![]() |
|
![]() |
#201 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
" ”Visa on arrival” Siden Bangladesh ikke har egen ambassade i Norge, er det normalt mulig for norske borgene å få et 15-dagers visum ved ankomst Shahjalal International Airport i Dhaka mot å betale en avgift på 51 USD. Medbring amerikanske dollar (evt. britiske pund eller Euro) i kontanter, da kreditt/betalingskort bare unntaksvis kan benyttes på flyplassen. Det er en fordel å ha små sedler, da de ofte ikke har veksel. Et invitasjonsbrev fra en organisasjon eller privatperson kan hjelpe i prosessen med å få visum på flyplassen, men er normalt ikke påkrevd. Ordningen med visumutstedelse på flyplassen blir tidvis suspendert av bangladeshiske myndigheter, f.eks. som et sikkerhetstiltak i forbindelse med statsbesøk o.a. Det skjer også at ansatte i flyselskaper som flyr til Dhaka ikke kjenner til ordningen om "Visa on arrival" for borgere av land der det ikke finnes bangladeshisk ambassade. Dette har ført til episoder hvor nordmenn uten visum har blitt nektet ombordstigning på fly som skal til Dhaka. I de aller fleste tilfeller fungerer imidlertid ordningen med visum ved ankomst greit. Dersom man reiser ut av landet på annen måte enn man kom inn (i praksis ved å fly en vei og reise landeveien til India den andre - det er ingen grenseoverganger til Myanmar som er åpne for utlendinger) er regelen at man må ha ”change of route permit”. Dette fås på immigrasjons- og passkontoret i Dhaka." Det er for tiden opptøyer og uro i Bangladesh så det er jo en viss risiko for at ordningen er stoppet nå.
![]() |
#202 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
FYI: Fikk nettopp innvilget visa til Kine med 2 innreiser ila. av seks måneder (med invitasjon) for første gang siden Nobelprisen. Oppmyking på gang? Har alltid søkt om to innreiser, men ikke fått det de siste årene.
#203 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Okay!!!! Bråk i Bangladesh, har ikke hørt om det, men stemmer sikkert. får håpe det ikke blir for gale.
Takk for info
#204 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Det var dødsstraff for noen islamister som startet det hele og alle land med konflikter rundt Islam er klar over at de da bør passe ekstra på hvem som kommer fra Norge.
![]() |
#205 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det fikk jeg uten problem for ca. et år siden. Ingen invitasjon, la kun ved flybilletter og delvis hotellreservasjoner. Turistvisum.
|
![]() |
![]() |
#206 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser russerne også har outsourcet visumsøknadene her i byen til et firma IFS Norway. Har noen hatt erfaringer med disse ennå, og hvor mye legger de på ekstra? Det ser ut som prislisten er mangelfull.
#207 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Muligens litt OT, men må man legge inn ESTA-nummeret fra søknaden hos SAS i bestillingen eller er dette noe de får info om gjennom andre kanaler?
#208 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Visa on arrivel fungerte som bare det, tror faktisk det var kjappere enn å ankomme med vanlig visum. Det var generalstreik den dagen jeg kom, og lite trafikk på veiene. Kun biler/busser med tillatelse fikk kjøre, og vi hadde politi med gamle rifler ombord i bussen for å passe på. Å være der under streiken var greit det, og hadde følelsen av at de passet godt på meg, og generelt er Bangladeshere veldig hyggelige, selv om førsteinntrykket kan virke litt anderledes der de stirrer på deg.
![]() |
#209 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Matcher på andre ting som nasjonalitet og pass-nummeret, så legg inn heller det korrekt.
#210 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Er det noe jeg ikke har fått med meg på norsk innenriks?
![]()
#211 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Språktest, kanskje? Bannetest?
![]()
#212 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I dag nektet vi fire på én avgang pax grunnet manglende reisedokumenter:
1. Skulle til land med visumkrav. Trodde det skulle gå greit, dem er jo uansett ikke så nøye i det landet, og det har jo gått hver gang tidligere. I passet hadde vedkommende visum for hver tidligere reise til det landet, men ikke for denne turen. 2. Pass i dårlig stand. ID-siden hadde nesten løsnet helt, det var mer som var løst enn som satt fast (typen pass med konstruksjonsfeil), skulle til land som ikke godtar norsk nødpass. Skjønte ikke problemet, hadde jo reist med samme pass for 14 dager siden, og dem hadde godtatt det. Dem hadde fortalt vedkommende at passet var slitt og burde byttes, men det hadde gått greit den gangen. Hvorfor ikke ta seg bryet å fikse et nytt pass når du til og med vet om problemet? Det lurer jeg fælt på. 3. Feil navn. Vedkommende hadde gift seg og kjøpt billett i det nye navnet sitt, men pass i det gamle. Hadde ingen form for dokumentasjon på navnebytte, ingenting. 4. Feil pass. Vedkommende tok sin manns pass med seg, for lite tid til å fikse nødpass. Ting som dette skjer nesten hver dag hos oss, så jeg gjentar mitt tips: Ikke tro at ting bare ordner seg. Dem gjør ikke alltid det. Vær forberedt! |
![]() |
![]() |
#213 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
De to øverste er veldig vanlige hos oss og, men mest vanlig er utgått eller for kort gyldighetstid i passet. Det ble ekstra problemer på charterselskapene nå som Egypt brått gikk tilbake til minimum 6 måneders gyldighet ved innreise - men det finnes ikke rom for fleksibilitet, uansett hvor mye vi ønsker. Ekstra surt var det for en familie fra nabolandet som hadde kjørt ganske langt for å komme til OSL, da er ikke alternativet nødpass heller til stede.
![]() |
#214 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Har et pass med førstesiden (den yttre røde) så slitt at det er vanskelig å se det står pass og Norge. Inni er det passet greit. Kan dette medføre problemer noe sted?
#215 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
For grensekontrollen her i Norge så er ikke omslaget på passet så veldig viktig, med mindre det er noe som gir indikasjoner på et totalforfalsket pass. |
|
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er man i tvil så bør man kanskje sjekke med passkontoret, det er jo nettopp utsagn som "Det skapte ingen problemer for meg..." billettøren refererer til lenger opp.
#218 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I følge passloven skal passet ikke være slitt, men det er ikke utdypet noe sted. Generelt sies det at det skal være mulig å se pass og nasjonalitet skrevet på engelsk eller fransk. Men kan ikke huske tilbakemelding på at det har vært problemer knyttet til dette. Hvis det ser ut som det er gjort eller forsøkt gjort endringer i utseende eller innhold så er det definitivt ugyldig (kan regnes som brudd på passloven og kan i tilfeller også gå under dokumentfalsk).
#219 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har ikke selv vært involvert i at en slitt forside har skapt noen problemer. Men husk at det er mennesker som er involvert og som i mange tilfeller må ta skjønnsavgjørelser. Dere ser hva Superhai skriver her over, og da skjønner dere at det er rom for tolkninger. Det kan funke én eller flere ganger, kanskje til og med en masse ganger, men er du uheldig så blir det stopp et sted.
Jeg nektet en person reise for en tid tilbake grunnet et pass i meget dårlig stand. Han fikk reist med et annet selskap til samme sted og med samme pass, og da mente vedkommende at han hadde en sak mot mitt selskap og gikk til transportklagenemnda. Der fikk jeg/vi enstemmig medhold i min avgjørelse. Så jeg spør igjen: Why trouble trouble? Ja, det er kjipt å kvitte seg med et pass med mange kule stempler og utgåtte visum (vært der selv), men er det verdt det? Er det smart å kjøpe en reise for mange tusen kroner, men ikke gidde å sjekke at passet er ok og at du oppfyller innreisekravene? |
![]() |
![]() |
#220 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Utfordringene mine er: a) Jeg må levere fra meg passet jeg har idag og vi antagelig ikke motta nytt pass før min neste reise. b) Jeg må stå i kø mellom 09:00 og 15:00 mandag-fredag. Har ikke flere fridager i år som ikkke er booket.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Visum/pass - hovedtråd (del 2) | hifiman | Reiseforum | 669 | 04-04-2025 14:56 |
Det kan ta deg 0,002 sekunder å… (del 1 OG del 2) | Halvorsn | Bilder & foto | 26 | 09-01-2012 16:48 |
2 år rundt OSL - del 4 (En kort siste del) | LN-HVI | Bilder & foto | 3 | 30-06-2011 23:32 |
Visum Tyrkia | Islending | Reiseforum | 4 | 10-11-2010 00:05 |
Feilstavet billett og passregler --> Innreise til USA | LN-BEF | Reiseforum | 2 | 28-03-2010 20:24 |