Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2013, 16:22   #1
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hørte forresten noen pålitelige rykter om 340'n her om dagen.
Ett navngitt europeisk selskap fant ut at 340ene deres beste fuel economy var ved CI = -30 og ikke 0 (best eco)!
De spurte Airbus om saken og de inrømmet å i hemmelighet ha tuklet med FMC's performance factor
fordi 340 fløy mye saktere enn f.eks 747. Dette førte til at de fikk dårligere tracks og høyde over f.eks atlantern
da de flyr for sakte, noe som gjorde tingene enda verre...
Så tipper Kjos gleder seg til å få 787'n på plass..

W
Forklarer du denne en gang til?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 16:57   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Forklarer du denne en gang til?
Skal prøve

Cost index = 0 skal i teorien gi best økonomi, men selskapet fant ut at CI =-30 (saktere) ga best økonomi.
Etter å ha konfrontert Airbus innrømmet de å ha tuklet med FMC'n for å få selskapene til å fly fortere (CI=0)
for at 340'n ikke skulle virke som en sinke i forhold til andre fly å dermed få dårlige tracks pg høyde av ATC.
De kaller det "time optimized cruise". Med andre ord, skal du ha best økonomi må du fly med CI = -30 (ikke 0), noe
dette selskapet nå gjør.

Altså var det ett forsøk på å "pynte på" 340s allerede dårlige performance fra Airbus.
(De fleste 340 cruiser rundt M.79 og 744 rundt M.84)

Sikkert noen piloter som kan forklare dette bedre..

W

Last edited by Wahoo; 21-06-2013 at 17:09.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 17:30   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Skal prøve

Cost index = 0 skal i teorien gi best økonomi, men selskapet fant ut at CI =-30 (saktere) ga best økonomi.
Etter å ha konfrontert Airbus innrømmet de å ha tuklet med FMC'n for å få selskapene til å fly fortere (CI=0)
for at 340'n ikke skulle virke som en sinke i forhold til andre fly å dermed få dårlige tracks pg høyde av ATC.
De kaller det "time optimized cruise". Med andre ord, skal du ha best økonomi må du fly med CI = -30 (ikke 0), noe
dette selskapet nå gjør.

Altså var det ett forsøk på å "pynte på" 340s allerede dårlige performance fra Airbus.
(De fleste 340 cruiser rundt M.79 og 744 rundt M.84)

Sikkert noen piloter som kan forklare dette bedre..

W
Mountain Dew er pilot hos et selskap som flyr A340 i dag...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2013, 02:29   #4
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

A340 cruiser vel i rangen M.80 - .82. Synes det du sier her virker litt merkelig.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2013, 11:14   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
A340 cruiser vel i rangen M.80 - .82. Synes det du sier her virker litt merkelig.
M0,82 er vanlig ja. Sas la nettopp ut et bilde med M0,825. 744 pleier ligge på M0,85
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2013, 11:45   #6
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
M0,82 er vanlig ja. Sas la nettopp ut et bilde med M0,825. 744 pleier ligge på M0,85
Det kan hende, men da flyr de ikke på CI=0, best ECON speed og det er det som er hele poenget. Vil du fly best ECON må du sette CI = -30,
men det har ikke Airbus fortalt til noen.. for da flyr man i M.78

Airbus doc;

W
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	340ECON.jpg
Views:	1039
Size:	34.2 KB
ID:	34956  

Last edited by Wahoo; 22-06-2013 at 12:47.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Nye SAS" presenteres på onsdag - rykter og spekulasjoner TCAS Småprat 87 14-09-2011 14:21
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28
Cost index SAS 737 Dreyer Flyteknisk forum 7 21-06-2009 04:56
Siste A340 "classic" ute av fabrikken CK Flyforum 22 07-04-2009 23:42


All times are GMT +2. The time now is 00:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.