Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2013, 11:06   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Lufthansa Lufthansa bestiller 108 fly

70 A320 NEO
30 A320 OEO
6 B77W til Swiss
2 A380

http://www.bloomberg.com/news/2013-0...t-program.html

Quote:
Of the new aircraft, 70 will be A320neo and A321neo models, while 30 will be equipped with the current engine option, the company said in a statement today. The airline will also take six Boeing 777-300ER for the long-haul fleet of its Swiss unit and two additional A380 for its namesake brand, bringing the list price for the planes to 9 billion euros ($11.7 billion).
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 11:22   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
Default Lufthansa bestiller 108 fly

Tolker jeg dem rett vil da de 30 A320neo da innebære at 737-flåten kan parkeres?

Dette er også andre gang de kommer med en top-up ordre på A380

LH har vel allerede 30 NEO under ordre, så kan vel synes som de velger bort MAX
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 11:30   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tolker jeg dem rett vil da de 30 A320neo da innebære at 737-flåten kan parkeres?

Dette er også andre gang de kommer med en top-up ordre på A380

LH har vel allerede 30 NEO under ordre, så kan vel synes som de velger bort MAX
Max tror jeg har vært veldig lite sannsynlig hos LH, siden 737CL skal ut av flåten jo før jo heller. Med Max ville man slitt med to flåter over veldig lang tid. Nå blir det kun Airbus på shorthaul med de fordeler det innebærer.
Mange ble nok veldig overrasket over at Swiss fikk 77W, men i det tidsvinduet som Swiss vil bytte fornye langdistanseflåten var det egentlig ingen andre alternativer. 346 for dyr i drift, 748 for stor og A350 for langt frem i tid.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 13:11   #4
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

Hei,

Hva betyr det egentlig at en 346 er for dyr i drift?
Har det å gjøre med virkningsgrad grunnet utformingen på langemann?
Klette is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 13:19   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Hei,

Hva betyr det egentlig at en 346 er for dyr i drift?
Har det å gjøre med virkningsgrad grunnet utformingen på langemann?
4 motorerer er dyrere enn 2, i tillegg har 77W en mer avansert vinge. 77W tar med mer last over lengre avstand på kortere tid samtidlig som den bruker mindre drivstoff.
77W slår 346 på alle punkt, utenom hot'n high og kapitalkostnader.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 13:35   #6
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

Neste spørsmål: Hva betyr hot'n high?

Kabinmessig liker jeg bedre 333 og 343 bedre enn trippel 7.

De fleste bruker 2-3-2 i Biz kabinen på en trippel 7, noe som kan gi en Eco følelse hvis en er så uheldig å havner imellom. I Eco så kjører de vel som oftest 3-4-3, og da er jo sjansen enda større for å havne mellom.

Airbus har som oftest Biz på 2-2-2 og 2-4-2 i Eco, noe som gjør det umulig å komme imellom i Biz, i tillegg til at det i Eco er lettere enten å få en to seter alene, eller to ilag med reisefølge...

Ikke at det har så mye med driftskostnader å gjøre...
Klette is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 13:41   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Neste spørsmål: Hva betyr hot'n high?

Kabinmessig liker jeg bedre 333 og 343 bedre enn trippel 7.

De fleste bruker 2-3-2 i Biz kabinen på en trippel 7, noe som kan gi en Eco følelse hvis en er så uheldig å havner imellom. I Eco så kjører de vel som oftest 3-4-3, og da er jo sjansen enda større for å havne mellom.

Airbus har som oftest Biz på 2-2-2 og 2-4-2 i Eco, noe som gjør det umulig å komme imellom i Biz, i tillegg til at det i Eco er lettere enten å få en to seter alene, eller to ilag med reisefølge...

Ikke at det har så mye med driftskostnader å gjøre...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_and_high

For flyselskap er det først og fremst driftskostnader som teller.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 14:02   #8
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

De stora Boeing 777-300ER bolagen QR, EK & EY opererar under "hot" conditions under sommarhalvåret på DOH, DXB & AUH. Det verkar som Boeing 777 klarar det bra.
Många bolag har även 2+2+2 i Bizz på Boeing 777...exempelvis AC, UA, DL, TG, SQ, ANA, JL
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2013, 14:04   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Lufthansa bestiller 108 fly

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
DOH, DXB & AUH.
Ingen av de er spesielt "high" og kan ha nesten uendelig lange rullebaner i sanden.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 20 B777-9X Someone Flyforum 52 10-05-2022 06:34
Lufthansa og SWISS bestiller nye fly FlightDeck Flyforum 18 24-09-2010 10:56
Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss Someone Flyforum 16 21-09-2007 17:55


All times are GMT +2. The time now is 00:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.