![]() |
|
![]() |
#1 |
Cruising altitude
|
![]()
Hei,
har sett at flere kredittkort gir mange bonus poeng når man søker, f.eks. chase sapphire preferred, som gir 40000 bonus ved visse betingelser, men det ser ut som kortet er kun for us-borgere...? det samme gjelder mange andre "top credit cards" også. Så, spm mitt er, til dere som har langt erfaring, hva slags kort anbefaler dere for folk som er bosatt i norge/ hva slags kort finnes det som gir bra med bonus poeng når man søker kortet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]()
SAS/Amex platinum feks.
Sjekk www.americanexpress.no der står det bra beskrevet. Ellers er det skrevet emne opp og ned om det på forumet. Bruk søkefunksjonen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er ingen norske (eller europeiske?) kort som har enorme bonuser, slik mange amerikanske kort har. Jeg har selv Trumf-VISA og Shell-MasterCard. Trumf-kortet gir meg 2% bonus hos Norgesgruppen, og 1% på alle andre kjøp (utenom konkurrenter av Norgesgruppen). Shell-kortet bruker jeg hovedsakelig til dagligvarekjøp utenfor Norgesgruppen, det gir 1% Trumf-bonus på alle kjøp. 1 Trumf-poeng kan overføres til 13,88 EB-poeng.
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gebyrfri visa platinum 0,5% igjen på alt du handler, veldig enkelt og greit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
https://gebyrfri.santanderkredittkor...Visa-Platinum/ Det er vel ofte ikke et kredittkort alene som gir best betingelser, det blir helt avhengig av ditt bruksmønster.
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det ingen lure måter å få seg et kredittkort fra et annet land? Svenskene har jo BA kort, men uten svensk personnummer kommer man ikke langt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Cruising altitude
|
![]()
AMEX platinum gir 12000 eurobonus poeng ved søking, lurer på om jeg skal slå til... Ellers så høres trumf og Shell mastercard fristende ut også....
takker for alle tips |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
evig optimist
|
![]()
Finnair MC hvis du flyr noe Finnair. 10 poeng pr 100 nok brukt.. Og det øker etterhvert som man rykker oppover så klart.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Norwegian gir opp til 20% på flyginger utenlands (https://www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
No set eg her med SAS EB WMC, Diners samt Banknorwegian. Kva gir egentlig best return? (Diners gir fleire poeng pr krone en MC, men MC kan brukast fleire stadar). Ein må bruke 66667 kroner på Diners for å få ein innanlandstur (og må betale skattar), medan ein med Norwegian Visa kan ha nok til tur retur frå eit forbruk på ca 40000-60000.
Korleis tenker folk? (her må ein nødvendigvis sjå bort frå evt EB-status som endrar situasjonen litt).
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mener at EB opptjening er bedre enn hos norwegian reward. Synes at regnestykke ditt er litt feil og da, sant nok så kan du kjøpe en "billig" billett med DY etter 40-60k I forbruk, men det er da type bgo-osl eller andre populære ruter der man finner billige billetter. Hos SK så koster det like mange poeng fra alle destinasjoner i Norge til alle destinasjoner. Dvs at man kan feks fly tur/retur Bergen-svalbard for samme mengde poeng som bergen-oslo. Mener det er tull å bruke EB poeng på en innenriks strekning man fint finner billige billetter til, med mindre man renner over med EBpoeng.
I tillegg så er bonusreiser med SK fleksible. Skaff deg trumfkort med Visa, ingen årsgebyr og tjener 13,8 EB poeng pr 100kr bruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
Alternativt kan man bruke Shell MasterCard, som gir samme inntjening, men også på dagligvarebutikker utenfor Trumfsystemet. Ulempen er at man må dra Trumfkortet i tillegg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Jeg satte meg ned å regnet sammen hva jeg dro kredittkort for i 2013, det var tett oppunder 350 K (MYE av dette er jobbrelatert), men alt av privatforbruk går den veien også. Jeg betaler regningen min i tide og synes dette fungerer finfint!
Jeg bruker Bank Norwegian sitt kort og sitter igjen med i overkant av 4 000 cashpoints i løpet av året, alt ettersom hvor mye jeg flyr med rødnesene. Anyway, om man antar at jeg brukte Trumf visa, så ville det generere anslagsvis 48 588 EB poeng ((350 000/100)*13,88). Pluss at jeg drar inn omlag 10 000 EB poeng med mine flyvninger i løpet av et år WF/SK. Vi anntar at jeg vil bruke poengene på å fly, jeg er en fryktelig utro kunde, så om jeg på fritiden flyr med rød nese eller blå hale bryr meg fint lite. Hva gir mest valutta for pengene 4000 cash points hos DY eller rett i underkant av 60 000 poeng hos SK?? Vi anntar at SK/DY fint frakter meg dit jeg vil begge to, så jeg bryr meg altså fint lite om selskap jeg skal fly med og for meg gir begge to flyvninger av så god kvalitet og med så god "sikkerhet" som jeg ønsker meg. Men hva gir mest fly for penga? :-D Skjønner at det ikke finnes noen god facit, men jeg sliter litt med å få taket på hva 60 000 eb poeng kan gi av morro!
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Shell Mastercard eller Trumf gir deg CASH i stedet for cash point (men samme inntjeningsrate) og er derfor aldri dårligere enn Norwegian (bortsett fra når du betaler hos Norwegian). At du i tillegg kan veksle inn i EB poeng er bare en bonus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
DEt er jeg enig i, men gitt at jeg uansett bruker dette på å fly. Hva gir mest gøy for poengene?!
![]() |
![]() |
#18 |
Bonusjeger
|
![]()
Avhenger også en del av hvor du flyver. Jeg ville valgt eurobonus-poengene, da jeg reiser mye innenlands og 10k EB-poeng gir meg en tur/retur reise innenlands.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
BGO/SVG/KRS-TOS/EVE/BOO på kort varsel hvis du har behov for det. LYR hvis du har lyst å dra dit. LPA er også et alternativ. Oppgraderinger på SAS IC er også veldig bra bruk av EB poeng. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har dradd mitt Diners EB-kort for hele 234.000kr siste ti måneder, selvsagt mye utlegg relatert til jobb!
Men så kommer jo SAS Mastercard i tillegg for alle de gangene jeg ikke får brukt Diners, dette kortet har jeg akkurat anskaffet, men vil anta at jeg drar dette for minst 100.000kr i løpet av et år. Til sammen vil dette utgjøre ca. 52.000 eurobonuspoeng i året. I tillegg er jeg EBG og betaler derfor ingenting for noen av kortene! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbefalt litteratur og SW for PPL | JAL2004 | General Aviation og sjøfly | 4 | 11-10-2012 11:28 |
Anbefalt reiseforsikring for jobbreisende | O_K_ | Reiseforum | 8 | 29-03-2012 17:30 |
Anbefalt routing og selskaper til Hawaii | Trety | Reiseforum | 22 | 12-12-2009 00:59 |
Anbefalt webside for de som er interessert av bissnissen | CK | Flyforum | 0 | 13-05-2009 09:14 |
Anbefalt objektiv til spotting? | Exiz | Flyforum | 3 | 28-12-2006 20:08 |