![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Enig, Farmer (velkommen som moderator). Det er ikke lønnsnivået som det er noe galt med, men det er den store kloke boken som heter kollektivavtalen (jeg har sett den som gjelder for WF og den er på størrelse med en velfyllt utgave av National Geographic. Denne og utfordringer på scheduleringssiden. Ofte vil man ha for liet crew til å gjennomføre flygninger - og må kjøpe fridager - mens man andre dager har folk sittende og lese VG på crewrommene rundtomkring. Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible, og man fra ledelsens side tar tak i schedulering og planlegging tror jeg svært mye kan være gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
For alle andre som ikke måtte vite det: Flygende personell er unntatt fra arbeidsmiljøloven av en eller annen merkelig grunn (unntatt de avsnittene som omhandler oppsigelse og avskjed). Derfor må vi ha en detaljert avtale som regulerer de tingene alle andre arbeidstagere tar for gitt - nemlig arbeidstid og fritid. I gamle BU var det ofte sånn at den ene tjenesten var den andre verdt, og "jeg klør din rygg - du klør min" osv. Dessverre virker det ikke slik lenger. Det har blitt for stort og uoversiktlig. Og man blir etterhvert lei av å bare klø, og aldri bli klødd selv. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 40
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Hvis dere ønsker oversikt over pilotlønninger etc i europeiske flyselskaper, så sjekk http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe
Air Baltic: 40 euro/block hr for en fersk styrmann Blue1: 2000 euro pr. mnd for en fersk styrmann |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
.....Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible.... Tillater meg å klippe litt fra innlegget ditt. Enig i behov for fleksibilitet. Jeg betrakter lønn , arbeidstidsbestemmelser og (mangel på ) fleksibilitet etc som sider av samme sak. Spørsmålet er hva arbeidsgiver får ut av arbeidstaker. Piloter og CA er flyselskapets produksjonsarbeidere. Og er ikke den del av arbeidsstyrken konkurranse dyktig på pris velger man i de fleste bransjer å flagge ut. At SAS som arbeidsgiver selvsagt kunne være mye bedre på planlegging og schedulering er åpenbart. Men det er på mange måter lettere å endre det enn holdningene til produksjons arbeiderne. Det viser seg dessverre ofte å være en meget lnag vei å gå, og gjerne uoppnåelig takket være fagforeninger med standpunkter som hører hjemme i en annen tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
.....Skulle så skje hadde jeg sagt opp jobben ... Who cares, i alle fall ikke arbeidsgiver. Så lenge mange av dere ikke vil fly likevel er det selvsagt en fordel om den delen av arbeids styrken sier opp selv, så slipper man å sparke dem. Nå var det imidlertid min oppfatning fra andre tråder på dette forum at du er en av dem som velger å stå på videre og velger å fly.Bra! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]()
" Nå var det imidlertid min oppfatning fra andre tråder på dette forum at du er en av dem som velger å stå på videre og velger å fly.Bra!"
Ja, men ikke for knapper og glansbilder...! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nå er det vel heller ikke slik at ledelsen i hverken SASBraathens eller Norwegian for den saks skyld har et ønske om å drive lønninger og vilkår til de ansatte ned til østblokk nivå. Om man skal levere et produkt i Norge, for en norsk kundegruppe, tror jeg det det er viktig å få fram de muligheter som ligger her, ved å jobbe litt smartere og bedre, slik at man på denne måten kan kompensere for at lønnene er høyere.
Også muligheten til å ta ut høyere priser er tilstede, og det er vel ikke tilfeldig at både BUSK og DY tjente penger i fjor. SASBraathens kan bli meget konkurransedyktig igjen om man får på plass en felles forståelse med ALLE ansatte om hvor veien videre går, og der må det nok kompromisser til i alle leire. Får de til en ny giv, hvor alle drar i samme retning, jobber optimalt og får bort disse tragisk konfliktene, ja da blir det morsomt igjen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Og la en ting være klinkende klart: jeg er veldig glad i min jobb som cabin crew og er stolt over min arbeidsplass ![]() Og et gammelt ordtak heter: det er som regel ikke noe grønnere på den andre siden.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Kan Spanair og air Baltic (eller andre selskaper i disse landene) overta all produksjon gjort av deler av SAS-konsernet som er dyrere? Der tror jeg vi må si at svaret er nei. I tillegg, dersom man skulle få en storstilt outsourcing til disse landene så er det rimelig at lønnsnivået der presses opp til noe i nærheten av vestlig standard. De baltiske landene og Spania er vel ikke tettere befolket med piloter enn andre land, og tilbud og etterspørsel vil da drive opp lønningene der. Det andre er det som Farmer bl.a. peker på knyttet til utnyttelse av piloter og CA'er i SAS, som etter sigende ikke alltid er spesielt god. Her er det vel en oppgave å gjøre. Jeg tror nok det er riktig som flere påpeker at det er et behov for fleksibilitet i mange retninger, men det blir feil å utelukkende peke på en gruppe arbeidstakere. I tillegg så tjener ikke SAS piloter spesielt mye bedre enn andre piloter i tilsvarende selskaper (blirt det hevdet). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Noe av grunnen til at man kan presse pilotlønninger ned på lavnivå/lavmål nå for tiden, er at det fortsatt er overskudd av piloter. Mange nyutdannede gjør hva som helst for å få muligheten til å fly og bygge erfaring, for deretter å komme seg inn på markedet. Det har nesten blitt vanlig at man kjøper seg type rating for egne penger, og mange tilbyr seg å fly gratis, eller til og med betale for å få lov til å fly. Derfor kan selskaper som Blue1, Air Baltic etc operere med lave lønninger, fordi dem vet at det alltid vil være piloter som er villige til å fly for en slikk og ingenting. Det er først og fremst er piloter fra Vest-Europa som tar seg jobb i selskaper med dårlige lønninger, nettopp fordi de har råd til å gjøre det. Mange velger å se på det som en investering i fremtiden, og når de har nok erfaring flytter de raskt på seg til andre selskaper.
Situasjonen vil imidlertid endre seg drastisk de kommende år. FBU4EVER nevnte i en tidligere tråd om at ICAO har sendt ut varsel til flyskoler om den kommende pilotmangelen, og at nesten halvparten av dagens vestlige piloter vil være pensjonert innen 2010. Samtidig utdannes det altfor få piloter. Og hva vil da skje? "Plutselig" vil det ikke lenger være piloter som gjør hva som helst for å fly. Ingen piloter vil lenger jobbe for en slikk og ingenting, og selskapene vil overby hverandre for å skrape til seg nyutdannede piloter. Vinneren vil bli de selskapene som kan tilby de beste betingelsene. Sånn sett er det bra at selskapene nå forsøker å presse alle kostnader og lønninger nedover, for de vet at man om noen år er nødt til å øke lønningene igjen for å få de folkene man ønsker. Dette er en situasjoen man har spådd vil komme i mange år, uten at det har skjedd stort. Men nå har markedet virkelig begynt å røre på seg for ferske piloter. Det annonseres stadig mer, og timekravet/erfaringsnivået for ansettelser går også nedover. Så den varslede pilotmangelen har kanskje begynt å melde sin ankomst, og med det tror jeg man ikke kommer til å se en ytterligere pressing av lønninger ned på "øst-europeisk" nivå. I hvert fall ikke for pilotene sin del. Kjenner piloter som var nyutdannet da bransjen var inne i forrige nedtur. Da var det også varslet pilotmangel, og da markedet plutselig snudde og selskapene skjønte at de måtte skrape til seg de piloter som var ledige, så skjedde det fort. I løpet av 1 måneds tid gikk de fra å ikke ha muligheten til å få jobb, til å bli tilbudt jobb i flere selskaper. Kjedereaksjonen ble startet av et selskap som annonserte etter flere titalls piloter, og da kastet de andre selskapene seg på fordi de skjønte at toget nå var på vei. Vil det samme skje igjen? For å si det litt tabloid: Vil pilotene ta makta tilbake? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
For de av dere som leser Flight Magazine,så var det en artikkel i nest siste nr. om pilotmangelen i India og China.Den blir enorm! Det er bestilt et uhorvelig antall fly som skal leveres de neste 3-5 årene og pilotene fins ikke.Jet Airways kjøper Sahara for å få tilgang til pilotene der og "pakketilbudet" til ex-pat's i Jet er blant de beste i verden akkurat nå.En førtidspensjonert kollega av meg var hjemme her på Nærsnes for å måke snø av huset og han kunne fortelle mye interessant.Pilotmangelen er reell og den kommer til Europa med hurtigtogsfart for det er her Jet vil prøve å rekruttere kapteiner med A330/340-rating.Skulle et liv i SAS bli et liv i dass,så er det liv laga for et liv i sus og dus i New delhi eller Mumbay. Jeg kan ikke tro at dette faktum har gått SAS forbi,og at de derfor prøver å presse lønningene så langt ned at de kan ta de økte lønnskravene som uvegerlig vil komme når mangelen er et faktum. Det er med pilotmangelen som med fugleinfluensaen: Man vet den er på vei,men ikke nøyaktig når den kommer.Men den vil komme! ![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Litt OT, men jeg kunne ikke dy meg:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/22/458675.html Kanskje ledelsen hos englene krever at de skal utføre flere ran i uka, og det går på helsa løs? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Og mens vi er i gang:
http://forbruker.no/reise/article1231516.ece Tydelig at et visst selskap trenger å skaffe seg ikke bare enhetsflåte, men enhetscrew...regner med at dette skyldes kræsj mellom SAS-maskin og BU crew eller omvendt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Tror heller at det er SASBU AOC/SAS AOC problematikken som slår ut her.Fly som er overført til SASBU kan kun flys av crew som har gjennomgått opplæring i det nye AOC'et,og antall utsjekkede crew stemmer ikke overens med antall fly som er ført over.
Hvorfor i huleste skal man ha et separat AOC for SASBU når SAS.SE,SAS.DK og SAS Intercont kan fly på det gamle SAS AOC?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Isbamse, kjenner du noen "slaver" på Wallmart?
De tjener bedre enn en fersk FO på CRJ, ERJ ol. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og innstillinger | Glean EBG | Småprat | 2 | 15-10-2013 19:30 |
Feil på innstillinger. | ATC-flyradar | Bilder & foto | 3 | 13-09-2012 11:10 |
Innstillinger på F50 ruter | Sager | Flyforum | 13 | 05-02-2007 14:54 |
Innstillinger og rettigheter | SK384 | Flyforum | 9 | 07-03-2006 10:28 |
Innstillinger i dag | ENKB | Flyforum | 9 | 01-03-2006 20:33 |