![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder!! Er mye minner der. Husker min første flytur var med en Sterling Caravelle fra Gardermoen til Thessaloniki i Hellas på chartertur med mor og far.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Oioioi, dette var saker det.
![]() Vekker minner så det holder. Flotte bilder. ![]() Airbus 330. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De fleste som var i militæret på 80-tallet har vel reist med den 737'en til Busy Bee, noe jeg gjorde mange ganger. Den gjorde endel hårreisende approacher oppe i nord i dårlig vær. Det ble sagt at den var utstyrt for å takle mye vær, men jeg vet ikke om det er riktig. Havarerte tror jeg etter at den ble solgt, i Afrika? Visstnok full krasj og omkomne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Herlig bilder, VC-10 !!! Jeg gjentar oppforderingen fra andre her, send de til Airpics. Flere av dem er svært skjeldne. Bildet av SE-DEC, NW 747 i avgang, Sterlings DC-8, og ikke minst det fine bildet av SE-DPI. Godbiter er de alle ![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Bildet til VC-10 her, viser den med den lille ekstra kuløren på toppen av halen, det var bare i 1985 og en kort tid i 1986 den fløy slik.
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men sjekk det bildet, hva er det egentlig som er festet til nesehjulet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flotte bilder!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde denne maskinen også en spesiell bakdør, som kunne åpnes for fallskjermhopping!?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Vanvittig bra!!! Tusen takk for en flott søndags opplevelse... Dette skal feires med en flask kjølig italiensk hvitvin...NÅ!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette flyet var faktisk en combi, med full cargodør. Plus, som nevt, "gravel kit"
Litt teknisk, fra A-net (Martinsen): LN-NPB (cn 21763/571) Built 1979, flown as N1269E (ntu by Alyemda). To LN-NPB December 12th 1979, and opb BS until February 1991, when BS lost the contract of transporting troops for the Norwegian Air Force. Was flown from Norway to USA May 13th 1991 (with N801WA illegally painted reg.). Became N401MG, Later VT-SIA, and crashed during a training flight for Sahara India at Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL) March 8th 1994. Seen waiting to depart rwy 24 during first summer with full colours including titles. Detaljer om ulykken: Fra Airdisaster network Date: 08 MAR 1994 Time: 14:54 Type: Boeing 737-2R4C Operator: Sahara India Registration: VT-SIA C/n / msn: 21763/571 Year built: 1979 Engines: 2 Pratt & Whitney JT8D-17 Crew: Fatalities: 4 / Occupants: 4 Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 0 Total: Fatalities: 4 / Occupants: 4 Ground casualties: Fatalities: 4 Airplane damage: Written off Location: Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL) (India) Phase: Takeoff Nature: Training Departure airport: Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL) Destination airport: Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL) Narrative: Sahara India Airlines Boeing 737 VT-SIA was engaged in a training flight with an instructor and 3 trainee pilots. Five circuits and landings were completed uneventfully and during the sixth touch-and-go exercise, after the take off from runway 28, the aircraft made a left turn and crashed at the International Terminal Apron. The wreckage of aircraft hit an Aeroflot Ilyushin 86 aircraft parked on Bay No. 45 as a result of which it also caught fire. Two Aeroflot employees, a Russian ground engineer and an airport worker were killed on the ground. PROBABLE CAUSE: "The accident occurred due to application of wrong rudder by trainee pilot during engine failure exercise. Capt. did not guard/block the rudder control and give clear commands as Instructor so as to obviate the application of wrong rudder control by the trainee pilot". Sources: Civil aviation aircraft accident summary for the year 1994 (DGAC India) |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Hei VC10 ![]() Tusen takk for herlige bilder, så morsomt og se!! Har bare fløyet en gang fra GEN, tilbake i 1996 med Premiair's DC10-10 "Bamse". Og den er her avbildet i Scanair's farger ![]() Da var det masse sommerfugler i magen gitt..... ![]()
![]() |
#33 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg ble også veldig nostalgisk nå.......
![]() Husker selvfølgelig godt 747 og Dc10 som gikk på USA ruta. En av de artige episodene jeg opplevde der var feks at JFK-GEN ruta hadde ETA ca kl 0700 om morgenen, men pga av medvind så kunne de noen ganger være fremme kl.0600. Pga avgiftene så skulle de da "bremse ned" airspeed underveis for å ungå å få "natttillegg" på landingsavgiften. En dag var jeg tidlig ute og 747 hadde en "utålmodig" kaptein som landet kl. 0545 og da var det faktisk ingen andre enn meg og vaktmesteren til LV på jobb. Vaktmesteren vinket flyet inn og jeg satte på strømmen, og så var det bare å vente på KR gutta som kom luskende på jobb rundt kl.0600 for å få kjørt på trapper å få ut passasjerene. ![]()
![]() |
#34 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg var ikke klar over den store cargodøren, men den kan jo tydelig ses på det bildet når man ser nærmere etter. LN-SEK, takk for info om den ulykken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Forsvaret hadde prioritet på å bruke LN-NPB ved behov, og flyet kunne konverteres fra pax til cargo og vice versa på rundt 15 minutter. Maskinen ble som sagt brukt til å fly jegere og andre, og hadde en hopp-spoiler som ble satt ut i styrbord bakdør for å lette hopp i høyere hastigheter. Ellers kan det legges til at alle Braathens og DNLs fly m.fl. var (er) del av mobiliseringsforsvaret og ville blitt organisert i skvadroner som hadde fløyet folk nordover så fort Forsvaret og selskapenes folk hadde klart å fylle dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
LN-ALE er synlig på dette bilde: "Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over"
Det er mitt privatfly, som jeg besøkte flystevne med ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
Jeg lurte på det med stevnet - er det det store stevnet i '84? Synes jeg ser Thunderbirds med Herc i bakgrunnen på et annet bilde som kan være tatt samme dagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det stemmer at NW 747 og SK DC-10 ble knipset under flystevnet ja.
Det var en flott dag, med mange høydepunkt. Husker jeg syntes at den italienske oppvisningen nesten var litt for spektakulær! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilder fra før GEN ble til OSL | VC-10 | Bilder & foto | 14 | 27-04-2015 20:52 |
Trip rapport fra de gode gamle dage | sk931 | Flyhistorisk forum | 4 | 20-04-2013 18:24 |
Flere bilder fra gode gamle FBU | Fellowship | Flyhistorisk forum | 3 | 16-05-2006 17:35 |
Gamle GEN | MD11 | Flyforum | 2 | 17-10-2005 20:25 |
Gode gamle | sk931 | Flyforum | 3 | 22-09-2005 08:50 |