Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2013, 17:57   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway ) og wrap når man gang på gang ser at pax vælger selskaber der tager betaling for alt de kan finde på og intet har inkluderet.
Det har jo ingenting med alkohol å gjøre, men at man reklamerer for en ting og gjør noe annet. Jeg tror du hadde blitt litt skuffet om du leide et hus med strøm inkludert, om du fant ut at dette kun inkluderte strøm til lys og varme, mens strøm til vaskemaskin og komfyr måtte betales for separat?
Hickok is offline  
Old 11-06-2013, 15:13   #2
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Som jeg kan se så har go billettene blitt billigere enn de tidligere economy klassene
Old 11-06-2013, 17:45   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Som jeg kan se så har go billettene blitt billigere enn de tidligere economy klassene
Tror det kan skyldes kampanjen som har vært i en periode. For EVE-OSL så er prisen den samme som den alltid har vært - 769 en vei.

Ut over det virker dyreste GO billett å ligge langt over det jeg har sett tidligere for en Economy. Det har vel sammenheng med at også PLUS blir dyrere jo nermere avgang en Flex var før, og gir dermed rom for å ta ut mer på GO billetter.

Forøvrig virker det som de har fullstendig lagt om på hele billettsystemet som noen her har nevnt tidligere. Ordinær PLUS er delt opp i forskjellige priser til forskjell fra gamle Flex som var en fast pris. Som nevnt vil det si at man innenfor klassen vil måtte betale mellomlegg om man endrer siste dagene. Dette gir noen snåle resultatet enkelte steder. Om man kjøper GO i stedet for PLUS på litt lengre strekk, feks EVE, så vil det vel i noen tilfeller lønne seg å heller betale endringsgebyret på 500 på GO billett enn å betale mellomlegg på en allerede mye dyrere PLUS billett (forutsatt at det er GO billetter tilgjengelig da).

LN-TIB is offline  
Old 11-06-2013, 17:57   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Ut over det virker dyreste GO billett å ligge langt over det jeg har sett tidligere for en Economy. Det har vel sammenheng med at også PLUS blir dyrere jo nermere avgang en Flex var før, og gir dermed rom for å ta ut mer på GO billetter.
I Sør-Norge har det ikke endret seg. E-klasse (dyreste Go, som er eneste tilgjengelig kort tid før avreise) koster et sted på 1800-tallet OSL-SVG/BGO/TRD. Det gjorde det før omleggingen også. Det store prishoppet på ufleksible billetter tett opp til avgang kom tidlig på nyåret.

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Om man kjøper GO i stedet for PLUS på litt lengre strekk, feks EVE, så vil det vel i noen tilfeller lønne seg å heller betale endringsgebyret på 500 på GO billett enn å betale mellomlegg på en allerede mye dyrere PLUS billett (forutsatt at det er GO billetter tilgjengelig da).
Problemet er når man endrer flere ganger eller tett opp til avgang. Da er det fleksible billetter som lønner seg.
Old 11-06-2013, 17:37   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Vedrørende alkohol, så delte de dette ut gratis SK4094 søndag for de som reiste på Plus, så det er vel forskjellig fortolkninger ute å går her?

Forøvrig nevnte min mor, som var ombord, at damen på andre siden av midtgangen benyttet seg av tilbudet, og fylte vesken med småflasker vin

LN-TIB is offline  
Old 11-06-2013, 20:09   #6
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Direkte inne fra SK4432: Meget snurt purser da jeg spurte om de tok betalt for vin, så vidt hun ville gi meg en Cola Zero etterpå. Henviste forresten til norsk lovgivning på hvorfor de ikke kunne dele ut gratis. Hvordan stiller nå dette seg da egentlig om man tror på fortellingene om gratis vin på Braathens på "Endelig fredag". Dette må jo være mat for forumets jurister?
(Jada, dette er 1st world problems... ;-) )
Old 11-06-2013, 23:38   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Henviste forresten til norsk lovgivning på hvorfor de ikke kunne dele ut gratis. )
I så fall har de brutt loven tidligere, da jeg har observert at folk har fått gratis vin ved forsinkelser (etter at de har førsøkt å betale, dog). Gratis alkohol er neppe så viktig, problemet er jo at folk blir irritert når de ikke får noe de trodde de skulle få.

Ellers registrerte jeg på GO søndag BGO-OSL at gratis vann ikke tilbys ved siden av kaffe og te, selv om man vel skal tro på fortellingene om at man kan få et glass vann om man av medisinske hensyn, og lignede, trenger det.
AirbusTrond is offline  
Old 12-06-2013, 01:16   #8
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ellers registrerte jeg på GO søndag BGO-OSL at gratis vann ikke tilbys ved siden av kaffe og te, selv om man vel skal tro på fortellingene om at man kan få et glass vann om man av medisinske hensyn, og lignede, trenger det.
Gratis vann ble servert både fra Trondheim til København, København til London, og t/r Trondheim - Stockholm (henholdsvis søndag og tirsdag).
Everest is offline  
Old 12-06-2013, 06:37   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
I
OSL-BGO i SAS Back på søndag så hadde de vann på vogna og delte ut selv om de ikke annonserte det.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Menyen er skikkelig kjedelig. To forskjellige sandwicher og wrap. Thats it. De trenger mer variasjon
Skal bli interessant å se om/når de evt. varierer på innholdet

