![]() |
|
![]() |
#41 |
Newcomer
Join Date: Mar 2013
Posts: 9
|
![]()
Hei,
SK835 fra OSL til CDG ble sendt til BRU grunnet et kraftig tordenvær her i Paris (som forresten har gitt seg nå, er vel snart strålende sol her...). Kusinen til fruen er med på det flyet, hvilke rettigheter (og kompensasjon) har en i en slik situasjon? (Beklager hvis dette blir posta i feil tråd, da er det bare å flytte...) Last edited by expat; 17-06-2013 at 11:37. |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
De kommer jo frem, gør de ikke ?????
Skulle de da hellere have forsøgt at lande,, og sæt det så var gået galt.... Tror du virkelig at piloter lander et andet sted end der skal skal ??? bare sådan fordi de er bange for at det kan gå galt... Lige så snart der er bare den mindste uregelmæssighed i flyvning, såå er der straks en tråd der skriger på kompensation....Er død træt af dem..læs den brochure der om dette, slut...... og undskyld fra mig som SAS ansat, at man vovede at lande i BRU istedet for CDG... Men ikke undskyld for at piloterne valgte det og lande der hvor det var sikkert og ikke en usikker landing i en torden befængt lufthavn... Undskyld på forhånd og for mit udbrud Ole |
![]() |
![]() |
#43 |
Newcomer
Join Date: Mar 2013
Posts: 9
|
![]()
Det var absolutt ikke slik ment, jeg skjønner veldig godt pilotene som ikke landet på CDG, for det var et heftig uvær! Ikke kritikk mot dem i det hele tatt! Heller ikke mot SAS. Heg prøvde et kjapt søk på google og hos sas, og eneste informasjon jeg fant om kompensasjon var om forsinket avgang etc.
Mitt spørsmål går mer på: Når man da har tatt av i henhold til planlagt avgang, men man da blir flydd til en annen by en der man skal, før man (forhåpentligvis) blir puttet på en buss eller annen transport, blir man jo en del timere forsinket i forhold til planlagt ankomst. Har man da krav på noen form for kompensasjon? Og hvilke rettigheter har man ang. videre transport til bestemmelsesstedet. Nå fikk vår gjest informasjon om en buss til slutt, men jeg fikk nettopp en mld om at hun hadde mistet reisefølge da hun ennå ventet på bagasjen. Når bagasjen endelig kom var det ikke tegn til andre i reisefølge eller informasjon om noe buss. Så hun hoppet på et tog til Paris... |
![]() |
![]() |
#44 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Det tvilar eg på, sidan denne diversionen er på grunn av været, og dermed utanfor flyselskapet sin kontroll. Når ho i tillegg ikkje har følgt opplegget til flyselskapet, men hoppa på eit tog på eige initiativ trur eg ikkje ho kan kreve noko form for komp...
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
|
![]()
Hei,
Hvorfor svarer ikke SAS på min enkle henvendelse, har sendt dem et par fine (les: høflige) remindere, er dette noe som skal i gjennom et visst system, hvor lang tid tar en slik sak? Det står ikke om penger, men rett og slett om respons fra SAS (skuffet) |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]()
Den dagen man kan uten videre anta at alle får den erstatning man har krav på, alltid, vil det ikke være behov for slike tråder. Trådene er et resultat av mangel på tillit.
|
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
|
![]()
Er det virkelig så ille; 8 uker! i min bransje så er man da utelukket som klient/kunde/leverandør; her forventes svar innen 24 timer. Slik er det i den tidvis utskjelte shipping bransjen (som flybransjen nærmer seg mer og mer). Da får jeg vel svar omtrent når farvel til MD80 MegaDO foregår.
Vel, kundeservice er ikke så bra lenger. Mvh Fjordheim |
![]() |
![]() |
#50 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Min søster har vært på språkreise til YVR og skulle fly YVR-LHR-OSL.
