjonsjef i Apollo sier følgende:
"De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly"
Hu skulle hatt sparken
Snakk om å ta en "Skånvik"
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 23:49   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Kjenner ikke IFE-systemenes impedans i detalj, men å bruke headphones (headsets er noe annet, gutta ) med en avvikende impedans vil uansett ikke skade systemet. Absolutt worst case så blir det lavere lyd, thats it, og selv det er helt usannsynlig med headphones beregnet for milliwatt-forsterkerne i telefoner/mp3-spillere.
Og når man i tillegg antyder at IFE som kunne være ute av drift påvirker flysikkerheten, så kan man jo lure på hvor desperate de er etter å få solgt skiten sin.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 02:04   #10
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Snakk om å ta en "Skånvik"
Hehe, nei men ærlig talt...
Om hun tror på det selv vet jeg ikke, men har man ikke peiling er det ikke verre å si at "dette har jeg ikke greie på"... Ærlig talt
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 05:23   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Den historien der grenser jo tett opp mot grovt svindelforsøk!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:55   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.

Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover.

Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 13:05   #13
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.

Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover.

Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.
Fin resonoment om temaet, men alt i alt prøver du og si at påstanden til apollo stemmer?
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 16:19   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
Fin resonoment om temaet, men alt i alt prøver du og si at påstanden til apollo stemmer?
Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 18:44   #15
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.
---
Her er det mange ekspertuttalelser, men støtter Superhai her. Jeg kan bekrefte at elektronikken ombord (deler av IFE) må skiftes oftere enn ellers nødvendig p.g.a. pax som bruker eget utstyr, og dette dokumenters gjennom funn/reparasjoner av teknikere, observasjoner av crew og annet. Mekaniske belastninger og generell øket slitasje synes å være et problem. Og IFE er dyrt å vedlikeholde.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 20:17   #16
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Kan ikke skjønne det, for når det er snakk om impedans, så er det jo hva man kobler til i uttaket som er det avgjørende. Og jeg tviler på at impedansen blir så lav at det er på grensen til kortslutning. Og jeg tror ikke de dyre bose o.l. settene er noe hardere på systemet enn de som fåes ombord.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 20:22   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

tviler og tror ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 20:29   #18
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Hva skal du fram til?
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 20:30   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

At fakts er slik , eller slik . Dit kommer man ikke med tro og tvil...
IFE anlegg kan være designet for 100/150ohm headset, så kortsluttes de med 4ohm og fullt volum så blir nok forsterkertrinnet stekt.

Last edited by sail4fun; 20-10-2013 at 20:35.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2013, 20:38   #20
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Nei, men nå er vel ikke denne tråden overøst av beinharde fakta fra før da. Det jeg ville poengtere er det faktum at det er ikke i systemet impedansen ligger, det er hva man kobler til som er det avgjørende. Akkurat som på stereoanlegget ditt hjemme.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Feedback i hodetelefoner på SAS 737 Sykkelthor Flyteknisk forum 5 30-05-2016 22:55
QC20 hodetelefoner jb1 Reiseforum 4 24-11-2013 11:07
Høy thrust på 737 nødvendig? Dash Flyteknisk forum 8 27-01-2013 19:02
Hodetelefoner LN-FHU Flyforum 18 10-01-2008 20:53


All times are GMT +2. The time now is 22:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.