Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2013, 23:10   #81
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Chicago-tråden

?? På Nordstrom Rack kan du gjøre kjempedeals. Vi har ingen i nærheten der vi bor nå, men da vi bodde i SEA kjøpte fruen stort sett alle sine business klær der.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 23:45   #82
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
?? På Nordstrom Rack kan du gjøre kjempedeals. Vi har ingen i nærheten der vi bor nå, men da vi bodde i SEA kjøpte fruen stort sett alle sine business klær der.
Samme med Sacks off 5th. Det har ingenting med outlets aa gjoere. Det er rett og slett Nordstrom og Sacks som selger forrige sesong (ikke aars) varer til rabattert pris istedetfor aa dumpe dem til Tj Maxx/Marshalls.

Outlets er noe heeeelt annet, ikke nevnt overhodet i min post
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 00:24   #83
gygrid
ScanFlyer Blue

Deler Tommy777 og LN-MOW sine erfaringer.

Det hele har vel mye med hvilket klientell ulike butikker ønsker inn gjennom dørene. De som henvender seg til turister og andre kjøpesterke har i liten grad salg og gode tilbud i butikkene sine. Nordstrom er et godt eksempel på dette. Har sikkert vært innom en Nordstrom-butikk 50 ganger, men kan ikke huske å noensinne ha kjøpt noe der. Hos Nordstrom Rack har jeg derimot gjort en rekke gode kjøp.

Outlets har jeg forsåvidt liten erfaring med. Det lille jeg har sett, har vært dårlige greier. I forhold til oppgitt fullpris, er det helt klart masse å spare. Men jeg har forlengst funnet ut at jeg ikke trenger å kjøpe noe til full pris. Kjøper jeg klær i fysiske butikker, ender jeg ofte opp hos Macy's. Hvor jeg stort sett ser etter hva de har på tilbud og kombinerer det hele med ulike rabatter. Et tips for de som er innom Macy's er å ta frem mobilen og koble seg til det trådløse nettet deres. Etter å ha godtatt ToC blir man sendt videre til deres mobile nettside, hvor det stort sett er mobilvennlige kuponger som gir 20-25% ekstra rabatt. Hos Macy's ender jeg stort sett alltid opp med å betale godt under 50% av "fullpris".

I senere tid har jeg vært noen turer innom TJ Maxx og Ross Dress for Less. Stort sett dårlige greier, men det er mulig å gjøre greie kjøp. Min lokale Ross-butikk har f.eks. hatt en del Tumi-kofferter til salgs for godt under halv pris.

Stort sett alltid gjør man en dårlig handel hvis man betaler full pris for noe.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 10:14   #84
BårdK
ScanFlyer Silver

Skal selv til Chicago om et par uker på bonus- og CT-tur. Er det ingen Marshalls downtown? Hva med sportsbutikken, er det ikke Big 5 den heter? Må man virkelig kjøre en hel time fra downtown for å finne gode kjøpesentre?
Old 09-04-2013, 10:37   #85
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Du får notere ned om du finner gode shoppingalternativer da, så kan vi følge i dine spor... :-)
Old 09-04-2013, 13:08   #86
flappflapp
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Deler Tommy777 og LN-MOW sine erfaringer.

(...)

Stort sett alltid gjør man en dårlig handel hvis man betaler full pris for noe.
Forsåvidt enig med både Tommy777, LN-MOW og gygrid, men: sammenlignet med Norge, så mener jeg helt oppriktig at man kan gjøre noen riktig gode kjøp i "turistfellene" langs Magnificent Mile. Det kommer jo an på hva slags ambisjon man har for reisen - storbyferie med litt shopping til hyggelige priser, eller mer hesblesende opplegg med leiebil ut til malls utenfor byen for å få det enda billigere. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, det er snakk om smak og behag (og hvor høyt man verdsetter sin egen tid).

Er du først i bilen, så kan du vurdere mitt tips i post #15:

Quote:
Utover det som allerede er nevnt, så kan jeg anbefale den relativt eksklusive outlet-mall'en i Aurora. Det blir jo et stykke å kjøre fra downtown Chicago (regn med 45-60 min), så du må nesten vurdere om du liker vareutvalget de har der. Det går an å ta tog utover også, tar en drøy time pluss taxi fra stasjonen og bort til mall'en.
http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=63
Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Skal selv til Chicago om et par uker på bonus- og CT-tur. Er det ingen Marshalls downtown? Hva med sportsbutikken, er det ikke Big 5 den heter? Må man virkelig kjøre en hel time fra downtown for å finne gode kjøpesentre?
Jeg har flere ganger besøkt Sports Authority i krysset LaSalle St/Ontario St. "Gammeldags" butikk over mange plan (6-7 etasjer), men jeg liker den godt. Ligger sentralt, greie priser sammenlignet med Norge, og bra utvalg. Ellers har du jo gigantiske NikeTown på Magnificent Mile, hvis du vil ha det nyeste av det nye fra Nike og aksepterer å betale full pris.