Old 12-06-2013, 00:53   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Hvordan stiller nå dette seg da egentlig om man tror på fortellingene om gratis vin på Braathens på "Endelig fredag". Dette må jo være mat for forumets jurister?
(Jada, dette er 1st world problems... ;-) )
Dersom SAS hadde satt noen like kreative jurister til å finne hull i alkoholloven, som de hadde til å finne hull i bonusforbudet, hadde de nok kunnet servere alkohol helt uten problemer.
Old 11-06-2013, 20:12   #11
O_K_
ScanFlyer Silver

Hvis noen i denne verden kommer til å kjøpe full flex plus, kan de da endre tett opptil avgang uten å betale gebyr? ISF kan det hende at SAS ønsker å pushe pax som har uforutsigbare reisevaner over på fullflex?

Selv har jeg erfart at det har vært billigere å kansellere min flex billett, og kjøpe en ny restricted rett før avgang istedenfor å endre flex og betale mellomlegget.
Old 12-06-2013, 05:15   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ny flight i går ARN-BRU. Fullt hus bak, 6 rader med Plus, kun få midtseter ledig foran.

For de som lurer på dette med vann: de hadde store vannflasker på vogna og vann var gratis i tillegg til kaffe og te både i dag og går

Samme service foran og bak, vi var på decent da de var ferdige med servicen. Litt mer oppmerksomhet foran på denne flighten, men langt fra nok i min bok. Ser at de kjører absolutt crew minimum nå.

Menyen er skikkelig kjedelig. To forskjellige sandwicher og wrap. Thats it. De trenger mer variasjon
Tommy777 is offline  
Old 12-06-2013, 06:06   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det er forskjell på utland og innland, Tommy. På innland har de nesten ingenting med, og du må mase for å få noe som helst. Standard opplegg er: Ut med vogn med kaffe/te på. Da kan man få servering. Deretter ny runde kaffe/te. Deretter samle inn rester, og så gjømme seg bak gardinen. Om man skal ha ekstra servering utover første vogn (eller mer kaffe/te), så må man avbryte de når de kommer forbi, eller plinge på. Har nå hatt 5 turer på innenlands Plus, og ikke en eneste gang har de spurt om noen ønsker noe mer.
Hickok is offline  
Old 12-06-2013, 08:31   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Enig i det - selv frokosten jeg fikk på mandag fra København til Oslo var bare den gamle Economy Extra-boksen. Jeg mener at SAS reklamerte for en rekke mer spennende retter enn sandwich og wrap og hadde den nye maten stående ute i loungene i helgen. Hva skjedde med dette?
Old 12-06-2013, 07:16   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

I SAS Minus i går mellom OSL og ARN (flydd av Blue1) var det vel kun et par ledige seter baki, deriblant mitt nabosete I SAS Plus var det ett ledig sete. Maten var grei nok den, chicken pesto sandwich. Flyvertinnene var for det meste av flighten ute i kabinen og serverte og ryddet unna.

I går fikk jeg heller ikke pritag på bagen da jeg sjekket inn i KRS. Er det het slutt på det for EBG som skal utenlands men først har en innenriksflight?
Cecilie is offline  
Old 12-06-2013, 08:29   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
I går fikk jeg heller ikke pritag på bagen da jeg sjekket inn i KRS. Er det het slutt på det for EBG som skal utenlands men først har en innenriksflight?
Nei, EBG skal alltid få priority tag - uansett.
Old 12-06-2013, 08:18   #17
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Fikk testet det nye konseptet i GO fra GDN til OSL i går, og jeg må si at den "Cafè-menyen" var virkelig ikke mye å skryte av.

De skrev mye i den om hvor mye de hadde anstrengt seg for å lage mat som smakte noe, også i 33.000'. Så kunne vi lese om hva vi kunne velge mellom av lekkerbiskener.

Ettersom flighten var etter kl. 0900, og tok mindre enn en og en halv time, kunne vi velge mellom sandwich - og ikke noe annet. (Og potetgull eller muffin). Det var sandwich med ost og sandwich med kylling å velge mellom, jeg valgte kylling, jeg synes ikke den var god. 2 x sandwich + 2 x Ramlösa + 1 rødvin = NOK 185!
Old 12-06-2013, 11:53   #18
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Nå er det vel ikke meningen å pøse ut med masse god mat...Dette er gjort for å spare penger!
MountainDew is offline  
Old 12-06-2013, 14:24   #19
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Nå er det vel ikke meningen å pøse ut med masse god mat...Dette er gjort for å spare penger!
Jeg trodde det først å fremst var for å selge - og tjene penger. Det er vel flere passasjerer i Go enn i Plus? Og da bør man jo tilby noe som frister?
Old 12-06-2013, 15:12   #20
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg trodde det først å fremst var for å selge - og tjene penger. Det er vel flere passasjerer i Go enn i Plus? Og da bør man jo tilby noe som frister?
Men det bør jo ikke være såpass fristende at Plus tar med hele tralla hjem!

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline  
Closed Thread

Posting Rules