BA har crew mangel og har kansellert flygningen LHR-OSL i kveld og hun er ombooket først klokka 17.30 i morgen efta.. Da hun tok kontakt med BA fikk hun beskjed om at siden hun reiste alene hadde hun ikke krav på hotell da alle hotell i nærheten er fullbooket. Ikke har hun fått matkuponger eller noe annet hjelp.. Hun er i tilegg sjuk så humøret hennes er ikke på topp. Hva har hun krav på her? |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Hotel+forplejning+telefonsamtale+transfer til/fra hotel+EU kompensation
Evt og ret til ombooking med andet selskab. Erfaringen viser dog at rigtig mange flyselskaber idag ikke overholder dette medmindre man står meget hårdt på reglerne efterfølgende. Betal evt selv og send claim bagefter. http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser...jser/Aflysning Om hun rejser alene eller ej betyder ingenting er er ren bulls*** de lukker ud.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 13-07-2013 at 21:55. |
![]() |
![]() |
#52 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Først påsto de ikke noe var ledig imorgen,først mandag, men etter masse trykking var de heldige å fikk det siste ledige sete til hun imorgen men når hun fikk netttilgang å fikk sjekket mailen hadde hun fått mail om endringer 4 timer før hun tok kontakt med BA på LHR. Så løgn hele veien |
|
![]() |
![]() |
#53 | ||
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Sitter og skal skrive en mail til BA. Hvilket beløp kommer hun under her? YVR-LHR gikk som planlagt mens LHR-OSL ble 23 timer forsinket Er det da punkt a? Eller er det turen sett under ett? Om hun ble sittende i YVR eller LHR uten tilbud på hotell spiller jo ingen rolle Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]()
Her er det "600EUR" regelen som gjelder vil jeg si. Det er hele reisen YVR-LHR-OSL som gjelder, og den er jo litt lenger enn 3500km. Og den totale forsinkelsen ble jo over 3 timer.
Ligner litt på en sak jeg hadde med Lufthansa for noen år siden. Utfallet ble etter 11 mnd brevveksling at vi tjente penger med å fly med LH, takket være et godt tilbud til sør amerika ![]() Du kan lese dommen her: https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/395-11F
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ? Så langt i år: Rundt omkring i Norge |
![]() |
![]() |
#55 |
Newcomer
Join Date: Oct 2013
Location: Bergen
Posts: 23
|
![]()
Hei. Jeg har nå nettopp kommet hjem fra London/Gatwick til Bergen med Norwegian. På grunn av uværet som har herjet i dag, ble flyet tre timer forsinket.
Det jeg lurer på: Hadde vi hatt krav på mat? Vi fant ikke noe skranke som kunne gi oss kupong, så lurer på om jeg skal sende inn kvitteringene? Og: Jeg mistet en kveldsvakt på jobben, og mistet dermed en del lønn. Har Norwegian noen plikt for økonomisk tap? Det er jo ikke Norwegian sin feil at det er storm, men hadde vært kjekt for en student ![]() Takker. |
![]() |
![]() |
#56 | ||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Quote:
Siden vær som dette regnes som ekstraordinære omstendigheter så har du ingen annen rett til kompensasjon. Personlig mener jeg jeg også at lider du økonomisk tap på at en flyavgang blir forsinket tre timer, så har du normalt beregnet for kort tid.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
||
![]() |
![]() |
#57 |
Newcomer
Join Date: Oct 2013
Location: Bergen
Posts: 23
|
![]()
Hei igjen. Ja, jeg skjønte at jeg har rett på mat. Spørsmålet mitt er om det er mulig å evt ettersende kvitteringer for "forpleining"?
Norwegian-flighten var den første til Bergen den dagen ![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Norwegians kundeservice kan vel svare på det, hvordan du kan gå fram.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
#59 |
Newcomer
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 40
|
![]()
Hei!
Sitter i Club-Loungen på T5 nå. Opprinnelig fly er kansellert, hadde Club Europe. Har nå blitt flyttet til Euro Traveller kl 13.05. Hva kan jeg foreslå av kompensasjon utover mellomlegget på billetten selvfølgelig? |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,212
|
![]()
Se her
http://www.airpassengerrights.eu/en/updown-grading.html Dvs LHR-OSL er under 1500 km, du har krav på 30% refusjon av billettprisen. Ellers kan flyselskapet velge å gi ting utover det som feks miles, men 30% refusjon er det man lovlig kan kreve. Last edited by Hypern; 10-12-2013 at 13:02. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |