Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2006, 21:19   #81
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Enig, Farmer (velkommen som moderator). Det er ikke lønnsnivået som det er noe galt med, men det er den store kloke boken som heter kollektivavtalen (jeg har sett den som gjelder for WF og den er på størrelse med en velfyllt utgave av National Geographic. Denne og utfordringer på scheduleringssiden. Ofte vil man ha for liet crew til å gjennomføre flygninger - og må kjøpe fridager - mens man andre dager har folk sittende og lese VG på crewrommene rundtomkring. Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible, og man fra ledelsens side tar tak i schedulering og planlegging tror jeg svært mye kan være gjort.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 21:42   #82
cabincruiser
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by CK


Enig, Farmer (velkommen som moderator). Det er ikke lønnsnivået som det er noe galt med, men det er den store kloke boken som heter kollektivavtalen (jeg har sett den som gjelder for WF og den er på størrelse med en velfyllt utgave av National Geographic. Denne og utfordringer på scheduleringssiden. Ofte vil man ha for liet crew til å gjennomføre flygninger - og må kjøpe fridager - mens man andre dager har folk sittende og lese VG på crewrommene rundtomkring. Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible, og man fra ledelsens side tar tak i schedulering og planlegging tror jeg svært mye kan være gjort.
Jeg antar du vet hvorfor kollektivavtalen er såpass fyldig?
For alle andre som ikke måtte vite det: Flygende personell er unntatt fra arbeidsmiljøloven av en eller annen merkelig grunn (unntatt de avsnittene som omhandler oppsigelse og avskjed). Derfor må vi ha en detaljert avtale som regulerer de tingene alle andre arbeidstagere tar for gitt - nemlig arbeidstid og fritid.

I gamle BU var det ofte sånn at den ene tjenesten var den andre verdt, og "jeg klør din rygg - du klør min" osv. Dessverre virker det ikke slik lenger. Det har blitt for stort og uoversiktlig. Og man blir etterhvert lei av å bare klø, og aldri bli klødd selv.

cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:04   #83
LN-TUM
Newcomer
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 40
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by Hurum



Han må ha ment Air baltic og ikke Blue 1....eller?
Sorry, min feil, Air Baltic ja, gikk litt raskt i svingene her, men uasett, begge er i samme konsern....
LN-TUM is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:17   #84
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Hvis dere ønsker oversikt over pilotlønninger etc i europeiske flyselskaper, så sjekk http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe

Air Baltic: 40 euro/block hr for en fersk styrmann
Blue1: 2000 euro pr. mnd for en fersk styrmann

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:22   #85
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by CK


Enig, Farmer (velkommen som moderator). Det er ikke lønnsnivået som det er noe galt med, men det er den store kloke boken som heter kollektivavtalen (jeg har sett den som gjelder for WF og den er på størrelse med en velfyllt utgave av National Geographic. Denne og utfordringer på scheduleringssiden. Ofte vil man ha for liet crew til å gjennomføre flygninger - og må kjøpe fridager - mens man andre dager har folk sittende og lese VG på crewrommene rundtomkring. Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible, og man fra ledelsens side tar tak i schedulering og planlegging tror jeg svært mye kan være gjort.

.....Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible....

Tillater meg å klippe litt fra innlegget ditt. Enig i behov for fleksibilitet. Jeg betrakter lønn , arbeidstidsbestemmelser og (mangel på ) fleksibilitet etc som sider av samme sak. Spørsmålet er hva arbeidsgiver får ut av arbeidstaker. Piloter og CA er flyselskapets produksjonsarbeidere. Og er ikke den del av arbeidsstyrken konkurranse dyktig på pris velger man i de fleste bransjer å flagge ut.

