Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-04-2007, 23:49   #1
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Chicago t/r i C-klasse

Jeg dropper rapporten fra Intrascand legs i denne rapporten og hopper rett til noe jeg hadde sett frem til i lang tid, å teste SAS sin nye business sleeper.

Tirsdag 3. april: SK943 CPH-ORD 15:35, sete 4A+B
På plass ytterst i C-piren nesten en time før avgang, sto både OY-KBI som SK937 til Seattle og vår maskin OY-KBN utenfor vinduene i ventehallen. Dette var for øvrig min første tur til statene uten New York som destinasjon.



Etter en drøy halvtimes pining i varmen ytterst på C-piren ble min kollega og jeg ønsket velkommen ombord fra to smilende FA. Inn første til venstre etter ombordstigning var det svært behagelig med en sval luft. Vi fant våre plasser på rad 4 og kort tid etter ble våre jakker tatt hånd om, og brettet med jus, vann og champagne kom rundt. Valget falt selvfølgelig på Henriot 99 for oss begge, noe som smakte herlig selv om det ble servert fra (hard)plast glass.



Det fylte seg brukbart opp i den første passasjerkabinen og jeg talte 23 hoder fordelt på de 34 setene. Det første som slo meg var at beinplassen opplevdes som utrolig bra, dog føltes setet i sin "oppreiste" posisjon som noe rett i ryggen. Boarding completed før oppsatt tidtabell, og vi var i lufta rundt 15 minutter etter tidtabell etter take-off nordover fra CPH.



Etter setebelteskiltet ble slukket la jeg setet litt bakover og hevet leg-resten til en behagelig stilling. FA delte ut SAS sitt comfort kit der jeg umiddelbart tok ut sokkene og fikk av meg skoene. Som jeg har registrert på tidligere interkontinentale tripreports her inne, er det flere som ønsker å lese menyene. Tok derfor med meg menyen etter flighten for å presentere den for dere (tar den engelske versjonen):

---------------------------------------------------------------
Menu

A snack with your drink?
Breasola, Mozzarella and sun-blushed tomato skewer

The big deal
Our menu for this flight offers these choices

Green leaf salad with dressing of the day

First course
Fresh prawns and vichyssoise sauce with bleak roe

Main course
Sautéed hoki fish fillet with parsley butter served with braised potato, leek and mushrooms and fresh tomato

Pork tenderloin served with bean ragoût, grilled zucchini and mixed pepper, chili and garlic relish

Dijon mustard coated roast lamb served with potato wedges, ratatouille and lamb jus

Chili cabbage with rice salad and coconut sauce (vegetarian)

Cheese
Spanish Manchego and Italian Teleggio served with plum chutney and crackers

A sweet finish
Mocca and nut fragelité cake and seasonal fresh fruit salad

------------------

Light and quick
If you prefer a lighter option, you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible
- Green leaf salad
- First course
- Cheese

Make yourself at home
Stroll over to the buffet area any time between meals and help yourself to cold drinks, real espresso or cappuccino and fresh fruit, ice cream, sandwiches or snacks

Before landing
Main course
Open sandwiches of smoked salmon with lemon and of roast beef with remoulade, crispy onion and horseradish

Dessert
Fresh fruit and almond cake

------------------

Wine (jeg tar kun headingen, dropper Oz Clarke sin beskrivelse av hver enkelt vin)

Champagne
1999 Henriot (58% Pinot Noir, 42% Chardonnay)

White wine
Pouilly Blanc Fume, Jean Claude Chatelain, Les Berthies 2005

Anselmi San Vincenzo 2005

Red wine
Babich Winemakers, Reserve Pinot Noir 2004

Clos de los Siete 2004
---------------------------------------------------------------

Til snacken, der vi også fikk en pose salte og gode cashew nøtter, valgte jeg å ta et glass champagne. Denne gang i et skikkelig Orrefors glass, og det merkes på smaken da champagnen fort blir tam i et plastglass.



Etter en drøy time i lufta kom FA rundt med hvite duker og ikke lenge etter kom de på en ny runde med drikkevognen. Jeg registrerte at Henriot 99 flasken fortsatt sto øverst på vognen sammen med de røde og hvite, og tenkte at det ville smake til rekene i forretten. Som dere vet blir maten på SK intercont alltid servert med plast over Royal Copenhagen porselenet, noe dere ser godt på bildet under der plasten over ostefatet er urørt.



