![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Styrmannen måtte lande flyet i Stockholm etter at kapteinen ble syk på en Norwegian fligt fra Bodø til Antalya
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10103249 Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Som vanlig litt upresis reportasje fra VG. Feks 15 min ut i flygingen fikk de beskjed om at de skulle lande. Sverige ? De var vel et 10 talls andre flyplasser som da kunne vært aktuelt.
All ære til styrmannen som " måtte" ta over styringen...særlig når vi vet hvor lavt erfaringsnivå mange av dem har.
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hjelper vel lite om du har 1000 eller 10000 timer om kollegaen din i cockpit blir akutt syk? ![]() All heder og ære til 2P'n som holdt hodet kaldt.
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
En annen ting kan vel også være mangel på crew i Bodø, selv om kanskje ikke er så veldig avgjørende. Sikkert feil, men bare noen tanker... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå er det vel heller ikke sikkert at styrmannen tok over. Det kan jo være at det var hans "leg" å fly, og det innkluderer vel også landing, eller hva?
Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Melding fra moderator:
Da holder vi oss til tema. Neste innlegg om erfaringsnivå og kontraktsansettelser ryker rett på en infraction. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det blir nå flisespikkeri, men om kapteinen ble alvorlig syk og ikke var istand til å utføre jobben sin, tok styrmannen i høyeste grad over. I såfall tok han jo over som Pilot in Command, samme om det var hans leg eller ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kan nevnes at høyre side i cockpit (hos DY) ikke har styringsrattet (husker ikke det fancy ordet i farta) til hjulene på sin side, og har derfor kun pedalene å styre med. Disse gir maks 7 grader styring, og kan derfor ikke brukes til taxing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I følge FR24 holdt maskinen masjhøyde til godt synd av Stockholm før den tok en 170 graders venstresving inn mot Arlanda. Det hele skjedde i løpet av 15 min.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk, TOS. Godt at en av oss har orden på flybegreper og sånt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
At en i cockpit blir incapacitated er vel noe som trenes mye på i simulator såvidt jeg har forstått, så tviler på at det var noe mer dramatikk i cockpit annet enn en god del ekstra arbeidsmengde for den som satt igjen, pluss det psykiske presset med tanke på at kollegaen din er syk oppi alt sammen.
Dette er jo det de trener på, og det beviser at det fungerer. Mener jeg iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Ingen direkte kritikk av styrmenn hos Norwegian fra min side. De får bra trening og er absolutt sertifisert til den jobben de gjør , men jeg vet lde har ansatt styrmenn med godt under 1000 timer total flytid inkl utdannelse timer fra solrike Florida. De har alstå alle papirer i orden man mangler ofte den nødvendige erfaringen som kan være helt nødvendig hvis feks værforholdene hadde vært mye mere marginale enn de var i dag morges.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg synes ikke man skal diskutere for mye erfaring ift antall timer ettersom det mest interessante er kvaliteten på treningen og erfaringen i de timene man har opparbeidet.
Jeg har selv sett piloter med 3-400 timer gå fullstendig utenpå folk med snaue 2000 hva gjelder ferdigheter. Jeg synes det er godt jobbet av vedkommende styrmann. (Tillegger imidlertid at jeg ikke hadde forventet noe annet. Om man ikke evner å fly flyet alene så har man ikke noe i cockpit å gjøre.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
En kaptein i Norwegian er forøvrig enig i hva Tertit54 uttaler, se episode 6 eller 8 (husker ikke helt i farta) av "Flyplassen" på TvVest. Her sier kaptein i Norwegian på tilsvar om turbulente flyturer - fri quote fra hukommelse: "Når dere ser orkanene og styggeværet herje på Dagsrevyen er vi ute og flyr. Vi forsøker selvsagt å unngå så mye av turbulensen som mulig, men enkelte ganger blir det ganske ekstremt her framme og. Jeg har sett et par ferske styrmenn ved siden av meg som har sett rimelig hvit ut i ansiktet og som nok har lurt på hvorfor de valgte den jobben de har valgt". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jet time i økonomisk uvær med akutt spareplan | Cockpitview | Flyforum | 13 | 19-01-2015 21:10 |
Syk MD-80 på OSL | Glenn | Småprat | 1 | 18-05-2012 17:09 |
LN-NOX syk? | LTH | Småprat | 4 | 29-10-2011 12:49 |
Er wideroe.no syk? | sukram | Reiseforum | 14 | 02-01-2010 17:44 |
LN-RNC er syk i dag | Boeing | Flyforum | 1 | 18-01-2007 16:00 |