At SAS som arbeidsgiver selvsagt kunne være mye bedre på planlegging og schedulering er åpenbart. Men det er på mange måter lettere å endre det enn holdningene til produksjons arbeiderne. Det viser seg dessverre ofte å være en meget lnag vei å gå, og gjerne uoppnåelig takket være fagforeninger med standpunkter som hører hjemme i en annen tid.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:27   #86
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by cabincruiser


Quote:
Originally posted by Flaps40


Dersom ikke SBU får lønnsnivået i cabin og Flight Deck ned på airBaltic, Blue 1 eller Spanair nivå, ser jeg ikke hvorfor ikke SAS ledelsen heller overfører rutene til de billigste selskapene i SAS gruppen. Det ville da tjene de reisende best ved at man får et ekspanderende rutenett samt mer stabil drift, hvor flyene går når de skal. Jeg synes SAS ledelsen er veldig tolmodig med sine ansatte nå, ren snillisme vil jeg si.
Du snakker som du har vett til....

Man kan ikke leve med baltiske lønninger i Norge med norskt kostnadsnivå. Det sier seg selv. Skulle så skje hadde jeg sagt opp jobben - det hadde ikke vært regningssvarende å fortsette å jobbe. Så kunne jo heller du og dine meningsfeller fått betale en del mer i skatt for å ha meg og alle andre ofre for baltisk "takeover" på ledighetstrygd.

.....Skulle så skje hadde jeg sagt opp jobben ...

Who cares, i alle fall ikke arbeidsgiver. Så lenge mange av dere ikke vil fly likevel er det selvsagt en fordel om den delen av arbeids styrken sier opp selv, så slipper man å sparke dem. Nå var det imidlertid min oppfatning fra andre tråder på dette forum at du er en av dem som velger å stå på videre og velger å fly.Bra!

Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:42   #87
cabincruiser
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

" Nå var det imidlertid min oppfatning fra andre tråder på dette forum at du er en av dem som velger å stå på videre og velger å fly.Bra!"


Ja, men ikke for knapper og glansbilder...!
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:58   #88
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Nå er det vel heller ikke slik at ledelsen i hverken SASBraathens eller Norwegian for den saks skyld har et ønske om å drive lønninger og vilkår til de ansatte ned til østblokk nivå. Om man skal levere et produkt i Norge, for en norsk kundegruppe, tror jeg det det er viktig å få fram de muligheter som ligger her, ved å jobbe litt smartere og bedre, slik at man på denne måten kan kompensere for at lønnene er høyere.
Også muligheten til å ta ut høyere priser er tilstede, og det er vel ikke tilfeldig at både BUSK og DY tjente penger i fjor.
SASBraathens kan bli meget konkurransedyktig igjen om man får på plass en felles forståelse med ALLE ansatte om hvor veien videre går, og der må det nok kompromisser til i alle leire. Får de til en ny giv, hvor alle drar i samme retning, jobber optimalt og får bort disse tragisk konfliktene, ja da blir det morsomt igjen
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2006, 23:09   #89
cabincruiser
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by Farmer


Nå er det vel heller ikke slik at ledelsen i hverken SASBraathens eller Norwegian for den saks skyld har et ønske om å drive lønninger og vilkår til de ansatte ned til østblokk nivå. Om man skal levere et produkt i Norge, for en norsk kundegruppe, tror jeg det det er viktig å få fram de muligheter som ligger her, ved å jobbe litt smartere og bedre, slik at man på denne måten kan kompensere for at lønnene er høyere.
Også muligheten til å ta ut høyere priser er tilstede, og det er vel ikke tilfeldig at både BUSK og DY tjente penger i fjor.
SASBraathens kan bli meget konkurransedyktig igjen om man får på plass en felles forståelse med ALLE ansatte om hvor veien videre går, og der må det nok kompromisser til i alle leire. Får de til en ny giv, hvor alle drar i samme retning, jobber optimalt og får bort disse tragisk konfliktene, ja da blir det morsomt igjen
Og takk og amen til dette innlegget!
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 00:11   #90
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'


Og la en ting være klinkende klart: jeg er veldig glad i min jobb som cabin crew og er stolt over min arbeidsplass

Og et gammelt ordtak heter: det er som regel ikke noe grønnere på den andre siden.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 09:21   #91
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by Flaps40


Jeg tar kommentaren med fatning, og har forståelse for at piloter med SAS betingelser blir provosert av mine uttalelser. Men jeg tror faktisk man må erkjenne at det må dramatiske tilpasninger til, også lønns messig, om man i f.eks. SBU skal makte å opprettholde markedsandel i forhold til andre 'medlemmer av SAS familien' med et betydelig lave cost level. Vi har jo allerede sett at en del ruter er overtatt av Spanair og KF i CPH. Jeg tror det er bare begynnelsen om ikke også ansatte er villig til å inngå betydelie 'concessions'.
resultatet av dette blir jo bare en nedadgående spiral av kostnadskutt inntil alle tjener det samme som slavene på wal-Mart...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 09:32   #92
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by Isbamse


Quote:
Originally posted by Flaps40


Jeg tar kommentaren med fatning, og har forståelse for at piloter med SAS betingelser blir provosert av mine uttalelser. Men jeg tror faktisk man må erkjenne at det må dramatiske tilpasninger til, også lønns messig, om man i f.eks. SBU skal makte å opprettholde markedsandel i forhold til andre 'medlemmer av SAS familien' med et betydelig lave cost level. Vi har jo allerede sett at en del ruter er overtatt av Spanair og KF i CPH. Jeg tror det er bare begynnelsen om ikke også ansatte er villig til å inngå betydelie 'concessions'.
resultatet av dette blir jo bare en nedadgående spiral av kostnadskutt inntil alle tjener det samme som slavene på wal-Mart...
Hele argumentet om at man må ned på samme lønnsnivå som i air Baltic eller Spanair er befengt med en rekke problemer.

Kan Spanair og air Baltic (eller andre selskaper i disse landene) overta all produksjon gjort av deler av SAS-konsernet som er dyrere? Der tror jeg vi må si at svaret er nei. I tillegg, dersom man skulle få en storstilt outsourcing til disse landene så er det rimelig at lønnsnivået der presses opp til noe i nærheten av vestlig standard. De baltiske landene og Spania er vel ikke tettere befolket med piloter enn andre land, og tilbud og etterspørsel vil da drive opp lønningene der.

Det andre er det som Farmer bl.a. peker på knyttet til utnyttelse av piloter og CA'er i SAS, som etter sigende ikke alltid er spesielt god. Her er det vel en oppgave å gjøre. Jeg tror nok det er riktig som flere påpeker at det er et behov for fleksibilitet i mange retninger, men det blir feil å utelukkende peke på en gruppe arbeidstakere. I tillegg så tjener ikke SAS piloter spesielt mye bedre enn andre piloter i tilsvarende selskaper (blirt det hevdet).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 10:11   #93
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Noe av grunnen til at man kan presse pilotlønninger ned på lavnivå/lavmål nå for tiden, er at det fortsatt er overskudd av piloter. Mange nyutdannede gjør hva som helst for å få muligheten til å fly og bygge erfaring, for deretter å komme seg inn på markedet. Det har nesten blitt vanlig at man kjøper seg type rating for egne penger, og mange tilbyr seg å fly gratis, eller til og med betale for å få lov til å fly. Derfor kan selskaper som Blue1, Air Baltic etc operere med lave lønninger, fordi dem vet at det alltid vil være piloter som er villige til å fly for en slikk og ingenting. Det er først og fremst er piloter fra Vest-Europa som tar seg jobb i selskaper med dårlige lønninger, nettopp fordi de har råd til å gjøre det. Mange velger å se på det som en investering i fremtiden, og når de har nok erfaring flytter de raskt på seg til andre selskaper.

Situasjonen vil imidlertid endre seg drastisk de kommende år. FBU4EVER nevnte i en tidligere tråd om at ICAO har sendt ut varsel til flyskoler om den kommende pilotmangelen, og at nesten halvparten av dagens vestlige piloter vil være pensjonert innen 2010. Samtidig utdannes det altfor få piloter. Og hva vil da skje? "Plutselig" vil det ikke lenger være piloter som gjør hva som helst for å fly. Ingen piloter vil lenger jobbe for en slikk og ingenting, og selskapene vil overby hverandre for å skrape til seg nyutdannede piloter. Vinneren vil bli de selskapene som kan tilby de beste betingelsene. Sånn sett er det bra at selskapene nå forsøker å presse alle kostnader og lønninger nedover, for de vet at man om noen år er nødt til å øke lønningene igjen for å få de folkene man ønsker.

Dette er en situasjoen man har spådd vil komme i mange år, uten at det har skjedd stort. Men nå har markedet virkelig begynt å røre på seg for ferske piloter. Det annonseres stadig mer, og timekravet/erfaringsnivået for ansettelser går også nedover. Så den varslede pilotmangelen har kanskje begynt å melde sin ankomst, og med det tror jeg man ikke kommer til å se en ytterligere pressing av lønninger ned på "øst-europeisk" nivå. I hvert fall ikke for pilotene sin del.

Kjenner piloter som var nyutdannet da bransjen var inne i forrige nedtur. Da var det også varslet pilotmangel, og da markedet plutselig snudde og selskapene skjønte at de måtte skrape til seg de piloter som var ledige, så skjedde det fort. I løpet av 1 måneds tid gikk de fra å ikke ha muligheten til å få jobb, til å bli tilbudt jobb i flere selskaper. Kjedereaksjonen ble startet av et selskap som annonserte etter flere titalls piloter, og da kastet de andre selskapene seg på fordi de skjønte at toget nå var på vei. Vil det samme skje igjen? For å si det litt tabloid: Vil pilotene ta makta tilbake?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 10:32   #94
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by LN-BRK


Noe av grunnen til at man kan presse pilotlønninger ned på lavnivå/lavmål nå for tiden, er at det fortsatt er overskudd av piloter. Mange nyutdannede gjør hva som helst for å få muligheten til å fly og bygge erfaring, for deretter å komme seg inn på markedet. Det har nesten blitt vanlig at man kjøper seg type rating for egne penger, og mange tilbyr seg å fly gratis, eller til og med betale for å få lov til å fly. Derfor kan selskaper som Blue1, Air Baltic etc operere med lave lønninger, fordi dem vet at det alltid vil være piloter som er villige til å fly for en slikk og ingenting. Det er først og fremst er piloter fra Vest-Europa som tar seg jobb i selskaper med dårlige lønninger, nettopp fordi de har råd til å gjøre det. Mange velger å se på det som en investering i fremtiden, og når de har nok erfaring flytter de raskt på seg til andre selskaper.

Situasjonen vil imidlertid endre seg drastisk de kommende år. FBU4EVER nevnte i en tidligere tråd om at ICAO har sendt ut varsel til flyskoler om den kommende pilotmangelen, og at nesten halvparten av dagens vestlige piloter vil være pensjonert innen 2010. Samtidig utdannes det altfor få piloter. Og hva vil da skje? "Plutselig" vil det ikke lenger være piloter som gjør hva som helst for å fly. Ingen piloter vil lenger jobbe for en slikk og ingenting, og selskapene vil overby hverandre for å skrape til seg nyutdannede piloter. Vinneren vil bli de selskapene som kan tilby de beste betingelsene. Sånn sett er det bra at selskapene nå forsøker å presse alle kostnader og lønninger nedover, for de vet at man om noen år er nødt til å øke lønningene igjen for å få de folkene man ønsker.

Dette er en situasjoen man har spådd vil komme i mange år, uten at det har skjedd stort. Men nå har markedet virkelig begynt å røre på seg for ferske piloter. Det annonseres stadig mer, og timekravet/erfaringsnivået for ansettelser går også nedover. Så den varslede pilotmangelen har kanskje begynt å melde sin ankomst, og med det tror jeg man ikke kommer til å se en ytterligere pressing av lønninger ned på "øst-europeisk" nivå. I hvert fall ikke for pilotene sin del.

Kjenner piloter som var nyutdannet da bransjen var inne i forrige nedtur. Da var det også varslet pilotmangel, og da markedet plutselig snudde og selskapene skjønte at de måtte skrape til seg de piloter som var ledige, så skjedde det fort. I løpet av 1 måneds tid gikk de fra å ikke ha muligheten til å få jobb, til å bli tilbudt jobb i flere selskaper. Kjedereaksjonen ble startet av et selskap som annonserte etter flere titalls piloter, og da kastet de andre selskapene seg på fordi de skjønte at toget nå var på vei. Vil det samme skje igjen? For å si det litt tabloid: Vil pilotene ta makta tilbake?
Mye riktig her,LN-BRK!

For de av dere som leser Flight Magazine,så var det en artikkel i nest siste nr. om pilotmangelen i India og China.Den blir enorm! Det er bestilt et uhorvelig antall fly som skal leveres de neste 3-5 årene og pilotene fins ikke.Jet Airways kjøper Sahara for å få tilgang til pilotene der og "pakketilbudet" til ex-pat's i Jet er blant de beste i verden akkurat nå.En førtidspensjonert kollega av meg var hjemme her på Nærsnes for å måke snø av huset og han kunne fortelle mye interessant.Pilotmangelen er reell og den kommer til Europa med hurtigtogsfart for det er her Jet vil prøve å rekruttere kapteiner med A330/340-rating.Skulle et liv i SAS bli et liv i dass,så er det liv laga for et liv i sus og dus i New delhi eller Mumbay.
Jeg kan ikke tro at dette faktum har gått SAS forbi,og at de derfor prøver å presse lønningene så langt ned at de kan ta de økte lønnskravene som uvegerlig vil komme når mangelen er et faktum.
Det er med pilotmangelen som med fugleinfluensaen: Man vet den er på vei,men ikke nøyaktig når den kommer.Men den vil komme!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 13:43   #95
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Litt OT, men jeg kunne ikke dy meg:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/22/458675.html

Kanskje ledelsen hos englene krever at de skal utføre flere ran i uka, og det går på helsa løs?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 17:02   #96
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Og mens vi er i gang:

http://forbruker.no/reise/article1231516.ece

Tydelig at et visst selskap trenger å skaffe seg ikke bare enhetsflåte, men enhetscrew...regner med at dette skyldes kræsj mellom SAS-maskin og BU crew eller omvendt?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 17:17   #97
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by Isbamse


Og mens vi er i gang:

http://forbruker.no/reise/article1231516.ece

Tydelig at et visst selskap trenger å skaffe seg ikke bare enhetsflåte, men enhetscrew...regner med at dette skyldes kræsj mellom SAS-maskin og BU crew eller omvendt?
Er vel endel BU crew som ikke sjekket ut paa -600 og -800 og noen SK som ikke har -400 og -500. KJenner en ex-BU og tror han holdrt paa aa ta utsjekk paa -600 og -800 eller saa skulle han det snart
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 18:17   #98
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Tror heller at det er SASBU AOC/SAS AOC problematikken som slår ut her.Fly som er overført til SASBU kan kun flys av crew som har gjennomgått opplæring i det nye AOC'et,og antall utsjekkede crew stemmer ikke overens med antall fly som er ført over.

Hvorfor i huleste skal man ha et separat AOC for SASBU når SAS.SE,SAS.DK og SAS Intercont kan fly på det gamle SAS AOC?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 18:29   #99
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Hvorfor i huleste skal man ha et separat AOC for SASBU når SAS.SE,SAS.DK og SAS Intercont kan fly på det gamle SAS AOC?
Som så mycket annat när det gäller SAS (tyvärr): det blir dyrare så !
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 19:00   #100
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Isbamse, kjenner du noen "slaver" på Wallmart?
De tjener bedre enn en fersk FO på CRJ, ERJ ol.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og innstillinger Glean EBG Småprat 2 15-10-2013 19:30
Feil på innstillinger. ATC-flyradar Bilder & foto 3 13-09-2012 11:10
Innstillinger på F50 ruter Sager Flyforum 13 05-02-2007 14:54
Innstillinger og rettigheter SK384 Flyforum 9 07-03-2006 10:28
Innstillinger i dag ENKB Flyforum 9 01-03-2006 20:33


All times are GMT +2. The time now is 22:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.