Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2013, 21:46   #101
flyer88
ScanFlyer Blue

Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Kompensasjon ved forsinkelse er allerede lovfestet rett, men du misser fullstendig poenget. Norwegian har gått tungt ut og markedsført en service ombord de for øyeblikket defacto ikke leverer. De sier ikke i markedsføringen at de garanterer at det ikke blir forsinkelser, men de lover faktisk IFE.

Men du henger deg opp i at det er akkurat IFE også, jeg er ute etter det prinsipielle. Du kan nemlig ikke markedsføre og ta betalt for et produkt du ikke leverer, uten at det har noe konsekvens. Det er sånn det fungerer for alle andre bransjer, så hvorfor ikke for er flyselskap?
Ja, jeg fult klar over EU-fordringen som gir deg kompensasjon ved forsinkelser. Det var svar på en tidligere post ved senarioet at det var teknisk svikt istedet for at det ikke er tilstedeværende i det hele tatt.. Poenget forsvant nok litt ja,

Hele poenget mitt har vært at problemet med manglende IFE skyldes primært forsinkelse på dreamlineren, og alt i alt er ikke DY herre over situasjonen. En ekstra service ombord, eller ifm reisen ville vært rimelig og kanskje til og med å forvente når Jailig stiller spørsmål om det i forkant? Men når DY sier i forkant de ikke kan levere det de lover og tilbyr refusjon av billetten (om så bare prisippielt da de færreste kan endre reisedatoen tett intill avreise) så tror jeg grunnlaget for å kreve erstatning i etterkant er litt søkt. IFE eller hva som helst annet.
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 23:54   #102
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg synes dette er en interessant sak å få avklart. I likhet med flere andre, tror jeg svaret blir at du ikke har krav på kompensasjon, selv om Norwegian har markedsført tilbudet feilaktig.
Jeg er enig i at dette er interessant å få avklart, av egen erfaring tviler jeg også på at det er store muligheter for kompensasjon, så langt i år har jeg også hatt 2 tilfeller av IFE som ikke var tilgjengelig, begge FRA-SEA (10+ timer) og ikke ble det opplyst på forhånd (altså svakere enn Norwegian), når jeg sa i fra ble det registrert, i begge tilfellene var flyene helt fulle så det var ikke seter å flytte til (og jeg hadde neppe flyttet til midtsete fra midtgangsetet), men absolutt 0 kompensasjon fra Lufthansa.

Fra hva jeg har lest her på forumet er nok BA best i klassen og gir Bonus Poeng når IFE ikke virker (vet ikke om det skjer kun på Business eller over hel fjøla).

Selv om jeg benytter meg av IFE når det er tilgjenelig betyr det ikke like mye for meg som for trådstarter (flyr såpass ofte at Lufthansa som regel ikke rekker å skifte ut programmet og de har ikke allverden på det Windows CE systemet sitt) men jeg så reaksjonen fra en tdiligere kollega som er rimelig ihuga Norwegian fan etter t/r BKK med 5 barn i IFE alder, det skal nok noe til før den familien kjøper DUDY billetter igjen
Old 26-07-2013, 00:16   #103
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Fra hva jeg har lest her på forumet er nok BA best i klassen og gir Bonus Poeng når IFE ikke virker (vet ikke om det skjer kun på Business eller over hel fjøla).
15.000 miles fikk jeg en gang i Club World. Så vidt jeg vet er det faste satser i hver kabin. Evt. kan man får en shoppingvoucher for Highlife-shoppen.

I mitt tilfelle hadde jeg den gangen brukt 30.000 miles for å oppgradere meg tur/retur OSL-LAX, og fikk igjen halvparten av det for å ikke kunne se på film.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 01:02   #104
Peppep
ScanFlyer Gold

Til dere som mener at dette er en bagatell, og ikke noe som er verdt å klage på. Kom over denne tråden på Flyertalk: http://www.flyertalk.com/forum/swiss...e-voucher.html

Quote:
Originally Posted by soy View Post
On a recent trip from BKK in C, the IFE was down and I got a 300CHF compensation voucher from LX. To activate, I have to enter the voucher number on a website.

