![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da er Trøndelag igjen nedtynget i regn, så i dag har jeg satt meg ned og scannet noen gamle bilder fra GEN, stort sett fra -80-tallet.
Kvaliteten er litt så som så, men bildene gir da et lite inntrykk av dagens hovedflyplass for 20 - 30 år siden: Denne Caravellen fløy for Transwede og viser seg her i fargene den hadde i en kort periode for Bergen Aviation. ![]() Sterlig sine Caraveller var vanligere å se: ![]() Mange av forumets yngre medlemmer hadde sikkert sin første flytur til syden i en slik: ![]() Northwest flyr vel fortsatt slike, men de får vi vel aldri se igjen på OSL? ![]() En god gammel viking vender hjem i snøværet. Hadde gleden av å fly en slik JFK - GEN selv, en stor opplevelse. ![]() Også store vikinger fikk Janne-farger: ![]() Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over: ![]() Også Scanair brukte DC-10 på sine charterreiser: ![]() Tyskere kunne komme seg til Norge på charter med DC-9 ![]() Jeg synes MD-80 tok seg godt ut i Scanair sine gule Janne-farger: ![]() Sterling brukte en kort periode DC-8-63 på sine lange strekninger (og noen kortere): ![]() Busy Bee sin B737-200 var vel vanligere å se på FBU, men den fløy også charter ut fra GEN: ![]() Også for 20 år siden kom mange franskmenn til Norge med charter: ![]() B727-200 var lenge en sliter for Sterling, og i bakgrunnen kommer en 747 (fra Stockholm?) for å plukke opp folk som skal over dammen: ![]() En gang i blant var også en 707 på besøk. Som regel var det charter til USA, men en sesong fløy JAT solhungrige nordmenn til Adriaterhavskysten med denne: ![]() En meget sjelden fugl besøkte GEN i 1985, en Il-86 fra Aeroflot: ![]() Dett var dett. Håper dere syntes det var artig med litt nostalgiske minner fra gamle GEN! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Veldig artig å se disse bildene. Bringer mange minner fra "gamle dager"
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Så herlig, beste bilder på forumet siden jeg ble med.
Husker så godt mesteparten av dette. Spesielt NW 747-100 drønnet like over hodet da de tok av til MSP non-stop fra den da 2.550 m lange rullebanen sydover og jeg løp for livet for jeg trodde at jeg ville bli tatt av jetblasten. Close call if you ask me. PBY'en, og Sterling DC 8-63 til MIA , wetleased fra VIASA en tid også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Dette var gull...maatte Troendelag forblui nedtynget i regn saa lenge det finnes mere av slike bilder
![]() Naar det gjelder SK 901 Jumboen bak Sterling, saa ankom den de fleste dager i fra Stockholm, men i perioder kom den noen dager i fra Landvetter....men Stockholm er klart mest sannsynelig....
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Herlige bilder!
![]() Alle de chartermaskinene bringer frem mange minner, ja... Her er forresten NW sin B747 i nærkontakt med en av SAS sine DC9er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
...og mest sannsynelig kjoepte NW den DC-9 noe senere (uten rabatt!!!
![]()
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
Knall!!! This made my day!!
Airpics tar med glede imot slike bidrag ogsaa!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Her er forresten et bilde til fra samme incident. http://www.airliners.net/open.file/0616184/L/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Når jeg for alvor begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så var opplegget med JFK flyene at 5 dager i uken så gikk dem ARN-GEN-JFK og to dager i uken gikk dem GOT-GEN-JFK. Jeg husker ikke helt hvilken dager den kom fra ARN og hvilken den kom fra GOT. Mener at i allefall tirsdagen så starten den fra GOT. Mulig at den andre avgangen var lørdager, kanskje søndager.
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Forøvrig flotte bilder! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det eneste vi mangler nå, for å gjøre lørdagskvelden komplett, er noen bilder av Braathens gamle fly, inkludert deres 767 som jeg forøvrig var med på en gang til Gran Canari.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nydelige bilder !
![]() Send den til Airpics så alle kan se dem ...... - Har du flere,- så del dem gjerne med oss ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Good old days.
Minner meg om barndommen, da mine besteforeldre bodde like ved gamle GEN. Jeg var jo selvfølgelig ikke flyinterresert den gangen, så Gudene vet hva slags flytyper jeg har sett opp gjennom årene, men moro var det og se på dem lell.. Minner meg forøvrig om et gammelt videoopptak jeg fant for et par år siden. 17.Mai, ca 1986, hvor en DC-8 skimtes gjennom trærne på final approach på det som når er rwy 01L. Egentlig har jeg nok sett mange spennende flytyper - jeg visste det bare ikke da.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli så glad for å se bilder fra GEN fra den perioden. Dette var kjempesaker, VC-10 - tusen takk for at du ville dele dem med oss.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for noen herlig bilder!
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja jøss herlige bilder
Men, enlighten me someone.....Den PBY'en? Hmmm, hva var det for noe? Stasjonert her oppe? Eller besøkende? eller hva? Noen som kjenner historien dens?
![]() |
#17 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Når JEG blir nostalgisk av bilder fra den gang SAS så ut som en hvit svane - da er det virkelig retrobilder vi snakker om!
Har du flere? ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Artig å se bilder fra Gardermoen slik jeg helst husker plassen..
Hadde arbeidsuke fra ungdomskolen på Gardermoen høsten '86. Har aldri hatt helt dilla på airlinere, men husker godt at jeg var med og fuelet en DC-10 på rampen utenfor den gamle terminalen. Høydepunktet for min del var å være med inn "i skogen" på den militære siden og fuele en 4-5 engelske F-4 Phantoms som var på besøk. DET var tøffe fly det...! Den dagen jeg var plassert i tårnet, ble disse scramblet i 2-ships formasjons take-offs,.. det var langt i fra lydløst!! - E |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Catalinaen var tibragte sommeren i Norge som brannslukningsfly. Tror det var slike stasjonert i flere år.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glimrende bilder! Har etterlyst bilder fra gamle GM flere ganger tidligere her på forumet, kjempeflott at noen besitter slike! Har forresten vært med den DC10'ern til Scanair der hjem fra Las Palmas en gang, ble sittende og vente noen timer ekstra på LPA fordi maskinen hadde blitt truffet av lyn på vei nedover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilder fra før GEN ble til OSL | VC-10 | Bilder & foto | 14 | 27-04-2015 20:52 |
Trip rapport fra de gode gamle dage | sk931 | Flyhistorisk forum | 4 | 20-04-2013 18:24 |
Flere bilder fra gode gamle FBU | Fellowship | Flyhistorisk forum | 3 | 16-05-2006 17:35 |
Gamle GEN | MD11 | Flyforum | 2 | 17-10-2005 20:25 |
Gode gamle | sk931 | Flyforum | 3 | 22-09-2005 08:50 |