Valget mellom fire forskjellige hovedretter burde passe enhver gane på slike reiser, og for meg sto valget mellom svin og lam. Valget falt til slutt på lammet, selv etter en stunds skepsis etter å ha lest Tommy777 sin erfaring med lam a'la Lufthansa. Jeg angret absolutt ikke på det i etterkant, kjøttet var både mørt og smaksrikt og tilbehøret og sausen gjorde det til en svært vellykket rett. Til hovedretten gikk jeg for den minst fyldige rødvinen av de to, en Pinot Noir fra New Zealand.



Vi nøt virkelig servicen ombord, den gode forretten ble etterfulgt av en herlig hovedrett som beskrevet over, og ostene var også av skikkelig kvalitet. Ostene fikk selskap av et glass portvin (Cockburn's Late Bottled Vintage) som vi ikke klarte å takke nei til, selv om verken min kollega eller jeg har tradisjoner for å drikke dette.

Etter en strategisk liten pause i serveringen kom crewet rundt med kaffe/te, kaken og fruktsalaten som skulle runde av måltidet. I drikkevognen oppdaget jeg til min store glede at de hadde Glenfiddich whisky, og den norske FA var ikke snauere enn at han nesten fylte opp Orrefors-glasset! Fant ut at det var lurt å ta det rolig med glasset, så jeg la meg godt tilbake i setet og plugget inn øretelefonene og lyttet til det gode utvalget av musikkanaler ombord...

Bilde fra kabinen etter matserveringen var slutt. Vi ligger et godt stykke vest for Irland og sydvest for Island:


I en svært behagelig "lazy-z" posisjon på ryggen ble øyelokkene tunge og jeg duppet av en halvtimes tid over atlanteren. En stund etter jeg våknet var det på høy tid å teste setet i lie-flat posisjon for første gang. Setet gikk ned i en så og si helt rett posisjon (170 grader følge SAS selv), men med en helning nedover. For mine 191 cm ble det litt trangt for trærne, men med en liten nedjustering av leg og foot-resten ble det bedre. Følte meg allikavel ikke helt komfortabel med å ligge på ryggen med helningen, men så fort jeg la meg over på siden fungerte lie-flat posisjonen helt utmerket og jammen duppet jeg ikke av en gang til. Ble vekket av at FA var på vei rundt med hot-towels før flightens andre måltid.

Ikke ukjent for vestgående SK fly til USA var det lakse- og roastbeef sandwiches halvannen time før landing. Byttet bort laksen til min kollega sin roastbeef, og tok et glass Italiensk hvitvin til. Igjen var det godt med mat, men brødet under var en smule tørt hvis jeg skal pirke på noe.



Mot Chicago kom vi fra nordvest ikke langt fra Montreal over de store innsjøene, og herfra og inn ble det som kapteinen varslet - a bumby ride. Kraftige vinder og et tjukt skydekke til tross, jeg fikk et sekunds glimt av Chicagos skyline når vi svingte mot høyre over land, og siste innflygning mot O'Hare.

Oppsummering:
SK har et meget godt produkt på sine langlinjer. Veldig god og imøtekommende service fra vårt hel-skandinaviske crew upfront, nydelig champagne og viner, og fantastisk god mat på skikkelig porselen. Det nye business setet innfridde også forventningene og kan absolutt anbefales. Av negative ting er det vel bare en ting å si: at den skjønne unge danske flyvertinnen desverre hadde motsatt midtgang som sitt ansvarsområde!

Til slutt et par bilder fra ORD...




Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2007, 23:54   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Fin fin rapport!

Hva er forresten grunnen til at de bruker plastglass før avgang? Er det regler mot å bruke glass eller er det en annen grunn?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 00:39   #3
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Hadde samme erfaring med setene da jeg fløy til ORD i mars. Selv er jeg bare 187, men hadde store problemer med å finne en behagelig posisjon på ryggen.
Som en kuriosa nevner jeg at en annen passasjer måtte bytte sete 2 ganger på returen fordi elektronikken i sete streika. På utreisen var det også en som måtte bytte sete pga. det samme.
Skjønner godt at SAS vil bytte leverandør om det ikke blir skjerpings.
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 01:19   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Flott rapport!! Synd at jeg var borte påskehelga slik at det ikke ble et par bayere på oss .

Menyen var akkurat den samme som jeg hadde da jeg fløy SK gammel C i september (rapporten ligger et eller annet sted på forumet)

Neste tur til Oslo i mai går med Virgin Atlantic, så det var fint med en SAS C test for å sammenligne med LH C og UA C..

SAS neste gang er ikke før i juni etter min første ferieuke (booket i Economy Extra, håper at alt er tilbake til normalt slik at det blir C ).
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 14:03   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Veldig fin rapport! ble som vanlig sulten av matbildene Håper å få fly på SK/LH ID-billett business på en reise til Kina. tenker å reise rundt 20 juni.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 16:10   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Fin rapport! Og KBN var det jeg som fløy tilbake fra ORD.Og tok air-to-air bildene av KBI fra SEA som du finner i topic'en "Nu spotter også Stein Kaptein!"
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2007, 18:53   #7
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Meget bra rapport med flotte bilder. Jeg skal ha sammme ruta i juni. TRD-CPH-ORD-MIC i C kalsse + UA til MIC. Pris 20300 i Z booking klasse! For meg påp 173cm er setene perfekte, og hyggelig å høre at maten var bra - her har jeg litt forskjellige erfaringer. Etter min mening matcher SAS de fleste nå med sitt C produkt, men SQ er vel et strå vassere???
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 00:05   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by 3tflyer

Meget bra rapport med flotte bilder. Jeg skal ha sammme ruta i juni. TRD-CPH-ORD-MIC i C kalsse + UA til MIC. Pris 20300 i Z booking klasse! For meg påp 173cm er setene perfekte, og hyggelig å høre at maten var bra - her har jeg litt forskjellige erfaringer. Etter min mening matcher SAS de fleste nå med sitt C produkt, men SQ er vel et strå vassere???
Bra pris!

Tipper det blir MSP på deg, ikke MIC..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 13:44   #9
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by 3tflyer

Meget bra rapport med flotte bilder. Jeg skal ha sammme ruta i juni. TRD-CPH-ORD-MIC i C kalsse + UA til MIC. Pris 20300 i Z booking klasse! For meg påp 173cm er setene perfekte, og hyggelig å høre at maten var bra - her har jeg litt forskjellige erfaringer. Etter min mening matcher SAS de fleste nå med sitt C produkt, men SQ er vel et strå vassere???
Bra pris!

Tipper det blir MSP på deg, ikke MIC..
Mulig det, skal vist til Kansas City ....(aldri vært i den retningen før!)
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 14:15   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Kansas City: MCI

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23780
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 16:18   #11
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Kansas City: MCI

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23780
Takk, takk, det er ikke bestandig så lett å holde styr på alle disse kodene!
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 21:52   #12
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Bedre sent enn aldri, her kommer en kort rapport fra returen med flere mat og kabinbilder.

Lørdag 8. april: SK946 ORD-ARN 16:25, sete 3A+B
Etter fire flotte døgn i Chicago var det blitt påskeaften og tid for retur med SK946 til Stockholm. Det var ikke så veldig mange passasjerer ved gaten, og boarding for business class begynte nesten umiddelbart etter vi ankom. Vi ble ønsket hjertelig velkommen av to FA inne i flyet og fant våre plasser ombord i LN-RKH. Jakkene våre ble raskt tatt hånd om og hengt i garderobeskapet bak midtrekken på rad 5. Godt med plass foran i kabinen, så vi flyttet oss fra 4 til 3A+B for å sitte ved en annen kollega av oss. Brettet med pre-departure drinker kom rundt og det var ikke vanskelig å velge Henriot 1999 nå heller.

--------------

Menu

A snack with your drink?
Skewer with Mozzarella, roasted tomato and Kalamata olive

The big deal
Our menu for this flight offers these choices

Green leaf salad with dressing of the day

First course
Smoked Nova Scotia salmon served with celeriac, red onion and capers

Main course
Sole fillet with lobster topping served with basmati rice with peas and black beans, sautéed mixed peppers and lobster sauce

Coq au vin – chicken in red wine sauce served with Red Bliss potatoes

Grilled beef fillet served with mashed potatoes, roasted mixed vegetables and demi-glace sauce

Polenta served with broccolini, Mozzarella, artichoke hearts, roasted tomatoes, asparagus and pomodoro sauce (vegetarian)

Cheese
Dutch Gouda and blue cheese served with dried cranberries

A sweet finish
Macadamia nut and white chocolate cake and seasonal fresh fruit salad

-------

Before landing
Breakfast

Fresh fruit and natural yoghurt with muesli

Hot rolls and English muffins with cream cheese, cured ham, Swiss cheese and ham

A selection of fruit juices, coffee or tea

Rather sleep
Our quick breakfast is available until we prepare for landing, so feel free to sleep a little longer and brace yourself for a new day with a quick alternative

--------------

Vi var 13 personer i den fremste kabinen, så det var duket for litt mer personlig service fra crewet. Et tegn på dette var at trallen nedover kabinen stort sett ble droppet, og mat/drikke brakt direkte fra galley etter bestillingen. Jeg valgte Coq au vin til hovedrett, og som på turen vestover var hele første matservering av meget høy kvalitet! Til desserten ble jeg overbevist av kollegene mine samt "servitøren" at det var jammen på tide å smake Calvados for første gang. For å si det sånn, det var ikke siste gang jeg tar en Calvados...

Kombinasjonen av at jeg hadde pådratt meg en lett forkjølelse i the windy city, samt at kabinen var alt for varm for mitt vedkommende, gjorde sitt til at jeg slet med å sove skikkelig over atlanteren. Har hørt fra flere andre at de har opplevd det samme med temperaturen ombord på SAS International.

Rundt 90 minutter før landing begynte crewet å forberede frokostserveringen, vi var da på full fart mot norskekysten. Frokosten så meget innbydende ut og smakte helt ok, ikke mer enn det. Vi landet før tidtabell i Stockholm, og konklusjonen er at jeg liker mye bedre å fly til USA enn hjem igjen. Men SAS International leverer absolutt varene når det gjelder service, mat/drikke, entertainment og komfort (bortsett fra tempen ombord da).


















Last edited by Eriksan; 09-11-2007 at 09:28.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 22:35   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by E.N.
Vi ble ønsket hjertelig velkommen av to FA inne i flyet og fant våre plasser ombord i LN-BRK.
Har SAS IC startet med 737-505-service fra ORD ?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 23:05   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by E.N.

......, samt at kabinen var alt for varm for mitt vedkommende, gjorde sitt til at jeg slet med å sove skikkelig over atlanteren. Har hørt fra flere andre at de har opplevd det samme med temperaturen ombord på SAS International.
Da har de skrudd opp temperaturen kraftig for jeg har kun motsatt erfaring
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 00:10   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Flotte bilder av maten. Så litt bedre ut en økonomi
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 01:57   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Frokosten så panser ut.. Der har UA og LH mye å lære
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 23:15   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Dette ser fristende ut.

UA, LH og SK har alle priser på ca 3000 dollar for Z-klasse til mange destinasjoner i USA, så tror det må bli en shoppingtur dit på høsten.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 23:39   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Dette ser fristende ut.

UA, LH og SK har alle priser på ca 3000 dollar for Z-klasse til mange destinasjoner i USA, så tror det må bli en shoppingtur dit på høsten.
Da regner jeg med at du besøker shoppingparadiset Chicago??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 16:40   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Ikke helt umulig det, har dessuten slekt både i MN og WI.
Dessuten så kan det jo være mulig med et julebord etter hvert?
Jeg kommer garantert tilbake til deg Tommy, når det gjelder seteanbefalinger på UA og LH.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2007, 19:38   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Chicago t/r i C-klasse

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Ikke helt umulig det, har dessuten slekt både i MN og WI.
Dessuten så kan det jo være mulig med et julebord etter hvert?
Jeg kommer garantert tilbake til deg Tommy, når det gjelder seteanbefalinger på UA og LH.
Velkommen skal du være!

Håper Dag Johnsen står for årets julebord i Houston sånn at vi kan få litt varme i skrotten
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Stavanger - København - Chicago - Omaha - Chicago - London Flybird TripReports 17 28-09-2010 21:14
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 30 26-12-2008 14:55
A380 i Chicago LN-MOW Flyforum 4 21-03-2007 11:39
Chicago Christian Flyforum 2 20-12-2004 18:40


All times are GMT +2. The time now is 01:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.