Some questions that I have;
1 - Is there an expiry on these (nothing indicated on the voucher itself)?
2 - Once I enter the voucher # on the website, does that start a timer regarding expiry?
3 - I assume that the voucher can be used against any LH family flights, correct?
Quote:
Originally Posted by LAX888 View Post
I received a voucher from LX for 200 CHF because my IFE had to be reset 5 times.
Mine was valid for 1y and I entered the code on the LX website when I was making a purchase for a ticket. As long as the trip is booked on the LX website you should be able to use it. I booked a LX flight though.
300 CHF er 1900 kroner...!

Her er forresten en tidligere tråd her på forumet om hvor nødvendig IFE er (eller ikke er): http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115684. Det er utvilsomt delte meninger, fra "må ha" til "kunne ikke ha brydd meg mindre". Jeg har forståelse for at enkelte foretrekker å ha med egen underholdning, eller f.eks. heller vil sove. Men det er rart at mange av dere som selv ikke har et behov for IFE selv har så lite forståelse for oss som faktisk synes at det er viktig.
Old 26-07-2013, 06:39   #105
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
15.000 miles fikk jeg en gang i Club World. Så vidt jeg vet er det faste satser i hver kabin. Evt. kan man får en shoppingvoucher for Highlife-shoppen.

I mitt tilfelle hadde jeg den gangen brukt 30.000 miles for å oppgradere meg tur/retur OSL-LAX, og fikk igjen halvparten av det for å ikke kunne se på film.
Angrer litt på at jeg ikke klagde formelt da jeg fløy LHR-SAN i WTP i mars. Men nei de resatte og resatte, men funket ikkee i det hele tatt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 08:22   #106
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
[*]Det er ingen god begrunnelse for beløpet. Dersom du har kan vise til at du har valgt å kjøpe bøker, filmer, ekstrabatteri til iPad e.l., for å erstatte underholdningssystemet hadde det vært en fordel. ...
Enig hvis det gjelder erstatning (kompensasjon for tap), men ikke hvis det gjelder prisavslag. Da holder det å vise til at han fikk mindre enn avtalt. F.eks. at avtalen var flytur pluss underholdning, mens han bare fikk flytur.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 08:34   #107
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Hva om flyet har IFE, men like før start oppdager crew at IFE ikke fungerer, uviss av hvilken grunn. Valget står mellom å starte uten IFE, eller forsinke ruten. Hvilken kompensasjon mener du at passasjerene har krav på, om de har krav?

Vidar
De fleste (alle?) selskapene har tatt forbehold i befordringsvedtektene om teknisk feil på IFE, så da vil det være lite å hente (bortsett på ev. plaster på såret for å opprettholde goodwill). Men i dette tilfeller var det ikke teknisk feil som førte til manglende IFE, og kanskje heller ikke annen omstendighet opplyst på avtaletidspunket (force majeure ol.)? I så fall er situasjonen en annen og man vil kunne ha krav på prisavslag.
Old 27-07-2013, 09:58   #108
Spacetime
ScanFlyer Blue

På sin innleide 767 fra Omni har ikke SAS IFE. Det er kun en skjerm i taket med felles film. SAS tilbyr hverken kompensasjoner eller muligheter for å avbestille. Så Norwegian strekker seg langt med å akseptere kansellering i forhold til SAS. Dette ifølge check-in.dk.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 11:44   #109
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Så Norwegian strekker seg langt med å akseptere kansellering i forhold til SAS.
Sammenligningen er helt irrelevant. Norwegian tilbød ikke gratis kansellering pga manglende IFE, men pga manglende Dreamliner, som de har markedsført tungt. Offisielt skulle erstatningsproduktet ha IFE.
Old 27-07-2013, 12:55   #110
Spacetime
ScanFlyer Blue

Det er mulig at nedsatt komfort er mindre merkbart i SAS sitt tilfelle, men prinsipielt er det sammenlignbart.
Old 27-07-2013, 14:42   #111
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
På sin innleide 767 fra Omni har ikke SAS IFE. Det er kun en skjerm i taket med felles film. SAS tilbyr hverken kompensasjoner eller muligheter for å avbestille. Så Norwegian strekker seg langt med å akseptere kansellering i forhold til SAS. Dette ifølge check-in.dk.
Ikke tro på alt du leser i avisen. Berørte SAS-kunder tilbys ombooking.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 03:29   #112
flyer88
ScanFlyer Blue

Fått noe respons på klagen enda Jalig?? Må si jeg er litt spent på resultatet
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 03:42   #113
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by flyer88 View Post
Fått noe respons på klagen enda Jalig?? Må si jeg er litt spent på resultatet
Det må nok klages på manglende svar fra Norwegian først.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 08:14   #114
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg fikk 60K yen hos Japan Airlines for inop sete/ife i januar selv om setet ved siden av var ledig og jeg ikke brukte IFE overhodet. Dette var i F
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 14:50   #115
Spacetime
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jeg fikk 60K yen hos Japan Airlines for inop sete/ife i januar selv om setet ved siden av var ledig og jeg ikke brukte IFE overhodet. Dette var i F
Det blir vel kun Japan Airlines F klasse på Jalig heretter da. Det må Norwegian greie å tåle.
Old 20-08-2013, 08:10   #116
jalig
ScanFlyer Blue

Har ikke fått noe svar enda. Skal vel purre på de snart,

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 15:17   #117
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
De fleste (alle?) selskapene har tatt forbehold i befordringsvedtektene om teknisk feil på IFE, så da vil det være lite å hente (bortsett på ev. plaster på såret for å opprettholde goodwill). Men i dette tilfeller var det ikke teknisk feil som førte til manglende IFE, og kanskje heller ikke annen omstendighet opplyst på avtaletidspunket (force majeure ol.)? I så fall er situasjonen en annen og man vil kunne ha krav på prisavslag.
Nå flyr ikke Norwegian A340 fordi at leveransene av deres B787 går på skinner. Så i det store bildet er det vel en teknisk feil som fører til at det ikke er IFE på flyet.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 15:58   #118
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Der er muligens å dra det litt langt, men hadde jeg vært DY, hadde jeg argumentert sånn ja
Old 20-08-2013, 23:10   #119
Bobby
Newcomer

Var IFE på CS-TQY 11 august, diverse kanaler med filmer/serier, kart og kamera forran/under. Ble også oppgradert fra billigste billett på reidar-klasse til rad 1 så kan ikke klage. Ganske komisk å sitte på rad 1 i "gullbelagt" sete og spise medbrakt kjipt sandwich fra OSL. Maks flaks siden jeg egentlig hadde billett 13 august som jeg fikk booket om gratis.

Last edited by Bobby; 21-08-2013 at 07:33.
Bobby is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 10:37   #120
jalig
ScanFlyer Blue

Da fikk man endelig et vel gjennomtenkt og greit svar. Flyklagenmda neste. Noen som har innspill på hva man skal ta med til den?

Viser til din e-post.

Tilbakemeldinger, enten de er positive eller negative, er veldig viktig for oss i Norwegian. Dette gir oss mulighet til å rette opp rutiner som ikke fungerer, slik at vi kan tilby våre passasjerer et bedre produkt samt forbedre servicenivået.

Vi har alltid som mål å fly våre egne fly på alle ruter. Men i dette tilfellet har vi blitt nødt til å leie inn fly for å operere de rutene som dessverre blir berørt av forsinket leveranse. Alternativet til å erstatte Dreamlineren med Airbus ville være å kansellere alle avgangene frem til våre egne fly blir levert. Vi leide, som kjent, inn to Airbus’er fra Hi-Fly. Det er svært beklagelig at Hi-Fly ikke har levert underholdningssystemet om bord slik vi ble forespeilet. Vi har full forståelse for at dette er frustrerende for våre passasjerer og vi jobber med å få dette på plass så snart som mulig. I mellomtiden har vi fokus på å informere våre passasjerer om dette i forkant av reisen, slik at de får mulighet til å ta med seg lesestoff eller annen underholdning.

Vi beklager den ulempen dette medfører for våre passasjerer, men vi kan dessverre ikke imøtekomme noen form for kompensasjon.

Norwegian vil informere om at du har mulighet til å anke vårt vedtak i Transportklagenemnda. Anken på vårt vedtak må sendes Transportklagenemnda innen 4 uker etter at du har mottatt denne mailen.

Følgende adresse skal benyttes: Norsk Reiselivsforum, Transportklagenemnda, Postboks 2924 Solli, 0230 OSLO.

Transportklagenemnda har en egen nettside, www.transportklagenemnda.no, her finner man mye nyttig informasjon.

Norwegian beklager igjen de uleiligheter dette medfører.

Med vennlig hilsen

Ben

Saksbehandler, Customer Relations

Norwegian Air Shuttle ASA

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules