Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2006, 18:43   #1
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Nye innstillinger

TV2-nyhetene melder at det i dag (og kanskje også i morgen) er flere innstilte avganger, denne gangen på grunn av sykdom og vinterferie blandt kabinbesetningen...

Ser ikke ut som problemene for SAS tar slutt med det første.
Old 19-02-2006, 19:19   #2
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Nettopp tilbake i Oslo etter å ha vært på Gardermoen. Der var det litt kaos for en maglet crew til Bodø-avgang og alle passasjerer ble over høyttalerne bedt om å gå opp i 2 etg i terminalen via trappa ved gate 20, så gå bort til rulletrappa ned til bagasjebåndet, hente sin bagasje og så gå til ankomstservice og se om en kunne få booket seg om til Bodø.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2006, 21:51   #3
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Dårlig planlegging av besetningskontoret??
SK ansetter jo nå 200 stk i en såkalt vikarpool som skal jobbe i ferier og høytider.
Kanskje ingen dum ide allikevel......
Old 19-02-2006, 23:35   #4
fkrlf
ScanFlyer Blue

SK 2309 til KSU og SK 2302 i morgen tidlig til OSL kansellert ihvertfall.. Lurer på hvor lenge passasjerene tar SASBU alvorlig..
fkrlf is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 06:56   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Akkurat nå så gjør de neppe det...men det kommer nok til å endre seg...
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 07:01   #6
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Og i går kveld gjekk sk4470 OSL-KSU-AES med pax frå sk2309... Så dei gjer så godt dei kan!
[]SK4470 []19FEB06[] [ ALT
[
[ 73G BU7370 LNTUM
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1
[ 19FEB OSL KSU 2300 2350 2323 2332 0011 0013 FC: 23
[ 20FEB KSU AES 0005 0030 0030 0035 0052 0054 RA: 25
[
[ FC - CABIN CREW SHORTAGE
[ RA - AIRCRAFT ROTATION, LATE ARRIVAL OF AIRCRAFT FROM ANOTHER FLIGHT
[
[ SI VIA KSU DUE SK2309 CNL, LACK OF CREW
Old 20-02-2006, 07:45   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Influensatid, vinterferie og én F50 på felgen.... Ingen god kombinasjon. Ser det er 20 kanselleringer i dag også. Heldigvis er det vinterferieuken, med mindre trafikk enn vanlig, så da skulle det vel være enklere å få folk unna. Satser på en problemfri onsdag (da er det SVG som står på planen - kanskje jeg skulle kjøre til TRF og ta en Q400 i stedet?)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 08:09   #8
Hurum
ScanFlyer Molded

Dette synes jeg er dårlig av SAS. Deres egen vinterferieavvikling kan umulig være godt nok planlagt når slikt som dette skjer. Dette skjedde vel sist ferieavvikling også, eller er det 2 år siden. Med 60-års jubileum for både SAS og Braathens burde en jo snart begynne å forvente at man klarer å planlegge driften også når det er vinterferie. Er det slik at SAS harlangt flere syke enn konkurrentene, har dårligere planlegging, eller andre faktorer. Erfaring på dette er det vel ingen som slår SAS Braathens i. Med 2 organisjasjoner med 60 års erfaring skulle en forvente bedre. Er jeg kravstor?

"Sykdom og ferie innstiller fly
18 avganger fra SAS Braathens er innstilt mandag på grunn av mannskapsmangel.

SAS Braathens har vært nødt til å innstille avganger mandag morgen og selskapet har så langt ikke oversikt over hvordan utviklingen vil bli utover uka.

- I løpet av hele dagen mandag har vi rundt 20 innstillinger. En kombinasjon av høyere sykdomsfravær og ferieavvikling er årsaken. Vi har gjort alt vi kunne for å rette opp dette, sier seniorrådgiver Knut Løvstuhagen i selskapet til TV 2 Nettavisen mandag morgen.

Hardest rammet av sykdomsfraværet og ferieavviklingene er Gardermoen og Flesland. Men både fra Ålesund, Molde, Kristiansund og fra Sola Flyplass er det kanselleringer. "
nettavisen.no
Old 20-02-2006, 10:05   #9
Hurum
ScanFlyer Molded

Transportkomiteen på Stortinget rammet:

Og blant de rammede passasjerene var Stortingets transportkomité, som skulle reise til Brussel mandag morgen, opplyser leder Per Sandberg (Frp) i en pressemelding.

«SAS i ferd med å grave sin egen grav!», kommenterer Sandberg i pressemeldingen.

– Kombinasjonen av høyere sykdomsfravær enn normalt, og at folk er på ferie, er uheldig. Derfor har vi i dag 20 innstilte avganger, sier seniorrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens til NTB.

Ifølge Løvstuhagen skal de fleste som er berørt ha fått beskjed, fordi flere av kanselleringene ble avklart allerede for noen dager siden.

– Vi forsøker å kansellere der det gir minst virkning, sier han.

SAS Braathens forsøker å løse problemet blant annet ved å sette inn større fly.

– Dette er beklagelig, og vi forsøker å få orden på dette så fort som mulig. Det er et puslespill, og vi jobber intenst for å få løse det, sier seniorrådgiveren.

Old 20-02-2006, 12:02   #10
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Og jeg skal TRD - OSL - TRD i morgen og er kjempeglad for å ha valgt Norwegian :

(så får vi håpe de ikke faller sammen med influensa og dårlig vinterferieplanlegging der óg)

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 12:38   #11
Hurum
ScanFlyer Molded

Petter Jansen er nok opptatt med å ta bilder til neste "Unnskyld"-annonse i landets aviser
Old 20-02-2006, 13:12   #12
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Skulle reise EVE-OSL-SOG på fredag. SK4083 fra EVE-OSL var slått sammen med et Bodø-fly av "tekniske årsaker" (de to passasjerene fra Luftfartstilsynet som kom på i Bodø flirte seg tullete da dette ble annonsert....). Ankomsten til OSL var såpass forsinket at det ble kaos i ombookingsskranken på OSL - heldigvis satt jeg langt fremme i flyet og har lange bein.

Jeg kan ikke si at jeg ble imponert over mennesket som håndterte ombookingen av OSL-SOG - hun hevdet hardnakket at jeg skulle til Stord, og selv etter at jeg hadde overbevist henne om at SOG er Haukåsen/Sogndal mente hun at jeg ikke hadde noe hos SAS å gjøre siden jeg jo skulle reise med Coast Air...

Men jeg kom da frem til slutt, etter en flott sightseeingtur via HOV (hvor det så ut som om man forlenger rullebanen...?
Old 20-02-2006, 13:18   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det ser ikke ut til at SAS Braathens trenger piloter som aksjonerer.... De klarer vist fint å ordne til problemer på egen hånd - om dette skyldes dårlig planlegging, noe som vel har vært et problem tidligere i vinter, så er det rett og slett for dårlig. (forbehold tas da jeg ikke kjenner alle årsakene til kanselleringene)

Man sitter med et inntrykk av at vinterferien kommer som en overraskelse - sånn som det er med snøen hvert år....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 15:51   #14
scandi
ScanFlyer Blue

Dagens kanselleringer i SAS Braathens skyldes ikke unormalt høyt sykefravær blant kabinansatte, slik det kan oppfattes gjennom nyhetene. Å bruke ferie blant kabinansatte som årsak til kanselleringer er en fraskrivelse av lederansvar; i den forstand at dette ferieutlegget har vært kjent for selskapet siden høsten 2005.

(fra Norsk Kabinforening)

:
scandi is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 16:02   #15
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by scandi

Dagens kanselleringer i SAS Braathens skyldes ikke unormalt høyt sykefravær blant kabinansatte, slik det kan oppfattes gjennom nyhetene. (fra Norsk Kabinforening)
"...slik det KAN oppfattes gjennom nyhetene"?? Klarer ikke oppfatte dette på noen annen måte siden det er dette SAS Braathens offisielt går ut og sier.
Men om det stemmer det som Norsk kabinforening sier, så er det jo tydelig at ledelsen i SAS Braathens finne rpå unnskyldninger for å dekke over sin egen dårlige jobbplannlegging.
Old 20-02-2006, 16:06   #16
scandi
ScanFlyer Blue

Når ferien har vært kjent siden høsten 2005, så er det jo skikkelig god planlegging at må avlyse flyvninger timer i forvei.... pga ferie. Her er det nok "god planlegging" (host, hark kremt), bare å ta av seg hatten

scandi is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 16:24   #17
OEH
ScanFlyer Gold

Instillinger pga ferieavvikling er jo ikke noe nytt hos SAS.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2006, 17:34   #18
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:

Men jeg kom da frem til slutt, etter en flott sightseeingtur via HOV (hvor det så ut som om man forlenger rullebanen...?
Heilt korrekt! Her på HOV er vi godt i gang med å utvide til 1000 meter i første omgang, håper at det kjem til 1200 meter seinare.
Old 20-02-2006, 18:09   #19
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Det nye crew programmeringsverktøyet Carmen har skylden!
Jeg kjenner så altfor godt til denne hissige damen........dette har ikke kommet ut i media enda...heldigvis...
Old 20-02-2006, 18:20   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by MD11

Det nye crew programmeringsverktøyet Carmen har skylden!
Jeg kjenner så altfor godt til denne hissige damen........dette har ikke kommet ut i media enda...heldigvis...
Nye ?

Schedulen for Februar har ligget der siden 15.Januar, så man har hatt god tid til å justere .....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules