![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Er det noen her inne som har noe kunnskap om dette?
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Nå er ikke jeg avioniker, men dersom pluggen passer og impedansen i headsetet er sånn noenlunde kompatibel kan jeg ikke se noe trøbbel med å bruke egne.
Så jeg tror nok at min gode kollega Roger har rett, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette må da være bollocks?
Kan aldri tenke meg at det settes inn IFE som er avhengig av en spesiell type hodetelefoner. Leverandører av slikt kommer og går og det blir unødvendig omstendelig (og sikkert dyrt) å hele tiden finne noen som leverer avviksstandarden. Og hvordan håndterer disse selskapene innleide fly og evt fly overdratt eller kjøpt av andre selskaper med allerede innstalert IFE? Nei, som Stone sier; passer pluggen kjør ivei.
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tull og tøys. Har man en to-pinsadapter det det er nødvendig, spiller det ingen rolle om man bruker BOSE eller selskapets egne møkkafoner.
Likedan der det allerede er enpins. De amerikanske selskapene ønsker begge alternativer velkomne ombord og har gjort det i årevis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Muligvis er der i virkeligheden størst risiko for at skade systemet ved at bruge selskaberne egne elendige og billigt producerede Kina-headphones.
Dette er BS Så det også hos Thomsom tidligere på året at det var forbudt at bruge egne headphone. Det blev dog ikke håndhæver. Muligvis fordi vi sad på en klasse hvor man ikke skulle betale ekstra for dem ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hahaha.
Informasjonsjef i Apollo sier følgende: "De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly" Hu skulle hatt sparken |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg blir flau på Apollo sine vegne!
Heldigvis bruker jeg ikke IFE på charter da jeg bruker ipad eller liknende. Neste blir vel at du ikke får bruke egne høretelefoner på eget utstyr ombord.. Husker også jeg ble nektet å drikke medbragt drikke (Coca-Cola) for noen år siden, på tross at de solgte det ombord. Begrunnelsen var at noen kunne være allergiske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Snakk om å ta en "Skånvik"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kjenner ikke IFE-systemenes impedans i detalj, men å bruke headphones (headsets er noe annet, gutta
![]() Og når man i tillegg antyder at IFE som kunne være ute av drift påvirker flysikkerheten, så kan man jo lure på hvor desperate de er etter å få solgt skiten sin.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Den historien der grenser jo tett opp mot grovt svindelforsøk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.
Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover. Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Her er det mange ekspertuttalelser, men støtter Superhai her. Jeg kan bekrefte at elektronikken ombord (deler av IFE) må skiftes oftere enn ellers nødvendig p.g.a. pax som bruker eget utstyr, og dette dokumenters gjennom funn/reparasjoner av teknikere, observasjoner av crew og annet. Mekaniske belastninger og generell øket slitasje synes å være et problem. Og IFE er dyrt å vedlikeholde. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
evig optimist
|
![]()
Kan ikke skjønne det, for når det er snakk om impedans, så er det jo hva man kobler til i uttaket som er det avgjørende. Og jeg tviler på at impedansen blir så lav at det er på grensen til kortslutning. Og jeg tror ikke de dyre bose o.l. settene er noe hardere på systemet enn de som fåes ombord.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
tviler og tror ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
evig optimist
|
![]()
Hva skal du fram til?
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
At fakts er slik , eller slik . Dit kommer man ikke med tro og tvil...
IFE anlegg kan være designet for 100/150ohm headset, så kortsluttes de med 4ohm og fullt volum så blir nok forsterkertrinnet stekt. Last edited by sail4fun; 20-10-2013 at 20:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
evig optimist
|
![]()
Nei, men nå er vel ikke denne tråden overøst av beinharde fakta fra før da. Det jeg ville poengtere er det faktum at det er ikke i systemet impedansen ligger, det er hva man kobler til som er det avgjørende. Akkurat som på stereoanlegget ditt hjemme.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Feedback i hodetelefoner på SAS 737 | Sykkelthor | Flyteknisk forum | 5 | 30-05-2016 22:55 |
QC20 hodetelefoner | jb1 | Reiseforum | 4 | 24-11-2013 11:07 |
Høy thrust på 737 nødvendig? | Dash | Flyteknisk forum | 8 | 27-01-2013 19:02 |
Hodetelefoner | LN-FHU | Flyforum | 18 | 10-01-2008 20:53 |