Last edited by flappflapp; 09-04-2013 at 13:13.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 18:27   #87
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Her ble det shopping for alle penga, gitt

Ett par kommentarer:

Aurora Outlets er ikke noe jeg vil anbefale. Det er relativt lite premium aa finne der ute sammenlignet med feks San Ysidro. Ikke har de Hugo Boss, ikke har de Tommy Bahama. Det er ogsaa verdt aa merke seg at outlets ikke bare er varer som er overskudd fra de vanlige butikkene. De fleste (Nike, Old Navy, Banana Republic med flere) har andre typer varer med daarligere kvalitet enn det de selger i de vanlige butikkene. For eksempel har Banana Republic en annen type boksershorts og sokker enn det de har paa butikkene. Jeg gjorde tabben aa handlet inn en droess paa outlet og oppdaget at bokserne var elendig kvalitet, det samme var sokkene da jeg skulle ta dem paa.

Saa personlig, Aurora er ikke noe jeg anbefaler.

Det har vaert fantastiske dealer siden 2008 i de fleste butikker. Nordstrom har supersalg 4 ganger i aaret, Bloomingdales like saa. Etter Thanksgiving i ca 2 uker er ett av supersalgene. Da er stort sett hele sjappa 30-75% off. Macys har salg hele tiden og har stort sett alle brandsene som er interessant.

Hovedpoenget mitt var at ja, ting er billigere paa Mag mile enn de er i Norge, men skal du gjoere store innkjoep, er det tusenlapper aa spare paa aa besoeke ett av de lokale shopping malls utenfor byen. De store salgene kommer ikke til utsalgene der rett og slett fordi de regner med at det er billig nok for turister

Klart, noen synes det er stress aa reise ut av byen, men er du i Chicago en uke, er det masse du kan gjoere utenfor utenom shopping. I sentrum er det en droess med bilutleieselskaper og det er utrolig greit aa kjoere i Chicago. Utenfor byen finner du feks Brookfield Zoo som er paa vei til Oak Brook Mall. Chicago Botanical Gardens finner du rett etter Old Orchard (en av mine favoritter) og rett foer Northbrook Court (annen favoritt). Paa North Shore (rett ved der disse to kjoepesentrene ligger) finner du Bahai templet. Ogsaa mange kule smaasteder som Wilmette, Winnetka og Glencoe som alle har masse artige butikker.

Du finner ogsaa Ravinia i omraadet, ett sommer konsertsted som virkelig er verdt ett besoek. Vi stikker innom ihvertfall to ganger i aaret. I aar blir det Tony Bennett i August. Fett opplegg.

Chicago er ikke som NYC naar det gjelder aa kjoere bil. Mye enklere (selv om det kan bli en del trafikk) og mye aa finne paa.
Old 11-04-2013, 13:17   #88
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

http://www.huffingtonpost.com/David Landsel/10-terribly-overrated-destinations_b_3030348.html
"#7 Chicago
Spend a little time in the Windy City and you'll come to know a people obsessed with the answer to a question nobody else has ever asked: "Is Chicago a world class city?" As a former local, I can help. The answer is no. Chicago is a handsome, reasonably entertaining provincial capital. This used to be enough for Chicagoans, but then it wasn't, leading to a period of time, beginning around the turn of the new century, during which all manner of foolishness -- from baffling things built by celebrity architects to a slew of obnoxious restaurants -- was unleashed upon the city. Suddenly, everything was pretty much the same, except now it was way more expensive. Yes, the city has some iconic cultural institutions and that beautiful lakefront. But look too far past the glittering Potemkin village at Chicago's center and you'll find yourself near or at the bottom of a sad pile of poor to average."

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 15:13   #89
flappflapp
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
http://www.huffingtonpost.com/David Landsel/10-terribly-overrated-destinations_b_3030348.html
"#7 Chicago
Spend a little time in the Windy City and you'll come to know a people obsessed with the answer to a question nobody else has ever asked: "Is Chicago a world class city?" As a former local, I can help. The answer is no. Chicago is a handsome, reasonably entertaining provincial capital. This used to be enough for Chicagoans, but then it wasn't, leading to a period of time, beginning around the turn of the new century, during which all manner of foolishness -- from baffling things built by celebrity architects to a slew of obnoxious restaurants -- was unleashed upon the city. Suddenly, everything was pretty much the same, except now it was way more expensive. Yes, the city has some iconic cultural institutions and that beautiful lakefront. But look too far past the glittering Potemkin village at Chicago's center and you'll find yourself near or at the bottom of a sad pile of poor to average."
Aftenposten har plukket den opp, dessverre med stedvis slett oversettelse, men med imøtegåelse fra en del andre relevante kilder.

Så til artikkelen: du vil vel alltid kunne finne en selvhøytidelig, surmaget og pr-kåt reisejournalist som kunne slaktet ethvert reisemål her på jorden. Jeg har ikke besøkt veldig mange storbyer i USA, men vil si at Chicago absolutt er av de bedre. Overvurdert? Ikke blant mine venner og kjente her hjemme i Norge, da vil jeg heller si den er undervurdert. Hvordan det blir sett fra "down under" (der Landsel vel holder til) skal jeg ikke uttale meg om.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 17:30   #90
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
"#7 Chicago
Quote:
Instead, try Go to Detroit. It's more honest. Also, there's a great art museum, a proper public market, some of the country's best architecture, the music scene is fun, the food scene is better than it has been in ages and the beer is better and much cheaper. Everything's cheaper. Also: Detroiters are friendly -- Chicagoans are just polite. There's a big difference.
Akkurat. I tillegg anbefaler han aa reise til Houston istedetfor Austin.

Nuff said..
Old 11-04-2013, 19:30   #91
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg får se selv om han har rett, men Chicago har vel ikke noen severdigheter som kan måle seg med denne i Detroit:
http://www.pawndetroit.com/
Så han har muligens ett poeng.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-04-2013, 19:46   #92
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Fint sted å ta lokalbefolkningen på pulsen .....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 20:02   #93
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Fint sted å ta lokalbefolkningen på pulsen .....
Ja, Robert. Book en tur til Detroit og rapporter inn OM du kommer hjem igjen
Old 11-04-2013, 20:10   #94
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

He, he var heller ikke moro da jeg passerte Detroit ,med Greyhound ,i juli riots 1967 på vei til verdensutstillingen i Montreal , fra Chicago (!! ) hvor jeg bodde den sommeren..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 20:45   #95
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, Robert. Book en tur til Detroit og rapporter inn OM du kommer hjem igjen
Får sette det på den ganske så lange TODO-lista. Chicago first.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-04-2013, 21:38   #96
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Auuu kompis
90-tallet er over nå.

Nordström Rack er ikke hva det var, og - siden vi nå er voksne - er det på tide å slutte med begestringen over outlets i Amerika.

Jeg anbefaler trådstarter varmt å fokusere på sentrum av Chicago dersom målet er at tenåringene skal få tilfredsstilt sine Abercrombie-impulser. Utenfor sentrum er vel Chicago mest for særlig interesserte?
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2013, 08:07   #97
BårdK
ScanFlyer Silver

Skal fra ORD til Radisson Blu Aqua. Er det taxi som gjelder? Så ikke noe om hotellshuttle på hjemmesiden deres.
Old 19-04-2013, 10:50   #98
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Skal fra ORD til Radisson Blu Aqua. Er det taxi som gjelder? Så ikke noe om hotellshuttle på hjemmesiden deres.
Nei, ingen shuttle. Ligger jo i sentrum. Taxi koster rundt 40 bols. Dersom du ikke har noe imot offentlig transport, koster tbanen 2.25 dollar, hopp av paa Clark/Lake stasjon, spaser oestover paa Lake, 6 kvartal /5 min aa gaa.
Old 28-04-2013, 17:52   #99
BårdK
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Du får notere ned om du finner gode shoppingalternativer da, så kan vi følge i dine spor... :-)
Marshalls i Ontario Street like ved N Michigan Av - fant for eksempel Levisbukser til 25 dollar, men du må ha litt flaks med størrelser ol. Flott sportsbutikk i mange etasjer like i nærheten (Sports Authority). Fant også gode tilbud på N Mich. Av., f.eks. Eddie Bauer (to svære backpacks til under 70 dollar). Skal forsøke Nordstrom Rack like ved Millenium Park i dag. Bor på Radisson Blu Aqua - businessclass room - nytt, rent og pent som beskrevet tidligere, men ikke noe mer (men hyggelig og sjeldent med tregulv i USA - liksom litt mer renslig). Loungen i 17. etasje var litt stusselig, men grei til enkel frokost, men dårlig utvalg av vin.
Old 29-04-2013, 00:12   #100
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Marshalls i Ontario Street like ved N Michigan Av - fant for eksempel Levisbukser til 25 dollar, men du må ha litt flaks med størrelser ol.
Nå har jeg ikke kjøpt Levi's i Norge på mange herrens år, men min erfaring er at kvaliteten på Levi's jeans kjøpt i Norge og USA overhodet ikke kan sammenlignes. Unntak finnes, men fullpris på Levi's i USA er vel stort sett $38-55, og det inkluderer at man betaler en hel del ekstra for merket. I tillegg er det stort sett alltid tilbud eller salg på Levi's. $25 er en bra pris, for all del, men regn ikke med å få kvalitetsjeans for den prisen. Levi's leverer vidt forskjellige produkter og kvaliteter til ulike markeder - alt etter hvor sterk kjøpekraft og merkevarenavnet er.
gygrid is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules