![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Jeg dropper rapporten fra Intrascand legs i denne rapporten og hopper rett til noe jeg hadde sett frem til i lang tid, å teste SAS sin nye business sleeper.
Tirsdag 3. april: SK943 CPH-ORD 15:35, sete 4A+B På plass ytterst i C-piren nesten en time før avgang, sto både OY-KBI som SK937 til Seattle og vår maskin OY-KBN utenfor vinduene i ventehallen. Dette var for øvrig min første tur til statene uten New York som destinasjon. ![]() Etter en drøy halvtimes pining i varmen ytterst på C-piren ble min kollega og jeg ønsket velkommen ombord fra to smilende FA. Inn første til venstre etter ombordstigning var det svært behagelig med en sval luft. Vi fant våre plasser på rad 4 og kort tid etter ble våre jakker tatt hånd om, og brettet med jus, vann og champagne kom rundt. Valget falt selvfølgelig på Henriot 99 for oss begge, noe som smakte herlig selv om det ble servert fra (hard)plast glass. ![]() Det fylte seg brukbart opp i den første passasjerkabinen og jeg talte 23 hoder fordelt på de 34 setene. Det første som slo meg var at beinplassen opplevdes som utrolig bra, dog føltes setet i sin "oppreiste" posisjon som noe rett i ryggen. Boarding completed før oppsatt tidtabell, og vi var i lufta rundt 15 minutter etter tidtabell etter take-off nordover fra CPH. ![]() Etter setebelteskiltet ble slukket la jeg setet litt bakover og hevet leg-resten til en behagelig stilling. FA delte ut SAS sitt comfort kit der jeg umiddelbart tok ut sokkene og fikk av meg skoene. Som jeg har registrert på tidligere interkontinentale tripreports her inne, er det flere som ønsker å lese menyene. Tok derfor med meg menyen etter flighten for å presentere den for dere (tar den engelske versjonen): --------------------------------------------------------------- Menu A snack with your drink? Breasola, Mozzarella and sun-blushed tomato skewer The big deal Our menu for this flight offers these choices Green leaf salad with dressing of the day First course Fresh prawns and vichyssoise sauce with bleak roe Main course Sautéed hoki fish fillet with parsley butter served with braised potato, leek and mushrooms and fresh tomato Pork tenderloin served with bean ragoût, grilled zucchini and mixed pepper, chili and garlic relish Dijon mustard coated roast lamb served with potato wedges, ratatouille and lamb jus Chili cabbage with rice salad and coconut sauce (vegetarian) Cheese Spanish Manchego and Italian Teleggio served with plum chutney and crackers A sweet finish Mocca and nut fragelité cake and seasonal fresh fruit salad ------------------ Light and quick If you prefer a lighter option, you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible - Green leaf salad - First course - Cheese Make yourself at home Stroll over to the buffet area any time between meals and help yourself to cold drinks, real espresso or cappuccino and fresh fruit, ice cream, sandwiches or snacks Before landing Main course Open sandwiches of smoked salmon with lemon and of roast beef with remoulade, crispy onion and horseradish Dessert Fresh fruit and almond cake ------------------ Wine (jeg tar kun headingen, dropper Oz Clarke sin beskrivelse av hver enkelt vin) Champagne 1999 Henriot (58% Pinot Noir, 42% Chardonnay) White wine Pouilly Blanc Fume, Jean Claude Chatelain, Les Berthies 2005 Anselmi San Vincenzo 2005 Red wine Babich Winemakers, Reserve Pinot Noir 2004 Clos de los Siete 2004 --------------------------------------------------------------- Til snacken, der vi også fikk en pose salte og gode cashew nøtter, valgte jeg å ta et glass champagne. Denne gang i et skikkelig Orrefors glass, og det merkes på smaken da champagnen fort blir tam i et plastglass. ![]() Etter en drøy time i lufta kom FA rundt med hvite duker og ikke lenge etter kom de på en ny runde med drikkevognen. Jeg registrerte at Henriot 99 flasken fortsatt sto øverst på vognen sammen med de røde og hvite, og tenkte at det ville smake til rekene i forretten. Som dere vet blir maten på SK intercont alltid servert med plast over Royal Copenhagen porselenet, noe dere ser godt på bildet under der plasten over ostefatet er urørt. ![]() Valget mellom fire forskjellige hovedretter burde passe enhver gane på slike reiser, og for meg sto valget mellom svin og lam. Valget falt til slutt på lammet, selv etter en stunds skepsis etter å ha lest Tommy777 sin erfaring med lam a'la Lufthansa. Jeg angret absolutt ikke på det i etterkant, kjøttet var både mørt og smaksrikt og tilbehøret og sausen gjorde det til en svært vellykket rett. Til hovedretten gikk jeg for den minst fyldige rødvinen av de to, en Pinot Noir fra New Zealand. ![]() Vi nøt virkelig servicen ombord, den gode forretten ble etterfulgt av en herlig hovedrett som beskrevet over, og ostene var også av skikkelig kvalitet. Ostene fikk selskap av et glass portvin (Cockburn's Late Bottled Vintage) som vi ikke klarte å takke nei til, selv om verken min kollega eller jeg har tradisjoner for å drikke dette. Etter en strategisk liten pause i serveringen kom crewet rundt med kaffe/te, kaken og fruktsalaten som skulle runde av måltidet. I drikkevognen oppdaget jeg til min store glede at de hadde Glenfiddich whisky, og den norske FA var ikke snauere enn at han nesten fylte opp Orrefors-glasset! Fant ut at det var lurt å ta det rolig med glasset, så jeg la meg godt tilbake i setet og plugget inn øretelefonene og lyttet til det gode utvalget av musikkanaler ombord... Bilde fra kabinen etter matserveringen var slutt. Vi ligger et godt stykke vest for Irland og sydvest for Island: ![]() I en svært behagelig "lazy-z" posisjon på ryggen ble øyelokkene tunge og jeg duppet av en halvtimes tid over atlanteren. En stund etter jeg våknet var det på høy tid å teste setet i lie-flat posisjon for første gang. Setet gikk ned i en så og si helt rett posisjon (170 grader følge SAS selv), men med en helning nedover. For mine 191 cm ble det litt trangt for trærne, men med en liten nedjustering av leg og foot-resten ble det bedre. Følte meg allikavel ikke helt komfortabel med å ligge på ryggen med helningen, men så fort jeg la meg over på siden fungerte lie-flat posisjonen helt utmerket og jammen duppet jeg ikke av en gang til. Ble vekket av at FA var på vei rundt med hot-towels før flightens andre måltid. Ikke ukjent for vestgående SK fly til USA var det lakse- og roastbeef sandwiches halvannen time før landing. Byttet bort laksen til min kollega sin roastbeef, og tok et glass Italiensk hvitvin til. Igjen var det godt med mat, men brødet under var en smule tørt hvis jeg skal pirke på noe. ![]() Mot Chicago kom vi fra nordvest ikke langt fra Montreal over de store innsjøene, og herfra og inn ble det som kapteinen varslet - a bumby ride. Kraftige vinder og et tjukt skydekke til tross, jeg fikk et sekunds glimt av Chicagos skyline når vi svingte mot høyre over land, og siste innflygning mot O'Hare. Oppsummering: SK har et meget godt produkt på sine langlinjer. Veldig god og imøtekommende service fra vårt hel-skandinaviske crew upfront, nydelig champagne og viner, og fantastisk god mat på skikkelig porselen. Det nye business setet innfridde også forventningene og kan absolutt anbefales. Av negative ting er det vel bare en ting å si: at den skjønne unge danske flyvertinnen desverre hadde motsatt midtgang som sitt ansvarsområde! Til slutt et par bilder fra ORD... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
|
![]()
Fin fin rapport!
Hva er forresten grunnen til at de bruker plastglass før avgang? Er det regler mot å bruke glass eller er det en annen grunn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Hadde samme erfaring med setene da jeg fløy til ORD i mars. Selv er jeg bare 187, men hadde store problemer med å finne en behagelig posisjon på ryggen.
Som en kuriosa nevner jeg at en annen passasjer måtte bytte sete 2 ganger på returen fordi elektronikken i sete streika. På utreisen var det også en som måtte bytte sete pga. det samme. Skjønner godt at SAS vil bytte leverandør om det ikke blir skjerpings. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Flott rapport!! Synd at jeg var borte påskehelga slik at det ikke ble et par bayere på oss
![]() Menyen var akkurat den samme som jeg hadde da jeg fløy SK gammel C i september (rapporten ligger et eller annet sted på forumet) Neste tur til Oslo i mai går med Virgin Atlantic, så det var fint med en SAS C test for å sammenligne med LH C og UA C.. SAS neste gang er ikke før i juni etter min første ferieuke (booket i Economy Extra, håper at alt er tilbake til normalt slik at det blir C ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Veldig fin rapport! ble som vanlig sulten av matbildene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Fin rapport! Og KBN var det jeg som fløy tilbake fra ORD.Og tok air-to-air bildene av KBI fra SEA som du finner i topic'en "Nu spotter også Stein Kaptein!"
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]()
Meget bra rapport med flotte bilder. Jeg skal ha sammme ruta i juni. TRD-CPH-ORD-MIC i C kalsse + UA til MIC. Pris 20300 i Z booking klasse! For meg påp 173cm er setene perfekte, og hyggelig å høre at maten var bra - her har jeg litt forskjellige erfaringer. Etter min mening matcher SAS de fleste nå med sitt C produkt, men SQ er vel et strå vassere???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Tipper det blir MSP på deg, ikke MIC.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Kansas City: MCI
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23780 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Bedre sent enn aldri, her kommer en kort rapport fra returen med flere mat og kabinbilder.
Lørdag 8. april: SK946 ORD-ARN 16:25, sete 3A+B Etter fire flotte døgn i Chicago var det blitt påskeaften og tid for retur med SK946 til Stockholm. Det var ikke så veldig mange passasjerer ved gaten, og boarding for business class begynte nesten umiddelbart etter vi ankom. Vi ble ønsket hjertelig velkommen av to FA inne i flyet og fant våre plasser ombord i LN-RKH. Jakkene våre ble raskt tatt hånd om og hengt i garderobeskapet bak midtrekken på rad 5. Godt med plass foran i kabinen, så vi flyttet oss fra 4 til 3A+B for å sitte ved en annen kollega av oss. Brettet med pre-departure drinker kom rundt og det var ikke vanskelig å velge Henriot 1999 nå heller. -------------- Menu A snack with your drink? Skewer with Mozzarella, roasted tomato and Kalamata olive The big deal Our menu for this flight offers these choices Green leaf salad with dressing of the day First course Smoked Nova Scotia salmon served with celeriac, red onion and capers Main course Sole fillet with lobster topping served with basmati rice with peas and black beans, sautéed mixed peppers and lobster sauce Coq au vin – chicken in red wine sauce served with Red Bliss potatoes Grilled beef fillet served with mashed potatoes, roasted mixed vegetables and demi-glace sauce Polenta served with broccolini, Mozzarella, artichoke hearts, roasted tomatoes, asparagus and pomodoro sauce (vegetarian) Cheese Dutch Gouda and blue cheese served with dried cranberries A sweet finish Macadamia nut and white chocolate cake and seasonal fresh fruit salad ------- Before landing Breakfast Fresh fruit and natural yoghurt with muesli Hot rolls and English muffins with cream cheese, cured ham, Swiss cheese and ham A selection of fruit juices, coffee or tea Rather sleep Our quick breakfast is available until we prepare for landing, so feel free to sleep a little longer and brace yourself for a new day with a quick alternative -------------- Vi var 13 personer i den fremste kabinen, så det var duket for litt mer personlig service fra crewet. Et tegn på dette var at trallen nedover kabinen stort sett ble droppet, og mat/drikke brakt direkte fra galley etter bestillingen. Jeg valgte Coq au vin til hovedrett, og som på turen vestover var hele første matservering av meget høy kvalitet! Til desserten ble jeg overbevist av kollegene mine samt "servitøren" at det var jammen på tide å smake Calvados for første gang. For å si det sånn, det var ikke siste gang jeg tar en Calvados... Kombinasjonen av at jeg hadde pådratt meg en lett forkjølelse i the windy city, samt at kabinen var alt for varm for mitt vedkommende, gjorde sitt til at jeg slet med å sove skikkelig over atlanteren. Har hørt fra flere andre at de har opplevd det samme med temperaturen ombord på SAS International. Rundt 90 minutter før landing begynte crewet å forberede frokostserveringen, vi var da på full fart mot norskekysten. Frokosten så meget innbydende ut og smakte helt ok, ikke mer enn det. Vi landet før tidtabell i Stockholm, og konklusjonen er at jeg liker mye bedre å fly til USA enn hjem igjen. Men SAS International leverer absolutt varene når det gjelder service, mat/drikke, entertainment og komfort (bortsett fra tempen ombord da). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by Eriksan; 09-11-2007 at 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Flotte bilder av maten. Så litt bedre ut en økonomi
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Frokosten så panser ut.. Der har UA og LH mye å lære
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Dette ser fristende ut.
UA, LH og SK har alle priser på ca 3000 dollar for Z-klasse til mange destinasjoner i USA, så tror det må bli en shoppingtur dit på høsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ikke helt umulig det, har dessuten slekt både i MN og WI.
Dessuten så kan det jo være mulig med et julebord etter hvert? ![]() Jeg kommer garantert tilbake til deg Tommy, når det gjelder seteanbefalinger på UA og LH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Håper Dag Johnsen står for årets julebord i Houston sånn at vi kan få litt varme i skrotten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Stavanger - København - Chicago - Omaha - Chicago - London | Flybird | TripReports | 17 | 28-09-2010 21:14 |
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 30 | 26-12-2008 14:55 |
A380 i Chicago | LN-MOW | Flyforum | 4 | 21-03-2007 11:39 |
Chicago | Christian | Flyforum | 2 | 20-12-2004 18:40 |